Radio-ontvangst stoort bij gebruik 12V autolader

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 11:02

Mark_640

In my memory

Topicstarter
Even een eigen topic voor het probleem wat ik melde in het HTC Desire topic.

Ik ben toch erg nieuwsgierig geworden naar dit fenomeen, en hoop dat hier wat tweakers wat licht op de zaak kunnen werpen:
Mark_640 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:09:
Ik heb al een tijdje last van slechte radio-ontvangst, en dan vooral zenders onder de 100 Mhz. Aangezien ik vooral 3FM luister (96.8 of 90.9) is dat vervelend.

Auto is er al 2x voor bij de dealer geweest, die niets konden vinden. Dat vond ik vreemd, want het was bij mij altijd zeer duidelijk te horen.

Verder ook niet bij stilgestaan dat het probleem is gekomen tegelijkertijd met mijn Desire.

Vandaag parkeerde ik mijn auto, en mijn normale manier is dat eerst contact uit (en dus ook radio uit) en daarna Desire van de lader.

Vandaag deed ik het andersom, eerst mijn Desire van de lader. Het viel me op dat de radio meteen daarna weer kraakhelder klonk. Lader er weer in, en de radio begon weer te storen.

Ik heb wat meetapparatuur in de auto, en ook een (beperkte) spectrum-analyser. Ik heb zo vlug ook niet de beschikking over een fatsoenlijke meet-antenne, dus heb maar even wat geknutseld, maar dan valt meteen het volgende op:

Vlakbij Desire gemeten zonder dat deze aan de lader hangt:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.adams10/GoT/uit_50mhz.jpg
Centerfrequentie 96,8 / Span 50 MHZ

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.adams10/GoT/uit_10mhz.jpg
Centerfrequentie 96,8 / Span 10 MHZ

Vlakbij Desire gemeten terwijl deze aan de lader hangt:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.adams10/GoT/aan_50mhz.jpg
Centerfrequentie 96,8 / Span 50 MHZ

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/m.adams10/GoT/aan_10mhz.jpg
Centerfrequentie 96,8 / Span 10 MHZ

Meetresultaten zijn niet helemaal schoon natuurlijk omdat ik geen fatsoenlijke meet-antenne bij de hand heb, maar dit geeft wel een apart beeld.

Iemand enig idee waarom de Desire zoveel rommel genereert als deze aan de lader hangt?

[edit]

Ik heb nog niet uitgesloten dat het misschien van de lader zelf komt, maar dat ga ik vanavond even testen :)
Mark_640 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 18:38:
Ondertussen nog wat andere dingen getest.

Ik had thuis nog een 12V->USB lader liggen van 650 mA, die ik voorheen gebruikte op een HP PDA op te laden in de auto. Met deze lader heb ik nooit het probleem gehad dat de radio-ontvangst werd gestoord.

Deze aangesloten in de auto, en dan zie ik op een spectrum analyzer eigenlijk hetzelfde plaatje als met mijn andere lader. Maar om de een of andere vage reden heeft de radio dan geen probleem meer met de ontvangst. :?

Ook nog even getest met de originele HTC 220V lader, en dan komt er helemaal geen rotzooi in de ether rond de 90 MHZ...

Het lijkt er dus op dat de geschakelde 12V voedingen toch voor 'ethervervuiling' zorgen... Maar waarom ik er dan met de ene geen last van heb, en met de andere er eigenlijk niet fatsoenlijk naar de radio is te luisteren? 8)7

Nouja, probleem voorlopig opgelost. :)
Vooral het feit dat ik met de ene 12V voeding praktisch niet fatsoenlijk naar de radio kan luisteren, en met de andere (die zo op het oog op de spec dezelfde ethervervuiling laat zien) geen probleem ervaar vind ik vreemd.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mijn Desite stoort, dan pak ik even de spectrum-analyzer erbij die ik toch in de auto heb liggen 8)7 Goed bezig joh :)

Wat zou kunnen is dat de schakelende voeding in de 12v-lader interferentie naar buiten gooit (duh) maar dat die niet via de ether maar via de 12V-lijn, waar per slot van rekening de autoradio ook aan hangt, naar buiten komt. De ene lader zal daar waarschijnlijk ontstoring tegen hebben (flinke condo + spoel ofzo) en de andere niet. Je kan mijn theorie testen door de lader in je auto te testen met 12V-bron die niet op het auto-net uitkomt: een losse accu of een netadaptertje ofzo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 11:02

Mark_640

In my memory

Topicstarter
Ik heb meetapparatuur in m'n auto liggen die ik voor m'n werk nodig heb, en een daarvan heeft een (beperkte) spec-functie :)

Opzich klinkt je theorie vrij plausibel, echter, heb ik de ethervervuiling gemeten met een even vlug in elkaar geknutseld draadantenne, dus het is echt rotzooi wat in de ether komt.

Daarbij komt dan nog het vervelende feit dat mijn antenne in de voorruit zit verwerkt, als de antenne op het dak zou staan zou er waarschijnlijk geen probleem zijn, dan is dat mooi afgeschermd door een metalen plaat (alsin, dak van de auto :P )

Nu kan het echter natuurlijk zo op de antenne instralen aangezien daar geen afscherming meer tussen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Aluminium hoedje voor je lader maken? ;)

Wat Sprite (volgens mij) bedoelt is dat de ethervervuiling die jij meet, misschien niet de reden is van de storing op je radio, maar dat het gaat om interferentie die op je boordnet terecht komt. Indien mogelijk dus meten aan de voedingslijn van de radio en kijken wat voor invloed de verschillende laders daar op hebben, of inderdaad de boosdoener aansluiten op een spanningsbron los van het boordnet.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Yep. Ik heb het misschien verkeerd gesteld; natuurlijk gooien beide 12V-laders troep naar buiten maar het verschil tussen de 2 zou kunnen zijn dat de ene het alleen in de ether doet, waar de radio er (om wat voor reden dan ook) geen last van heeft, maar de ander het ook via het boordnet doet, waar de radio wel van gaat flippen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Wat mij wel verbaast, is dat je die storing op 100MHz nog meet. Meeste switchers schakelen met iets van 10kHz tot 10MHz.
Hey, nu ik dat schrijf, zie ik dat het best de 10e harmonische van een 10MHz switcher zou kunnen zijn... Maar het blijft opmerkelijk, want 10MHz kom je volgens mij niet vaak tegen.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:19
Interessant topic. Ik heb hetzelfde probleem alleen dan als ik m'n achterruitverwarming aanzet. Heb geen last van m'n lader. Gaat wel om dezelfde radio-zender alleen dan op 99.8. Heb de indruk dat het slechter wordt als het weer ook slecht is, maar dat kan ook komen omdat je dan pas je achterruitverwarming gebruikt.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 08:38
Conducted emissie probleem door de gebruikte DC-DC choppers in de schakeling, of gewoon brak ontwerp. Hoe dan ook:

Een bekend EMC probleem, dit komt doordat ESA's (Electronic SubAssemblies) welke niet direct aan de auto verbonden zijn, niet getest hoeven te worden volgens de automotive richtlijn.
Omdat ze dan eigenlijk onder de EMC richtlijn vallen, zouden ze getest moeten worden, echter, dit gebeurd niet altijd. Doordat het gebruik in de auto is, doen veel fabrikanten het af met een eigen verklaring.

Officieel zouden de laders in ieder geval getest moeten worden om Radiated Emission en eigenlijk ook op stoorspanning die ze aan het 12V boordnet terugvoeren maar helaas.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

PeetR schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:44:
Interessant topic. Ik heb hetzelfde probleem alleen dan als ik m'n achterruitverwarming aanzet. Heb geen last van m'n lader. Gaat wel om dezelfde radio-zender alleen dan op 99.8. Heb de indruk dat het slechter wordt als het weer ook slecht is, maar dat kan ook komen omdat je dan pas je achterruitverwarming gebruikt.
Dat je radio ontvangst slechter wordt met slechter weer, heeft zo goed als zeker gewoon met atmosferische storingen te maken.
Maar met je achterruitverwarming en storing op je radio is wel bijzonder. Je achterruitverwarming is gewoon passief gevoed vanaf de 12volt (met als enige schakelaar een relais of dashboardschakelaar). Wat wel kan, als je achterruitverwarming ook de radio-antenne is (mijn BMW heeft dat bijv.) dat de schakeleenheid die dit mogelijk maakt, defect is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1