Toon posts:

Ubuntu 10.04 LTS op HP DL360 G3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• 26779
  • Registratie: september 2021
  • Niet online
Beste mensen,
Ik zit een beetje in een spagaat met het volgende probleem:
Op een HP DL360 G3 zou ik een verse installatie van (ed)ubuntu 10.04 installeren. Hierbij zou ik graag gebruik maken van ext4 bestands systeem.
Nu heeft de G3 geen DVD speler en ik heb ook geen externe DVD speler ter beschikking. Ook kan de G3 niet booten vanaf USB (geen optie in het BIOS)

(ed)ubuntu 10.04 is alleen beschikbaar in DVD formaat en niet in een aantal CD's.
Ik heb zonder succes gezocht naar opties om de DVD op te delen in brokken zodat er vanaf diverse CD's geintsalleerd kan worden.
Ik heb wel een USB stick gemaakt en deze werkt op mijn laptop prima, maar zoals gezegd, kan de G3 niet vanaf USB booten.

Ik heb geen mogelijkheid om een PXE omgeving te creeeren, dus een netwerkboot wordt ook lastig.

Wat ik nog zou kunnen doen is een flop maken (er zit wel een 3,5" floppydrive in de server) maar dan?

Tips of links naar info hoe ik toch ubuntu 10.04 schoon op deze server krijg zijn zeer welkom.

Als allerlaatste waar ik nog aan gedacht heb is om eerst 8.04 erop te zetten en dan een online upgrade uit te voeren naar 10.04. Echter dan ben ik bang dat ik niet alles op ext4 krijg.

• arie_papa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 07-09 14:29

arie_papa

Running on Ubuntu

Gewoon even de mini-iso van Ubuntu downloaden en daarna pas edubuntu installeren via het optiemenu.

Klik

@hieronder.
Ik ook niet tot een tijdje terug.
Erg handig, want vanuit die iso kun je eigenlijk voor elke smaak zelf kiezen.
Server / Netbook Remix / Edubuntu noem maar op.
Het is wel geen grafische installer, maar de opties blijven hetzelfde :-)

[Voor 41% gewijzigd door arie_papa op 05-10-2010 13:40]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• 26779
  • Niet online
Muchas Gracias ...... _/-\o_

Ik had geen idee dat dit image bestond.

• deadinspace
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-09 19:22

deadinspace

The what goes where now?

26779 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:17:
Beste mensen,
(ed)ubuntu 10.04 is alleen beschikbaar in DVD formaat en niet in een aantal CD's.
Heb je het nou over Ubuntu of Edubuntu? Ubuntu is namelijk wel degelijk beschikbaar als CD iso.
Ik heb geen mogelijkheid om een PXE omgeving te creeeren, dus een netwerkboot wordt ook lastig.
Tuurlijk heb je die mogelijkheid :P

• 26779
  • Niet online
Misschien iets te vroeg gejuigd.

Ik heb de base install voor elkaar, maar vervolgens gebeurd er bij herstart vrijwel niets.:
Ik zie de opties waarvanaf gestart kan worden (trying to boot from FDD, CDD, en vervolgens vanaf C:

Daar blijft het boot proces hangen. Het lijkt of de raidcontroller of de op de controller aangemaakte raid1 array toch op een of andere manier niet 'gezien' wordt.

any tips?

• DeKaerften
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Is het hardware raid? Dan zou ie 'm gewoon moeten vinden, aangezien je 'm tijdens het booten van de install cd ook gewoon kon vinden. Dat zou betekenen dat er geen bootloader geïnstalleerd is voor ubuntu.

(Als ie trouwens daadwerkelijk aangeeft dat ie van "C:" wil gaan booten is er helemaal iets vreemds aan de hand ;)).

Krijg je een foutmelding bij het starten van af de HDD? Iets in de trant van "Non system disk error" ?

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
GuitarWeed schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 16:53:
Is het hardware raid? Dan zou ie 'm gewoon moeten vinden, aangezien je 'm tijdens het booten van de install cd ook gewoon kon vinden. Dat zou betekenen dat er geen bootloader geïnstalleerd is voor ubuntu.
Nee, zou betekenen dat het misschien niet een bootable controller is, of dat de computer niet probeert te booten vanaf je RAID.

Probeert je server wel te booten van de RAID controller? i.e. is de C: dit je noemt niet 1e IDE channel, als hij die heeft?

• 26779
  • Niet online
Nee geen enkele melding.

het gaat om een hP DL360 g3. Deze heeft een Smart Array 5i raidcontroller.

Mocht het om de bootloader aan, hoe krijg ik grub dan geinstalleerd?

Ik kan van een live cd starten maar niet van een DVD (er zit alleen een cd rom speler in)

Overigens, Zowel met mini.iso als met de ubuntu server install cd gebeurd exact etzelfde.

De exacte melding: Attempting Boot From ard Drive(C:)
Vervolens blijft het daar op hangen met een knipperende cursor

Ik heb inmiddels de raid array opnieuw aangemaakt en vanaf de mini.iso geinstalleerd. Wederom blijft na reboot het systeem hangen op Artempting Boot from Harddrive (C:)

Tijdens het installatieproces zie ik wel dat Grub wordt geinstalleerd op de MBR (/dev/sda)

Misschien dat er nog een paar slimme tips zijn?

[Voor 52% gewijzigd door 26779 op 05-10-2010 18:11]

• Kompaan
26779 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 17:07:
Grub wordt geinstalleerd op de MBR (/dev/sda)
Ah, kijk dat is iig geen PATA, maar SCSI (of SATA). Betekend nog niet dat die controller bootable is. Al in de BIOS gekeken waar deze allemaal van kan opstarten?

De melding die je krijgt is namelijk niet van Ubuntu, maar waarschijnlijk van je BIOS.

• 26779
  • Niet online
Dan maar even de gegevens op een rij:

BIOS versie: P31 volgens de HP site is dit de laatste versie voor de G3
In het BIOS:
Standaard boot order (iPL)
IPL1: PCI embedded HP NC7781 Gigabit Server adapter port 1
IPL2: CD-ROM
IPL3: Hard Drive C: (See Boot Controller Order)
IPL4: Floppy Drive (A:)

(diverse volgordes geprobeerd)

De melding komt dus zeker vanuit het BIOS zie IPL 3

Boot Controller Order:
Ctlr 1: PCI Embedded HP Smart Array 5i Controller
Ctlr 2: PCI Embedded HP Integrated PCI IDE Controller

Er zitten overigens geen IDE of SATA schijven in. Er zitten 2 15K 72.8GB Ultra320 SCSI schijven in, geconfigureerd in Raid1.

Ik heb net de NVRAM gereset naar defaults.
Nu is de bootvolgorde:
CD-Rom
Floppy
HDD (C:)
Nic

Hij strand nu op de PXE boot. Ik cancel deze en krijg vervolgens:
Non-system disk or disk error
replace and strike any key when ready.

Deze melding heb ik nog nietr eerder gehad en ik ga nu eerst proberen via Ubuntu server cd Grub opnieuw installeren.

[Voor 21% gewijzigd door 26779 op 05-10-2010 19:33]

• deadinspace
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-09 19:22

deadinspace

The what goes where now?

26779 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 17:07:
Tijdens het installatieproces zie ik wel dat Grub wordt geinstalleerd op de MBR (/dev/sda)
Moet dat niet /dev/cciss/c0d0 zijn?
Kompaan schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 18:41:
Ah, kijk dat is iig geen PATA, maar SCSI (of SATA).
In Ubuntu 10.04 zijn PATA disks ook /dev/sd* (dat is volgensmij zo sinds het gebruik van libata).

• Sosabowski
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09-07 20:54
26779 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 19:29:
IPL3: Hard Drive C: (See Boot Controller Order)
IPL4: Floppy Drive (A:)
Op zich wel dubieus dat een bios het heeft over A: en C: schijven.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Kompaan
Hmm ok, punt is nog hetzelfde, we komen niet eens bij de bootloader terecht, maar als het idd /dev/cciss/c0d0 moet zijn (SCSI is voor mij wel een tijdje geleden).

Maar dan zou je na de installatie naar de shell kunnen gaan en grub-install kunnen doen?

• 26779
  • Niet online
No een detail:
Ik start nu op met de desktop installatie cd en ik kan de raid1 array gewoon zien en er door heen browsen.
Het lijkt me dus vrijwel zeker een bootloader probleem.

Nu kreeg ik niet de optie om na de installatie Grub te installeren in /dev/cciss/c0d0. Ik had alleen een optie om voor /dev/sda te kiezen. Of zit ik nu op een heel verkeerd punt te proberen Grub te installeren?

• Kompaan
na installatie drukken op CTRL-ALT-F1:

daarna

code:
1
sudo grub-install /dev/cciss/c0d0

(of welke device echt je RAID1 is dus)

• 26779
  • Niet online
Wat me nog opvalt:
Als ik de livecd boot en mount de raid array, en ik browse door de mappen in de root van de array dan zie ik geen /dev/cciss map.
Ik zie wel de map /boot/grub
In de live omgeving is de map /dev/cciss wel aanwezig met daarin c0d0, c0d0p1, c0d0p2 en c0d0p5

Die laatste 3 lijken me de partities te zijn?

/edit Nieuwe dag, nieuwe kansen. Ik begreep gewoon niet wat er nu mis ging met deze installatie. Normaal gesproken zou een installatie gewoon moeten werken. Ik heb vnmorgen domweg GParted gestart en de hele disk schoongemaakt. Alle partities weggemikt en de array als 1 ext4 schijf
Vervolgens een schone installatie uitgevoerd. Verbaasd en opgelucht: Ik kom op een inlogprompt voor ubuntu uit.

Waarom het probleem met de bootloader is ontstaan? Ik heb geen idee. Het is nu wel opgelost en ik kan verder met het inrichten van deze server. Bedankt voor het meedenken.

[Voor 46% gewijzigd door 26779 op 06-10-2010 10:41]

• DeKaerften
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Bij de installatie pakt de installer standaard "de eerste" schijf om grub op te installeren. In dit geval had hij beslist dat /dev/sda de eerste schijf is. Hetgene dat Kompaan zei had waarschijnlijk wel gewoon gewerkt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee