Raid 0 schijven overzetten naar nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorticon
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 18:20
Hoi.

Ik ga binnenkort over naar een nieuw systeem met een SSD HDD voor OS waar ik m'n oude raid 0 opstelling bij wil hangen als storage. Op dit moment staat het OS + allerlei data allemaal op die raid 0 opstelling met 2 HDD's.

Kan ik zomaar die twee HDD's die nu in RAID 0 hangen in m'n oude systeem overplaatsen naar m'n nieuwe systeem, naast deze SSD HDD? Of moet ik gaan backuppen?

Bedankt alvast:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-05 12:40
back uppen

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoe heb je de RAID0 nu gemaakt dan? Op welke controller of misschien in Windows/Linux zelf?

[ Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 06-10-2010 11:48 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Een backup moet je altijd hebben. Maar hoe heb je de raid aangemaakt, in de bios van een onboard controller? Dan kun je die niet zomaar aan een ander moederbord hangen, of er moet toevallig een zelfde (of nieuwere van zelfde fabrikant) chipset op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem RAID FAQ eens door.
Daar kun je zin wat in de regel werkt bij het switchen van controller.

Sowieso backuppen, maar ik neem aan dat je dat toch wel doet op een RAID0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Backuppen moet je altijd en ale helemaal op een raid0 array ;)

Verder neem ik even aan dat je de raid0 configuratie ingesteld hebt op de storage controller in je moederbord. Als je de schijven overplaatst naar een ander moederbord moet je dan vrijwel zeker de array opnieuw aanmaken en formateren wat betekend dat je de data erop kwijt bent. Dus dan moet je daarna even een backup terugzetten.

Maar even los daarvan, waarom wil je storage schijven uberhaupt in raid0 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Tweaks
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-05 03:51
Als het een ICH chip van intel op een moederbord is hoger dan 6, of 7, kan dit zonder problemen.

Werkt transparant!

Been there, done that, en er is ergens op de site van Intel ook info over te vinden.

Dedicated RAID controllers doen het ook. Zorg alleen dat de batterij niet kan verlopen.

Edit: Je hoeft de Array ook niet opnieuw aan te maken. Alleen wel de RAID ipv AHCI/IDE functie enablen. De rest is automagisch.

[ Voor 18% gewijzigd door Mr.Tweaks op 06-10-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 23:52

M2M

medicijnman

Nielson schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:48:
Een backup moet je altijd hebben. Maar hoe heb je de raid aangemaakt, in de bios van een onboard controller? Dan kun je die niet zomaar aan een ander moederbord hangen, of er moet toevallig een zelfde (of nieuwere van zelfde fabrikant) chipset op zitten.
en zelfs dan gaat het nog wel eens mis. Hoewel ik de raid0 set van een P4P800 met intel chipset, gewoon naar een P5N-E over heb kunnen zetten. En die laatste heeft een Nvidia chipset.

Maar verstandiger is om de boel te copieren naar een enkele schijf / schijven en de raid array opnieuw aan te maken. Misschien is het wel grappig om die copieeractie gewoon te doen, en vervolgens in je nieuwe mobo te kijken of je oude raid array nog werkt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorticon
ik222 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:51:
Backuppen moet je altijd en ale helemaal op een raid0 array ;)

Verder neem ik even aan dat je de raid0 configuratie ingesteld hebt op de storage controller in je moederbord. Als je de schijven overplaatst naar een ander moederbord moet je dan vrijwel zeker de array opnieuw aanmaken en formateren wat betekend dat je de data erop kwijt bent. Dus dan moet je daarna even een backup terugzetten.

Maar even los daarvan, waarom wil je storage schijven uberhaupt in raid0 hebben?
De configuratie is inderdaad ingesteld op de storage controller van mn mobo. Ik denk dat het sowieso het veiligst is om alles te backuppen.

Misschien dat ik storage anders bedoel dan jullie maar hier wil ik gewoon alles buiten het OS en misschien een paar intensieve games op zetten. Dus... foto's, films, overige games, troep, apps... etc..

Bedankt voor de info mensen! Ff paar DVDtjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Maar verstandiger is om de boel te copieren naar een enkele schijf / schijven en de raid array opnieuw aan te maken. Misschien is het wel grappig om die copieeractie gewoon te doen, en vervolgens in je nieuwe mobo te kijken of je oude raid array nog werkt.

[ Voor 36% gewijzigd door SMSfreakie op 06-10-2010 12:03 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vorticon schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:44:
SSD HDD voor OS waar ik m'n oude raid 0 opstelling bij wil hangen als storage.
RAID 0 != storage ;)

Als de data die je erop wil zetten je ook maar iets waard is: RAID 1, 5, 6 gebruiken én een backup maken.
Als het data is zoals scratchdisks (photoshop), windows virtual memory, of games/apps die je vaak draait en dus van een snelle schijf wil laden, dan is RAID 0 prima. Ga er dan wel altijd vanuit dat je het kwijt bent: alleen dingen opzetten die je opnieuw kan installeren etc.

Verder zou ik bij dit soort dingen altijd een backup maken en het daarna gewoon proberen: als het misgaat heb je backup, maar met een beetje geluk bespaart het je de moeite.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Vorticon schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:57:
[...]

Misschien dat ik storage anders bedoel dan jullie maar hier wil ik gewoon alles buiten het OS en misschien een paar intensieve games op zetten. Dus... foto's, films, overige games, troep, apps... etc..

[...]
Nee, wij bedoelen hetzelfde als jij met storage, alleen is de data die jij er op zet a) niet heel belangrijk voor je en b) je hebt er sowieso al een backup van als je RAID0 hiervoor gebruikt.

Je kunt dus gewoon de array overzetten en kijken of het werkt en anders gewoon de backup terugzetten.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorticon
Mad Marty schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 12:10:
[...]

Nee, wij bedoelen hetzelfde als jij met storage, alleen is de data die jij er op zet a) niet heel belangrijk voor je en b) je hebt er sowieso al een backup van als je RAID0 hiervoor gebruikt.

Je kunt dus gewoon de array overzetten en kijken of het werkt en anders gewoon de backup terugzetten.
in raid 0 is je data toch niet redundant aanwezig? Of bedoel je dat niet? Ik ga het in ieder geval proberen en hou een backup achter de hand.

gaat een hele klus worden, kom er net achter dat mn externe WD hdd kapot is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:31

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Vorticon schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:23:
[...]

in raid 0 is je data toch niet redundant aanwezig?

[...]
Dat is precies wat er bedoelt wordt, ja :)

Rail Away!

Pagina: 1