Even een eigen topic voor het probleem wat ik melde in het HTC Desire topic.
Ik ben toch erg nieuwsgierig geworden naar dit fenomeen, en hoop dat hier wat tweakers wat licht op de zaak kunnen werpen:
Iemand enig idee?
Ik ben toch erg nieuwsgierig geworden naar dit fenomeen, en hoop dat hier wat tweakers wat licht op de zaak kunnen werpen:
Mark_640 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:09:
Ik heb al een tijdje last van slechte radio-ontvangst, en dan vooral zenders onder de 100 Mhz. Aangezien ik vooral 3FM luister (96.8 of 90.9) is dat vervelend.
Auto is er al 2x voor bij de dealer geweest, die niets konden vinden. Dat vond ik vreemd, want het was bij mij altijd zeer duidelijk te horen.
Verder ook niet bij stilgestaan dat het probleem is gekomen tegelijkertijd met mijn Desire.
Vandaag parkeerde ik mijn auto, en mijn normale manier is dat eerst contact uit (en dus ook radio uit) en daarna Desire van de lader.
Vandaag deed ik het andersom, eerst mijn Desire van de lader. Het viel me op dat de radio meteen daarna weer kraakhelder klonk. Lader er weer in, en de radio begon weer te storen.
Ik heb wat meetapparatuur in de auto, en ook een (beperkte) spectrum-analyser. Ik heb zo vlug ook niet de beschikking over een fatsoenlijke meet-antenne, dus heb maar even wat geknutseld, maar dan valt meteen het volgende op:
Vlakbij Desire gemeten zonder dat deze aan de lader hangt:
Centerfrequentie 96,8 / Span 50 MHZ
Centerfrequentie 96,8 / Span 10 MHZ
Vlakbij Desire gemeten terwijl deze aan de lader hangt:
Centerfrequentie 96,8 / Span 50 MHZ
Centerfrequentie 96,8 / Span 10 MHZ
Meetresultaten zijn niet helemaal schoon natuurlijk omdat ik geen fatsoenlijke meet-antenne bij de hand heb, maar dit geeft wel een apart beeld.
Iemand enig idee waarom de Desire zoveel rommel genereert als deze aan de lader hangt?
[edit]
Ik heb nog niet uitgesloten dat het misschien van de lader zelf komt, maar dat ga ik vanavond even testen
Vooral het feit dat ik met de ene 12V voeding praktisch niet fatsoenlijk naar de radio kan luisteren, en met de andere (die zo op het oog op de spec dezelfde ethervervuiling laat zien) geen probleem ervaar vind ik vreemd.Mark_640 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 18:38:
Ondertussen nog wat andere dingen getest.
Ik had thuis nog een 12V->USB lader liggen van 650 mA, die ik voorheen gebruikte op een HP PDA op te laden in de auto. Met deze lader heb ik nooit het probleem gehad dat de radio-ontvangst werd gestoord.
Deze aangesloten in de auto, en dan zie ik op een spectrum analyzer eigenlijk hetzelfde plaatje als met mijn andere lader. Maar om de een of andere vage reden heeft de radio dan geen probleem meer met de ontvangst.![]()
Ook nog even getest met de originele HTC 220V lader, en dan komt er helemaal geen rotzooi in de ether rond de 90 MHZ...
Het lijkt er dus op dat de geschakelde 12V voedingen toch voor 'ethervervuiling' zorgen... Maar waarom ik er dan met de ene geen last van heb, en met de andere er eigenlijk niet fatsoenlijk naar de radio is te luisteren?![]()
Nouja, probleem voorlopig opgelost.
Iemand enig idee?