Toon posts:

Vervangen processor in nieuwe laptop met mijn oude processor

Pagina: 1
Acties:

• Mertoglunl
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-08-2011
De videokaart (jawel, Nvidia 8600M GT) in mijn laptop is overleden.

Nu vroeg ik mij of ik de celeron-processor in deze laptop: Acer Extensa 5235-901G16MN kan vervangen door mijn INTEL CORE 2 DUO T7500 processor.

Graag jullie ervaringen hierover... alvast bedankt.

Edit: Is er misschien de mogelijkheid om een nieuwe laptop behuizing ergens te kopen?

[Voor 9% gewijzigd door Mertoglunl op 06-10-2010 12:58]

• Jeffrey v. Hees
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 00:59
Dit gaat helaas niet lukken in verband met verschillende sockets. [ot]Correct me if I'm wrong[ot]

eMeals.nl

• KrazyJay
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:39
Mocht die T7500 een mobile processor zijnMobile it is, en je wilt er vanaf, dan heb ik er wel een aardig bedrag voor over. Stuur maar een DM als je geïnteresseerd bent.

[Voor 5% gewijzigd door KrazyJay op 06-10-2010 13:13]

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:57
Nee, dat is niet mogelijk. De voetjes (socket) waarin de processor geprikt moet worden zijn verschillend. Dat zal alleen met een hamer gaan passen. 8)

Wat je welk kan doen: Kijken of de videokaart te vervangen is. Sommige laptop videokaarten zijn gewoon losse insteekkaarten die te vervangen zijn.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• karakedi
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Je laptop heeft een gl40 chipset. Deze chipset ondersteunt cpu's met een fsb van 667 of lager officeel. De snelste processor die je kan gebruiken is de t5850 officeel. Verder moet je erop letten dat je een socket P processor neemt. Op deze forum http://forum.notebookrevi...cpu-compatibility-10.html zie je dat de gebruikers een 800 fsb cpu hebben gebruikt icm met GL40 chipset. Ik denk dat de t7500 zal werken. Maar update bios voordat je de cpu's verwisseld.

Zowel de celeron 900 als de t7500 zijn een socket P processor.

Paar maanden geleden heb ik een celeron M vervangen door een T5670 met een gm960 chipset.

[Voor 12% gewijzigd door karakedi op 06-10-2010 13:39]

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Willen jullie wel even goed onderzoek doen voor je onzin gaat verkondigen AUB...
(muv Karakedi uiteraard)

De Celeron M 900 en de T7500 hebben wel degelijk hetzelfde socket: Socket P:
Wikipedia: List of Intel Celeron microprocessors
Wikipedia: List of Intel microprocessors

Dat gaat dus zeker passen zonder een hamer nodig te hebben.

Verder hebben beide processoren ook een FSB van 800MHz, dus ook dat levert geen probleem op.

Enige wat fout kan gaan zou de BIOS ondersteuning zijn. En dat blijft, tenzij je iemand vind die dit al eens heeft gedaan, of anders met een vergelijkbare CPU zoals de T7100 of T7300, een gok.

Het grootste probleem is dat de T7500 een Merom is, terwijl de Celeron M 900 een Penryn is. Ik weet niet in hoe verre het moederbord in staat is om die oudere CPU te ondersteunen. Je zou zeggen van wel, maar laptops blijven vaak raar...

• Mertoglunl
Het probleem is dat die videokaartjes niet meer gemaakt worden.

Mijn leverancier heeft mij aangeboden de componenten in mijn oude laptop over te zetten in een nieuwe behuizing: http://www.ahtec.nl/product/espec/index.jsp?id=252.

Ik vind 12 inch iets te klein, maar is te doen. En voor de nieuwe behuizing willen ze 275 euro inclusief 1 jaar garantie.

Wat is wijsheid? Alles overzetten in een andere laptop of een nieuwe laptop of gewoon een nieuwe behuizing kopen en de oude componenten verkopen?

(PS. Dit hebben ze mij zojuist aangeboden).

[Voor 23% gewijzigd door Mertoglunl op 06-10-2010 14:05]

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Heb je ook niet het probleem dat de koeling mogelijk niet toereikend is voor de snellere processor? Dan nog blijft het een gok, dat wel.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Mertoglunl
Technerd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:07:
Mocht die T7500 een mobile processor zijnMobile it is, en je wilt er vanaf, dan heb ik er wel een aardig bedrag voor over. Stuur maar een DM als je geïnteresseerd bent.
Ik kan jou helaas geen DM sturen... waarschijnlijk is het bij jou uitgeschakeld.
Stuur maar een bod naar mij, dan kan ik kijken wat mogelijk is.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS waarom bied je de laptop niet ter reparatie aan? Als het inderdaad om deze Nvidia GPU gaat heb je recht op reparatie of vervanging, ookal is de normale garantie periode verlopen. Dit heeft namelijk te maken met het feit dat het een bekende/erkende produktie fout is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mertoglunl
Ik heb contact gehad met mijn rechtsbijstand. De mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat laptops in Nederland wettelijk gezien een levensduur hebben van 4 jaar. Ik heb de laptop nu bijna 3 jaar in mijn bezit. Dat betekent dat ik 3/4 van de reparatiekosten moet betalen en mijn leverancier 1/4.

Dan kom je dus op die 275 euro uit :-)

En btw, het is inderdaad een erkende fout. Zowel door mijn leverancier als door Nvidia. Zie hier: http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2320063

[Voor 16% gewijzigd door Mertoglunl op 06-10-2010 14:26]

• ChojinZ
  • Laatst online: 19:57
GENETX schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:44:
Willen jullie wel even goed onderzoek doen voor je onzin gaat verkondigen AUB...
(muv Karakedi uiteraard)

De Celeron M 900 en de T7500 hebben wel degelijk hetzelfde socket: Socket P:
Wikipedia: List of Intel Celeron microprocessors
Wikipedia: List of Intel microprocessors

Dat gaat dus zeker passen zonder een hamer nodig te hebben.

Verder hebben beide processoren ook een FSB van 800MHz, dus ook dat levert geen probleem op.

Enige wat fout kan gaan zou de BIOS ondersteuning zijn. En dat blijft, tenzij je iemand vind die dit al eens heeft gedaan, of anders met een vergelijkbare CPU zoals de T7100 of T7300, een gok.

Het grootste probleem is dat de T7500 een Merom is, terwijl de Celeron M 900 een Penryn is. Ik weet niet in hoe verre het moederbord in staat is om die oudere CPU te ondersteunen. Je zou zeggen van wel, maar laptops blijven vaak raar...
Ouch.... 8)7

Haalde ff de mobile variant in de war met de desktop variant...

[Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 06-10-2010 14:28]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• KrazyJay
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:39
Nu heb ik natuurlijk geen volledig objectieve mening, maar 75% van de nieuwprijs betalen en maar 1 jaar garantie krijgen is wel wat mager, ik denk dat het beter kan, gezien de erkenning van productiefouten van meerdere kanten. Als dit het beste is wat je kan krijgen, lijkt het me beter dat je van de verkochte onderdelen een laptop koopt die wat moderner is, meer garantie heeft en misschien beter aan je wensen voldoet (groter scherm)... mind my strongly biased subjectivity...

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 11:01
Ze ook hebben dezelfde TDP. Uiteraard zal de Celeron in de praktijk een pak minder verbruiken, maar als Acer zich netjes aan de Intel richtlijnen heeft gehouden moet het qua warmteafvoer ook kunnen. Maar verwacht niet dezelfde accuduur...

En ook al is-ie wat ouder, qua snelheid is die T7500 al snel 50% beter dan die Celeron.

specs

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-09 08:54
Zover ik zo na kan gaan ligt dat aan je bios.

Heb zelf een laptop waar origineel een Celeron M 420 in zat. Geupgrade naar een Core Duo T2250, werkte prima. Vervolgens kon ik voor weinig een Core Duo T2450 kopen, gekocht en ook die werkte, echter deed speedstep het niet meer omdat de processor niet juist werd herkend, bios issue.

Toen de T2250 maar weer teruggezet en die gebruik ik nog altijd.

Je moet al iemand met exact dezelfde laptop en processor vinden om er zeker van te zijn of de processor in de laptop goed zal functioneren. De kans dat je zo iemand tegen komt lijkt me erg klein.

• karakedi
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
De celeron gebruikt meer omdat het geen speedstep heeft.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 11:01
Je hebt gelijk - de Celeron zal dus in idle meer gebruiken. Maar onder load zal t andersom zijn.

Overigens is t misschien zinniger om die oude laptop in onderdelen te verkopen op ebay/marktplaats. Kost je wel meer moeite, maar puur financieel kan t best lucratief zijn.

[Voor 60% gewijzigd door Dreamvoid op 07-10-2010 00:51]

specs

• Mertoglunl
Bedankt voor jullie reacties. Dat wordt een nieuwe laptop. Misschien interessant voor een tweaker? -->

V&A aangeboden: COMPAL (BTO AHTEC) FL90

[Voor 76% gewijzigd door Mertoglunl op 07-10-2010 22:17]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee