Toon posts:

[Joomla] Dynamisch content laden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mjpeters
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 27-08 21:43
Beste tweakers,

Ik ben webmaster van de site van mijn vereniging en heb die site samen met iemand anders opgezet in Joomla 1.5. Het template is voor een groot deel zelf geprogrammeerd (met als basis een simpele tutorial) en de site is uitgebreid met de volgende components:
- Chrono Forms
- Community Builder
- Docman
- Kunena (forum)
- Phoca Gallery
De site maakt gebruik van een tabindeling met submenu's, redelijk basic (alhoewel voor mij een redelijke prestatie).

Ik wil de site aanpassen, zodat mijn header, menu en linkerbalk niet constant herladen. Ik heb gezocht naar extensions, tutorials, programmeertalen (ajax, js) en libraries als jquery en mootools, maar ik kan eigenlijk door de bomen het bos niet meer zien. Eigenlijk wil ik gewoon dat het content gedeelte van de site wordt herladen terwijl de rest blijft staan. (dit is de site waar het om gaat: http://quantum-satis.com/)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? De index.php heeft de code:
PHP:
1
2
3
4
5
<div id="whitebox_m">
<div id="area">                    
<jdoc:include type="component" />
</div>
</div>

Het stuk "..jdoc.." genereert geloof ik de content van joomla n.a.v. de huidige pagina. Kan dat stuk los van de andere code herladen worden?

Alvast mijn dank en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

• Yoozer
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-06 13:27

Yoozer

minimoog

Elke verandering van de URL in je adresbalk zorgt voor herladen. De oplossing is een iframe gebruiken, of met AJAX de content in de div vervangen. Het eenvoudigste is om dan met Javascript de clicks op de links af te vangen en een GET-request te sturen naar een pagina die alleen content serveert. Dit duurt echter even, omdat de JS een sloot HTML moet inladen; zie ook de manier waarop op t.net de pricewatch werkt als je gaat filteren.

Vraag is echter wel waarom je dat zou willen; mensen zijn er echt wel aan gewend dat webpagina's ververst worden. Het gaat er niet echt sneller op worden als 't nu te langzaam is.

Je hebt er meer aan als je die foto's die je op je site zet naar hun juiste grootte verkleint met Photoshop of Paint.net. Er zal maar eens iemand tussenzitten die vrolijk z'n 6 megapixel-kiekjes dumpt en dat dan met het CMS "verkleint".

Vind je de URLs niet mooi uitzien (waarin ik je gelijk kan geven), kijk dan naar een URL-rewrite plugin.

[Voor 54% gewijzigd door Yoozer op 07-10-2010 12:00]

teveel zooi, te weinig tijd

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:26

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Yoozer schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:56:
Dit duurt echter even, omdat de JS een sloot HTML moet inladen
Je browser moet dat ook; en dan is het nog meer HTML ook ;)
Yoozer schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:56:
Vraag is echter wel waarom je dat zou willen; mensen zijn er echt wel aan gewend dat webpagina's ververst worden. Het gaat er niet echt sneller op worden als 't nu te langzaam is.
Dat kan wel zeker maar dan moet je eens gaan kijken naar het sturen van de juiste cache headers e.d. ;) Je hebt er veel meer aan om (bijv.) een YSlow of PageSpeed oid op je site los te laten en daar je conclusies uit te trekken.

http://tweakers.net/ext/f/8AaKQcR1OT8aSB1uUVcIVgQm/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/xESdm3aLFncnqQ1cC6ecRSrZ/thumb.pnghttp://tweakers.net/ext/f/XjUIcAs0QRcdhEzCE9iWyU3S/thumb.png
Er missen nogal wat headersInitieële page loadVervolg page load; er wordt helemaal niet veel ge/herladen

/edit: En als het je er om gaat dat je .mp3 blijft spelen (:X zooo 1996) dan kun je idd beter gaan kijken naar AJAX of iFrames.

[Voor 37% gewijzigd door RobIII op 07-10-2010 12:10]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• mjpeters
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 27-08 21:43
En als het je er om gaat dat je .mp3 blijft spelen (:X zooo 1996) dan kun je idd beter gaan kijken naar AJAX of iFrames.
Dat is precies een van de ergernissen binnen mijn dispuut (mijn ergernis is voornamelijk dat het in eerste instantie wel een beetje brakke plugin is). Dat is dan ook een optionele uitbreiding voor mij, omdat ik een js en ajax leek ben.
De oplossing is een iframe gebruiken, of met AJAX de content in de div vervangen. Het eenvoudigste is om dan met Javascript de clicks op de links af te vangen en een GET-request te sturen naar een pagina die alleen content serveert
Dat is inderdaad wat ik zoek, maar ik zou niet weten hoe ik het moet doen (ik bedoel zeker niet dat iemand me de kant-en-klare oplossing geeft). Een iframe is nog wel binnen mijn kennis, maar hoe kan ik de clicks opvangen en alleen het content gedeelte ophalen vanuit joomla?

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:26

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

mjpeters schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 12:17:
Een iframe is nog wel binnen mijn kennis
Klaarblijkelijk niet (helemaal):
mjpeters schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 12:17:
maar hoe kan ik de clicks opvangen en alleen het content gedeelte ophalen vanuit joomla?
;)

Verder lijkt me dit meer iets voor Joomla support to be honest...

[Voor 11% gewijzigd door RobIII op 07-10-2010 12:20]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Yoozer
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-06 13:27

Yoozer

minimoog

RobIII schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 12:02:
Je browser moet dat ook; en dan is het nog meer HTML ook ;)
Maar als het goed is is het grootste deel van die meuk al gecached en lijkt 't me dat die requests iets sneller gaan dan alles via JS spelen :P.
/edit: En als het je er om gaat dat je .mp3 blijft spelen (:X zooo 1996) dan kun je idd beter gaan kijken naar AJAX of iFrames.
Of zoals Boomkat het doet - een popupje.

http://boomkat.com/vinyl/236-aphex-twin-come-to-daddy - klik op Play en daar gaan we dan. Blijft vrolijk staan, popup-blockers blijven er af (immers, dit is volledig op verzoek van de gebruiker), en je kunt verder navigeren over de site.

(niet aan te raden om dit nummer standaard af te spelen als je de pagina bezoekt).

[Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 07-10-2010 12:41]

teveel zooi, te weinig tijd

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee