Mini ITX:Asus AT3N7A-I Atom 330 of Zotac 9300-Geforce i-540

Pagina: 1
Acties:

• adromeda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09-2024
Beste Tweakers,

Ik wil mijn eigen systeem in elkaar sleutelen, het assembleren zal zeker geen probleem zijn. Echter mijn kennis op het gebied van processoren en moederborden is vrij klein. Jullie advies wordt zeer gewaardeerd!

Het te bouwen systeem:
- Mini ITX systeem
- RAM: 4Gb intern
- HDD: Samsung 1,5tb F3 spinpoint.
- 5,25" DVD brander
- Behuizing: desktop formaat te plaatsen achter 21" LCD (bxdxh = 20x35x30)

Doel, bouwen van een energie zuinig en zo goedkopelijk mogelijk systeem dat:
- digital coaxial RCA audio out heeft(zowel aanwezig bij Asus als Zotac)
- Vloeiend afspelen media (HD files, DVDs) ik ben allergisch voor schokkend beeld :(
- HDMI out
aus at3ntna-i
Zotac variant met socket 775

Als ik voor de asus kies met de atom processor zouden mijn eisen gehaald kunnen worden, maar kan ik niet beter voor een paar tientjes extra de Zotac kiezen? Ik begreep dat Zotac een dedicated processor heeft voor de video. Wat doet zo'n Intel dual core process dan nog? Wordt er dan maar 1 core gebruikt van de processor?

Graag wat achtergrond informatie van iemand die het wel weet.

Met vriendelijke groeten van een wannabe techie ;)

Verwijderd

Het is een kwestie van afwegen.
De Asus met de NVidia ION zou zonder problemen HD files moeten kunnen afspelen (zeggen ze).
Maar de Zotac met een Geforce 9300 is natuurlijk wel een stuk gemakkelijker.

Volgens de video benchmark van passmark: http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php
ION : 109 punten
9300 : 140 ... 150 punten

En bij de Zotac hebt je de vrijheid om zelf een processor te kiezen. Die kosten komen er wel bij natuurlijk.

Hier staat een leuke review: http://www.silentpcreview.com/article943-page1.html
En bij de conclusie staat: "...and of course it plays HD video including Blu-ray without a hiccup".
Dus dat zit wel snor. Nog een snelle harde schijf erbij, en je hebt een mooi systeem.

Bij de ASUS zoek je de grens op. Op de achtergrond kan bijvoorbeeld de antivirus gaan lopen, of een update. En of het dan allemaal nog perfect loopt, dat is de vraag.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die Zotac 9300 + bijv een Celeron E3300 vs AT3N7A-I vergelijking is qua performance een no-brainer, zo'n Celeron loopt rondjes rond die Atom. ION en 9300 hebben allebei dezelfde gpu onboard, daar zit op zichzelf qua video decoding prestaties geen verschil in (maar uiteraard is-ie bij de 9300 door de snellere cpu iets sneller). Qua verbruik in idle zit er ook weinig verschil in. En qua kosten ook al niet (Zotac+Celeron 120 + 40 euro, Asus is 150 euro).

Waar zit 'm het verschil dan? Simpel: de Celeron is veel sneller maar verbruikt ook meer als-ie belast wordt, 20W vs de 10-12W van de Atom. Dat betekent bij het Atom bordje (iets) minder warmteontwikkeling in de kast, en dus minder koeling nodig: stiller dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 07-10-2010 01:15 ]

• adromeda
Beste Dreamvoid en Zeemijl,

Hartelijk dank voor jullie reactie! Mooie site overigens, silentpcreview, lekker uitgebreid.
Ik denk dat de keuze gemaakt is, nu nog opzoek naar een snelle schijf.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik even wat toevoegen: 4GB ram voegt erg weinig toe bij een HTPC. 2x1GB (2GB) is ruim voldoende.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• adromeda
Zou een snellere 2 x 1Gb (bijvoorbeeld dd3 -1333 PC3-10600)meer toevoegen dan 4Gb value ram?
Is een strip van 2Gb langzamer dan 2 x 1Gb?

Alvast dank voor je reactie.
D4NG3R NL schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 08:26:
Mag ik even wat toevoegen: 4GB ram voegt erg weinig toe bij een HTPC. 2x1GB (2GB) is ruim voldoende.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

2x1GB is sneller als 1x2GB ja (Dual Channel VS Single Channel)

Aangezien je alleen media gaat afspelen, is het jammerlijk om 4GB RAM te kopen als het toch niks toevoegd.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
volgens mij lust de ION chipset ook niet meer dan 3 GB?

404 Signature not found

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Beide borden slikken gewoon 4GB weg (DDR2!! Ik waarschuw even)

Maar 3 of 4GB voegen niks toe.

• adromeda
Dank, voor je antwoord.

Ik ben van plan de 'geupgrade'versie van Zotac te nemen:

zotac-gf9300-k-e.html

Deze ondersteund DDR3 1066, 1333

Verwijderd

Die nieuwere versie is inderdaad nog mooier, voor bijna dezelfde prijs.
Kijk wel even naar de snelheid van de cpu. Als die geen 1333 MHz bus heeft, dan levert 1333 MHz geheugen weinig snelheidswinst op.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 15:06

Nessuno

io sono nessuno

Ik zou zeker voor de Zotac gaan.
Mijn beweeg redenen zijn:
Heb ze beide gehad en ze zijn beide ook weer de deur uit gegaan 8)7
Ze doen alle 2 wat ze moeten doen en dat was bij mij ook oa Hd afspelen.
ze hebben alle 2 pro's en cons

de Asus:
Pro's
1 gebruikt minder stroom.(vs de zotac)
2 lekker compakt (je kan dus een erg kleine case gebruiken)(er zitten niet echt hele hoge coolers op)
3 alles zit er op wat je bendenken kan mits de juiste versie gekozen word (tot bluetooth aan toe)

Cons:
1Fix cpu upgrade is dus een no go
2Dde hdmi poort zit nou niet echt op een geweldige plek en bij mij moest ik een klein stukje uit de behuizing van de kabel knippen.

De Zotac
Pro's
1 losse socket upgraden kan dus naar wens
2 de nieuwere versies hebben ondanks dat de doos gf9300 aan geeft een 9400 (de mijne wel iig)(775 vresie)
3 Cooler naar keuze te plaatsen.

cons:
1 dr standaard cooler is al hoger dan de geen op de asus wat dus voorkomt dat je een echt super kleine kast kan nemen.
2 moet een cooler hebben dus helaas niet pasief = niet super stil (ja het kan wel maar dan komt je echt aan een normale kast)

Mijn keuze zou wederom een zotac worden als ik er ooit nog es 1 koop :D
Voor nu heb ik het zelf op een andere boeg gegooit een een x6 gekocht O-)
Dit inverband met andere wensen dan alleen een media centre

Na rose e cient spin

Pagina: 1