• H1905H
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22-11-2015
Hallo

Ik wil graag linux en windows als dual boot gebruiken maar linux herkent mijn schijf niet vanwege raid.
Dus wil ik linux op een andere schijf installeren. 2 hdd s windows(raid 0) en 1 hdd (Linux ubuntu). Mijn vraag is nu: kan ik 2 aparte schijven als dual boot gebruiken?

Mvg

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:28

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Dual boot moet je sowieso al niet doen op dezelfde schijf (Of er moeten meerdere partities zijn).

Edit, welke ubuntu variant probeer je erop te zetten? Want er zijn gewoon RAID drivers voor Linux.

[Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 07-10-2010 11:34]

• Stouten
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13-11-2020
D4NG3R NL schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:33:
Dual boot moet je sowieso al niet doen op dezelfde schijf (Of er moeten meerdere partities zijn).

Edit, welke ubuntu variant probeer je erop te zetten? Want er zijn gewoon RAID drivers voor Linux.
Hij wil het toch op twee aparte schijven doen...

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Stouten schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:34:
[...]

Hij wil het toch op twee aparte schijven doen...
Wat is je punt nou dan..? Dat zeg ik toch?

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20

M2M

medicijnman

D4NG3R NL schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:33:
Ik heb hier twee windows versies op dezelfde schijf draaien. Wel grappig dat je dan een Windows en een Windows.0 mapje krijgt.
Dus je stelling klopt niet helemaal. Uiteraard is het niet mogelijk een linux installatie te doen op een NTFS schijf, waar bovendien al een OS op staat.

Dus gewoon partitioneren, eerst windows er op en vervolgens linux ernaast.
Edit:
Of twee schijven / raid arrays gebruiken.
Maar zou je met degelijke raid drivers, niet gewoon partities enzo moeten kunnen zien? Tijdens de installatie van linux kun je toch ook drivers toevoegen?

[Voor 15% gewijzigd door M2M op 07-10-2010 13:05. Reden: jup, te vaak windows geinstalleerd]

-_-

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

M2M schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:39:
[...]

Ik heb hier twee windows versies op dezelfde schijf draaien. Wel grappig dat je dan een Windows en een Windows.0 mapje krijgt.
Dus je stelling klopt niet helemaal. Uiteraard is het niet mogelijk een linux installatie te doen op een NTFS schijf, waar bovendien al een OS op staat.

Dus gewoon partitioneren, eerst windows er op en vervolgens linux ernaast.
Er staat duidelijk aangegeven op de MS site dat dual boots (Windows - Windows : Windows - Linux) niet geadviseerd worden op dezelfde partitie.. Dat het kan is wat anders.

• H1905H
Ik probeerde eerst op zelfde schijf te doen waar mijn windows er op draait( natuurlijk met meerdere partities) alleen vanwege raid ziet de schijfindeler dit als een lege schijf .Ik denk dat het probleem beetje lastig om optelossen. Daarom wil ik dus 2 aparte schijven gebruiken :)

Ubuntu 10.4 64 bits

[Voor 3% gewijzigd door H1905H op 07-10-2010 11:46]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

https://wiki.ubuntu.com/Raid

Probeer even info te vergaren, want het kan 100% zeker..

• arie_papa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 07-09 14:29

arie_papa

Running on Ubuntu

M2M schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:39:
[...]
.....
Tijdens de installatie van linux kun je toch ook drivers toevoegen?
Volgens mij heb jij iets te vaak Windows geinstalleerd :z

Maar even inhoudelijk, misschien eens googlen op jou type raid controller vs ubuntu 10.04. Misschien dat nou juist jou chipset of iets dergelijke het probleem is.
H1905H schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:55:
Mijn vraag is dus : kan ik 2 aprte schijven als dual boot gebruiken waarvan eentje windows is en de andere windows?
@hieronder
Normaal zou dit prima moeten kunnen, alleen vraag ik me af wat er gebeurt als je grub installeert op je raid controller schijven, maar als je de bootsequence aanpast zodat hij opstart van je Ubuntu disk, zou dat geen probleem moeten zijn.

[Voor 60% gewijzigd door arie_papa op 07-10-2010 11:59]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• H1905H
Mijn vraag is dus : kan ik 2 aprte schijven als dual boot gebruiken waarvan eentje windows is en de andere windows?

[Voor 78% gewijzigd door H1905H op 07-10-2010 12:06]

• H1905H
Ik zal vandaag ff testen :) ik installeer gewoon op mn 3e hd linux en dan zie ik wel of die met 2 windows schijven(raid 0) werkt .

• Chatlie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 24-11-2012
Ik zou zeggen dat dit gewoon moet kunnen.
In je bios stel je namelijk in van welke disk (of raid array) geboot wordt, daarna wordt de raid array door het moederbord "geactiveerd" dus alle schijven zouden dan zichtbaar moeten zijn.

Stel je raid array met windows noemen we disk #1, en je apparte schijf waar je ubuntu op wilt installeren #2. Dan zou ik proberen om eerst ubuntu te installeren met de grub bootloader op schijf #2. Dan je bios in gaan en schijf #2 als eerste laten booten. De grub bootloader zal dan verschijnen en ubuntu opstarten.

Daarna in ubuntu naar /etc/grub/grub.cfg gaan en je bootloader aanpassen zodat in het bootmenu ook windows komt te staan. Je voegt dus disk #1 toe in je bootloader. Hier zit echter waarschijnlijk je probleem; ik weet niet of grub jou RAID array gelijk herkend. (met een beetje geluk wel en staat windows er al vrolijk bij).
Zo niet zul je eerst ervoor moeten zorgen dat je je raid array onder ubuntu aan de gang krijgt en het pad naar je array disks weet. (staat in de map /dev maar de precieze naam is afhankelijk van je RAID controller).

Met een beetje google werk moet er wel uit te komen zijn neem ik aan.. ;)
Voor zover mijn kijk op het geheel, maar ik moet zeggen ik heb meer ervaring met Debian + fluxbox / gnome ;)

• H1905H
Bedankt :)

[Voor 55% gewijzigd door H1905H op 07-10-2010 12:35]

• Klaphekje
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10:04
Bij Debian kan je als je de installer start en op tab drukt de commandline van de installer aanpassen, als je nu hierachter "dmraid=true" (zonder de quotes) typt word meestal je raidset wel herkend, of dit voor Ubuntu ook geldt durf ik niet te zeggen maar aangezien het Debian-based is het wel het proberen waard lijkt me ;)

• Chatlie
Klaphekje schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:00:
Bij Debian kan je als je de installer start en op tab drukt de commandline van de installer aanpassen, als je nu hierachter "dmraid=true" (zonder de quotes) typt word meestal je raidset wel herkend, of dit voor Ubuntu ook geldt durf ik niet te zeggen maar aangezien het Debian-based is het wel het proberen waard lijkt me ;)
Zo zou je dus idd toch ubuntu op je RAID array kunnen zetten (mits je natuurlijk apparte partities hebt gemaakt)
Ter info:
Booting the installer

Because the support for SATA RAID is still experimental, you will need to boot the installer with a special boot parameter 'dmraid=true'.

This parameter can be added by first pressing the <TAB> key at the desired option in syslinux menu and then entering the option.
BRON

• Klaphekje
Zo zou je dus idd toch ubuntu op je RAID array kunnen zetten (mits je natuurlijk apparte partities hebt gemaakt)
De installer heeft een partition manager dus partities aanmaken kan daarna ook nog ;)

ps.
Raid geregeld door je mobo word tevens fakeraid genoemd, misschien kan je ook wat met de Ubuntu Fakeraid howto

[Voor 32% gewijzigd door Klaphekje op 07-10-2010 17:44. Reden: Grammatica + ps]

• H1905H
Klaphekje schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:00:
installer? bedoel je de schijfindeling wanneer je linux installeert?

• Klaphekje
Nee, de installer zelf (hetgene wat je boot)

Edit:
Vraag verkeerd gelezen

[Voor 78% gewijzigd door Klaphekje op 11-10-2010 23:39]

• H1905H
Er is nu eigenlijk geen reden meer om windows in raid te draaien. Ik ben zeer tevreden met ubuntu 10.10
alles werkt gewoon perfect :)

Ik kan nu eingelijk 2 dingen doen:

1. linux en windows op 1 schijf installeren(partities)
2. Of allebei op een aparte schijf? 1HD:Windows, 1HD :linux

wat raden jullie mij aan?

Vraag 2

Hoe zal ik partitie gaan indelen? Zal ik aparte /home partitie aanmaken? of nog een partitie aanmaken waar ik al mijn films op zet ( schijf is 320 gb)

• Chatlie
Waarom zou je afzien van je RAID config als je dit ook gewoon werkend krijgt? (zie laatste howto link van Klaphekje). Zoals je al aangeeft gebruik je RAID 0 wat toch een prestatiewinst met zich meebrengt.
Daarnaast is de dualboot optie windows + ubuntu ook werkend te krijgen.

Verder gebruik ik zelf 1 partitie voor data (dus film's muziek etc.) en 1 partitie voor het OS. puur om de reden dat je dan bij een herinstallatie niet met al je gegevens hoeft te gaan slepen. Het idee achter Linux (ubuntu whatever) is ook juist dat je al jou eigen data in je /home dir zet en dus niet in alle andere system dir's.

Dus als ik jou was zou ik een aparte partitie maken voor je /home folder en daar al jou meuk in gooien. zo heb je bij een eventuele herinstallatie gelijk weer je data bij de hand (wel oppassen dat je niet de verkeerde partitie formatteert natuurlijk ;))

• H1905H
heel erg bedankt:) probleem is opgelost

alleen heb nu wel een ander probleem :( Ik kom niet in mijn externe hd(ext3) van mijn router( netgear WNDR3700) Met 10.4 kwamik er gewoon in via : locaties>netwerk>readyshare

maar nu krijg ik volgende melding: Kan de locatie niet aankoppelen
Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen

Ik heb gegoogled maar wordt er niet wijzer van

• Chatlie
Ah mooi dat is in ieder geval een probleem minder :P.
Verder begrijp ik dus dat je een router (Netgear WNDR3700) hebt met daar aan een HD gekoppeld (via USB). En nu wil je op je ubuntu PC verbinding maken met je HD...

Ik neem aan dat je een adres krijgt van je router ? (ala 192.168.1.1/USB_STORAGE) je zou kunnen proberen daar een symlink naar te maken.

Verder is HIER iemand met ongeveer hetzelfde probleem, denk dat je daar wel iets aan hebt. ;)

• H1905H
Bedankt :) het is gelukt
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee