Toon posts:

[compaq evo n600] laptop dood gegaan?

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-08 10:24
ik heb een behoorlijk oud beestje dat het altijd goed gedaan heeft. nu heb ik het probleem dat deze het niet meer doet. Ik probeer te achterhalen wat het probleem kan zijn, maar dat lukt nog niet echt.
ik meende dat de ac adapter van mijn laptop kapot was. Ik heb daarom net een nieuwe gekocht maar nu ik 5 minuten aan het werk was deed het probleem zich weer voor: de laptop valt zo van het ene op het andere moment uit. Vervolgens knippert het lampje bij het ronde busje (dat volgens mij symbool staat voor de harde schijf) de hele tijd heel snel achter elkaar. Met de laptop kan ik vervolgens niets beginnen.
Ik heb het vermoeden dat de harde schijf van de laptop dood aan het gaan is, maar zou dit graag willen checken.

het gaat om een compaq evo n600c met 30gb harde schijf.
deze heeft aan de voorzijde drie lampjes:
de eerste is overduidelijk voor de power
de tweede is van een batterij die opgeladen wordt, en staat symbool voor een accu
de derde is een soort van busje / cilinder. dit lampje knippert de hele tijd en volgens mij staat deze voor de harde schijf (het lampje brandt/knippert ook regelmatig als teken van activiteit toen deze het gewoon nog deed).
ernaast staat nog een lampje met een diskette erbij.

ik heb al 2 verschillen adapters geprobeerd. net met de accu erin brandde wel het lampje van het opladen van de accu. Ik heb wel een beetje het idee dat het ook met het metalen pinnetje waar de adapter de stroom aan afgeeft te maken kan hebben: als ik die een beetje draai / beweeg zie ik wel dat er dan een lampje harder / beter brandt voor een moment.

met zowel de adapter als accu er nu is, is de accu aan het opladen en kan ik de laptop starten. Na het bootscherm krijg ik nu de melding non-system disk or disk error (wat logisch is, er zit geen hdd in op het moment)

met de originele hdd erin, kan ik de laptop nu wel opstarten. ik heb gelijk de hdd test cdrom die ik had van seagate harde schijven erin gedaan en de test loopt nu (ik heb een hitachi harde schijf, maar had geen hitachi drive fitness test voorhanden dus daarom maar seatools for DOS)

dit doet het met zowel de accu als de net adapter er allebei in. Zal ook testen met alleen de net adapter. Wellicht dat ik dan al meer te weten kom. Starten met alleen adapter lukte namelijk eerst helemaal niet.
ik kreeg zelfs niet het boot scherm. die heb ik nu wel gekregen.

bij het starten van de hdd test gaf seatools wel een melding over harddisk over temperature

wie kan mij helpen?

[Voor 23% gewijzigd door DeRooney op 06-10-2010 21:45]

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
Het zou inderdaad zo maar kunnen dat je HDD dood aan het gaan is. Wellicht dat het zinvol is om de schijf even op een andere pc aan te sluiten om je gegevens eraf te halen voordat het te laat is. Dan kan je daarna eventueel aan het testen met de HDD.

Als ik jou was zou ik dan eerst eens gaan achterhalen wat nu je probleem is: is het de HDD of is het de voeding. Of wellicht het mobo, zou volgens mij ook nog kunnen. Vervang de HDD eens door een ander. Als dat je probleem oplost was het je HDD, als het je probleem niet oplost zal je nog even verder moeten zoeken.

Desktop | Server | Laptop

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14-09 21:27
Gewoon de harde schijf die een tik heeft gehad... Ik zou niet weten waarom er iets anders kapot is als ik het zo lees. Grote kans dat dat dat ding niet meer lekker werkt...

Scoor gewoon een 2e hands laptop hardeschijfje, kan nooit veel kosten en ik weet bijna zeker dat de laptop het dan weer gewoon gaat doen.

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
Dat was mijn eerste idee ook, alleen zijn opmerkingen met betrekking tot het metalen pinnetje, harde brandende lampje en het niet willen starten op de adapter is misschien reden om een en ander even te testen.

Desktop | Server | Laptop

• DeRooney
bedankt voor de reacties. mijn accu is nu helemaal opgeladen. Ik heb de adapter erop en de laptop draait nu inmiddels een half uur zonder problemen. Toen ik bij het opstarten de laptop wat verschoof viel deze wel direct uit. Dus het pinnetje voor de stroom zal toch niet helemaal lekker zitten.
Ik ben zelf niet zo handig, dus ik heb geen flauw idee of dat iets is wat te maken valt door iemand die wel handig. Iemand die mij daar iets over kan vertellen? Het is zo vervelend dat ik bij ieder beweging het risico loopt dat de laptop uit valt.

En ik ga toch in ieder geval nog een hitachi drive fitness test doen. De seatools hdd disk test heeft verder geen problemen geconstateerd, behalve dan de melding dat de hdd overtemp is geweest.
misschien dat het toch nodig is om er een andere harde schijf in te stoppen, dan zullen we marktplaats wel verder afstruinen. Kan ik op m'n laptop hobbyen met suse linux.

• DeRooney
vandaag heb ik weer problemen met de laptop. ik heb hem een hele tijd aan de adapter gehad, terwijl de laptop het verder gewoon deed. Alleen de accu laadde slechts sporadisch op, terwijl de laptop het gewoon deed en volgens windows ook op netvoeding aangesloten was. bij de minste of geringste beweging viel de laptop al uit. opstarten wilde vervolgens wel weer.

Net viel de laptop dus weer tig keer na elkaar zomaar uit. Nu ik aan de laptop ruik, ruik ik een broodrooster geur zo rond waar de ventilator zit. is deze doorgebrand?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee