Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devnik
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 18:15
Hallo, ik ben nieuw hier, tweakers leek me een goede plek om hulp te krijgen.

Ik heb nu een aantal dagen een nieuwe computer. Heb alle componenten los besteld, en deze vervolgens in elkaar gezet.

Alles leek te werken, totdat ik een aantal games ging uitproberen. Ik kreeg 9 op de 10 keer een BSOD.

Aan de melding te zien leek het aan de RAM te liggen, echter heb ik memtest laten draaien (5 uur lang) zonder dat hij met ook maar één fout terugkwam.

Ik ben het spoor bijster, ik heb geen flauw idee wat nou deze errors veroorzaakt, ik heb nieuwe videokaart drivers geprobeerd, oude videokaart drivers, video memory test, integriteitstest van windows... niets hielp.

Nu kreeg ik te horen van iemand dat het wellicht kon zijn dat het geheugen niet compatibel is met dit moederbord.

Mijn setup:
  • Thermaltake 575w voeding
  • AMD Phenom2 X4 3.4ghz
  • Nvidia Asus GTX460 768MB
  • 2x TakeMS 2048MB DDR3/1333 CL8
  • MSI 870A Fuzion
Hier een zipje met minidumps van de laatste paar BSODs.

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 17:33
Welke memtest?
Memtest86 4.0 of hoger proberen. Dit is vanaf een bootable cd.

Verder in de overclock gedeelte heb je software waar ze de pc mee testen op stabiliteit, dus de pc testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devnik
Memtest86+ heb ik geprobeerd. Inderdaad vanaf een cd.

Welke software precies? In de memtest zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Staan je mem modules op de QVL van het moederbord?
Ik zie dat de TAKEMS TMS2GB364D081-107EQ ondersteund worden als paar. Welke heb jij precies? In principe hoeft een geheugenset niet te werken als het niet op de lijst staat, maar kan wel. Je hebt alleen geen garanties.

Al eens naar de temperaturen gekeken? Voltages? HWMonitor bekeken?

Loopt alles op stock/auto voltages etc?

Loopt je compu ook vast als je de CPU stressed? (download Orthos)

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 13:20
Het zou natuurlijk ook het geheugen van je videokaart kunnen zijn die voor de problemen zorgen ;) Je hebt niet toevallig een andere liggen om even te testen?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devnik
@0scar: Hij staat niet op de QVL als ik het goed heb, ik heb namelijk de TMS2GB364D081-138KW. Temperaturen zijn normaal, bij zware games worden de CPU en GPU rond de 60 graden. Voltages staan allemaal op auto.

Hij loopt overigens niet vast als ik de CPU stress.

@Rupie: Ik ben nu een Radeon 4870 aan het proberen, en so far so good. Nog geen BSOD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devnik
Hmm, ik had dus Orthos geprobeerd, en het leek erop alsof hij maar 2 cores belastte.
Toen heb ik prime95 aangezet, en kreeg ik vrij snel een reboot zonder BSOD.

Enig idee iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
hmmm... durf het niet zeker te zijn, maar kan je MB zijn of Processor die niet lekker loopt (op 1 of ander manier)

das het enigste wat ik ff kan bedenken.

Ook al geprobeerd om je geheugen in de andere bankjes te zetten, of 1 voor 1 te testen...

Anders zou ik toch eens kijken of je MB of CPU niet defect is (dit kan altijd wel eens gebeuren)
Of je hebt niet genoeg Watt... (maar waarschijnlijk niet)

Ff een EDIT... Misschien geprobeerd om je BIOS updaten, wegens je CPU, misschien kan dat ook een oorzaak van zijn.. !!!! (MB kan wel je CPU aan, maar heeft de BIOSupdate nodig om hem goed te herkennen (firmware)

[ Voor 24% gewijzigd door Soundstorm2010 op 07-10-2010 18:51 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-07 12:08
Is het een echte X4 of een met geunlockte cores? Je zou ook kunnen kijken naar de videodrivers. Als je deze vanaf cd hebt geïnstalleerd dan kunnen deze verouderd zijn, misschien zelfs instabiel omdat de 460 relatief nieuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devnik
Bedankt voor de reacties mensen.

Ik denk dat ik de oorzaak van het probleem gevonden heb. Op dit moederbord zit een knopje die 'OC Genie' activeert, een functie van het moederbord die automatisch een overclock profiel samensteld die naar hun zeggen stabiel zou moeten lopen. Hierbij wordt het RAM geheugen en de CPU onder handen genomen, allemaal automatisch.

Ik had deze al die tijd geactiveerd staan, heb hem inmiddels uitgezet en ik krijg geen BSODs meer die hier op lijken. Nu enkel nog BSODs van een corrupte windows installatie.

Ben inmiddels een verse installatie aan het uitvoeren.

Ik zal laten weten hoe het afloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devnik
Edit: Hij werkt!

Het bleek toch de automatische overclock functie te zijn van het mobo.

[ Voor 75% gewijzigd door Devnik op 11-10-2010 01:32 ]

Pagina: 1