Toon posts:

RAID 0 (2 HDD), één harde schijf bijplaatsen RAID 10?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Perzikvrucht
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14:03
Beste,

Ik heb op dit moment een RAID 0 configuratie met 2x Samsung F3 500GB schijven. Dit heb ik aangesloten op mijn P5K-E moederbord (onboard RAID controller). Nu vroeg ik mij af:

Kan ik er een 1TB harde schijf bijplaatsen (ander merk) en vervolgens een RAID 10 opstelling maken? Hier bedoel ik mee dat ik mijn huidige RAID 0 configuratie hou, en de nieuwe harde schijf (van 1TB) ga mirroren met mijn RAID 0 configuratie.

Aantal punten waar ik niet zeker van ben:

1. Kan ik met drie schijven een RAID 10 opstelling opzetten? Zo ja:
2. Kan ik mijn RAID 0 opstelling, zoals die nu is (met alle data erop), zo houden (dus niet opnieuw installeren)?
3. Krijg ik problemen als de harde schijven niet van hetzelfde merk/type zijn (de RAID 0 configuratie is wel van hetzelfde type)?

Ik heb al het e.e.a. op Google gezocht, maar ik kom er maar niet uit. Op Wikipedia staat bijvoorbeeld dat een RAID 10 configuratie altijd met minimaal 4 schijven werkt. Maar zoals mijn hoogleraar altijd zegt: vertrouw nooit volledig op Wikipedia.

Alvast bedankt!

• storeman
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-09 16:37
Nee, je hebt inderdaad 4 schijven nodig (2x striping gemirrord). Als jouw oplossing zou werken, dan haal je het hele idee van striping onderuit.

Misschien moet je kijken naar RAID5, maar de performance op mobo controllers laat hier vaak te wensen over door gebrek aan geheugen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• 151407
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2013
raid 10 heeft 4 schijven nodig. dus nee, raid 5 wel mogelijk.
je kan migreren van 0 > 5 zonder data verlies mits je controller het toelaat.

• TRRoads
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13-03-2011
Gebruik je de controller van je moederbord voor de RAID?

Dan is het niet mogelijk.

Gebruik je bijvoorbeeld Linux Software RAID dan is het goed mogelijk, maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen? Je hebt dan geen van de voordelen van RAID10, alleen nadelen.

Als het je gaat om data beveiliging dan is een goede backup een betere optie.

• Mentox
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:22
XennOX schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:31:
raid 10 heeft 4 schijven nodig. dus nee, raid 5 wel mogelijk.
je kan migreren van 0 > 5 zonder data verlies mits je controller het toelaat.
Maar dan verlies je wel een schijf aan opslag en de 1TB schijf wordt maar voor 50% gebruikt.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• mvh
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 24-09 13:30

mvh

State Governor

Die hoogleraar heeft wel een punt, ik zou ook zeggen dat het in theorie mogelijk moet zijn om (2x0) als één schijf toe te wijzen, en dat geheel te 'kopiëren' op de tweede schijf in een RAID 1-opstelling. Daarmee raak je dan wel je prestaties kwijt, want de snelheid van RAID0 lezen/schrijven wordt nooit door die ene schijf bijgebeend.

RAID5 lijkt mij dan ook handiger, en efficiënter, maar dan ben je meestal toe aan een hardware RAID controller.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee