Toon posts:

Processor cooler keuze

Pagina: 1
Acties:

• Trin1ty
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:38
Ik twijfel voor mijn nieuwe processor (i5-760) tussen een Artic Freezer Pro 7 en een Coolermaster TX3 ter vervanging van de meestal mindere stockcooler (ook al ga ik niet overclocken). Een losse cooler koelt vaak net iets beter en is vaak stiller. En dat laatste is het mij met name om te doen.

Ik heb in mijn huidige pc een Freezer Pro zitten en wat ik van die cooler erg prettig vind is het feit dat er standaard een laagje coolpasta op het plaatje was aangebracht.
Dat zit blijkbaar niet op de TX3 waar je het dus zelf moet aanbrengen.

Hoe lastig is het om die pasta zelf aan te brengen? De een zegt 'niet meer dan een rijstkorreltje', de ander (toevallig in relatie tot een TX3) zegt dat je het plaatje goed in moet smeren.

Of zijn de verschillen tussen deze 2 coolers dusdanig klein dat je dan voor het gemak net zo goed de 'geprepareerde' Freezer Pro kunt nemen?

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Pasta aanbrengen is net als tandpasta op een tandenborstel doen ;) alleen dan veel minder, een rijstkorrel is meestal voldoende (tenzij een van de twee oppervlakken erg grof of lichtelijk hol dan wel bol is, dan ff wat extra). (edit) zodra je koeler op CPU drukt, verspreid je het automagisch redelijk gelijkmatig. Maak je daar dus geen zorgen over, dat lukt je wel.

Wat betreft die koelers, ik ken ze beide onvoldoende.

Rule of thumb: zo groot mogelijk effectief oppervlakte heatsink + zo groot mogelijke fan == stilste en koelste.

[Voor 8% gewijzigd door noes op 06-10-2010 09:49]

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

maar als je niet gaat overklokken, zijn de meeste aftermarket koelers stukken stiller dan de stockkoelers. Ik heb hier een LP AC freezer pro 7 in mijn HTPC zitten en die hoor je ook nauwelijks onder een E6600. Nu laat ik de ventilator ook wel standaard op 5V lopen ;)

-_-

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:49

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Automagisch :D grappiger dan de gemiddelde deathgrunt cartoon.
Maar inderdaad, in theorie bij 2 goede oppervlakken volstaat een rijstkorrel als je ze beiden aandrukt.
probeer het gewoon eens, doe er een rijstkorrel op, goed duwen en de koeler er weer af. Dan zou eigenlijk het hele oppervlak moeten besmeerd zijn. Hoe dunner hoe beter, maar alles moet wel degelijk besmeerd zijn. (vandaar de rijstkorreltheorie)

Ik zelf smeer eigenlijk iets vrolijker uit. Dan goed duwen. Wat er van tussenkomt wrijf ik proper.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

Joindry schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:03:
Automagisch :D grappiger dan de gemiddelde deathgrunt cartoon.
Maar inderdaad, in theorie bij 2 goede oppervlakken volstaat een rijstkorrel als je ze beiden aandrukt.
probeer het gewoon eens, doe er een rijstkorrel op, goed duwen en de koeler er weer af. Dan zou eigenlijk het hele oppervlak moeten besmeerd zijn. Hoe dunner hoe beter, maar alles moet wel degelijk besmeerd zijn. (vandaar de rijstkorreltheorie)

Ik zelf smeer eigenlijk iets vrolijker uit. Dan goed duwen. Wat er van tussenkomt wrijf ik proper.
Dat is eigenlijk ook niet eens nodig. Als je voldoende druk zet op het socket, wordt die rijstkorrel vanzelf uitgespreid. In het begin is de koeling dan wat minder, maar na verloop van tijd spreidt de pasta uit en wordt het raakoppervlak groter.

Het enige waar je je druk om moet maken, is dat je er niet te veel op doet. Het is de bedoeling dat het metaal van de heatsink en heatspreader elkaar raken en dat de pasta dus de loze ruimte tussen het raakvlak opvult. Niet dat de pasta een soort smeermiddel is tussen heatsink en spreader.

-_-

• Picaroon
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:17
Goede regel hierbij: als je denkt er genoeg pasta op hebt gedaan, zit er al teveel op :)

• Trin1ty
misschien toch maar gewoon de good old Artic Freezer Pro 7 er op gooien, hoef ik daar allemaal niet over na te denken ;)

• Chocola
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 02-09 16:20
Trin1ty schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:19:
misschien toch maar gewoon de good old Artic Freezer Pro 7 er op gooien, hoef ik daar allemaal niet over na te denken ;)
Is inderdaad een prima keuze die financieel zeer aantrekkelijk is.

Die i5 zou je met een grotere duurdere cooler trouwens ook passief kunnen koelen (als je niet gaat overclocken en wellicht beetje airflow in je kast hebt).

Handige linkjes:
- http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=18559
- http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=16219
- YouTube: Broadcast Yourself.

• Trin1ty
Nou de Artic Freezer zit er op. Volgens mij zonder problemen.

Als ik via de bios de temp bekijk (in idle mode) blijft de temp een beetje schommelen tussen de 32 en 36.
Ook als ik het via een progje van mijn Asus P7P55 mobo bekijk in windows geeft hij ongeveer deze waarden aan. Tijdens het spelen van bijvoorbeeld WoW is het rond de 49.

Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat de idle temperaturen wat lager zouden liggen met een betere cooler dan de stock cooler of zijn dit voor een processor als deze acceptabele waarden?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee