• buffbuffbuff
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-01 19:04
Ik heb een M42 naar EF eos adapter gekocht en nu blijkt deze iets te dun te zijn. Ik kan dus voorbij oneindige focus draaien en dit resulteert in een volledig onscherp beeld. Nu heb ik even getest en het lijkt dat wanneer de lens niet volledig in de socket is gedraaid (ongeveer 1/7 slag) hij wel bij de markering oneindig daadwerkelijk scherp is op oneindig. Ik heb dit ook met een andere lens getest en die heeft hetzelfde probleem. Het probleem ligt dus bij de adapter.

Nu zoek ik een oplossing om de adapter wat dikker te maken en misschien heeft iemand hier al een goede gevonden? Ik dacht aan de volgende oplossingen:

- plakband : Net zolang de adapter beplakken totdat de dikte is bereikt. Het nadeel is dat de tape natuurlijk los kan raken en kan gaan slijten.

- nagellak : Makkelijk rond te verdelen en je hoeft maar een klein stukje te doen. Misschien wat minder nauwkeurig vlak en dat het over tijd poreus wordt met als gevolg dat al die troep in de camera beland.

Heeft iemand anders andere idee?

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Er zijn wel meerdere lenzen die voorbij oneindig kunnen scherpstellen, om compatibiliteit met andere mounts te vergemakkelijken of om het gerbuik van bepaalde teleconverters mogelijk te maken. Waarom zou je de moeite willen doen? Stel toch gewoon even voor oneindig scherp en je probleem is opgelost?

• buffbuffbuff
Ik weet niet of ik je goed begrijp, want ik schiet nog niet zolang platen. De lens kan niet daadwerkelijk voorbij oneindig focussen, want ik kan niet verder draaien dan het oneindig teken. De te dunne adapter zorgt er dus eigenlijk voor dat geen focus afstand correspondeert met de focus waarde die de lens aangeeft.

Dit is ansich geen probleem, maar ik wil gewoon dat ik met een draai aan de knop op oneindig kan focussen. En niet dat ik dan met live view 10x moet gaan checken of het daadwerkelijk in focus is.

Verwijderd

Dit is normaal, dat ligt niet aan je adapter.
Veel lensen kunnen "voorbij" oneindig focussen, dit is voor verschillende omstandigheden, denk bijvoorbeeld aan een warm land waarbij je lenzen iets uitzetten en je focuspunt veranderd. Ik heb zelf geeneens lens die 100% scherp is als ik hem gewoon op oneindig draai..

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:37

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wat chucky zegt klopt inderdaad. Het is zo gemaakt dat je iets voorbij infinity kan focussen, zodat er iets van marge is voor allerlei onvoorziene omstandigheden :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

buffbuffbuff schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:59:
I

Dit is ansich geen probleem, maar ik wil gewoon dat ik met een draai aan de knop op oneindig kan focussen. En niet dat ik dan met live view 10x moet gaan checken of het daadwerkelijk in focus is.
Hoef je maar 1 keer te doen, zet daarna een streepje op de schaal bij de correcte focus op oneindig.
Checken of het nog klopt kan toch geen kwaad, zeker bij hoge of lage temperaturen.....

• buffbuffbuff
Okay ik pas mij wel aan. Bedankt in ieder geval voor de moeite.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27
Op zich heeft chucky gelijk maar het is natuurlijk wel handig als de aangegeven focusafstanden een beetje overeenstemmen met de realiteit. Lenzen die voorbij oneindig kunnen hebben doorgaans wel oneindig aangegeven op de lens met een streepje erachter.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• buffbuffbuff
Deze lens heeft geen streep achter oneindig om dat aan te geven, maar het is ook al een oudje. Zoals Makkelijk aangeeft is het enige nadeel wat ik nu ondervind, dat de aangegeven afstanden totaal niet meer kloppen. Hopelijk is dit probleem met een AF-confirmatie adapter enigzins te omzeilen.

Maar om mijn originele vraag nog even te beantwoorden. Wat raden jullie aan? Stukje tape of nagellak ?

[ Voor 4% gewijzigd door buffbuffbuff op 07-10-2010 10:45 ]

Verwijderd

[b][message=34811101
1- Hopelijk is dit probleem met een AF-confirmatie adapter enigzins te omzeilen.

2-Maar om mijn originele vraag nog even te beantwoorden. Wat raden jullie aan? Stukje tape of nagellak ?
1-Nee, de afstandsschaal staat geheel los van eventuele electronica

2-Geen van beide, gewoon een andere kopen die wel goed is, zo duur zijn die dingen toch niet (ik heb er 2 , de duurste was 17,50€)
Pagina: 1