Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378309

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zal me eerst ff voorstellen.

Ik ben Michiel, 28 jaar, kom uit beuningen enne...jah nieuw hier.

Over 6 weken ga ik samen met mijn vriendin naar onze eerste woning.
Door een garantie meevallertje beschik ik over 2 Logitech Z-5500's.
Voor deze 2 subwoofers heb ik de afgelopen week een mooi TV meubel gemaat ( daar staan ze alle 2 in dus )
Nu zit ik met het volgende probleem:

Tussen de 2 Sub's zit ongeveer 80 cm
Ik zou graag tussen die 2 Sub's mijn media centre wilen plaatsen ( gestript en ingebouwd )
Nu zit ik dus waarschijnlijk met de EM straling van de Sub's

Kan iemand mij helpen!!

Is het effect hiervan op mijn PC verwaarloosbaar? OF gaat dit problemen opleveren?
In het geval van problemen: hoe op te lossen door welke issolatie?

PC verplaatsen is 1 van mijn laatste opties, maar als het zou moeten dan verplaats ik hem ( aller aller laatste optie dus )

Wie o wie kan mij op weg helpen.

Groetjes Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:06

Hoite

Goed verhaal

Een PC plaatsen tussen 2 subwoofers in een kastje?
Mits je een goede kast om je PC heen hebt valt dat wel mee, alleen dat gestuiter lijkt me niet zo handig voor een computer.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Subs staan op rubber, het oplossen van trillingen of wat dan ook komt aan de beurt als ik de pc tussen de subs kan plaatsen ivm de EM.

de EM is mijn eerste probleem.
ik heb hier niet echt ervaring mee, en word ook wel bang van Logitech die zegt dat de afstand tussen de sub en de rest van de apperatuur min 60 cm moet zijn.

Dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 378309 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:42:
De Subs staan op rubber, het oplossen van trillingen of wat dan ook komt aan de beurt als ik de pc tussen de subs kan plaatsen ivm de EM.

de EM is mijn eerste probleem.
ik heb hier niet echt ervaring mee, en word ook wel bang van Logitech die zegt dat de afstand tussen de sub en de rest van de apperatuur min 60 cm moet zijn.

Dus vandaar.
met een oude beeldbuis kan ik het me voorstellen (die gaat dan verkleuren), maar met een pc, neh
je zou eens moeten weten hoe sterk de magneten zijn die je in een harddisk zelf kunt vinden

hoewel ej gaat ze inbouwen in dezlfde kast, ik ben nieuwgierig hoe dat dan met de vibraties van de speaker tov de harde schijf gaat ... mmm

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 04-10-2010 19:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het meubel is hier te zien ( staat nu nog in de garage vanwege het inbouwen en alles)

Op het schap in het midden moet de pc komen
ik zal wel een kastje moeten bouwen zelf omdat de pc kast die ik nu heb er niet in past.
Maar gewoon van staal een box maken en ik heb geen enkel probleem?

Afbeeldingslocatie: http://94.100.121.153/1121200001-1121250000/1121220401-1121220500/1121220478_5_10P7.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

De veldlijnen van een magneet vervallen best hard naarmate je verder weg gaat. Ik denk dat je aan de buitenkant van de sub amper wat overhoudt. Het zou misschien een CRT nog kunnen hinderen, maar over een PC/HDD zou ik me niet te druk maken. Richt je idd op de mechanische trillingen, die zijn veel gevaarlijker, en heb je met een rubbertje niet direct afgestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom wil je 2 subs gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:08

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maakt niet uit, HD's zijn goed afgeschermd. Verder is de PC zelf ook nog eens van metaal gemaakt.

@XeNeRgY: Wat denk je? Meer bass natuurlijk!

[ Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 04-10-2010 20:08 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
omdat ik ze heb :P
Ik zag verder ook een hoop mensen die de 2 Z-5500 subs nog niet aan het werken hebben gekregen met alle functies werkend.
hier werkt wel alles dus ik dacht...waarom niet....en ik hou wel van een beetje Symmetrie.

ach...en NOG meer bass....da is een extratje :P

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 378309 op 04-10-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 16:22
Deze sub, enkel, geeft al zoveel bas dat je die liever wilt minderen. (Bas volume omlaag)
Dus, tja afgezien van de 'kijk eens hier'-factor is het niet nuttig.

Ik zou het pas nuttig vinden, als je de 2 subs in afzonderlijke hoeken zou plaatsen van je kamer.. dan kun je de bas iets hogere frequenties laten weergeven, zodat het niet meer uitmaakt dat je weet daar de subs staan. (normaal mag je niet kunnen HOREN waar een sub staat)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De trillingen..hmm dat is idd nu mijn probleem.

Hoeveel werk het allemaal is, dat maakt me aan het einde niet uit.
Kan nu het beste een rekje gaan maken waar ik het Mobo in veren of in rubbers tussen hang om zodoende de trillingen op te vangen als ik mijn Z's een helemaal opengooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Cheater: je hebt idd gelijk over het bass volume,
maar aangezien ik hier maar 1 control pod heb van de Z-5500, en 2 subs en 10 speakers, wou ik er toch wat mee doen,
Anders staat de Sub ook maar ergens op zolder zometeen door het ontbreken van de control pod.

Ik heb ook al overwogen om het meubel zo te maken dat de sub in het midden staat, maar dat vond ik dan weer minder mooi.

dus het is meer een luxe probleem zullen we maar zeggen :P
Heb de set ook al laten draaien met 2 subs, en dan moet idd het subnivea naar beneden.
Uiteindelijk met het wel ergens naar klinken..dat staat voorop

Valt af en toe niet mee om mij te zijn hoor hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 16:22
Nouja, gezien de adviezen die hier gegeven worden, zou ik het project gewoon voortzetten...
Jij wil je meubel zo hebben (zelf ontworpen) en tegen straling van je speakers kun je weinig uithalen. Het zou onnodig kunnen zijn om maatregelen te nemen zonder dat je uberhaubt iets kunt meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
van wat ik gelezen heb kan je toch nog een verbetering halen met meerdere subwoofers hoor, dan heb je natuurlijk zonder dubbele vervorming toch de dubbele bassdruk :P

gebruik je nu sattelieten van de x-530 ipv die van de Z-5500?

[ Voor 16% gewijzigd door Hrugnir op 05-10-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
hoe heb je dit voor elkaar gekregen? 2 z5500 subs?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Waarom ga je in hemelsnaam 2 (notabene) subwoofers in een kast zetten? Dat kan toch nooit goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ LlamaWereldOver: Ik gebruik gewoon de sattalieten van de Z-5500....die x-530's die je naast de tv ziet, hangen in de garage samen met een extern geluidskaartje.
TV en speakers via de laptop.

@Speeddragon: gewoon een Y-splitter gesoldeerd ( wel 3 uur over gedaan ) en aangesloten.
Heb de 2 subs samen al wel getest, en ze doen het goed samen.
Moet voor de kast wel 1 sub 180 graden draaien in zijn kast...anders staat mijn poort de verkeerde kant op. en het Logitech teken op de kop ...en da willen we niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:39

Nox

Noxiuz

Bruut idee :)

Magnetisme zal niet zoveel voorstellen. Je kan evt. met loodbitumen wat straling wegnemen. De enige app. die er gevoelig voor is zijn HDD's, maar die zijn enorm goed afgeschermt.

Voor mechanische trillingen raad ik je aan een degelijk systeem te gebruiken en evt. het e.e.a. op te hangen aan rubber. Als er dan nog veel resonantie is dan kan je kijken naar bijvoorbeeld een laptopschijf of SSD. Deze zijn daar wat beter tegen bestand. Idem voor de DVD-speler, uit een laptop halen of slot-in.

Hou wel je poort open inderdaad...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Anoniem: 383083

je kan die stralingen oplossen dmv zilver- of goudfolie.
wat betreft het trillen, dat zou ikzelf oplossen dmv kleine veren.
8)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 383083 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:51:
wat betreft het trillen, dat zou ikzelf oplossen dmv kleine veren.
8)
Het maakt niks uit hoe je die subwoofers in die kast zet, trillen gaat het toch wel. Ook al zet je ze op veren, rubber, schuim of whatever, je bouwt in feite een tweede klankkast om die boemkisten heen dus dat geheel gaat resoneren als een gek. Klinkt nergens naar.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 23:20
En het feit dat je tv ook mee gaat trillen + alles wat los op het meubel ligt vervelend mee zal gaan trillen. Evenals deurtjes van het meubel die niet perfect sluiten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
LlamaWereldOver schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:18:
van wat ik gelezen heb kan je toch nog een verbetering halen met meerdere subwoofers hoor, dan heb je natuurlijk zonder dubbele vervorming toch de dubbele bassdruk :P
Inderdaad en als je de subwoofers op verschillende plekken in de kamer neerzet (de optimale plekken vind je door alle mogelijkheden uit te proberen) heb je ook minder last van staande golven ---> strakkere bas.

Die magneetstraling (er zit een grote permanente magneet in de subwoofer) houd je niet zo makkelijk tegen. Voor zover ik weet is de enige manier om dat een beetje effectief te doen door mumetaal te gebruiken of door een compensatiemagneet op de magneet in de subwoofer te plakken. Maar die magneetstraling tegenhouden is dus niet zinvol, lees ik uit de posts hierboven.

[ Voor 82% gewijzigd door TBTL op 12-11-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey allemaal.

Het is ff stil geweest, vanwege de verhuizing.

Het meubel staat inmiddels op zijn plek :D
Ben er inmiddels wel achter gekomen dat het met 2 Subs minder goed klinkt dan met 1 Sub.
Klinken doet het wel hoor..maar dan moet ik het niveau van de subs zo goed als uit zetten..geen nut dus :S

De TV ) zoals jullie zien, die hangt...dus van trillen en dat soort dingen heb ik geen last.
De media centre moet nog komen dus de PC staat nu in de berging onder de trap.
Kan dus nog niks zeggen over straling of lastrillen of wat dan ook.

Tot nu toe ben ik iig heel tevreden, het ziet er mooi uit ( opstelling veranderd nog wel, maar moet het spul ook ergens laten :P )

FOTO : http://94.100.120.148/119...00/1198198855_6_-dRB.jpeg

Zeg aub niks over de kabels die je ziet lopen of de opstelling..er gaat nog een muur gebouwd worden, waar alles acter verdwijnt en alles word netjes opgehangen
verder moet ik nog een mooi ontwerp maken of vinden voor mijn 2 ambx setjes....

MAAR..dit is tot nu toe de tussenstand

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 378309 op 31-12-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat meubel is netjes! Maar je blokkeert nu wel de poort van de subwoofer die rechts staat en ze kunnen allebei hun warmte niet zo goed kwijt.

[ Voor 56% gewijzigd door TBTL op 31-12-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De subwoofer rechts..daar heb ik de woofer 180 graden van gedraaid in de behuizing...zodat de poort aan de andere kant komt te zitten..en het logitech logo weer zoals het hoort...de behuizing staat dus eigenlijk op zijn bovenkant.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

TBTL schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:43:
[...]
Inderdaad en als je de subwoofers op verschillende plekken in de kamer neerzet (de optimale plekken vind je door alle mogelijkheden uit te proberen) heb je ook minder last van staande golven ---> strakkere bas.
Nonsens, door de subwoofers op verschillende plekken heb je juist meer last van uitdoving/versterking. Met strakkere bas heeft het al helemaal NIETS te maken. Integendeel, door de plaatsing op verschillende plekken zal de time smear juist groter worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Op deze website staan een paar artikelen over meerdere subwoofers. Onder andere dit artikel (op pagina 14 staat een duidelijk plaatje, mocht je geen zin hebben alles te lezen).

Staande golven zijn vaak de belangrijkste reden dat de bas dreunend (dus niet strak) is.

[ Voor 96% gewijzigd door TBTL op 03-01-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

dat ziet er netjes uit glimmer, heb je toevallig een fase schakelaar op de sub zitten zo ja speel daar eens mee en kijk of de bas beter word. en wat de looks betreft +10

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

Zo, dat was even een flinke pil zo rond 8 uur in morgen :9 Zal nog wel wat herhaling kosten om het echt door te hebben tho...
Pagina: 1