Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Gammort
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-11 21:27
Sinds m'n HD het zo'n beetje heeft begeven ben ik op zoek naar een nieuwe.

Nu viel mijn oog op deze: pricewatch: Western Digital Caviar Black WD6402AAEX, 640GB
Vooral omdat dat voor mij precies goed is betreft capaciteit.
Verder heeft hij een 64mb cache en sata-600.

Ik las dat deze kaart juist goed is voor RAID setups maar ik vraag me af hoe hij als normale HD zou fungeren?

Of kan ik beter een Spinpoint F3 of een EcoGreen schijf nemen? Die hebben gewoon sata-300. Aangezien ik een asus p5k bordje heb zal die nog wel geen sata-600 ondersteunen. Of kan ik die dan gewoon aansluiten alleen dan zonder verschil met een 300?

Thanks in advance.

• kh65
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-11 23:57
SATA-600 win je niks mee bij een normale harde-schijf.
De modernere (<= 7200 rpm) HDs leveren max 140MB/sec aan data,
en SATA-300 kan al 300MB/sec aan...
Alleen bij SSD's kan SATA-600 interessant/nodig zijn.

Een 5400rpm harde schijf (EcoGreen, etc.) heeft mogelijk als voordeel dat
hij minder warm wordt, minder lawaai maakt. Kan een criterium / pluspunt zijn.

Die WD schijf zal volgens mij ook prima als normale (niet RAID) schijf presteren.

De 640GB schijf die jij noemt is qua prijs/GB duidelijk duurder dan een 1,5 - 2 TB schijf.
Maar als je de ruimte niet denkt nodig te hebben maakt dat natuurlijk niet echt veel uit...

Ik zou persoonlijk al snel gaan voor een F3 of Ecogreen vanwege stil / minder warm,
en minder warm is volgens mij meestal ook minder slijtage...

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:08
kh65 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 15:58:
Ik zou persoonlijk al snel gaan voor een F3 of Ecogreen vanwege stil / minder warm,
en minder warm is volgens mij meestal ook minder slijtage...
Ik zou inderdaad ook gaan voor een Spinpoint F3, heb er hier 2 in m'n pc zitten, een 500GB voor Windows en een 1000GB voor opslag. Zijn niet te horen (ook niet tijdens opspinnen of bij veel data verkeer) en zijn super snel (kopieren van de Windows schijf naar de opslag schijf gaat met gemiddeld 110mb/s)

Daarbij even een sidenote. Levensduur van een HDD is niet afgeleid van meer warmte is meer slijtage. Maar het is in een onderzoek van Google naar voren gekomen dat hardeschijven die dag en nacht, jarenlang achter elkaar draaien, langer mee gaan als een hardeschijf die iedere dag aan gezet wordt en aan het eind van de dag weer uitgeschakeld wordt (temperatuur verschillen).

Daarnaast is het alsnog niet goed voor een hardeschijf om bij extreem lage temperaturen (5 graden en lager, ruwe schattting) te werken of bij hoge temperaturen (50 graden en hoger zo'n beetje)

EDIT: kan het desbetreffende artikel van Google zo snel even niet terug vinden, heeft volgens mij ook op t.net gestaan, jaartje terug, misschien langer geleden.

[Voor 6% gewijzigd door FastFred op 06-10-2010 21:08]

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak :o

Als je een vraag hebt over Opslagmedia, post hem dan ook in Opslagmedia...

Move OH -> OM

Soittakaa Paranoid!

• Gammort
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-11 21:27
dion_b schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:35:
Overige Hardware is geen dumpbak :o

Als je een vraag hebt over Opslagmedia, post hem dan ook in Opslagmedia...

Move OH -> OM
Excuses, ik kon m'n post niet meer vinden dus dacht dat hij gedelete was omdat die verkeerd stond 8)7

En tja, misschien moet ik maar gewoon voor zo'n spinpoint F3, een goede prijs/gb verhouding en als ze inderdaad echt zo stil zijn dan klinkt dat goed. Heb een F1 gehad die ook stil was maar de levensduur is me toch een beetje tegengevallen. F3 it is, I guess.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:08
F1 schijven hadden inderdaad een slechte revisie er tussen zitten die niet zo heel denderend lang mee gingen.

Mijn F3's draaien al bijna een jaar zonder problemen

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:00

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welke hardeschijf je zou moeten kopen, kun je vrij makkelijk zelf bepalen door eens wat topic's door te nemen in het juiste subforum. ;) Daarnaast zijn de BBG's ook een heel goede uitgangspunt. Al hoe wel ik met Samsung hardeschijfen nogal terughouden zou zijn als je RAID wilt gaan gebruiken.

Maar zogezegd welke hardeschijf je zou moeten kopen moet je toch wel redelijk goed zelf kunnen bepalen aan de hand van alle info. die voorhanden is, tenzij je echt gerichte vragen hebt kun je weer een topic openen, deze gaat voor nu in iedergeval op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True