Molex "oneindig" doorlussen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 23:51

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb momenteel een case (Lian Li PC-343) met daarin een 1000W voeding en 15 harde schijven.
Deze zitten per 5 in drive cages die elk 3 Molex aansluitingen vereisen.
Ik heb dus momenteel 9 Molex aansluitingen in gebruik :)

Nu wil ik graag de andere kant van mijn case hetzelfde doen (15 disks bijplaatsen). Natuurlijk voorziet de voeding niet in nog eens 9 Molex aansluitingen en moet ik dus gebruik maken van een aantal Molex Y Splitters.

Nu begrijp ik ook wel dat je niet oneindig kan blijven doorlussen.
Op de voeding zijn 4 kabels aangesloten met Molex aansluitingen.
Afgaande op de handleiding van de voeding zouden 2 van de 12V lijnen bedoeld zijn voor HDD en SATA.
Elke 12V lijn beschikt over 20A.

Nu vraag ik me af of ik ergens moet op letten en hoe ik kan checken of mijn voeding het nog allemaal trekt (multimeter?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Ik zou zeggen, kijk wat elke drive maximaal kan gebruiken, vermenigvuldig dat, en kijk of die waarde onder de 20A valt :) (oh, en check dat ook ff voor de 5 volt lijn). En je kan er altijd nog een multimeter tussengooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Volgens de handleiding kan de 5V lijn 30A aan.

Gemiddeld vraagt 1 schijf:
12V => 0.7A
5V => 0.7A

30 schijven zouden dus gebruiken:
12V => 21A
5V => 21A

Er zouden 2 12V lijnen moeten zijn voor HDD's dus als ik het goed heb gebruik ik vallen die 30 disks ruim binnen de specs? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 14:23

leuk_he

1. Controleer de kabel!

WhiteDog schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:03:
Gemiddeld vraagt 1 schijf:
12V => 0.7A
5V => 0.7A
Maar... de peak is gedurende spinup, een wd cavia green zegt peak 1,75A te gebruiken (bron)

dus je zult moeten uitzoeken hoe je staggered spinup aanzet. (optie om ervoor te zorgen dat niet alle schijven gelijk een spinup doen)....

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En je hebt ook wel wat verlies doordat je langere kabels en extra connectors gebruikt (al zal dit niet schrikbarend veel zijn).

Is het trouwens geen nettere manier om gewoon 1 kabel te gebruiken? Zoiets als ik heb gedaan in mijn case
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mwsYr0VxI8ZvDvmPHtMQ8P0v/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:15:
[...]

Maar... de peak is gedurende spinup, een wd cavia green zegt peak 1,75A te gebruiken (bron)

dus je zult moeten uitzoeken hoe je staggered spinup aanzet. (optie om ervoor te zorgen dat niet alle schijven gelijk een spinup doen)....
Das geen probleem, de RAID Controller zorgt hiervoor :)
Ik ging overigens origineel voor een dual PSU setup, ik heb alleen nooit een goede manier gevonden om 2 PSU's aan elkaar te koppelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:25:
En je hebt ook wel wat verlies doordat je langere kabels en extra connectors gebruikt (al zal dit niet schrikbarend veel zijn).

Is het trouwens geen nettere manier om gewoon 1 kabel te gebruiken? Zoiets als ik heb gedaan in mijn case
[afbeelding]
Ik gebruik deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.computerdirect.co.nz/images/products/ENCGEN48.jpg
Het enige irritante is de fan achterop die zo ver uitsteekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-06 15:54
Je hebt een kabeltje om 2 psu's tegelijk te schakelen
zie: http://www.frozencpu.com/...Supply_Adapter_Cable.html

zo'n kabel wordt o.a. meegeleverd met een coolermaster stacker

gebruik bij voorkeur de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif button :)

[ Voor 22% gewijzigd door Killerbert op 04-10-2010 22:39 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 13:24
Terw_Dan schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 22:25:

[afbeelding]
Ik ben laatst op zoek geweest naar die stekkertjes maar ik kon ze nergens vinden. Waar heb jij ze vandaan Terw_Dan?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Rupie schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 07:06:
[...]

Ik ben laatst op zoek geweest naar die stekkertjes maar ik kon ze nergens vinden. Waar heb jij ze vandaan Terw_Dan?
Het lijkt op iets dat bij zijn case zat, ik heb er ook op gezocht maar kan het ook niet los vinden. Beste waar ik op uitkom is een (onhandg uitziende) Molex => 4x SATA: http://www.watercoolinguk...ATA-200mm-Cable_1323.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Hoe heb je deze kabel precies gemaakt? Dit ben ik namelijk ook van plan.. Maar meet je de afstand tussen de hdd`s op en maak je dan een begin met de kabel, of de connectors erop en aansluiten maar?

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Pagina: 1