• Leon-
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:17
Beste GoT'ers

Ik heb het een en ander gezocht op de forums maar kan het antwoord voor mijn vraag niet vinden:

Sinds vorig jaar september heb ik een eigen bedrijfje naast mijn studie. Vandaag werd ik attent gemaakt op de kleine ondernemersregeling voor de btw. Nu geef ik mijn BTW per kwartaal op, en vraag mij af: Kan ik de regeling nu ook nog toepassen? Over de vorige 2 kwartalen heb ik gewoon BTW afgedragen aan de belastingdienst.

Alvast bedankt.

• Black Hawk
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 29-06 20:53
Nu geef ik mijn BTW per kwartaal op, en vraag mij af: Kan ik de regeling nu ook nog toepassen?
Ja, want pas aan het einde van het jaar weet je hoeveel BTW je moet gaan afdragen. En ook dan pas kan worden vastgesteld of je onder of boven de norm komt.
Nu geef ik mijn BTW per kwartaal op
Dit zou ik laten veranderen naar 1x per jaar. Heb ik zelf ook laten doen.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

• Leon-
Black Hawk schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:36:
[...]

Ja, want pas aan het einde van het jaar weet je hoeveel BTW je moet gaan afdragen. En ook dan pas kan worden vastgesteld of je onder of boven de norm komt.
Ja maar in mijn geval weet ik per kwartaal dus wat ik moet afdragen, en dat bedrag maak ik altijd netjes over naar de belasting, maar naar schatting kom ik (na aftrek van investering echt niet boven die ruim 1300 euro.

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-09 16:57

ralpje

Deugpopje

Voor dit soort zaken zou ik adviseren contact te zoeken met een adviseur / boekhouder bij jou in de buurt. Vaak hebben die speciale tarieven voor startende of kleine ondernemers. Omdat ze goed bekend zijn met alle regels en wetgeving levert het vaak onder de streep meer geld op aan niet af te dragen of terug te vorderen belasting, dan het je per jaar kost om die diensten te huren. Daarnaast is het erg prettig om gewoon eens in de zoveel tijd een doos bonnetjes op z'n kantoor te dumpen i.p.v. het zelf te doen ;)

365Dude - Strava

• Black Hawk
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 29-06 20:53
Leon- schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:51:
Ja maar in mijn geval weet ik per kwartaal dus wat ik moet afdragen, en dat bedrag maak ik altijd netjes over naar de belasting, maar naar schatting kom ik (na aftrek van investering echt niet boven die ruim 1300 euro.
Dat klopt, dat heb ik ook een jaar gedaan. Maar na 4 kwartalen betalen telt de belastingdienst het op, en dan komen zij ook tot die conclusie (soms moet je ze er nog wel aan herinneren). En vervolgens krijg je het bedrag van het hele jaar terug, met rente (beter sparen als bij de belastingdienst kun je niet).

Verder zou ik het advies van ralpje hierboven gaan opvolgen. Heb ik zelf ook. Ik ben per jaar 100 euro kwijt aan de boekhouder, terwijl hij me wel aan een veelvoud van diverse kortingen heeft geholpen.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

• Leon-
Black Hawk schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 21:10:
[...]

Dat klopt, dat heb ik ook een jaar gedaan. Maar na 4 kwartalen betalen telt de belastingdienst het op, en dan komen zij ook tot die conclusie (soms moet je ze er nog wel aan herinneren). En vervolgens krijg je het bedrag van het hele jaar terug, met rente (beter sparen als bij de belastingdienst kun je niet).

Verder zou ik het advies van ralpje hierboven gaan opvolgen. Heb ik zelf ook. Ik ben per jaar 100 euro kwijt aan de boekhouder, terwijl hij me wel aan een veelvoud van diverse kortingen heeft geholpen.
Top! Dan maak ik de 400 euro over dit kwartaal over en zie ik aan het eind van jaar wel weer (of na een telefoontje naar de belastingdienst). Het is vervelend dat weinig boekhouders een tarief op hun site hebben staan. Maar voor 100 euro mag er direct een boekhouder voor me aan het werk, iemand tips voor boekhouders? (eventueel in de buurt van Zwolle?).

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:29

swtimmer

Ontrafelt het leven!

ralpje schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:53:
Voor dit soort zaken zou ik adviseren contact te zoeken met een adviseur / boekhouder bij jou in de buurt. Vaak hebben die speciale tarieven voor startende of kleine ondernemers. Omdat ze goed bekend zijn met alle regels en wetgeving levert het vaak onder de streep meer geld op aan niet af te dragen of terug te vorderen belasting, dan het je per jaar kost om die diensten te huren. Daarnaast is het erg prettig om gewoon eens in de zoveel tijd een doos bonnetjes op z'n kantoor te dumpen i.p.v. het zelf te doen ;)
Dit was eigenlijk het advies wat de lokale Rabobank ook gaf (gratis nog wel ;-)), gewoon de BTW op een spaarrekening zetten en op het eind van het jaar afdragen wat je echt moet betalen. Als kleine onderneming is dat veel makkelijker en levert het dus gewoon geld op!

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:15
nm.

[Voor 98% gewijzigd door ebia op 05-10-2010 00:29]

• Speedy55
  • Registratie: april 2001

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als je weet dat je nu al onder het bedrag uitkomt, waarom wachten tot het eind van het jaar. Ook al vraag je het terug bij het 4e kwartaal dan nog krijg je geen rente van de belastingdienst. Misschien als je het middels een suppletie doet, maar dat zou ik niet aanraden, want een suppletie is officieel geen wettelijk iets, wordt wel vaak gehonoreerd. Ik zou dus persoonlijk nu bij het 3e kwartaal de OB op nul zetten door de KOR van het te betalen bedrag af te trekken en bij het 4e kwartaal compleet te corrigeren zodat je een teruggave krijgt. Ook al kom je net boven de € 1345,- (als ik het goed hebt) uit, dan nog heb je recht op een gedeeltelijke teruggave. Bovengrens ligt bij 1883 euro.

Mocht je er nog een vraag over hebben mag je het best even vragen, heb er zon beetje dagelijks mee te maken.

Oh en ik las dat iemand dacht dat de belastingdienst zelf gaat corrigeren als je onder de norm komt, nou dat heb ik alleen nog nooit gezien, ze vinden het helemaal niet erg om teveel omzetbelasting te ontvangen.

/edit: bedrag aangepast van bovengrens.

/edit2: Een boekhouder voor € 100, --, Dat is vast niet voor het maken van een jaarrapport en het voeren van de administratie.

[Voor 7% gewijzigd door Speedy55 op 05-10-2010 09:48]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Stilgar
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
De eerste plek om naar meer informatie te zoeken is natuurlijk de website van de belastingdienst. Je kunt er bijvoorbeeld een folder 'Vermindering van BTW voor kleine ondernemers' vinden. Hierin staat:

"Als u per maand of per kwartaal aangifte doet, mag u ook de vermindering van btw per jaar toepassen. De totale vermindering voor een jaar vermeldt u dan op de laatste aangifte van dat jaar of op de eerste aangifte van het volgende jaar. U vult het bedrag van de vermindering in bij vraag 5d van de aangifte omzetbelasting en trekt het af van het bedrag dat u (na aftrek van voorbelasting) aan btw moet betalen. Wilt u al eerder dan aan het eind van het jaar gebruikmaken van de vermindering van btw? Dan kunt u per maand of per kwartaal op uw aangifte een voorlopige vermindering toepassen. Voorwaarde hiervoor is wel dat het aannemelijk is dat u voor dat jaar in aan- merking komt voor de vermindering van btw. Na afloop van het jaar worden de voorlopige verminderingen verrekend met de definitieve vermindering."

Er is een apart veld voor een bedrag onder de KOR op je aangifte. Het is dan ook belangrijk dat je zelf het juiste bedrag op je (laatste) aangifte invult. Ik zou er niet vanuit gaan dat de belastingdienst dit automatisch verrekent, je moet het echt zelf aangeven.

• Leon-
Speedy55 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 09:42: Ik zou dus persoonlijk nu bij het 3e kwartaal de OB op nul zetten door de KOR van het te betalen bedrag af te trekken en bij het 4e kwartaal compleet te corrigeren zodat je een teruggave krijgt. Ook al kom je net boven de € 1345,- (als ik het goed hebt) uit, dan nog heb je recht op een gedeeltelijke teruggave. Bovengrens ligt bij 1883 euro.
Kan ik het ook op de volgende manier doen:

5a. Verschuldigde omzetbelasting (rubrieken 1 t/m 4) 459 (19% inkomsten afgelopen kwartaal)
5b. Voorbelasting 49 (investeringen)
5c. Subtotaal (rubriek 5a min 5b) 410
5d. Vermindering volgens de kleineondernemersregeling 940 (BTW van afgelopen 3 kwartaal)
5e. Schatting vorige aangifte(n)
5f. Schatting deze aangifte

Totaal Terug te vragen 530

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja ook dat kan, althans dat doen wij op kantoor wel eens, als we zien dat een klant toch in aanmerking komt voor de K.O.R. die 530 moet dan wel het te betalen bedrag van de vorige 2 kwartalen bij elkaar zijn.

• Leon-
Speedy55 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 19:59:
Ja ook dat kan, althans dat doen wij op kantoor wel eens, als we zien dat een klant toch in aanmerking komt voor de K.O.R. die 530 moet dan wel het te betalen bedrag van de vorige 2 kwartalen bij elkaar zijn.
Dat was inderdaad het te betalen bedrag, alleen heb ik van dat bedrag wel de voorbelasting afgetrokken (dus bleef er minder over)...moet ik dit nog mee rekenen? Naar mijn idee niet ....?

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Je mag nooit meer terugkrijgen dan wat je werkelijk verschuldigd was. Dus als ik het goed begrijp heb je over die 2 kwartalen minder betaald dan die € 530, - dan zal je ook minder als K.O.R. moeten opvoeren.

• Leon-
Het eerste kwartaal heb ik ongeveer 300 euro aan BTW afgedragen aan de belastingdienst ( dus voor het gemaakt 400 euro - 100 euro BTW aan investeringen).

Het tweede kwartaal heb ik 150 euro terug gekregen, ik moest 100 euro betalen maar had 250 euro aan investeringen (exacte bedragen heb ik zo even niet voor me, dit is het ongeveer).

Dus dan zou het betekenen dat ik of 300 - 150 = 150 euro kan terug vragen of 400 + 100 euro aan BTW (zonder BTW van investeringen eraf te trekken) ?

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Nee zo werkt het niet. De b.t.w. mag niet minder dan 0 worden, dus die 300 van het eerste kwartaal kan je terugvragen en je moet 150 van het 2e kwartaal terugbetalen, dus 150 euro krijg je terug over die 2 kwartalen.

Te betalen was 3e kwartaal: 410
K.O.R. wordt dan: 560 (410 + 150 over de eerste 2 kwartalen)

Even een overzichtje als voorbeeld

1ekw. 2ekw. 3ekw. 4ekw. Totaal
1a omzet 1000 500 300 3000 4800
1a b.t.w. 190 95 57 570 912
btw te vord. 20 145 50 300 515
Te betalen 170 -50 7 270 397
K.O.R. 170 -50 7 270 397
Te betalen 0 0 0 0 0

Zo zou het dus moeten, je moet altijd op nul uitkomen met de K.O.R.. Omdat je nu dus 1e en 2e kwartaal anders dan 0 hebt, zal je het 3e kwartaal erbij op moeten tellen en zorgen dat dan het geheel daarna weer op 0 staat.

Ik haat tabellen in html :D lukt me niet helemaal zo, maar hoop dat je beetje begrijpt.

[Voor 7% gewijzigd door Speedy55 op 06-10-2010 14:01]

• Leon-
Excuus voor de late reactie, ben een tijd niet thuis geweest.

Geweldig, ik begrijp het helemaal. Afgelopen kwartaal heb ik ook Photoshop CS5 gekocht op de website van Adobe zonder BTW, dit zou ik dus ook bij mijn voorbelasting op moeten tellen denk ik? Photoshop was ongeveer 750 euro dus zou ik ook hierover ook 142,50 in moeten vullen bij de voorbelasting?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:57

t_captain

Moderator General Chat
Als je geen BTW hebt betaald over de camera, kun je ook geen BTW als voorbelasting verrekenen.

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Weet niet helemaal waar die camera vandaan komt, maar inderdaad als er geen b.t.w. op de factuur staat dan mag je hem in principe ook niet af trekken. Dat is de standaard regel. Als je de b.t.w. wel wil aftrekken, het is mijns inziens te verklaren, bereken het dan wel goed, want die 750 is 119 % en niet 100% en dan is de b.t.w. dus iets van 120 euro afgerond that is. € 630 ex b.t.w. en 120 b.t.w.

Maar als je op de adobe site je b.t.w. nummer ingevuld hebt, dan mag je de b.t.w. niet aftrekken, want dan hebben zij dat al voor je gedaan.

• Leon-
Speedy55 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:29:
Weet niet helemaal waar die camera vandaan komt, maar inderdaad als er geen b.t.w. op de factuur staat dan mag je hem in principe ook niet af trekken. Dat is de standaard regel. Als je de b.t.w. wel wil aftrekken, het is mijns inziens te verklaren, bereken het dan wel goed, want die 750 is 119 % en niet 100% en dan is de b.t.w. dus iets van 120 euro afgerond that is. € 630 ex b.t.w. en 120 b.t.w.

Maar als je op de adobe site je b.t.w. nummer ingevuld hebt, dan mag je de b.t.w. niet aftrekken, want dan hebben zij dat al voor je gedaan.
Het te betalen bedrag was 750 euro excl. btw. Het BTW bedrag zou ik dan wel van mijn KOR moeten aftrekken?

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Uhm. Ik ga er vanuit dat je dus € 892,50 betaald hebt aan adobe? Als dat niet zo is en je hebt maar 750 betaald, dan weten zij al dat je ondernemer bent en heb je je btw nummer aan hun doorgegeven.

En ja als je 142,50 minder aan omzetbelasting mag betalen mag je dat ook minder aan KOR corrigeren natuurlijk, je moet nog steeds op het eind op 0 uitkomen.

• Leon-
Speedy55 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 14:30:
Uhm. Ik ga er vanuit dat je dus € 892,50 betaald hebt aan adobe? Als dat niet zo is en je hebt maar 750 betaald, dan weten zij al dat je ondernemer bent en heb je je btw nummer aan hun doorgegeven.

En ja als je 142,50 minder aan omzetbelasting mag betalen mag je dat ook minder aan KOR corrigeren natuurlijk, je moet nog steeds op het eind op 0 uitkomen.
Ik heb 750 euro betaald, exclusief BTW dus 137 euro heb ik toen al 'afgetrokken'. Ik ben er als het goed is helemaal uit!

Over het eerste kwartaal heb ik 300 euro BTW betaald. Het 2e kwartaal heb ik 165 euro terug gekregen. Over dit kwartaal zou ik 389 euro moeten betalen. De rekensom is dan:

300 + -165 + 389 = 524 - 137 euro (BTW van Photoshop) = 387. Dat betekend dat ik nu 2 euro moet betalen om mijn balans weer op 0 te krijgen over de afgelopen 3 kwartaal.

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als jij het eerste kwartaal 300 betaald heb en het 2e kwartaal 165 terug gekregen hebt, zal je moeten zorgen dat je over het 3e kwartaal 135 euro terug krijgt van de belastingdienst want dan is het 0. als jij nu dus 389 moet betalen moet jij een K.O.R. opvoeren van 389 plus 135 = 524. Dan ben je glad met tot en met nu.
Waarom jij die 137 van Photoshop in je berekening meeneemt weet ik niet, want als die in het 2e kwartaal afgetrokken is, hoef je daar niet meer over na te denken, want dat wordt hier al gefixed.
En ik snap al helemaal niet waarom jij denkt dat je 2 euro moet bijbetalen?????
Maar misschien is het al te laat voor me hahaha, ik werk tenslotte al de hele dag met cijfers.

Let me know.

• Leon-
Haha lastig uit te leggen. Op de website van Adobe heb ik dit kwartaal Photoshop gekocht. Daar had ik de mogelijkheid om het product zonder BTW te kopen. Dit heb ik dus gedaan. Maar nu is het BTW bedrag wat ik nooit hebt betaald in strijd met de KOR - regeling naar mijn idee? En moet ik dit aftrekken van die 135 euro wat ik terug zou krijgen?

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Nou ja, dat is niet een vraag die zomaar te beantwoorden valt, als Adobe store niet in Nederland gevestigd is moet je het opgeven bij 4a of b en ja dan wordt het een ander verhaal inderdaad, maar per saldo zal er toch uitkomen dat je geldt terug krijgt hoor, dus ik zou die 135 euro mooi vergeten. Die 135 euro kan je verder ook niet verwerken in je bedrijf, boekhoudkundig gezien, beetje grijs gebied dus. Gewoon die 524 als KOR opgeven en niet meer over zeuren :D.

• Leon-
Speedy55 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 09:27:
Nou ja, dat is niet een vraag die zomaar te beantwoorden valt, als Adobe store niet in Nederland gevestigd is moet je het opgeven bij 4a of b en ja dan wordt het een ander verhaal inderdaad, maar per saldo zal er toch uitkomen dat je geldt terug krijgt hoor, dus ik zou die 135 euro mooi vergeten. Die 135 euro kan je verder ook niet verwerken in je bedrijf, boekhoudkundig gezien, beetje grijs gebied dus. Gewoon die 524 als KOR opgeven en niet meer over zeuren :D.
Top. Bedankt! Ben jij niet gewoon in te huren als boekhouder? :P

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Nou ja natuurlijk wel, dat is mijn werk en heb samen met mijn pa die belastingadviseur is een bedrijf.

Dus alles is mogelijk hoor :P

Maar goed uhm..... Dan zijn dit soort dingen natuurlijk niet gratis meer he :P

Ik vind het leuk om af en toe hier ook mijn mening even te geven en zo mensen te helpen. Ik ben in dit vak gestapt omdat ik het leuk vindt om mensen op dit gebied te helpen, met als secundaire doel geld genoeg te verdienen om mezelf te onderhouden en als hoofddoel zo veel mogelijk ondernemers te helpen om de fiscus een poot uit te draaien op een legale manier :P

• Leon-
Haha geweldig! He nogmaals bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat de BTW in dit geval wel bij mijn omzet op moet rekenen als ik de kor regeling toe pas?

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Het bedrag wat aan K.O.R. is opgegeven is inderdaad winst en dient in de winstaangifte vermeldt te worden. En waar je het ergens invult, ja niet bij omzet officieel, maar meer bij overige baten. Anders klopt de omzet niet meer met de b.t.w..

En graag gedaan hoor. Je hebt er niks aan als het fout gaat he.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee