Toon posts:

Zelf gebouwde pc start niet op.

Pagina: 1
Acties:

• LeViN
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09-09 22:41
Hey! Ik heb eergisteren besloten een pc te bouwen. Het was bedoeld als een test want ik wil een nieuwe pc en ben van plan die zelf in elkaar te zetten (bespaart 130 euro).

Daarom had ik besloten mijn oude pc, uit elkaar te halen en van de grond aan opnieuw in elkaar te zetten. Ik heb de tweakers tutorial gevolgd en ondervond daarbij eigenlijk geen problemen. Toen ik echter de voeding aansloot en de pc aandeed werkte helemaal niets meer. Hij startte niet eens op. Dat vond ik best wel jammer. Niet om de pc zelf dat toch een 7 jaar oud barrel was, maar omdat ik nu geen vertrouwen heb dat ik die nieuwe pc zelf in elkaar kan zetten en toch 130 euro extra kwijt ben.

Ik dacht zelf dat het misschien te maken kon hebben met de aansluiting van de ledjes op het moederbord. Toen ik de pc uit elkaar haalde heb ik niet gekeken hoe ze erin zaten en heb daarna maar wat geprutst ermee.

Het kan ook de CPU en de koeler zijn. Naar mijn weten heb ik die wel goed aangesloten (meerdere keren opnieuw geprobeerd), maar daar denk ik dan aan als hij helemaal niet opstart. Het gaat om een pc met een P4S5A moederbord.

Alle hulp wordt op prijs gesteld. :)

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:13

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Alle stekkers zijn correct aangesloten (dus ook die van de aan/uitknop ect..)?

Want dat staat gewoon in de handleiding van je MoBo waar, welke stekker moet.

[Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 07-10-2010 13:35]

• lutjes
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:06
het zijn wss de ledjes ja wss dat bij de ledjes aansluitingen op je mobo aangegeven staat welke waar aangesloten staat daar zul je ff op moeten letten

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
LeViN schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:32:
Ik dacht zelf dat het misschien te maken kon hebben met de aansluiting van de ledjes op het moederbord. Toen ik de pc uit elkaar haalde heb ik niet gekeken hoe ze erin zaten en heb daarna maar wat geprutst ermee.
Je weet wel heel zeker dat je de aan/uit knop weer op de goede pinnetjes aangesloten hebt?

Desktop | Server | Laptop

• martjah
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:02

martjah

Appel

Rupie schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:38:
[...]

Je weet wel heel zeker dat je de aan/uit knop weer op de goede pinnetjes aangesloten hebt?
agree met hem. als je zeker weet dat die goed is aangesloten: blauwe(of groene) kabeltje doorverbinden met de aarde op de voeding (24pins aansluiting van de voeding) en kijk of de voeding aan gaat.

• aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:34
Met de "ledjes" bedoel je de power en HDD leds? Bij de meeste moederborden is er een header met frontpenel aansluitingen waar deze bijhoren en daar worden ook de powerswitch en een evt. resetswitch aangesloten. Als je daar dus stekkertjes verwisseld hebt, kan dat betekenen dat je je powerswitch niet goed aangesloten hebt, zoals hierboven ook aangegeven is.

Dus even de manual opzoeken en kijken hoe je e.e.a. aan moet sluiten.

De power en HDD led hoef je niet aan te sluiten (PC doet het ook als deze los zijn, dus probeer eerst om alleen de powerswitch correct aan te sluiten en kijk of hij het dan wel doet.

Bij de ledjes maakt het trouwens uit hoe je ze aansluit, maar als je ze verkeerd om aansluit doen de ledjes het niet, maar zou je PC gewoon moeten werken. De zwarte of witte draad is de min en de gekleurde draad is de plus.

• LeViN
Ik heb nog eens goed gekeken en ik zie dat dat een groen draadje, dat samen met 2 andere draadjes de verbinding vormt van de CPU fan en het moederbord enerzijds en de CPU+koeler anderzijds, los zit. Ik schat dat dat het probleem wel eens kan zijn. Ik ga het proberen aan te sluiten en dan horen jullie van me. :)

• ®androiid
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 30-07 16:06

®androiid

Euroshopper

als je heel goed kijkt om het blokje heen waar allemaal die kabeltjes opgestoken moeten worden, daar staat gewuun met hele kleine lettertjes op waar alles moet dus dit moet je zo op kunnen lossen.

en anders even google.nl voor hoe ze aangesloten moeten worden ;)

Pils €0,50

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Of het boekje van je mobo raadplegen

• LeViN
Ik heb de pc jaren terug gekregen van een vriend nadat mijn eigen pc kapot ging. De manuel heb ik wel van internet geplukt, maar toen had ik alles al aangesloten en had ik, muv de ledjes, alles juist gedaan..

Ik weet vrijwel zeker dat het losse groene draadje van de koeling de boze doener is in dit spel. Helaas ben ik geen elektromonteur, dus moet ik eerst maar een nieuwe koeling kopen wil ik deze pc weer aankrijgen. Nu weet ik in elk geval dat ik de basis door heb, maar dat ik de volgende keer voorzichtiger moet zijn met aansluiten. ;)

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-08 14:25
Of de volgende keer, alles opschrijven wat je er uit haalt... Onderdeel voor onderdeel...
En waar ze hebben gezeten. O-)

Kan je altijd alles terug lezen wat je fout hebt gedaan ;)

[Voor 10% gewijzigd door Soundstorm2010 op 07-10-2010 14:35]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Brummetje
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

LeViN schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 14:31:
Ik heb de pc jaren terug gekregen van een vriend nadat mijn eigen pc kapot ging. De manuel heb ik wel van internet geplukt, maar toen had ik alles al aangesloten en had ik, muv de ledjes, alles juist gedaan..

Ik weet vrijwel zeker dat het losse groene draadje van de koeling de boze doener is in dit spel. Helaas ben ik geen elektromonteur, dus moet ik eerst maar een nieuwe koeling kopen wil ik deze pc weer aankrijgen. Nu weet ik in elk geval dat ik de basis door heb, maar dat ik de volgende keer voorzichtiger moet zijn met aansluiten. ;)
Ook al sluit je de koeling niet aan, hij zou alsnog wel aan moeten gaan (natuurlijk wel meteen uitzetten)... dus zou niet te zeker van je zelf zijn dat het draadje meteen het probleem is.

• Rcusters
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08-10-2010
edit

[Voor 97% gewijzigd door Rcusters op 08-10-2010 09:57]

• Quirico2009
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20-06-2018
Mocht het nog niet werken, maak dan even een foto (als dat mogelijk is) van de huidige situatie.

-- Heb je al geprobeerd om alleen voeding + moederbord(incl. processor/koeler) aan te zetten?.
dus zonder hardeschijven/cd-dvd spelers en videokaart

[Voor 5% gewijzigd door Quirico2009 op 08-10-2010 14:38]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee