Toon posts:

Missen van basis kennis.......

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ff een vraagje, waar ik het antwoord niet op kan vinden. Althans niet begrijpend voor mij.
Je hebt een Celeron met 128 Kb een Athlon met 256 Kb en een Pentium met 512 Kb.
Leuk, dat weten we dus, maar wat doet het, de Kb's bedoel ik. en dan niet vertellen dat daar de opstart gegevens staan voor programma's die je wilt draaien, maar wat heb je eraan, wat doet het en wat is het verschil? Ik ben toe aan een nieuwe processor, vandaar. Tips over mamaplanken zijn ook welkom natuurlijk.
Ik werk zelf veel met Photoshop, fireworks 3.0, flash 4.0, homesite 4.5 en word '97 en nooit games.
Wat kunnen jullie me aanraden?
En als we dan toch bezig zijn in welke kast.

Ik heb trouwens pas een 19" iiayama, vision master pro 450, gekocht. In plaats van de 21"
wooooooooooooooow, strak, strak, strak. Kan ik iedereen aanraden. Ik had nog een 15" van........

Greetings Nikstik.

Verwijderd

In het algemeen kan je stellen dat hoe meer cache geheugen des te sneller de verwerking van repeterende opdrachten zal plaatsvinden. Cache geheugen is een soort buffertje tussen de processor en het RAM geheugen. Het cache geheugen is bloedsnel (en duur) en het RAM geheugen is snel en goedkoop (relatief). Een snelle processor met veel cache en veel RAM (en dus duur) is het beste. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de toepassingen die je gebruikt. Een eenvoudige tekstverwerker stelt niet zoveel eisen aan je systeem. Veel foto's bewerken (Photoshop) stelt natuurlijk hogere eisen aan je systeem, tenzij je langere wachttijden voor lief wilt nemen tussen de bewerkingen in.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43
Dan heb je nog verschillende soorten cache-geheugen, ook wel L2 (Level 2) genoemd. Je hebt off-die en on-die. On-die betekent dat hij in de processor zit en op dezelfde snelheid als je processor loopt. Bijvoorbeeld bij de celeron is dat 128 kb. Doordat dit on-die is, is het zeer snel, en daarom is de snelheid van een celeron zo goed als hetzelfde als een pentium 2 of 3 met 512 kb (off-die) cache. Voor zeer zware programma's zoals Photoshop en voor servers, is het beter om toch veel en dan maar wat langzamer cache te hebben. Nu is er een nieuwe pentium 3, de coppermine en die heeft 256 kb on-die cache. Deze is dus stukken sneller dan een even snel draaiende oude pentium 3. Overigens heeft de Athlon tot nu toe 512 kb cache off-die, die op 1/2 , 2/5 of 1/3 van de processorsnelheid loopt. Dit ligt aan de snelheid van de processor die je hebt. Dit komt omdat de off-die geheugenchips een maximale snelheid hebben, die absoluut niet in de buurt komen van bijvoorbeeld 800 Mhz. Er komt over een aantal maanden een Athlon met 256 kb on-die cache. Die zal dus weer stukken sneller zijn dan de Athlon met off-die cache. Ook komt er nog een Athlon met 64 kb on-die cache, die stukken goedkoper zal worden.

Verwijderd

Ik zou gaan voor de PIII
De processor is misschien duurder, het moederbord is goedkoper, 512kb cache maakt wel degelijk wat uit in programma`s als adobe en dergelijke.
De athlon is leuk voor games maar de meeste x86 servers e.d. worden niet voor nix uitgerust met PIII`s.

• Jag
  • Laatst online: 19:39

Jag

servers worden uitgerust met Intels omdat ze daar goede ervaringen mee hebben gehad, en niet zo maar overstappen. En de P3 is juist goed met zoiets cache intensiefs als games. Neemt niet weg dat de Athlon een veel betere core heeft, en ook goedkoper is.
En over dat cache, een proc is ongeveer 70% van zijn tijd bezig met data moves naar cache of terug, dus vandaar dat er zoveel snelheidswinst te halen is met sneller cache, omdat je dan minder tijd nodig hebt voor die data moves naar cache, en dus meer tijd voor normale berekeningen.
Jag

• Ceaser
  • Laatst online: 07-09 08:47
Veel Photoshop he, Athlon heeft de beste fpu dus...

Verwijderd

Topicstarter
Hoi bedankt voor de info, het is voor mij nu een stuk duidelijker wat het inhoud.
Het wordt alleen een stukje moeilijker om te kiezen......
Maar ja, ik heb nog een maandje de tijd.

Greetings Nikstik.

Verwijderd

hoezo servers hebben pentiums?
intel servers hebben Xeon processors en geen pentiums. maar ja ik vind intel een beetje slecht bezig met de Xeon(cascades core: soort enhanced coppermine core)want de laatste Xeon heeft maar 256KB L2 cache dan is het nut van Xeon over P3(coppermine) erg klein(een paar kleine aanpassingen: niet de dubbele prijs waard)
Het is moeilijk te zeggen wat je moet kopen aangezien het erg druk is met nieuwe releases.
het hangt erg af van wat je nu hebt staan. zit er een bx moederbordje in dan moet je een P3 500MHz FC-PGA op de kop tikken denk ik(sneller cache past op je oude bord dus goedkoper dan een athlon + mobo).
ik denk dat dat de best upgrade op dit moment voor je is en deze overclock ook nog goed.
succes

ThaViNNy

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ik zou gaan voor de AMD-K6-III, 64kB on-dye cache, lekker goedkoop en maar een fractie trager als die Pentagram-III

• White Feather
  • Laatst online: 22:43
Basterdmind , als je niets te vertellen hebt dan moet je dat ook niet doen.

Gewoon de posting hierboven vergeten, is zo'n bullshit.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,ThaVinny momenteel heb ik staan, een Topgun TXPRO mobo, met een P1 200@233 mmx, en kan daar dus niets meer mee. Ik heb geen ruimte meer om er iets bij te prikken, modem krijg ik niet meer werkend sinds ik Kabel heb, etc. Ik kan wel tijdelijk een snellere celeron erop prikken en wachten, maar je kunt blijven wachten tot...........
Dus ik heb nu maar besloten om te kopen. Afbeeldingslocatie: http://home.wirehub.net/~nikstik/gif/smiley.gif Je moet toch wat met je geld......
Greetings Nikstik.

Verwijderd

hehe dus het wordt een nieuw systeem :)
ok aangezien je veel photoshop zou ik zeggen dat je het beste een athlon kan kopen(zoals al eerder gezegd beste FPU). voor de SSE extensies van de P3 hoef je het niet te doen want die helpen niet zo en volgens mij heeft versie 5.5 van photoshop ook 3DNOW! ondersteuning).
athlon dus. op dit moment is het het goedkoopst(en overclockbaarst)om een 550 of 600MHz processor te nemen(je gaat toch wel overclocken)verder moet je dus een goede cooler hebben maar dat licht eraan hoeveel je daaraan uit hebt te geven en dat kun je het best bekijken als je eenmaal de CPU hebt.
verder als moederbord zou ik wachten op de ABIT KA7 dit wordt een mooi overclock bord met de goede ABIT techniek). ook zul je nieuwe RAM moeten kopen omdat je oude op(waarschijnlijk)66mhz loopt en de athlon ten eerste een anders soort RAM gebruik en dat ook op een andere frequentie loopt. nou dat was het wel z'n beetje als je meer wil weten ICQ me of post hier dan is er altijd wel iemand die je kan helpen.

ThaViNNy
Pagina: 1