Toon posts:

[ADSL] Internetlijnen bundelen (trunking/stapelen)

Pagina: 1
Acties:

• Torrentus
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23-09 08:50
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor snel internet ver van de wijkcentrale.
Binnenkort ga ik verhuizen, maar op de locatie waar ik naartoe ga verhuizen zit ik dik 3 kilometer van de wijkcentrale af, en ondanks dat wil ik toch erg graag een snelle internetverbinding houden.

In het gebied waar ik ga wonen is helaas geen kabel beschikbaar. Ik zal het dus met ADSL moet doen.
Internet via de Satelliet heb ik ook al bekeken, maar dat is veel te duur, en langzamer dan ADSL.

Mijn vraag is dus:
- Stel, ik laat 4 telefoonlijnen van de weg naar mijn huis leggen, Dan zou het in theorie toch mogelijk moeten zijn om 4 keer de theoretische 20 (in de praktijk 5 mbit) binnen te halen om zo toch weer netjes op 20 Mbit te komen?.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit Trunking heet. En ik ben daar dus erg in geïnteresseerd.
Ik kan echter maar één provider vinden, Xs4all die dit aanbied. Helaas voor een vanaf prijs van maarliefst €410,-.

Zijn er misschien andere providers die bovenstaande ook aanbieden voor minder geld? En/of is het misschien op een andere manier mogelijk om >10 Mbit internet op een adres ongeveer 3500 meter van een centrale te behalen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Torrentus

• Vossie_NL
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-11-2011
Is het een idee op 2 ADSL abonnementen te nemen met een router met 2 WAN poorten? Dat is geen trunking, dat snap ik, maar wel behoorlijk goedkoper. Dat is al mogelijk voor minder dan 50E per maand.

• theuser
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21-06 13:49
Kijk eens op het telfort forum http://forum.telfort.nl/topic6749.html volgens Wouter (12-08-2010) zou het met een loadbalancer moeten kunnen.
Er zijn daar diverse gebruikers die iets dergelijks in gebruik hebben.

• Torrentus
Ja, bovenstaande is inderdaad mogelijk. Dan is het echter een loadbalancer. En de Xs4All dienst geeft mij iig écht de indruk dat 5 Mbit op lijn 1 + 5 Mbit op lijn 2 samen netjes 10 Mbit is. Of heb ik dat fout?

Edit: Kan iemand mij eens een paar Dual-WAN routers noemen? Ik kan er bijna geen vinden!

[Voor 19% gewijzigd door Torrentus op 05-10-2010 17:55]

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
Dual-WAN is niet perse een hardware router implementatie (bijna alle consumenten routers zijn software routers). Je kan kijken naar pFsense, OpenWRT of DD-WRT en dan zoeken maar dual-wan of multiwan. Het komt er vaak op neer dat de software de informatiestromen netjes opdeelt, terwijl de gebruiker daar niks van merkt. Je hebt dan wel 2 ADSL modems nodig.

• Torrentus
Ja, maar dan zou ik een pc neer moeten zetten die als router dient, neem ik aan?
Ik heb het volgende gevonden. Dat lijkt mijn probleem deels op te lossen:
De pakketjes worden over de 2 verbindingen verdeeld.

Maar de hoofdvraag blijft nog steeds onbeantwoord: Bestaan er in Nederland providers die trunking-data abbo's leveren? Béhalve Xs4All?

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 09:10
Kan haast niet geloven dat je dan niet over draytek gestruikeld bent.
http://www.draytek.nl/pag...breedbandrouters/main.htm
De 29[1-3|5]0 zijn alle Dual WAN, je zal hiervoor dan ook 2 ADSL modems nodig hebben.
De 2820 is een ADSL modem met een Second WAN poort, icm een tweede ADSL lijn heb je dan 1 modem nodig.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• ZuzZoo
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 27-01 23:31

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

je moet kijken of je een modem kan aanschaffen waar dd wrt of open wrt op geflashed kan worden.
Dmv de instellingen kun je dan van een lan poort een wan poort maken. Maar let op dit is niet bij alle versies mogelijk. Weet effe niet meer waar op je moet letten. Even vooronderzoekje doen op een dd wrt of openwrt forum.

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

• Torrentus
@SpamLame, Ik heb dus inderdaad een draytek gevonden.
Ik kom op de volgende setup uit: Krijg ik dit zo werkend?

• bjck
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:55
Eigenlijk maak je met een loadbalancer niet één verbinding. Je balanceert meerdere separate TCP/IP streams over verschillende verbindingen. Stel je download dus één file van een FTP server gaat dat altijd over één verbinding.

Een usenet download met 4 threads zou zich kunnen verdelen wel. Alleen laat een usenet aanbieder dit weer niet toe, omdat je vanaf verschillende IP's komt en dan denken ze dat je aan account sharing doet. Torrents gaat wel weer redelijk goed, mits je maar niet op een private torrent community zit die daar restricties aan heeft op de tracker.

Stel je wilt downloaden en ook kunnen gamen kan je verkeer in sommige routers daar specifieker op verdelen. Hierdoor heb je met een volle download toch de mogelijkheid om te gamen bijvoorbeeld.

Ligt een beetje aan welke toepassingen je het voor wilt gebruiken of een load banacer situatie werkbaar is en of deze het doel haalt (verschillend).

Het echt stapelen (bundelen) van meerdere verbindingen tot één IP verbinding (pijp) is iets wat aan beide kanten moet gebeuren. Dat zal dus je als dienst aangeboden moeten worden (bonded-xDSL).

[Voor 9% gewijzigd door bjck op 05-10-2010 22:38]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 09:10
Vast wel het is maar net wat je voor ogen hebt, beter is het ondersteuning bij je provider te vragen, aangezien die precies kan vertellen wat nodig is om dat te realiseren.

Alleen kijkend naar je wens voor bundeling van lijnen, heb je die extra AP's en switches niet nodig, daar de 2920 ook een switch en AP is.

Als je een 2820 neemt ipv 2920 spaar je een ADSL modem uit, wat je 25 euro oplevert, daar de 2820 25 euro duurder is dan de 2920 in de zelfde uitvoering.

Indien je dus 4 accespoint nodig hebt (3 + de ingebouwde van de router) kan je ook gaan voor de AP700 ipv 800, scheelt je weer 75 euro voor die 3 extra accesspoints. Als je voor een ander merk gaat jan je wellicht nog verder besparen.

Voor de switches zou ik naar hp procurve kijken, de 1810g-24 kost de helft van een g2240, maar heeft verder de zelfde features.

[Voor 7% gewijzigd door SpamLame op 05-10-2010 22:41]

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• IceM
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 21:19
Weet je uberhaubt of je meerdere aderparen naar je woning hebt lopen? multi-dsl is natuurlijk leuk maar als je in een nieuwbouw woning met maar 1 aderpaar komt te zitten dan heb je er niet zo veel aan. Extra aders aan laten leggen door de KPN voor een schappelijke prijs kun je overigens vergeten :)

...

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

IceM schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:23:
Weet je uberhaubt of je meerdere aderparen naar je woning hebt lopen? multi-dsl is natuurlijk leuk maar als je in een nieuwbouw woning met maar 1 aderpaar komt te zitten dan heb je er niet zo veel aan. Extra aders aan laten leggen door de KPN voor een schappelijke prijs kun je overigens vergeten :)
kan niet gewoon niet er zijn normaliter minimaal 2 aderparen. en volgens mij is dat al minimaal 50 jaar zo

Iperf

• Dewaterweg
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-04 09:01
fish schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:41:
[...]

kan niet gewoon niet er zijn normaliter minimaal 2 aderparen. en volgens mij is dat al minimaal 50 jaar zo
Dat is niet waar. Er zijn woningen met slechts 1 aderpaar vaak zit daar wel weer een reserve paar bij maar die is dan niet te zien als line in het KPN systeem. Dus heb je daar niks aan als je meerdere verbindingen wilt hebben.

• Torrentus
bjck schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:37:
Eigenlijk maak je met een loadbalancer niet één verbinding. Je balanceert meerdere separate TCP/IP streams over verschillende verbindingen. Stel je download dus één file van een FTP server gaat dat altijd over één verbinding.

Een usenet download met 4 threads zou zich kunnen verdelen wel. Alleen laat een usenet aanbieder dit weer niet toe, omdat je vanaf verschillende IP's komt en dan denken ze dat je aan account sharing doet. Torrents gaat wel weer redelijk goed, mits je maar niet op een private torrent community zit die daar restricties aan heeft op de tracker.

Stel je wilt downloaden en ook kunnen gamen kan je verkeer in sommige routers daar specifieker op verdelen. Hierdoor heb je met een volle download toch de mogelijkheid om te gamen bijvoorbeeld.

Ligt een beetje aan welke toepassingen je het voor wilt gebruiken of een load banacer situatie werkbaar is en of deze het doel haalt (verschillend).

Het echt stapelen (bundelen) van meerdere verbindingen tot één IP verbinding (pijp) is iets wat aan beide kanten moet gebeuren. Dat zal dus je als dienst aangeboden moeten worden (bonded-xDSL).
Klopt, balancing is inderdaad wat anders dan een pijp. Maar aangezien het niet voor een normale prijs mogelijk is om 'een pijp' te krijgen, toch maar overgegaan op het idee van balancing dan. Ik zit bij een usenet provider die account sharing wel toestaat. Dus wat dat betreft zit ik helemaal prima.

@Spamlane, ik zal even naar je verbeteringen kijken. Ik snap dat ik die AP's en Switches in principe niet nodig heb. Maar voor dit project wel. Het moet dus allemaal samen kunnen werken. Kan ik dan gewoon andere merken gaan mengen? Met 100% garantie dat dat gaat werken? Om die reden ben ik maar bij Draytec blijven hangen namelijk.

@IceM/Fish, Ik zal het eens gaan bekijken. Het betreft een nieuwbouwproject in een buitenwijk. Ik kan altijd zelf nog wat graafwerk verrichten, maar ik neem aan dat er 2 aders liggen, inderdaad.

Bedankt voor jullie hulp tot zover! Ik kan er weer even tegenaan.
(Suggesties voor providers die boundedDSL/Gestapeld ADSL/Trunking ondersteuenen zijn nog steeds welkom _/-\o_ !)

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Als je toch besluiten te (laten) graven, leg er dan meteen glas in :-)

• Torrentus
Dat doen ze dus niet hier :(

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja, laten we het anders stellen. Ik wel bijna zeker dat je niet voor die kosten op wil draaien. Als je portemonnee wijd genoeg open gaat heb jij glasvezel hoor. ;)

Iperf

• Axelfoley007
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23-09 22:42
In het eerder gelinkte topic van Telfort zie je het resultaat van 2 ADSL tot 8Mbit verbindingen, (topic is/was van mij :) ) en het downloaden van usenet, torrents en steam gaat prima, met dubbele snelheid.

Ik zou het topic even volledig doornemen.

qua kosten is het goed te doen:
Ik meen ergens rond de;

- € 260,00 voor de Draytek vigor 2920

- € 30,00 voor Telfort internet + bellen
- € 9,95 voor alleen Telfort internet (na 6 maanden € 25,00)

Ben er goed over te spreken, ik zeg alleen over een maand of 4/ 5 op wanneer UPC hier internet (en de andere meuk) gaat aanbieden (wil gewoon nog meer snelheid).

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23-09 10:12
Er is vast wel iets leuks mogelijk, maar wat is je budget ? :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:34
Ik weet niet of de TS al een snelle verbinding heeft, maar:

http://doc.pfsense.org/index.php/Multi_WAN_/_Load_Balancing

Met die software is het niet moeilijk om een MultiWan verbinding op te zetten. Je kan instellen dat Usenet verkeer (waarbij account sharing is toegestaan) over beide lijntjes loopt, en HTTPS over 1 enkel lijntje.

De setup is niet duur, je kan een Atom systeemple met een PCI-e slot kopen, om aan de PCI-e slot een dual-nic te hangen.

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
+1 Voor pfSense!

En Atom is overkill, ik draaide deze setup (2x 12Mbit Telfort) op een ALIX 2D3.

• SkyFlyer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 24-09 09:46
Solcon biedt trunking/stapelen aan zonder meerprijs. De enige kosten zijn de router en dat zijn geen goedkope jongens. Wij hebben 4 gestapelde ADSL1 verbindingen die samenkomen op een Cisco 2811. De laatste kostte iets meer dan € 2000,- aanschaf, maar voor de ADSL verbindingen betaal je niet meer dan voor afzonderlijke verbindingen.

Een eigen router gebuiken voor de eigen zijde van de trunk mag ook, maar hier kun je dan geen ondersteuning op krijgen. Bij ons beheert Solcon de Cisco 2811. (zonder meerkosten).

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01:29
SkyFlyer schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:39:
Solcon biedt trunking/stapelen aan zonder meerprijs. De enige kosten zijn de router en dat zijn geen goedkope jongens. Wij hebben 4 gestapelde ADSL1 verbindingen die samenkomen op een Cisco 2811. De laatste kostte iets meer dan € 2000,- aanschaf, maar voor de ADSL verbindingen betaal je niet meer dan voor afzonderlijke verbindingen.

Een eigen router gebuiken voor de eigen zijde van de trunk mag ook, maar hier kun je dan geen ondersteuning op krijgen. Bij ons beheert Solcon de Cisco 2811. (zonder meerkosten).
Je kunt ook een 1841 gebruiken met 2 x een ADSL WIC deze is iets goedkoper dan een 28xx. Maar kan slechts 2 ATM verbindingen stapelen voordeel is wel dat je dan ook echt dubbele snelheid hebt omdat het al op ATM niveau wordt gestapeld.

• SkyFlyer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 24-09 09:46
Inderdaad, de Solcon bied de 1841 aan voor net geen € 1500,- (éénmalige aanschaf) Maar wij wilden 4 lijnen stapelen...

[Voor 9% gewijzigd door SkyFlyer op 18-01-2011 22:52]

• Madshark
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Ik heb een heel lange tijd met TweakNews over 2 Telfort ADSL lijnen kunnen downloaden. Ze hebben namelijk servers met verschillende IP adressen ( news.tweakdsl.nl en news.tweaknews.nl ), dus was het relatief eenvoudig om de 2e server via ROUTE ADD naar een andere gateway te verwijzen.

Misschien is het voor de TS het overwegen waard om iemand te vinden die zijn/haar (snelle) internet verbinding zou willen delen, iemand die dus dichter bij de centrale zit, of in een kabel gebied woont.
Heb nl. zeer goede ervaringen met deze WiFi P2P set, 5Ghz bridge-ap, LED signaal meter en antenne in 1 outdoor behuizing waarbij de voeding via PoE loopt (injecter met voeding inbegrepen).
Via software schijnt het vermogen nog wat omhoog te schoeven zijn, maar toen ik ermee speelde zat ik al op 35mbit (full duplex) op 4800meter afstand met een boom ertussen op de default settings.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee