[IS/RA] Hoe aderpaar aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik heb wat zitten zoeken hier op GoT maar kon vrij weinig vinden. Ik ben hiero kpn aan het installeren(adsl only), kpn gebeld en die zeiden dat het signaal al wel geleverd wordt en dat op het éérste aarderpaar(rood/blauw?).

Kheb nu deze aders vanuit de muur:
Afbeeldingslocatie: http://img833.imageshack.us/img833/953/img0910q.jpg

En dit zijn mijn aansluitmogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: http://img839.imageshack.us/img839/7141/img0911n.jpg

Geprobeerd:
Rood op de 2e van links en blauw op de 2e van rechts maar dit mocht niet baten dus iemand nog advies?
Is er ook iets van een mogelijkheid om te meten met een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als er een gewone telefoon op aangesloten kan worden moet je tussen 2 aders 50volt kunnen meten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
fish schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:01:
als er een gewone telefoon op aangesloten kan worden moet je tussen 2 aders 50volt kunnen meten
Hetgeen wat besteld is is adsl only dus ik denk niet dat er een gewoon telefoon signaal aanwezig is.. heb op dit moment geen multimeter bij de hand dus kan het pas over een aantal uren checken! Kpn heb ik meerdere malen mee gesproken en de lijn zou al wel gereed moeten zijn..

[ Voor 22% gewijzigd door Whis! op 05-10-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:18

SkyStreaker

Move on up!

mklkhanou schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:04:
[...]

Hetgeen wat besteld is is adsl only dus ik denk niet dat er een gewoon telefoon signaal aanwezig is.. heb op dit moment geen multimeter bij de hand dus kan het pas over een aantal uren checken! Kpn heb ik meerdere malen mee gesproken en de lijn zou al wel gereed moeten zijn..
Desondanks staat er wel stroom op hoor ^^ Daar komt het signaal over.

In het ergste geval hebben ze het 2e aderpaar aangesloten. Dit komt helaas wel eens voor onder een aantal van omstandigheden.

[ Voor 11% gewijzigd door SkyStreaker op 05-10-2010 11:08 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
SkyStreaker schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:05:
[...]

Desondanks staat er wel stroom op hoor ^^ Daar komt het signaal over.
Oké en dan moet ik dus rood/blauw uitmeten? En stél dat er signaal op zit in welke "schroefjes" @ het onderstaande plaatje moeten ze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij kan je adsl-only niet meten, alleen met een oscilloscoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 12:35
Volgens mij is het inderdaad rood/blauw en die moeten als ik het goed heb op de bovenste 2 poortjes op jou foto zitten.

zoals in deze post: KhaZ in "Telfort Internet ervaringen topic - Deel 19"

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:18

SkyStreaker

Move on up!

http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=17478 - check dat stukje ook even.

Signaal hoort altijd op de 2 verst uiteenstaande punten komen te staan.

Als ik het zo even bekijk, schroef 2 en 4 van de bovenste rij.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
SkyStreaker schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:11:
http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=17478 - check dat stukje ook even.

Signaal hoort altijd op de 2 verst uiteenstaande punten komen te staan.

Als ik het zo even bekijk, schroef 2 en 4 van de bovenste rij.
Ik had dit:
Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/7610/roodblauw2.jpg
Betekent dat ik het op de 2e "a" had en de 1e "b".. de blauwe wellicht een opschuiven naar rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

franssie

Save the albatross

Ik kan het op de foto niet zien maar 1 van beide maakt contact met de pin van je stekker, de andere is om 'door te verbinden' als er geen stekker in zit. Die contact maakt met de pin moet je hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
Je hebt een vrij oude aansluiting, normaal gesproken is bij jou aderpaar 1 zwart/blank en aderpaar 2 wit/blank. (in nieuwere woningen komen maar 4 draden binnen, rood/blauw (aderpaar 1) en wit/oranje (aderpaar 2). De makkelijkste manier om dit te testen is door het gewoon te proberen :). Je kunt het in iedergeval niet met een multimeter testen als je geen (analoge of ISDN) telefonie hebt. Als het goed is zit er zo'n afmonteerdoosje bij het installatiepakket. Als je het hier op aansluit heb je in iedergeval de juiste verbinding en weet je zeker dat het niet aan de afmontage op je WCD ligt. Ik verwacht dat het gewoon op aderpaar 1 is geleverd en het dus het zwart/blanke aderpaar is waarop je signaal binnenkomt.

[ Voor 16% gewijzigd door IceM op 05-10-2010 11:50 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
IceM schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:43:
Je hebt een vrij oude aansluiting, normaal gesproken is bij jou aderpaar 1 zwart/blank en aderpaar 2 wit/blank. De makkelijkste manier om dit te testen is door het gewoon te proberen :). Als het goed is zit er zo'n afmonteerdoosje bij het installatiepakket. Als je het hier op aansluit heb je in iedergeval de juiste verbinding en weet je zeker dat het niet aan de afmontage op je WCD ligt. Ik verwacht dat het gewoon op aderpaar 1 is geleverd en het dus het zwart/blanke aderpaar is waarop je signaal binnenkomt.
Oke ja ik dacht ook al dat het een hele oude was.. zou je zwart/blank willen omcirkelen op mijn afbeelding als dat zou kunnen? Of zijn dat gewoon de meest rechter 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
mklkhanou schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:45:
[...]

Oke ja ik dacht ook al dat het een hele oude was.. zou je zwart/blank willen omcirkelen op mijn afbeelding als dat zou kunnen? Of zijn dat gewoon de meest rechter 2?
Zit inderdaad helemaal rechts.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
IceM schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:47:
[...]

Zit inderdaad helemaal rechts.
HELD! _/-\o_

Het werkt! Hier mag een slotje op trouwens..

[ Voor 34% gewijzigd door Whis! op 05-10-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 18:25
Hier nog een slachtoffer ;w

De situatie (oude flat) is als volgt. Aansluiting is een zgn. U2 IS/RA punt.
Afbeeldingslocatie: http://downloads.telfort.nl/telfort/screenshots/Installatie/u2.jpg
Er komen wel een stuk of 12 gekleurde draden uit, waaronder 2 rode.... 2 blauwe, 2 gele, 2 groene, 2 blanke, 1 witte en 1 zwarte.

Er zit een DSL lijn van KPN op (tenminste, dat zou moeten) maar het modem vindt tot nu toe niks... :O

Op links (2a) en rechts (2b) zaten resp. zwart en rood aangesloten (dacht ik dan toch, tenminste... :+ ). Ik heb een blauwe draad gevonden, omdat ik dacht dat rood en blauw het juiste aderpaar zijn. Deze doen echter niks. Ik ben even gestopt omdat ik geen verdere ellende wil en KPN immers verantwoordelijk is voor de aflevering tot en met het IS/RA punt?

Maar ik wil het zelf nog wel even proberen met wat hulp van hier. Iemand een idee welke kleuren ik moet hebben voor een type U2 aansluiting? En wat ik met die 2 rode draden aan kan vangen?

EDIT: heb nog het volgende gevonden:
De voorganger van dit systeem was STAP-58, te herkennen aan de bijzonder gekleurde aderparen: samen met de bijbehorende transparante draad is de zwarte draad voor telefoonlijn 1 en de witte draad voor lijn 2. De kleuren rood, groen, blauw en geel werden lang geleden gebruikt voor draadomroep.
(slrndtt0er.418.ruben-news@its.blacklisted.nl)
Volgens mij is dat bij mijn situatie ook van toepassing... Stel dat dit zo is, moet ik dan de transparante draad op 2a aansluiten en de zwarte op 2b? En als dat niet werkt de witte op 2b?

EDIT: de combinaties hier voorgesteld leveren niks op, dat word dus maar 0900 KPN bellen... :|

[ Voor 33% gewijzigd door autoreverse op 16-07-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rood moet op A blauw op B

bij jou dan wss die zwarte en die transparante, hoe om boeit niet

[ Voor 57% gewijzigd door Fish op 19-07-2012 22:02 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 15:37
autoreverse schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 17:16:

[...]

Volgens mij is dat bij mijn situatie ook van toepassing... Stel dat dit zo is, moet ik dan de transparante draad op 2a aansluiten en de zwarte op 2b? En als dat niet werkt de witte op 2b?

EDIT: de combinaties hier voorgesteld leveren niks op, dat word dus maar 0900 KPN bellen... :|
Als je zwart + transparant hebt geprobeerd de transparante wisselen voor de andere transparante. Ze zitten om elkaar gedraaid of met een binder aan elkaar vaak (hulsje) die bij elkaar horen.

En let op dat je ze onder de juiste schroeven zet (zie eerder in het topic de foto). Als je ze onder de buitenste a+b schroeft werkt het sowieso niet.

Anders je provider bellen zodat er een monteur kan komen om het op te lossen. Normaal zit lijn 1 gewoon goed aangesloten tenzij iemand eraan zit of je verbinding op lijn 2 is opgeleverd omdat 1 nog bezet was bijvoorbeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door bjck op 19-07-2012 23:57 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1