Toon posts:

[VM] Hostsysteem voor VM-omgeving

Pagina: 1
Acties:

• kipjr
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18-08 22:15
Hallo

Ik heb net een nieuwe pc binnen en wil hem deels in een virtuele omgeving laten draaien. Nu is mijn vraag eigenlijk: Welke moet de host-OS worden?

Ik heb de volgende OS'en tot mijn beschikking
- Windows Micro XP 32bit (momenteel geinstalleerd)
- Windows XP 32bit MCE (staat op laptop)
- Windows 7 Home Edition 64bit NL (gekocht)
- Ubuntu

Host-OS mogelijkheden:
Windows Micro XP is licht (maar moet nog aangepast worden..ivm drivers etc., is mogelijk instabiel)
Windows 7 heeft support voor virtuele schijven als opstartdisk te gebruiken.
Windows XP MCE zou eventueel ook nog kunnen - werkt goed maar heeft helaas te veel extra's

De guest-OS worden:
Windows 7
Ubuntu
Windows XP (MCE/Micro)

Dus: Welke moet de host-OS worden?

ook handig om erbij te vermelden: 32bit op 64 bit of andersom werken...in Virtual box werkt het op beide manieren...

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Microsoft Hyper-V 2008 R2?
En anders het OS die jij denkt het meest intensief te gaan gebruiken, daar je immers in dat OS het meeste snelheid wilt. Wil je het host OS niet gaan gebruiken kan je kijken naar Hyper-V of een ander soortgelijk alternatief.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• kipjr
Ik heb zelf geen ervaring met Microsoft Hyper-V 2008 R2...
Het liefst zou ik willen werken met VirtualBox en ik zoek een host OS die het een beetje aankan...
maar als ik enkel uit mijn keuzes wil kiezen is het dan ook mogelijk om een enigszins gestripte windows 7 te installeren?

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 12:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

64 Bit host geeft je de mogelijkheid 64 bit guest + 32 bit guest te draaien. (en ondersteund > 3,5 GB)

32 bit host geeft je de mogelijkheid 32 bit guest te draaien.

Je wil geen 64 bit XP draaien (drivers rammelen vaker).

kipjr schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 07:43:
ook handig om erbij te vermelden: 32bit op 64 bit of andersom werken...in Virtual box werkt het op beide manieren...
NOTE: Since version 2.1.0, you can run 64 bit Guests while running a 32 bit Host. The prior requirement for Operating System is only for version 2.0.x. You still need the proper hardware.
je zult best w7 kunnen stripppen, (vLite), maar dan kun je net zo goed een server editie van linux draaien als host systeem, die worden al gestript uitgeleverd. (wellicht voor games is windows wel handig... want 3d virtualisatie is experimenteel)

[Voor 34% gewijzigd door leuk_he op 06-10-2010 18:05. Reden: ik moet mezelf corrigeren...]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Waarom Ubuntu niet als host-OS ?
Ik draai mijn virtualbox ook op Ubuntu, 64 bit, en dat is zeer stabiel !

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kies dan het OS wat zo min mogelijk system resources vraagt of waar je het meest in werkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• kipjr
Ik heb enkel ervaring met windows XP , XP micro en windows 7. Ubuntu wil ik graag uitproberen maar ik weet hier echt niks van...Om het als host te doen vind ik nog net iets te...

als ik een host-OS moet nemen die weinig resources inneemt dan zou ik nu voor windows xp micro (32bit) gaan...

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Windows 7 kan je ook vanaf een VHD draaien, zoek daar maar eens op :)

Mijn advies zou toch Windows 7 zijn. Is redelijk lean tov XP en je kan er gewoon alles mee. Zeker als je straks eventueel geheugen bij wilt gaan prikken.

Als host zal het niet veel schelen, snelheidsverschillen merk je pas echt met genoeg geheugen en een afdoende snel onderliggende storage (SSD/hardware RAID).

• kipjr
Ja dat had ik gelezen (zie eerste post)... ik zal beiden even proberen en kijken welke het stabielst werkt.
Er zit een AMD Phenom II X4 965 (3,4ghz) en 2*2gb ram OCZ 1600 AMD BE... SSD ga ik later pas aanschaffen als ik meer geld heb ^^

[Voor 38% gewijzigd door kipjr op 06-10-2010 22:59]

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Alleen al wegens geheugengebruik zou ik niet op een 32-bit host gaan virtualiseren. Je wilt die 4 GB wel benutten natuurlijk.

• kipjr
Volgens mij moet dat wel lukken toch?
In particular, 64-bit guests are supported under the following conditions:

You need a 64-bit processor with hardware virtualization support (see Section 10.2, “Hardware vs. software virtualization”).

You must enable hardware virtualization for the particular VM for which you want 64-bit support; software virtualization is not supported for 64-bit VMs.

If you want to use 64-bit guest support on a 32-bit host operating system, you must also select a 64-bit operating system for the particular VM. Since supporting 64 bits on 32-bit hosts incurs additional overhead, VirtualBox only enables this support upon explicit request.

On 64-bit hosts, 64-bit guest support is always enabled, so you can simply install a 64-bit operating system in the guest.
Eerst maar eens even kijken hoe ik dit ga aanpakken, inmiddels heb ik weer wat onderdelen niet voor mijn pc dus dit duurt weer eventjes. Een andere vraag over dit onderwerp. Kan ik beter 1 schijf maken met meerdere partities die iedere het gast-besturingssysteem hebben of kan ik beter ieder besturingsysteem op een apart virtuele disk plaatsen?

[Voor 54% gewijzigd door kipjr op 08-10-2010 00:28]

• kKaltUu
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:55

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

kipjr schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 00:16:
dat snap ik, eerst maar eens even kijken hoe ik dit ga aanpakken, inmiddels heb ik weer wat onderdelen niet voor mijn pc dus dit duurt weer eventjes. Een andere vraag over dit onderwerp. Kan ik beter 1 schijf maken met meerdere partities die iedere het gast-besturingssysteem hebben of kan ik beter ieder besturingsysteem op een apart virtuele disk plaatsen?
Het liefst op verschillende (array) van schijven, je krijgt uiteindelijk te maken met de I/O bottleneck.

edit:

Ga je de PC inzetten als virtualisatie-werkstation, of als standalone bak waar je vanaf afstand de virtuele machines beheert? Mocht de situatie de eerste zijn, kan je beter gewoon 2 schijven hebben, 1 voor je host, 1 voor je VM's.

[Voor 17% gewijzigd door kKaltUu op 08-10-2010 00:31]

Lees je post nog een keer en zet de zin: "DAT DIT KAN IN NEDERLAND, WILDERS DOE ER WAT AAN" hierachter, en kijk hoe dit klinkt.

• kipjr
Ik ben even wat aan het testen geweest met host & gast OS.

host: Windows XP Professional XP3 (32bit) & XP micro
gast: Windows XP micro

Ik heb besloten dat ik niet meer met windows xp micro ga werken vanwege de instabiliteit.
De computer gaat waarschijnlijk een host hebben van Kubuntu en een gast van windows 7. Wat vinden julllie?

De vm's staan op zelfde pc waar ze op draaien met hostOS op achtergrond

[Voor 89% gewijzigd door kipjr op 09-10-2010 01:08]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee