Beste Tweakers,
Afgelopen weekend een PC in elkaar gezet met onderstaande specs:
AMD Athlon II X4 640
MSI 890GXM-G65
2x 2GB GeIL GV34GB1333C9DC
Club3D GT 240 Noiseless Edition
be quiet! Pure Power L7 300W
WD Caviar Green WD15EARS
Nu heb ik het volgende probleem:
Het systeem draait Arch Linux met niks meer dan de basis installatie.
Echter freezt het systeem compleet op willekeurige momenten...
Mijn eerste ingeving was om Memtest86+ te draaien om te kijken of het geheugen problemen gaf.
Dit was inderdaad het geval. Na ongeveer een kwartiertje verschenen de eerste foutmeldingen in beeld. Op test 5 en 6. Ook nog even de geheugen reepjes één voor één getest. Bij beide reepjes geen problemen gevonden gek genoeg...
Hierna ben ik gaan zoeken op google en kwam ik tegen dat het verhogen van de voltage en het verlagen van de geheugensnelheid mogelijk een oplossing zou kunnen bieden.
Ik heb het geheugen van 1333MHz verlaagd naar 1066MHz en de voltage op 1.6v ipv 1.5v gezet.
Dit bleek in eerste instantie inderdaad te helpen want na 5 uur memtest draaien waren er nog geen fouten opgetreden.
Dus weer een fresh install van Arch gedaan en wat mee gerommeld. PC heeft een nachtje aan gestaan. Geen probleem totdat ik net nog even wat wilde doen op het systeem. En jawel... weer een freeze.
Ik weet het even niet meer...
Graag jullie advies..
Afgelopen weekend een PC in elkaar gezet met onderstaande specs:
AMD Athlon II X4 640
MSI 890GXM-G65
2x 2GB GeIL GV34GB1333C9DC
Club3D GT 240 Noiseless Edition
be quiet! Pure Power L7 300W
WD Caviar Green WD15EARS
Nu heb ik het volgende probleem:
Het systeem draait Arch Linux met niks meer dan de basis installatie.
Echter freezt het systeem compleet op willekeurige momenten...
Mijn eerste ingeving was om Memtest86+ te draaien om te kijken of het geheugen problemen gaf.
Dit was inderdaad het geval. Na ongeveer een kwartiertje verschenen de eerste foutmeldingen in beeld. Op test 5 en 6. Ook nog even de geheugen reepjes één voor één getest. Bij beide reepjes geen problemen gevonden gek genoeg...
Hierna ben ik gaan zoeken op google en kwam ik tegen dat het verhogen van de voltage en het verlagen van de geheugensnelheid mogelijk een oplossing zou kunnen bieden.
Ik heb het geheugen van 1333MHz verlaagd naar 1066MHz en de voltage op 1.6v ipv 1.5v gezet.
Dit bleek in eerste instantie inderdaad te helpen want na 5 uur memtest draaien waren er nog geen fouten opgetreden.
Dus weer een fresh install van Arch gedaan en wat mee gerommeld. PC heeft een nachtje aan gestaan. Geen probleem totdat ik net nog even wat wilde doen op het systeem. En jawel... weer een freeze.
Ik weet het even niet meer...
Graag jullie advies..