Toon posts:

[USB Stick] met 512K clustersize

Pagina: 1
Acties:

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:48
Beste Tweakers,

voor me werk ben ik op zoek naar een usb stick die de mogelijkheid heeft tot een clustersize van 512K, hier is speciaal vraag naar gedaan voor een speciaal oud programma die voorheen met floppy's werkte en daarom dus de 512K clustersize benodigd heeft om zo te een floppy te kunnen emuleren..

Het probleem is alleen dat je nergens in de specificaties van verscheidende fabrikanten na kunt lezen wat voor clustergroottes allemaal beschikbaar zijn

Heeft iemand zo enig idee welke USB sticks deze mogelijkheid heeft?

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom moet het op een usb stick en pak je niet een random floppy emulator ?

http://www.google.com/sea...n-us:IE-SearchBox&ie=&oe=

ze bestaan wel hoor usb sticks die zich aanmelden als een floppy drive ik had er vroeger eentje

256mb waarvan 1,44 voor een a schijf

[Voor 26% gewijzigd door Fish op 04-10-2010 16:40]

Iperf

• Mijzelf
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Een floppy heeft sectoren van 512 bytes. Het woord 'cluster' betekend niets op hardware niveau, op filesysteem niveau geeft het aan hoeveel sectors er samengenomen worden als 1 datablok.

Vrijwel alle USB sticks hebben sectors van 512 bytes.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-07 06:17
Clustergrootte stel je toch gewoon in met format /A:512?

Weet je zeker dat je niet FAT12/FAT16 bedoelt voor compatibiliteit met een oud programma? Diskettes hadden een FAT12 partitietabel. De maximale grootte van een FAT12 partitie was geloof ik 32 MB, maar vanaf een partitie van 16 MB werd al automatisch FAT16 gebruikt door DOS.

Wil je een partitie in FAT16 maken met een clustergrootte van 512 kb dan zul je een partitie moeten maken van maximaal 32 MB en dan kun je deze FAT16 formatteren met een clustergrootte van 512 kb. Dit kan met alle USB sticks.

[Voor 24% gewijzigd door Trommelrem op 04-10-2010 16:44]

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:48
fish schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:37:
waarom moet het op een usb stick en pak je niet een random floppy emulator ?

http://www.google.com/sea...n-us:IE-SearchBox&ie=&oe=

ze bestaan wel hoor usb sticks die zich aanmelden als een floppy drive ik had er vroeger eentje

256mb waarvan 1,44 voor een a schijf
Omdat de usb stick niet alleen voor speciale gebruikers maar dus ook voor de standaard gebruikers is bedoeld, vandaar dat we dus een usb stick zoeken die dan dus groot ingekocht gaat worden

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf op een gegeven moment het floppy image van NTpasswd op een USB stick gezet. Zie http://www.pogostick.net/~pnh/ntpasswd/bootdisk.html Gebruikt RAWRITE en volgens mij heeft ie dan ook gewoon een clustersize van 512k. Maar wat ook al gezegd is; met het format commando zou het ook gewoon moeten kunnen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-07 06:17
Scrtz schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 10:40:
[...]

Omdat de usb stick niet alleen voor speciale gebruikers maar dus ook voor de standaard gebruikers is bedoeld, vandaar dat we dus een usb stick zoeken die dan dus groot ingekocht gaat worden
Dat kan dus met alle USB sticks:

Clustergrootte van 512 KB op een FAT12 geformatteerde USB stick:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
The type of the file system is FAT.
The volume is in use by another process. Chkdsk
might report errors when no corruption is present.
Volume Serial Number is 0C4C-3741
Windows is verifying files and folders...
File and folder verification is complete.
Windows has checked the file system and found no problems.

2.064.384 bytes total disk space.
    2.064.384 bytes available on disk.

512 bytes in each allocation unit.
        4.032 total allocation units on disk.
        4.032 allocation units available on disk.
De USB stick zelf is 2 GB, de partitie is 2 MB. Met de debug utility (meegeleverd met DOS en Windows) kun je de clustergrootte aanpassen. Die staat geloof ik op 000D (waarde 01 voor 512 kb, 02 voor 1024 kb, 04 voor 2048 kb, etc). Met het format /Q commando kun je de schijf dan opnieuw indelen met de gekozen clustergrootte.

Hier een stukje documentatie over cluster en sectorsizes: klik

[Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 05-10-2010 11:15]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee