Toon posts:

Dom, dommer, domst. Geen kit bestelt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg vandaag een bestelling binnen en ik bleek geen kit te hebben bestelt maar een enkele module.
Nu moet het geheugen in een server met ECC en die wil alle modules in pairs hebben.

Kan ik nu gewoon een tweede module met hetzelfde bestelnummer van de fabrikant kopen of moet ik echt een kit bestellen? Wellicht is de vraag nog dommer dan het verkeerd bestellen, maar ik krijg nergens op het internet de zekerheid dat het wel of juist niet kan. De meeste informatie gaat niet verder dan "needs to be installed in pairs" ....

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan gewoon nog een keer dezelfde kopen. Een kit houdt ook gewoon in dat je 2 exact dezelfde geheugen modules tegelijk koopt. (en wat korting krijgt)

Verwijderd

zelfde type is gewoon goed, de voordelen van een kit zijn dat ze uit dezelfde batch komen, zo boeiend is dat niet...

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04:01
kun je niet gebruik maken van de wet koop op afstand? stuur je het terug, en bestel je gewoon een setje met twee modules?

Verwijderd

Topicstarter
stijnovinchi schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:38:
kun je niet gebruik maken van de wet koop op afstand? stuur je het terug, en bestel je gewoon een setje met twee modules?
Zo wel kunnen maar vind ik niet netjes. Deze modules zijn geen voorraad artikelen bij de webshop.

Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor het stukje zekerheid. De server zal het wel fijn vinden, krijgt nu 8 ipv 4GB. >:)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zekerheid heb je niet altijd...

Compatibility hangt af van de gebruikte chips. Geheugenchipfabrikanten (zoals Nanya, Infineon, Samsung, Hynix etc) leveren zo goed als altijd op DIMMs met een bepaald typenr dezelfde chips. 3rd party wederverkopers (zoals Kingston, Corsair, OCZ, Geil, Dane-Elec etc. etc. etc.) kopen partijen chips op bij de fabrikanten en plakken die op DIMMs. Partij chips op en toch nog vraag naar een DIMM? Dan kopen ze gewoon een andere batch chips met vergelijkbare specs, mogelijk zelfs bij een andere fabrikant, en prikken ze dat doodleuk op dezelfde DIMMs met dezelfde typenr :X

Zo kan het zomaar zijn dat twee DIMMs met dezelfde typenr verschillende chips bevatten en niet met elkaar of met het moederbord in kwestie compatibel zijn...

Zo'n "kit" is niet meer dan twee DIMMs met gegarandeerd dezelfde chips en dus compatibility.

Gelukkig zijn afwijkingen van chips in een bepaalde reeks eerder uitzondering dan regel, maar het komt wel degelijk voor, en hoe langer tussen de aankoopdata, des te groter de risico (meer kans dus bij latere upgrades dan een situatie als dit). Om dit te voorkomen is het beter om DIMMs van de chipfabrikanten te kopen dan van wederverkopers, dan weet je tenminste wat je krijgt. Het lastige is alleen dat NL een afgrijselijk modebewuste markt geworden is de laatste 5 jaar, waar vrijwel alleen "geile" wederverkoper DIMMs verkocht worden ipv 'saaie' van de chipbakkers zelf. Het is dus vrij lastig tot niet te doen om in NL DIMMs van de chipbakkers zelf te vinden tegenwoordig :(

* dion_b is serieus van plan om bij volgende RAM aanschaf gewoon in DE te kopen, daar is het wel nog volop te krijgen.

Bottom line hier: bestel gerust die tweede DIMM, maar check of het wel dezelfde chips heeft als de eerste, en als dat ook maar een lettertje achteraan de chipnaam verschilt, wees zeer alert op vage vastlopers e.d.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1