Toon posts:

Google Chrome OS: werkelijk een nieuwe stap?

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07-05-2020
Ik vraag me af of Google Chrome OS nu echt een innovatie is in de manier waarop we met computers werken. Hoe zou je dat OS plaatsen in de geschiedenis? Kun je het volgende zeggen?
  1. De eerste computers waren stand-alone
  2. Met de uitvinding van network protocollen sinds 1962 (met TCP in 1974) werd het mogelijk om dumb terminals aan te sluiten op (remote) mainfraimes -- eigenlijk de eerste "cloud computing"
  3. Naarmate hardware goedkoper werd, werd reken- en opslagkracht verplaatst van de terminal server naar de locale PC
  4. Verbeteringen in de capaciteit en betrouwbaarheid van internet verbindingen, kan de rekenkracht weer verplaatst worden naar de server - Chrome OS is weinig meer dan een browser; de rekenkracht voor bijvoorbeeld web based photo editing software zit niet op de client
  5. Windows (en andere traditionele OS'en) hebben hun beste tijd gehad voor het grootste deel van de consumentenmarkt. Want in de toekomst zitten eindgebruikers, net als in de jaren 70, weer achter relatief niet krachtige computers (netbooks, etc.); opslag en rekenen vindt in de "cloud" plaats. Overigens zal er voorlopig wel een bepaalde behoefte voor krachtige lokale OS'en bestaan (voor bv. video editing), maar op termijn - met de ontwikkeling van web based technieken - zal ook dit verdwijnen.
Ik ben benieuwd, want ik lees zoveel voor- en tegenargumenten voor Chrome, en ben er zelf nog niet uit :) Vind het wel een interessante ontwikkeling! Zijn de web programmeurs van vandaag de Microsofts van morgen?

P.S.. Nieuw is het imho niet; had Netscape ook niet eerder met Sun's JavaOS hetzelfde geprobeerd? (Maar toen mislukt omdat Java te traag was als OS en omdat de bandbreedte er nog niet was?) En heeft Phoenix Technologies (die van het BIOS) niet eerder als een "emergency browser" getracht te lanceren, die je zou kunnen gebruiken om patches etc. te downloaden vanuit je BIOS in het geval Windows zou falen? -- Eigenlijk ook zoiets als Chrome OS).

[Voor 10% gewijzigd door Reveller op 05-10-2010 17:42]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• deadinspace
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-09 19:22

deadinspace

The what goes where now?

Reveller schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 17:39:
Ik vraag me af of Google Chrome OS nu echt een innovatie is in de manier waarop we met computers werken.
Mja, dat kun je natuurlijk alleen achteraf concluderen. Dat vooraf concluderen is de taak van marketingafdelingen ;)

Maar ik heb er een beetje een hard hoofd in of het zo'n vlucht gaat nemen; latency en privacy zijn twee dingen die ik als problemen zie bij zulke systemen.

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 05:47
Ik denk dat het als Tablet/Netbook os echt wel iets kan bij dragen, net zoals iOS dat op me iPad doet, ik merk dat ik onderweg heel veel bezig met met "in the cloud" werken (Google docs oid) en dat, dat prima bevalt. Of het een desktop OS zou vervangen? Neuh ik denk het niet maar het is een intressante toevoeging.

Ik zie het op de desktop meer gebeuren dat je dus je hele OS houd, maar als toevoeging Chrome installeert (de browser) met dezelfde apps daarin, als op je ChromeOS netbook.

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee