Toon posts:

Welk van deze 2 gigabyte moedeborden icm core i7 860 CPU

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 16:57
Beste tweakers,

Ik zoek een moederbord van Gigabyte icm de Core i7 860 CPU en USB 3.0 aansluiting.

Nu heb ik er 2 gevonden
nummer 1 staat vanaf 93 euro in de pricewatch; pricewatch: Gigabyte GA-P55-USB3

nummer 2 vanaf vanaf 114 pricewatch: Gigabyte GA-P55A-UD3

Ik heb de belangrijkste specificaties na gekeken en nummer 2 de duurdere ondersteund Sata-600.

Mijn vraag hierbij is, is het zinvol om te kiezen voor het duurdere moederbord als je geen gebruik maakt van de sata-600 aansluiting? En dat dan dus het enige verschil? Of is er nog een andere rden om te kiezen voor het duurdere moederbord?

• GSlayer
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

PSN ID: Sc0rpi0n-4707

Andere reden om voor het wat duurdere moederbord te kiezen is om wat meer 'future' proof te zijn.

Nu besteed je 21 euro meer en als je dit niet doet en later gebruik wilt maken van Sata-600 ben je in ieder geval meer kwijt als 21 euro.

• Big Womly
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11-07-2020

Big Womly

Live forever, or die trying

Specs op de website van de fabrikant komen niet overeen met die van Pricewatch! Ik stel voor dat je die ook eens bekijkt. Er zitten wel meer verschillen op dan wat jij opsomt
Voor je andere vraag herformuleer ik die graag even voor je: Vindt jij het zinvol om 20€ te betalen voor iets dat je niet gaat gebruiken?

[Voor 9% gewijzigd door Big Womly op 06-10-2010 17:00]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• JST94
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-09 11:01
Als ik jouw was, zou ik gaan voor de :pricewatch: Gigabyte GA-P55A-UD3.

De reden hiervoor is dat als je dalijk wel de optie van Sata-600 wilt gaan benutten. Dat je dan ook meteen een moederbord hebt die dat ondersteunt. Anders is het dalijk zonde van je geld als je dan dalijk een nieuw moederbord moet aanschaffen omdat je destijds liever wat goedkoper uitwas en dus niet de optie had meegenomen.

Scheelt naar mijn mening toch wel weer wat geld als je het vergelijkt over een aantal jaar.
Maar het blijft in princip jouw keus aangezien het jouw geld is en niet het mijne ;)
Big Womly schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:59:
Specs op de website van de fabrikant komen niet overeen met die van Pricewatch! Ik stel voor dat je die ook eens bekijkt. Er zitten wel meer verschillen op dan wat jij opsomt
Inderdaad, eens goed nakijken die bordjes ;)
Big Womly schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:59:
Voor je andere vraag herformuleer ik die graag even voor je: Vindt jij het zinvol om 20€ te betalen voor iets dat je niet gaat gebruiken?
Het kan inderdaag zinvol zijn om nu te investeren in iets om er later profijt uit te halen. Naar mijn mening toch beter dan om over een bepaalde tijd een heel nieuw bordje aan te moeten schaffen vanwege die ene optie ;)

Maar wij kunnen je wel advies geven, maar het blijft jouw geld en als jij het net wat goedkopere moederbordje wilt hebben. Moet je dat gewoon doen :)

[Voor 41% gewijzigd door JST94 op 06-10-2010 17:05]

@JST94 | Feyenoord Rotterdam

• GSlayer
  • Laatst online: 13-11-2020

GSlayer

Wat ik opmaak uit de specs van de fabrikant zelf presteert het duurdere moederbord beter als je 2 videokaarten gaat gebruiken.
The PCIEX16 slot operates at up to x4 mode when ATI CrossFireX is enabled
Dat staat bij de notes van de goedkopere moederbord.

• JST94
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-09 11:01
GSlayer schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 17:09:
Wat ik opmaak uit de specs van de fabrikant zelf presteert het duurdere moederbord beter als je 2 videokaarten gaat gebruiken.

[...]

Dat staat bij de notes van de goedkopere moederbord.
Zoals je hier weer ziet: Wil je die optie of niet? Als ik jouw was wel, aangezien er dingen in de toekomst kunnen gaan gebeuren waar je nu niet eens aan denkt ;) Plus het bespaart je toch wel weer wat geld. Nu €20,- extra uitgeven , of over een bepaalde tijdsperiode een heel nieuw bordje kopen?

Maar nogmaals: Het zijn optie's, wil je die of wil je die niet? Het blijft jouw keus _/-\o_

@JST94 | Feyenoord Rotterdam

• piethoogland
  • Laatst online: 16-09 16:57
Bedankt voor de snelle reacties. Ik was ook gewoon naar de reden van het prijsverschil en de extra functie die je ervoor krijgt.
Ik denk zelf dat ik in dit geval misschien eerder zou kiezen voor de goedkopste optie. omdat ik het niet snel zie gebeuren dat ik mijn "oude" schijf wegdoe en vervang voor sata-600

Kan ik het topic eigenlijk zelf sluiten? Wat mij betreft is de vraag namelijk voldoende beantwoord.

• kobus71
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13-09 10:23
Weet wel dat je op deze Gigabyte bordjes 8 PCI-E lanes 2.0 voor je graka overhoud als je USB 3.0 of SATA 600 gaat gebruiken.
Asus gebruikt een chip voor USB 3.0 of SATA 600 wat je geen bandbrete voor je videokaart kost.

Sorry, ik lees net op de Gigabyte site dat er een chippie gebruikt word.

[Voor 14% gewijzigd door kobus71 op 07-10-2010 22:25]

• Xtrafris
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03-07 21:48
Niet helemaal waar...

SATA 6 heeft zoveel bandbreedte nodig dat de southbridge er te weinig PCIe lanes voor heeft. Wat er gebeurt is dat je in de BIOS de SATA 6GBs op Turbo mode kan zetten, en dan snoept de southbridge een zooitje lanes af van de northbridge.*
Als je dit niet doet, draait de SATA 6Gbs ook nog gewoon, maar op halve bandbreedte.

Het grootste verschil in specs tussen de twee behalve SATA 6Gbs is de geluidschip: ALC892 op de UD3 en ALC888 op de USB3. Ik denk niet dat het echt veel boeit. Als geluid je genoeg boeit om het verschil tussen die twee te merken, ga je toch een geluidskaart gebruiken :p

Er is echter wél een goede reden om voor de UD3 te kiezen: overclocking. De UD3 is voorzien van heel wat stevigere power phases, dus als je gaat overclocken en er een 24/7 OC op laat staan, is de UD3 daar veel geschikter voor. Dat is ook zeker wel 20 euro waard, en je krijgt er gratis SATA 6Gbs bij :)

* om het verhaal eenvoudig te houden heb ik NB en SB gebruikt, uiteraard is P55 nét ff anders: NB functies zitten in de CPU en de SB heet IOH. Whatever.

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:54
De marvell sata-600 controller is wel een beetje brak bij random acces, een snelle ssd kan je daarom misschien nog beter aan een ouwe sata-300 poort hangen. Als je bij de plaatjes op de pricewatch kijkt zie je dat de 2 borden verder identiek lijken, evenveel condensatoren rond de cpu socket dus ik denk dat de stroomvoorziening ook hetzelfde is. Ik zou gewoon de usb3 nemen en de 2 tientjes in je zak steken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Xtrafris
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03-07 21:48
haarbal, vertrouw nooit de pricewatch voor andere details dan de prijs ;)

http://gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3439#ov

http://gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3440#ov

Aantal caps rond de socket is hetzelfde, maar niet het aantal chokes.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Xtrafris schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 09:47:
Niet helemaal waar...

SATA 6 heeft zoveel bandbreedte nodig dat de southbridge er te weinig PCIe lanes voor heeft. Wat er gebeurt is dat je in de BIOS de SATA 6GBs op Turbo mode kan zetten, en dan snoept de southbridge een zooitje lanes af van de northbridge.* Als je dit niet doet, draait de SATA 6Gbs ook nog gewoon, maar op halve bandbreedte.
Er zijn niet te weinig PCI-e lanes, de NEC USB3.0 en de Marvell S-ATA 6Gbps uitbreidingschips gebruiken elk maar een enkele PCI-e 2.0 lane. Echter Intel heeft om de een of andere reden besloten om de PCI-e 2.0 lanes van de P55 'SB' te beperken tot 1.1 snelheid. Asus lost deze beperking op door mbv een PLX chip 4 trage SB lanes met 1.1 snelheid te bundelen naar 2 lanes op PCI-e 2.0, één voor elke chip. Bij Gigabyte kun je via de bios kiezen om of de chips toch aan de trage SB lanes te hangen of aan een 2.0 lane van de NB, wat echter het aantal lanes voor het PCI-e 16x slot met de helft beperkt.

[Voor 17% gewijzigd door Nielson op 09-10-2010 10:04]

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:54
Xtrafris schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 01:09:
haarbal, vertrouw nooit de pricewatch voor andere details dan de prijs ;)

http://gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3439#ov

http://gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3440#ov

Aantal caps rond de socket is hetzelfde, maar niet het aantal chokes.
Ik zie er nog steeds 6 bij beide borden? waar zie jij de extra chokes bij de ud3?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee