Toon posts:

TFT monitor op IBM AT 286 geen kleuren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Maxican
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01-01-2013
Hallo allemaal,

Ik heb een oude IBM AT (286) hier staan die ik wil gebruiken voor de fun met oude pacman games.
Nu heb ik de originele kleuren monitor aangesloten, zo'n groot bakbeest. Deze doet het prima.
Echter als ik een 15 inch TFT monitor aansluit heb ik alleen zwart wit beeld en zie ik 1 groene pixel (dode pixel neem ik aan).

Heeft iemand hier ervaring mee? komt dit door sync signalen of iets dergelijks? is VGA veranderd in 1500 jaar tijd ofzo? Iets anders wellicht?

- Ik moet de monitor nog even testen op mijn eigen pc of hij daar wel kleur geeft maar hier heb ik nog geen mogelijkheid toe gehad, dit doe ik z.s.m.
- Andere VGA kabel moet ik ook nog testen, wellicht is dit het?

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22-09 16:46
Misschien dat de computer alleen een 50Hz signaal uitstuurt, in plaats van een 60Hz signaal welke jouw TFT monitor normaliter verwacht? Je zou dit kunnen testen door in het menu in de CRT te kijken op welke resolutie en refreshrate deze staat. Dit moet natuurlijk dan wel ondersteund worden door jouw CRT.

• Maxican
Dankjewel, dat ga ik ook ff doen vanavond!
Hopelijk weet ik er kleuren uit te persen :)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig om aan te geven wat voor kaart erin zit. Om te beginnen of het überhaupt een VGA kaart is - in de AT tijd waren CGA en EGA gangbaarder, en als het daadwerkelijk een echte IBM is kun je het misbaksel MCGA ook niet uitsluiten...

Vervolgens de vraag wat het exact uitzendt. VGA zou per default 640x480@60Hz moeten leveren, maar de eerste VGA kaarten hadden dipswitches of jumpers om de mode in te stellen. Als dat iets anders is kan het fout gaan. Ik vraag me vooral af of het niet een of andere interlaced modus is. Heb nog nooit meegemaakt wat een TFT daarmee doet, maar het zou me niet verbazen als het niet lukt.

[Voor 8% gewijzigd door dion_b op 06-10-2010 19:37]

Soittakaa Paranoid!

• Maxican
Het is een VGA kaartje van Trident. Inderdaad met dipswitches aan de achterkant.
Ik vermoed dat de kabel gewoon niet goed contact heeft gemaakt... toen ik de monitor aan mijn eigen pc knoopte deed hij het prima en sindsdien doet hij het ineens op de AT ook in kleur.

Thanks voor de reacties allemaal!

• Maxican
Oh helaas toch niet. Als ik de pc uit zet en dan weer aan zet zit ik weer op zwart/wit. Echter als ik de screensaver aan zet start deze in zwart/wit en daarna gaat hij ineens over op kleuren.

Moet ik misschien toch gaan ontdekken/opzoeken welke dip switches ik moet omzetten om alles in kleur te krijgen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Psst, je kunt de Edit-knop gebruiken om info toe te voegen aan een eerdere post. Dat staat wat netter dan twee keer achter elkaar posten

Raar verhaal, klinkt bijna meer als SW of BIOS setting dan echt foute hardware settings, aangezien je het dan niet vanuit SW zou kunnen aanpassen. Allicht dat in BIOS een optie is voor B/W vs Colour.

Sowieso kan het geen kwaad om op te zoeken exact welke kaart dat is met Trident chip, dan kun je ook die settings achterhalen (tip: Total Hardware 99!)

Soittakaa Paranoid!

• Maxican
Voor zover de machine laat zien tijdens het booten:
Trident TVGA BIOS C2.0 512K VGA mode

Meer informatie weet ik er niet uit te persen, de BIOS geeft niets weer en in het diagnostics gedeelte kan ik de kaart alleen testen en zie ik geen verdere informatie.

Deze link* heb ik gevonden maar met die switches kan ik denk ik weinig veranderen aan het wel of geen kleur hebben op de TFT toch?

* http://artofhacking.com/th99/v/U-Z/50080.htm

De machine heeft trouwens wel af en toe kleuren, maar meestal krijg ik grijstinten... het is erg vreemd iig... ik heb nog niet kunnen ontdekken wat nou er voor zorgt dat hij soms wel met kleuren opstarten en soms niet.

De BIOS is wel ingesteld op VGA/EGA als display type. Dat moet neem ik aan goed zijn.

• Maxican
Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen helaas. Telkens als de machine uit is geweest en weer aan gaat zit ik weer op grijs i.p.v. kleur. Iemand enig idee?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maxican schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 13:38:
Voor zover de machine laat zien tijdens het booten:
Trident TVGA BIOS C2.0 512K VGA mode

Meer informatie weet ik er niet uit te persen, de BIOS geeft niets weer
Wat voor opties heb je in BIOS?

Zoals ik al aangaf, bij echt oude PCs (en een AT is dat zeker) kun je vaak in BIOS kiezen tussen zw/w en kleur. Is er echt niets dat daarop lijkt?
en in het diagnostics gedeelte kan ik de kaart alleen testen en zie ik geen verdere informatie.
Geen FCC ID? Je zou minimaal een typenr op de Trident chip kunnen vinden...
Deze link* heb ik gevonden maar met die switches kan ik denk ik weinig veranderen aan het wel of geen kleur hebben op de TFT toch?

* http://artofhacking.com/th99/v/U-Z/50080.htm
Bingo, je hebt iig TH99 gevonden. De vraag is of dat jouw kaart is...
De machine heeft trouwens wel af en toe kleuren, maar meestal krijg ik grijstinten... het is erg vreemd iig... ik heb nog niet kunnen ontdekken wat nou er voor zorgt dat hij soms wel met kleuren opstarten en soms niet.

De BIOS is wel ingesteld op VGA/EGA als display type. Dat moet neem ik aan goed zijn.
Dat sowieso, maar het klinkt sterk alsof je moet kiezen tussen mono/colour display en dat dat niet goed gaat.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee