Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-06 16:36
Hallo,

ik zoek dus RAM voor mijn systeem.
Sorry als er al een soort "keuze gids" ofzo is op deze (of een andere) website, ik kan 't even niet vinden.
Als die er is zie ik 't graag, maar dan plaats ik nog wel even wat vragen:

Ik kan dan wel wat modules uit gaan zoeken en weten wat alle specificaties zijn,
maar dan weet ik niet precies waar ik naar moet kijken.
Ten eerste is het voor een P55-moederbord, waar een (flink overklokte) i5 760 op zal zitten.

Nu weet ik dat op dat moederbord alleen 1600MHz en hoger ondersteund wordt, dus zo ver ben ik al.
Dan wil ik ook graag een mooi minimum van 4GB over 2 modules
zodat ik nog 2 plaatsen over heb voor latere uitbreiding wanneer het vast nodig zal worden.
Dus 2x 2GB met 1600Mhz (dat laatste omdat nóg sneller nóg duurder is natuurlijk).
En het liefst dat het maximaar rond de 100 Euro ligt, liever nog iets eronder.

- - - - -

Dan had ik al wat modules van Corsair gevonden, uit de 'Dominator'-serie.
En ook nog wat vergelijkbare modules van OCZ, uit de 'Titanium'-serie.
Qua prijs en specificaties zijn ze zowat hetzelfde, maar hier is het "probleem" of het verwarrende:

Hoe kies ik nu tussen de licht varierende "latency"-waardes?
Ik weet dat lager sneller is, maar wat als de een bijv. "8-8-9-9-etc." en de andere "8-9-8-8-etc." heeft...
Of is dat verschil te verwaarlozen? Of zelfs aanpasbaar?
Dan is er ook nog het verschil van, zoals je bijv. Corsair Dominators hebt,
gewoon hetzelfde alleen dan ieder "latency"-nummertje nét één lager,
maar dat het dan ook een stukje duurder is, moet ik daar m'n geld aan uitgeven?
Of kan ik dat weer zelf aanpassen bij die "langzamere"? Overlocken eigenlijk dus...

- - - - -

Dus wat voor modules kan ik het beste nemen of waar moet ik naar kijken qua specificaties?
Ik heb wel graag een beetje prestatie-waardige onderdelen.
Zoals de rest van het systeem ook wel van overklokbare midden-klasse is.
Want alle nét-verschillende modellen enzo zijn best wel verwarrend.
Dan heb ik ook nog dingen gelezen over SPD-chips waar instellingen in opgeslagen staan
en dat soort dingen creëeren alleen maar meer vragen.

Ik zou wat aanwijzingen erg waarderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:48
Kijk in de gebruiksaanwijzing van je moederboard naar de QVL-lijst. Hierin staan aanbevolen en geteste modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamageInc.
Ricardo87 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:18:
Kijk in de gebruiksaanwijzing van je moederboard naar de QVL-lijst. Hierin staan aanbevolen en geteste modules.
Maar staat daar dan niet wéér gewoon van "DDR3 1600MHz+"?
En zelfs over de rest van de specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-06 15:54
in de QVL lijst van je mainbord staan de modules die door de fabrikant zijn getest en die dus zeker compatible zijn

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DamageInc. schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:38:
[...]

Maar staat daar dan niet wéér gewoon van "DDR3 1600MHz+"?
En zelfs over de rest van de specificaties?
Nee, daar staan de precieze modules op die getest zijn en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 16:02
Ten eerste is het voor een P55-moederbord, waar een (flink overklokte) i5 760 op zal zitten. Nu weet ik dat op dat moederbord alleen 1600MHz en hoger ondersteund wordt, dus zo ver ben ik al.
Wel handig om het meoderbord dan ook even te noemen. Overigens zal deze echt niet alléén 1600MHz ondersteunen, want een i5 760 ondersteunt officieel eigenlijk alleen 1066 en 1333MHz geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamageInc.
Nielson schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:55:
[...]
Wel handig om het meoderbord dan ook even te noemen. Overigens zal deze echt niet alléén 1600MHz ondersteunen, want een i5 760 ondersteunt officieel eigenlijk alleen 1066 en 1333MHz geheugen.
Hm, nou dat is dan heel vreemd.
Want, zoals ik al zei, staat er 1600MHz of hoger op de site van EVGA.
Het is dan ook een EVGA P55 LE, bijna de goedkoopste van de P55s.
En dan ondersteund deze de i3, i5 en i7 processoren, en de i5 760... is een i5.
Dus dan zouden ze een vrijwel onbruikbaar moederbord hebben gemaakt,
als sneller dan 1333MHz niet zou werken...

Tenzij ik het verkeerd begrijp van de beschrijving, of een PDF-handleiding denk ik eerder.
Ja, daar in had ik gezien welke types je kon gebruiken, niet de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Nielson schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:55:
[...]
Die 1600Mhz is de FSB, 1600Mhz FSB = 800Mhz DDR geheugen

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
DamageInc. schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:25:
[...]
Hm, nou dat is dan heel vreemd.
Want, zoals ik al zei, staat er 1600MHz of hoger op de site van EVGA.
Nee, dat staat er niet:
Max Memory Frequency/QTY: 1600+ MHz/16GB
Overigens staat in de spec pdf al 2000+ MHz.
Dus dan zouden ze een vrijwel onbruikbaar moederbord hebben gemaakt,
als sneller dan 1333MHz niet zou werken...
Zeg niet dat 't niet gaat werken, 't wordt alleen niet officieel ondersteunt door de i5 760. Hierbij ben je dus de geheugencontroller van de cpu flink aan 't overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamageInc.
Nielson schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:32:
[...]
Nee, dat staat er niet:

[...]
Overigens staat in de spec pdf al 2000+ MHz.

[...]
Zeg niet dat 't niet gaat werken, 't wordt alleen niet officieel ondersteunt door de i5 760. Hierbij ben je dus de geheugencontroller van de cpu flink aan 't overklokken.
Zei ook later dat ik dat vast in de PDF-handleiding had gezien, van 1600 en hoger.

Maar ik heb net ook wel zo'n lijst gevonden met ondersteund geheugen, op de site.
Die heb ik eerder over 't hoofd gezien of niet begrepen.
Daar staat weer dat zelfs de lagere zoals 1066 en 1333 worden ondersteund.
Dat zou dan ook logisch zijn als dat officieel al zo is.

Ik vraag dus nog wel af naar welke specificaties ik het beste kan kijken, de "latencies" etc.
Want dat ik 1600 zou nemen had ik eigenlijk al besloten.

[ Voor 3% gewijzigd door DamageInc. op 05-10-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Let ook goed op de vereiste spanning van het geheugen. Normaal DDR3 geheugen loopt op 1.5V, echter heeft het snellere geheugen vaak een hogere spanning nodig. i5/i7 cpu's zijn alleen nogal gevoelig voor een te hoge geheugenspanning, 1.65V wordt meestal als veilige bovengrens aangehouden.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 05-10-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamageInc.
Nielson schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:10:
Let ook goed op de vereiste spanning van het geheugen. Normaal DDR3 geheugen loopt op 1.5V, echter heeft het snellere geheugen vaak een hogere spanning nodig. i5/i7 cpu's zijn alleen nogal gevoelig voor een te hoge geheugenspanning, 1.65V wordt meestal als veilige bovengrens aangehouden.
OK, goed dat je het zegt.
Ik heb er wel een paar gezien van 1.65V, maar ook weer "low Voltage"-versies van OCZ enzo.
Maar die zullen ook wel een stukje langzamer zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Tja, Low Voltage is nogal een kromme naam van OCZ aangezien ze (meestal) alsnog 1.65V ipv 1.5V zijn. Voor hun doen is het echter low voltage, aangezien hun eerdere DDR3 modules nog veel hogere spanningen nodig hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DamageInc. schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:21:
[...]

OK, goed dat je het zegt.
Ik heb er wel een paar gezien van 1.65V, maar ook weer "low Voltage"-versies van OCZ enzo.
Maar die zullen ook wel een stukje langzamer zijn of niet.
Het is in de regel totale gerommel in de marge.

Sowieso is alles dat voor >1.5V verkocht wordt gewoon misleidend. Als je een chip hebt wat op 1.5V draait op 1600MT/s kun je dezelfde chip met 1.65V op 1800MT/s draaien. Je moet dan ook geen cent meer betalen voor een reep die 1.65V nodig heeft voor 1800MT/s, aangezien het niets meer kan dan een doodsimpele 1.5V 1600MT/s DIMM.

De tijden dat timings echt merkbaar scheelden zijn eigenlijk al met de overgang van SDR-SDRAM naar DDR-SDRAM voorbij, en sinds Intel overgegaan is van Netburst naar Core architectuur heeft een grotere hoeveelheid geheugenbandbreedte ook nauwelijks meetbaar impact. Gewoon zorgen dat je DIMMs niet op een of andere gare divider gezet moeten worden en het voldoet prima.

Persoonlijk zou ik gewoon gaan voor in-spec 1.5V 1600MT/s DIMMs die je zelf prima sneller kunt laten draaien als je dat wilt door de VDIMM iets te verhogen - maar goed, ik ben dan ook een oude zak die alleen overclockt op moment dat z'n huidige systeem te traag is. OC om het OC vind ik volstrekt nutteloos, een beetje zoals verlaagde auto's enzo. Heb je daar een andere mening in, dan zou ik de mijne redelijk negeren :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamageInc.
Mja, ik zelf overklok ook niet om het principe en ik ben een stukje jonger.
Maar ik doe 't om het meeste uit apparaten te halen, vooral met m'n laatste computer wat een P4 was...
En nu ze het helemaal kunnen hebben kun je net zo goed goedkopere onderdelen kopen,
ten minste niet de top van de top versies kopen, en dan dus zelf overklokken.

Grappig genoeg kun je autos zowat vergelijken met computers, of andersom.
eigenlijk vind ik computers overklokken vergelijkbaar met autos tunen.
Dat verlagen enzo, tenzij het een betere ligging krijgt enzo, is meer als "modden".
Maar vaak zijn er wel mensen die het echt uit principe doen ja.
Mag, als ze dat leuk vinden, maar niet echt nodig inderdaad.

Alleen, terug op 't geheugen, wat zijn nu goede timings om te hebben?
Is een goede "regel" om 't algemeen onder de 9s de houden of gewoon zo laag mogelijk?
Of moet ik dat zelf gewoon gaan instellen zodra ik langzamere heb geinstalleerd?
Ik weet juist niet of dat altijd goed werkt...

[ Voor 39% gewijzigd door DamageInc. op 08-10-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
dion_b schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 00:16:
[...]

De tijden dat timings echt merkbaar scheelden zijn eigenlijk al met de overgang van SDR-SDRAM naar DDR-SDRAM voorbij, en sinds Intel overgegaan is van Netburst naar Core architectuur heeft een grotere hoeveelheid geheugenbandbreedte ook nauwelijks meetbaar impact. Gewoon zorgen dat je DIMMs niet op een of andere gare divider gezet moeten worden en het voldoet prima.
Deze info mis ik in de FAQ, die is nog uit het pre-core2duo tijdperk.

Is het misschien een idee om deze info toe te voegen aan de FAQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flegma83
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-10-2022
Ik zie dat hier al een topic is gestart met de vraag over geheugenmodules.....nou vraag ik me ook iets af....een moederbord ondersteund bepaalde geheugen modules (ik ben van plan om een Asus P7H57D-V EVO te kopen), in dit geval DDR3 2133(O.C.)*/1600/1333/1066. Als ik dan kijk naar de processor (Intel Core i7 870) ondersteund DDR3-1066/1333. Nu vraag ik me af of het nou nutteloos is om DDR3-1600 te kopen, omdat deze niet wordt ondersteund door de processor? Ik twijfel ook om misschien toch voor socket 1366 te gaan en dus een andere moederbord en processor i7-950, maar er staat dat deze processor alleen DDR3-800/1066 ondersteund.....nu begrijp ik dit niet....kan deze in zijn fabrieksinstelling niet eens DDR3-1333 ondersteunen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 13:16
flegma83 schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 21:45:
Nu vraag ik me af of het nou nutteloos is om DDR3-1600 te kopen, omdat deze niet wordt ondersteund door de processor?
Alleen nutteloos als je niet wilt gaan overclocken.
flegma83 schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 21:45:
Ik twijfel ook om misschien toch voor socket 1366 te gaan en dus een andere moederbord en processor i7-950, maar er staat dat deze processor alleen DDR3-800/1066 ondersteund.....nu begrijp ik dit niet....kan deze in zijn fabrieksinstelling niet eens DDR3-1333 ondersteunen??
Dit ligt aan de 'FSB' (dit staat tussen aanhalings tekens omdat i7 processoren geen FSB meer hebben, maar iets vergelijkbaars) van de processor. De socket 1366 processoren lopen op een lage 'FSB' met een hoge multiplier (de i7-950 bijvoorbeeld loopt op 23x133MHz).

De geheugen controler zit bij i7's op de die meegebakken, wat wel sneller is (meestal) maar geen overclocks toestaat, tenzij de FSB wordt aangepast. Het geheugen van een 950 zal daarom zonder overclocken op 1066MHz lopen.

Hier nog een leuk artikel over hoe geheugen werkt bij i7's, en ook de verschillen tussen tripple en dual channel. Dit andere artikel geeft wat meer inzicht of het het waard is om sneller geheugen te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nixy op 11-10-2010 08:29 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flegma83
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-10-2022
Nixy schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 08:27:

Hier nog een leuk artikel over hoe geheugen werkt bij i7's, en ook de verschillen tussen tripple en dual channel. Dit andere artikel geeft wat meer inzicht of het het waard is om sneller geheugen te nemen.
Dank je voor je uitleg. Ik had al een aantal reviews gelezen waaruit idd bleek dat de prestaties amper stijgen met 'betere' geheugenmodules, alleen verwarde me het gegeven dat de processoren zulke lage kloksnelheden aankunnen. Nu is het mij iig duidelijk.
Pagina: 1