Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 21:58
(Ik wist niet goed waar ik dit moest posten, want het valt eigenlijk een beetje onder videokaarten, maar ook voedingen, als hij hier niet goed staat, laat het me weten dan post ik hem waar het wel hoort)

Hey allemaal,

Ongeveer 5 maanden geleden heb ik een Sapphire Radeon HD5870 gehaald en heeft het tot op heden prima gedaan. Alleen vandaag viel tijdens het gamen opeens mijn pc compleet uit. De videokaart was niet eens zwaar stressed of iets dergelijks, ik hoorde de fan amper. Ook laatst nog een paar metingen gedaan met GPU-Z en de temps waren prima in orde, ook tijdens grafisch zware spellen. Ze kwamen niet boven de 40 graden idle en 78 graden volledig stressed uit.

Verder heb ik de videokaart nooit overclocked, alleen mijn CPU. Wel ervoor gezorgd dat de PCI-E bank locked was, dus dat zal er niet mee te maken hebben. Ik had namelijk een GTX260 hiervoor en deze heeft het dik een jaar prima gedaan op mijn overclocked systeem.

Waar ik mee zit is dat zelfs nu (~3 uur na het doorbranden) mijn voeding nog steeds stinkt naar verbrand spul. Ik dacht er eerst aan dat het gewoon was omdat de voeding boven in m'n kast hangt en de rook van mijn videokaart dus naar boven gegaan is en dat hij daarom zo stinkt. Is het normaal dat die lucht zo lang blijft hangen?

De videokaart is inmiddels al als RMA teruggestuurd, dat is het probleem niet. Wat ik wil voorkomen is dat er iets anders mis is met mijn systeem, waardoor de volgende kaart ook gewoon doorbrand.

Kan het zijn dat mijn voeding kaduuk is en zo ja, hoe kan ik dit testen zonder eerst een andere videokaart erin te proppen en mogelijk te beschadigen?

Wat ik zelf al geprobeerd heb is het systeem zonder videokaart te laten draaien en dat doet hij prima, dus dat laat me denken dat het gewoon aan de videokaart lag, want met videokaart erin haalde ik de 5 seconden nog niet eens (laatste keer ook een rookpluim gezien, dus die is zwaar kapot :P)

Dus, iemand enige ideeën hoe ik mijn voeding kan testen? Of is dit duidelijk een geval van een slecht gefabriceerde videokaart?

Mijn systeem is (/was :P) als volgt:

Asus P5Q
E8400 @ 3.8 GHz
HD5870 @ stock (overleden)
GEIL 4gb DDR2 1066 MHz
CoolerMaster m620 RealPower
Intel Postville 80gb SSD
Western Digital 640gb Sata (ken het model even niet uit mijn hoofd, zit atm op school)

[ Voor 6% gewijzigd door Arachnan op 06-10-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Volgens mij krijg jij gewoon je videokaart terug als in niet kapot :P Wat zou je ervan denken dat het gewoon je voeding is die de geest heeft gegeven? Dat hij geen 5 seconden haalt met de videokaart erin is normaal, hij wordt veel zwaarder belast 8)7

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Het feit dat er een dikke rookpluim uit mijn gpu kwam gaf me een goede hint ;) En ik kan mijn pc prima draaien zonder videokaart erin, zou ik anders ook niet kunnen doen als de voeding de boosdoener is geweest neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Meten is weten,

de enige manier om de voeding te testen is met een volt meter.. ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Aangezien je de stank uit je voeding rook, en je verhaal wel erg sterk naar een 'kapotte voeding' conclusie 'ruikt' :) lijkt het toch eerder de voeding.

Je hebt wellicht die grafische kaart geïnstalleerd zonder rekening te houden met het feit of de voeding wel krachtig genoeg was om die te voeden, want dan staat je voeding onder hoge druk en brand deze door (niet onmiddelijk, maar enige tijd later zoals jouw 5 maanden bijvoorbeeld). Zou dus heel straf zijn dat het probleem toch niet aan de voeding ligt.

Die rook uit de grafische kaart (indien je dat goed gezien hebt) zou eventueel ook door de voeding kunnen komen! Door een doorgebrande voeding gaat deze erg onstabiel werken en kan vervolgens andere componenten aantasten zoals verkeerde voltages naar de graka, die vervolgens kan roken in het slechtstse geval!

Ik had bijvoorbeeld ook eens een doorgebrande voeding, omdat deze ook mijn (CRT) monitor voedde en daardoor zwaar belast werd. Na de voeding vervangen te hebben bleek mijn CRT ook kapot te zijn, de voeding had dus de monitor mee vernield. Hetzelfde zou dus met jouw grafische kaart aan de hand zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Het is niet dat ik jullie niet geloof, maar ik heb mijn pc nu ongeveer 20 minuten aanstaan en de rooklucht is nu zo goed als weg. Mijn voeding is een CoolerMaster m620 RealPower, dus niet echt een B-merk en zou ruim voldoende kracht moeten hebben voor dit systeem :?

Ik denk dat ik inderdaad even een metertje ergens vandaan ga halen om te kijken wat deze aangeeft en de gok maar wagen met een videokaart van een vriend van me, ik betaal liever de ~60 euro voor zijn kaart dan 380 euro voor een nieuwe HD5870 :P

Ik blijf er een hard hoofd in hebben dat het aan mijn voeding ligt, aangezien ik dan toch problemen bij andere componenten had moeten opmerken? Maar goed, ik ben maar een leek op dat gebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en wat als je voeding gewoon puur op de 12V lijn voor de gpu instabiel is?
overigens is het bij zo een topic wel handig om je systeemspecs even te vermelden, wat bedoel je met prima draaiern zonder? heb je een moederbord met onboard graka?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
nedernakker schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 06:30:
en wat als je voeding gewoon puur op de 12V lijn voor de gpu instabiel is?
overigens is het bij zo een topic wel handig om je systeemspecs even te vermelden, wat bedoel je met prima draaiern zonder? heb je een moederbord met onboard graka?
Ik dacht dat het bij een voeding juist zo was dat hij OF goed functioneert, of helemaal niet. Dus of alle kabels zijn verrot. Maar goed, zoals ik al zei, ik ben een leek :P Ik zal het vanmiddag even nameten.

Ik had inderdaad "prima draaien" even beter moeten formuleren. Wat ik bedoel is dat hij alle andere onderdelen van voldoende stroom voorziet zodat deze gewoon aanslaan en blijven draaien. Dit heb ik zo'n 20 minuten getest. Mijn moederbord heeft helaas geen onboard videokaart.

En je hebt gelijk, ik heb mijn eerste post even aangepast met mijn systeem specs erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal gesproken kan de M620 echt wel genoeg vermogen leveren voor een systeem met een HD5870. Wil natuurlijk niet zeggen dat ie stuk kan... ;)
Dat alleen de 12V rail instabiel is (wat nedernakker) verondersteld lijkt me ook twijfelachtig, want de 12V rail gebruik je ook voor de cpu/mobo en dan zou daar ook wat mis moeten zijn. En vaak is het bij een voeding wel zo dat ie het of wel doet, of niet...
Enfin, het handigst is eigenlijk gewoon testen met een andere videokaart, maarja, die liggen natuurlijk niet voor het oprapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:06:
Normaal gesproken kan de M620 echt wel genoeg vermogen leveren voor een systeem met een HD5870. Wil natuurlijk niet zeggen dat ie stuk kan... ;)
Dat alleen de 12V rail instabiel is (wat nedernakker) verondersteld lijkt me ook twijfelachtig, want de 12V rail gebruik je ook voor de cpu/mobo en dan zou daar ook wat mis moeten zijn. En vaak is het bij een voeding wel zo dat ie het of wel doet, of niet...
Enfin, het handigst is eigenlijk gewoon testen met een andere videokaart, maarja, die liggen natuurlijk niet voor het oprapen.
dat is helemaal niet waar, de 12V lijnen zitten gescheiden in deze voeding, het kan dus best dat het niet helemaal zuiver is op die lijn, er zijn legio voorbeelden van voedingen die verschrikkelijk rare symptonen geven bij defecten, dus of wel of niet is hier niet van toepassing

het feit dat het systeem 'draait' zonder videokaart zegt niets, het systeem boot dan niet eens aangezien er geen gpu wordt gedetecteerd, dit kun je dus enkel testen met een andere gpu er in. zelfde symptomen, andere voeding erbij, probleem over, voeding kapot....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
nedernakker schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:26:
[...]
dit kun je dus enkel testen met een andere gpu er in. zelfde symptomen, andere voeding erbij, probleem over, voeding kapot....
Kan ik niet een moment opname doen bij de 6 pins connectoren met een meter om te kijken of dit de juiste waarde aangeeft? Want als er hetzelfde gebeurt bij mijn eigen videokaart, dan zijn het geen symptomen die voorkomen, maar is de kaart dus gewoon gelijk kapot.

Of zullen de connectoren geen juiste waardes aangeven omdat ze niet "aan het werk" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Ik heb even een paar metingen gedaan met verschillende combinaties (2x 6 pins, dus heb een aantal verschillende gaten met elkaar verbonden) en kreeg netjes bij alle metingen rond de 12,15V.

Kan ik nu dus met een gerust hart mijn nieuwe videokaart terug in mijn pc doen wanneer ik hem binnenkrijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Ik heb 11,97V op de 12V lijn, is maar 0,03V verschil ipv van je 0,15V, maar 0,15V verschil lijkt me toch in de marge en dus in orde.

Je hebt ook wel een betrouwbare voeding dus het ziet er naar uit dat je nieuwe graka gerust geplaatst kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover het te meten valt lijkt het me geen probleem, daarbij is 12.15V een zeer normale waarde. Zolang het niet op 12.5 of 11.5 zit is er vrij weinig aan de hand.
(Hier valt natuurlijk nooit 100% garantie aan te geven hè! ;))

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je in je voeding kijkt, zie je dan vreemde zwarte plekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
brilsmurfffje schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:13:
Als je in je voeding kijkt, zie je dan vreemde zwarte plekken?
Voor zover ik kan zien ziet het er gewoon normaal uit, een klein laagje stof, maar lang niet genoeg om problemen te veroorzaken. Ook de 6 pins connectoren die naar m'n GPU gingen zijn gewoon nog helemaal als nieuw. Ik zal morgen nog een keer kijken als er wat meer licht is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Even een kleine update met een nieuwe vraag:

Nu heb ik de videokaart van mijn moeder in mijn systeem zitten om even te checken of de rest van mijn systeem het nog doet. Aangezien ik dit vanaf mijn desktop typ betekent dat er dus niets mee aan de hand is, alleen deze videokaart is een 9600 GS, dus die krijgt geen stroom van de 6 pins kabels.

Even Speedfan opgestart en daar kwam ik een vervelend bericht tegen:

Afbeeldingslocatie: http://i220.photobucket.com/albums/dd125/Arach_album/12vmeting.png

De 12V lijn staat op 11,46V volgens Speedfan. Is dit normaal? (nooit echt op gelet omdat ik er nog nooit problemen mee heb gehad) Of is Speedfan niet echt nauwkeurig met metingen?

Tijdens de metingen met een voltmeter kreeg ik ook niet bij alle pinnetjes een meting, kan dat hier mee te maken hebben? Of werken alleen bepaalde "combinaties" tussen de 12 pinnetjes van de 2 stekkertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Speedfan is niet nauwkeurig in die metingen. Probeer eens HWMonitor of Everest ofzo. Veel beter.

Maar als het wel klopt (er is altijd een kans) is het niet goed. Voltagelijnen mogen maximaal 5% afwijken, oftewel 12V * 0.95 = 11.4V. Daar zit je dus nog net boven. Als je niets doet welteverstaan. Elke voeding zakt een beetje in onder load, al vraag ik me af of die M620 dat ook doet met die 9600GS. Maar we hadden het hier over die HD5870. Daarmee gaat 'ie waarschijnlijk echt wel onder die 95%-grens. En dat mag niet simpelgezegd.
Tijdens de metingen met een voltmeter kreeg ik ook niet bij alle pinnetjes een meting, kan dat hier mee te maken hebben? Of werken alleen bepaalde "combinaties" tussen de 12 pinnetjes van de 2 stekkertjes?
Er zitten ook een stapel aardepinnen tussen, en het lijkt me niet dat die stroom aan moeten geven, behalve als je dat ding constant aan het kortsluiten bent én tegelijkertijd blijft voeden. En dat lijkt me niet tactisch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

Arachnan schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 11:44:
Even een kleine update met een nieuwe vraag:

Nu heb ik de videokaart van mijn moeder in mijn systeem zitten om even te checken of de rest van mijn systeem het nog doet. Aangezien ik dit vanaf mijn desktop typ betekent dat er dus niets mee aan de hand is, alleen deze videokaart is een 9600 GS, dus die krijgt geen stroom van de 6 pins kabels.

Even Speedfan opgestart en daar kwam ik een vervelend bericht tegen:

[afbeelding]

De 12V lijn staat op 11,46V volgens Speedfan. Is dit normaal? (nooit echt op gelet omdat ik er nog nooit problemen mee heb gehad) Of is Speedfan niet echt nauwkeurig met metingen?

Als je niet op alle stekkerjtes een meetresultaat kunt krijgen kan het betekenen dat er toch een deel van je voeding kapot is. Ik weet zo niet uit mijn hoofd of je voeding meerdere 12V rails heeft, maar het lijkt erop dat er toch 1 beschadigd/kapot kan zijn.
Als je meet moet je natuurlijk altijd naar de ground meten om te zien wat het voltage is. Dus rood en zwart voor 5V, geel en zwart voor 12V in dezelfde aansluiting.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Orwell schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 11:53:
Speedfan is niet nauwkeurig in die metingen. Probeer eens HWMonitor of Everest ofzo. Veel beter.
Bedankt voor de tip, Everest Ultimate geeft weer de 12,15V aan op de +12V lijn die ik ook kreeg bij een aantal metingen direct aan de 6 pins kabels.
Bravo schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 11:59:

Als je niet op alle stekkerjtes een meetresultaat kunt krijgen kan het betekenen dat er toch een deel van je voeding kapot is. Ik weet zo niet uit mijn hoofd of je voeding meerdere 12V rails heeft, maar het lijkt erop dat er toch 1 beschadigd/kapot kan zijn.
Dit spreekt het bericht van Orwell een beetje tegen :P Voor een leek zoals ik klinkt het logisch dat er een aantal aardepinnetjes tussen zitten die dus geen meting geven.
Bravo schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 11:59:
Als je meet moet je natuurlijk altijd naar de ground meten om te zien wat het voltage is. Dus rood en zwart voor 5V, geel en zwart voor 12V in dezelfde aansluiting.
Het apparaat wat ik gebruikt heb had alleen een rood en een zwarte kabel om te meten. Of is dit niet wat je bedoeld? En wat bedoel je trouwens met "naar de ground meten"?

Hier even een screenshot van mijn Everest metingen, deze zijn (voor zover ik kan zien) toch allemaal in orde?
Afbeeldingslocatie: http://i220.photobucket.com/albums/dd125/Arach_album/everestmeting.png

[ Voor 6% gewijzigd door Arachnan op 10-10-2010 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

Arachnan schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:12:
Bedankt voor de tip, Everest Ultimate geeft weer de 12,15V aan op de +12V lijn die ik ook kreeg bij een aantal metingen direct aan de 6 pins kabels.
Ah, dit is dan mooi. De voeding lijkt dan nog OK te zijn.
[...]

Dit spreekt het bericht van Orwell een beetje tegen :P Voor een leek zoals ik klinkt het logisch dat er een aantal aardepinnetjes tussen zitten die dus geen meting geven.

[...]

Het apparaat wat ik gebruikt heb had alleen een rood en een zwarte kabel om te meten. Of is dit niet wat je bedoeld? En wat bedoel je trouwens met "naar de ground meten"?
Met "naar de ground meten" bedoel ik dat je te spanning moet meten tussen de voeding (rode of gele draadje vanuit je voeding) en de aarde (/ground), het zwarte draadje. Als ik het goed begrepen heb, heb je dit ook gedaan.

Mijn voorlopige conclusie: je voeding is nog oke. Helaas heb ik eerder met raar gedragende voedingen gewerkt, dus zekerheid geven durf ik hier nog niet op.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachnan
Bravo schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:20:
Met "naar de ground meten" bedoel ik dat je te spanning moet meten tussen de voeding (rode of gele draadje vanuit je voeding) en de aarde (/ground), het zwarte draadje. Als ik het goed begrepen heb, heb je dit ook gedaan.

Mijn voorlopige conclusie: je voeding is nog oke. Helaas heb ik eerder met raar gedragende voedingen gewerkt, dus zekerheid geven durf ik hier nog niet op.
Haha, nu je het zo uitlegt is het ook logisch dat ik een paar keer geen metingen kreeg, dan zal ik wel een zwart draadje met een andere zwarte hebben verbonden :X

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik heb er nu genoeg vertrouwen in om mijn nieuwe HD5870 weer aan te sluiten wanneer ik hem terug krijg.
Pagina: 1