Momenteel ben ik bezig om m'n thuisnetwerk een beetje te 'professionaliseren'.
Vanmiddag heb ik de DC, AD, DNS en DHCP geconfigureerd op m'n server waar ik al de hyper-v rol op had geinstalleerd. De reden hiervoor is omdat ik zo zeker weet dat de DC in de lucht is wanneer m'n virtuele servers worden opgestart.
Dit is allemaal goed gelukt, al zeg ik het zelf.
Nu wil ik een Forefront server neerzetten voor onder andere firewall, reverse/forward proxy en zodat ik een vpn op kan zetten naar huis. In de verschillende aanpakken zie ik dat je dan de server 2 netwerkkaarten moet geven. Op zich geen probleem op een virtuele omgeving, gewoon 1 extra toevoegen, maar misschien dat ik hier al de mist in ga. Momenteel heb ik de 2e netwerkkaart aan dezelfde (virtuele) NIC gekoppeld als de eerste.
Gaat dit problemen opleveren met de verdere configuratie van de server? Zo ja, dan zal ik hem aan een andere (virtuele) NIC moeten toevoegen, echter heeft dat niet m'n directe voorkeur (tenzij het nodig is natuurlijk).
Op dit moment ben ik van plan deze tutorial te volgen: http://retrohack.com/howt...efront-tmg-2010-part-one/
Is daar netjes uitgelegd en goed te volgen voor een niet-IT-Pro.
Punt waar ik een eerste instantie over struikel is het volgende:
Heb de setup nu ongeveer als volgt:
Allemaal hebben ze hetzelfde subnet.
Alle IP's zitten nu in hetzelfde netwerk, dus alles is intern.
Ik wilde m'n Forefront server eigenlijk het IP 10.0.0.4 geven, maar die heeft er nu 2 nodig, dus ook 10.0.0.5.
Beide IP's zijn dan nog gewone interne IP's.
Wel wordt er hier iets geschreven over de route tabel aan te passen:
Moet ik nu 10.0.0.4 een default gateway geven (router) en 10.0.0.5 niet?
Alle clients (en overige servers) zullen ook een gateway krijgen, moet ik daar dan de Forefront server instellen? Dus op de clients wordt de gateway dan 10.0.0.5, of is dat dan de proxy en blijft de gateway gewoon 10.0.0.1?
Wellicht dat er duidelijke tutorials zijn te vinden, maar de eerste 3 die ik heb gevonden gaven niet echt veel duidelijkheid met betrekking tot dit punt.
Hoop dat het duidelijk is waar ik op vastloop en hoe m'n huidige situatie ongeveer is.
Vanmiddag heb ik de DC, AD, DNS en DHCP geconfigureerd op m'n server waar ik al de hyper-v rol op had geinstalleerd. De reden hiervoor is omdat ik zo zeker weet dat de DC in de lucht is wanneer m'n virtuele servers worden opgestart.
Dit is allemaal goed gelukt, al zeg ik het zelf.
Nu wil ik een Forefront server neerzetten voor onder andere firewall, reverse/forward proxy en zodat ik een vpn op kan zetten naar huis. In de verschillende aanpakken zie ik dat je dan de server 2 netwerkkaarten moet geven. Op zich geen probleem op een virtuele omgeving, gewoon 1 extra toevoegen, maar misschien dat ik hier al de mist in ga. Momenteel heb ik de 2e netwerkkaart aan dezelfde (virtuele) NIC gekoppeld als de eerste.
Gaat dit problemen opleveren met de verdere configuratie van de server? Zo ja, dan zal ik hem aan een andere (virtuele) NIC moeten toevoegen, echter heeft dat niet m'n directe voorkeur (tenzij het nodig is natuurlijk).
Op dit moment ben ik van plan deze tutorial te volgen: http://retrohack.com/howt...efront-tmg-2010-part-one/
Is daar netjes uitgelegd en goed te volgen voor een niet-IT-Pro.
Punt waar ik een eerste instantie over struikel is het volgende:
Ik heb dus nu 2 netwerkkaarten in m'n VM, maar beide zijn gekoppeld aan m'n interne netwerk (met verbinding naar de router uiteraard).One network card will connect to the Internet by way of a TWC Cable bridge. The other will connect to the internal network.
Heb de setup nu ongeveer als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [Router] 10.0.0.1 [DC/AD/DNS/DHCP] 10.0.0.2 [Clients] 10.0.0.11 t/m 10.0.0.50 |
Allemaal hebben ze hetzelfde subnet.
Alle IP's zitten nu in hetzelfde netwerk, dus alles is intern.
Ik wilde m'n Forefront server eigenlijk het IP 10.0.0.4 geven, maar die heeft er nu 2 nodig, dus ook 10.0.0.5.
Beide IP's zijn dan nog gewone interne IP's.
Wel wordt er hier iets geschreven over de route tabel aan te passen:
Op zich kan ik dat wel, maar ik snap even niet meer wat er wordt bedoeld.With two NICs, we will need to make sure that the external NIC is configured with our default gateway provided by the ISP, and if you have more than one subnet on the internal network, the internal NIC should have static routes to all internal addresses already configured.
Moet ik nu 10.0.0.4 een default gateway geven (router) en 10.0.0.5 niet?
Alle clients (en overige servers) zullen ook een gateway krijgen, moet ik daar dan de Forefront server instellen? Dus op de clients wordt de gateway dan 10.0.0.5, of is dat dan de proxy en blijft de gateway gewoon 10.0.0.1?
Wellicht dat er duidelijke tutorials zijn te vinden, maar de eerste 3 die ik heb gevonden gaven niet echt veel duidelijkheid met betrekking tot dit punt.
Hoop dat het duidelijk is waar ik op vastloop en hoe m'n huidige situatie ongeveer is.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ