• Sinnedje
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Beste Tweakers,

Voor een eenmanszaak ben ik aan het kijken wat de beste oplossing is voor de automatisering. Het gaat hier om synchronisatie van bestanden, mail en agenda. Er wordt gewerkt op een PC (XP), Notebook (Vista, wordt W7) en een Blackberry.

Op het moment draait het volgende, wat niet helemaal de wens is: We hebben een Synology 209+II gekocht om zo een eigen mailserver te draaien omdat de host het vaak liet afweten. Ook vanwege de ruimte die IMAP biedt waardoor mail op o.a. de notebook en BB gelezen kan worden.

Ook worden bestanden gebackupped naar de NAS. Er zijn een aantal dingen die een beetje storen aan de NAS. Zo mist de optie om een auto-reply mail in te stellen tijdens afwezigheid. (!!) Ook is het synchroniseren van data zoals het nu gebeurd niet echt ideaal. Al weet ik niet of dat meer met mijzelf te maken heeft dan met de NAS. Zo is het bijvoorbeeld noodzakelijk voor elke backup-soort (zakelijk, privé, foto’s, muziek etc.) een account aan te maken die de software van de Synology (Data replicator) dan backupt.

Nu is er de twijfel ontstaan om een Windows Home Server te nemen. Dit omdat het makkelijker (?) in te stellen is en omdat de interface/manier van werken gewoon vertrouwd is omdat het Windows is. Verder is het gewoon mogelijk naar mijn weten om vanalles erop te installeren (met beleid natuurlijk). Ook heb ik het gevoel dat WHS meer aansluit op zakelijke doeleinden en Synology eerder op multimedia. Ik zat dan te denken aan een kant-en-klaar oplossing. Ook heb ik al redelijk wat gelezen over de tweede versie van WHS, Vail, die al als béta erg goed schijnt te zijn. Is het raadzaam hier op te wachten?

Even nog een lijstje wat er mee moet gebeuren:
- Synchronisatie bestanden (soort Dropbox-mogelijkheid, mappen benaderbaar via Explorer, dit is handig voor programma’s die op PC en notebook gebruikt worden en zo met dezelfde bestanden werken)
- Backup systeem
- Mailserver MET autoreply ;-) en mogelijk ook meerdere domeinen
- Evt. website hosten (zeer kleine website, eerder visitenkaartjewebsite)
- Synchronisatie mail/agenda
- Benaderbaar van buitenaf voor derden (voor bijv. foto albums)

Het lijkt erop dat een echte volwaardige server toch al mijn keuze is echter ben ik er niet zeker over. Ik merk dat ik bij de Synology altijd een beetje aan het aankloten ben en dat niets precies zo gaat als ik het wil. Maar misschien is een volwaardige server weer te veel van het goede.

Hoofdpunt is gewoon dat de zakelijke data die gebruikt wordt gewoon veilig staat (dus incl. mail). Ik heb er ook al aan gedacht om ergens anders hosting te zoeken maar de grootte van de inbox overschrijdt makkelijk de 2-3 gig.

Alvast bedankt!

• Belgar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-04 11:20

Belgar

Archmaster ranzige code..

Sinnedje schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:12:

Even nog een lijstje wat er mee moet gebeuren:
- Synchronisatie bestanden (soort Dropbox-mogelijkheid, mappen benaderbaar via Explorer, dit is handig voor programma’s die op PC en notebook gebruikt worden en zo met dezelfde bestanden werken)
- Backup systeem
- Mailserver MET autoreply ;-) en mogelijk ook meerdere domeinen
- Evt. website hosten (zeer kleine website, eerder visitenkaartjewebsite)
- Synchronisatie mail/agenda
- Benaderbaar van buitenaf voor derden (voor bijv. foto albums)

Het lijkt erop dat een echte volwaardige server toch al mijn keuze is echter ben ik er niet zeker over. Ik merk dat ik bij de Synology altijd een beetje aan het aankloten ben en dat niets precies zo gaat als ik het wil. Maar misschien is een volwaardige server weer te veel van het goede.

Hoofdpunt is gewoon dat de zakelijke data die gebruikt wordt gewoon veilig staat (dus incl. mail). Ik heb er ook al aan gedacht om ergens anders hosting te zoeken maar de grootte van de inbox overschrijdt makkelijk de 2-3 gig.
Voor een echt professionele aanpak is een dedicated server natuurlijk altijd krachtiger dan een NAS. Echter kan je huidige NAS bijna alles wat je wilt als je er de tijd in wil stoppen.

-synchronisatie: Dit is mogelijk met de synology. Echter is de oplossing hetzelfde als met een windows server (geen voor/nadeel)
-backup systeem: De instellingen in de synology zijn redelijk beperkt om het gebruikersvriendelijk te houden. Echter kun je redelijk veel opties instellen. Je legt niet echt uit wat er niet voldoet aan het huidige systeem, maar je kunt backups natuurlijk ook gewoon vanuit de clients pushen
-autoreply: Je kunt de interne server vervangen door sendmail. Echter is sendmail een stuk onvriendelijker om te configureren. Wil je echt grafische eenvoud dan is een setup-tool van microsoft natuurlijk makkelijker in gebruik.
-website: dit kan op de synology inclusief PHP en database.
-synchronisatie (zie punt 1)
-benaderbaar: ook standaard mogelijk met de synology

De vraag moet zijn: hoeveel ben je bereid te betalen voor het configuratie-gemak van de windows server? Natuurlijk gaat een NAS nooit een dedicated server van 2000+ euro verslaan. Is het mogelijk met de NAS? Meeste van de dingen die je vraagt wel. Is dit altijd even makkelijk? Nee, je zult tijd moeten steken in het werkend krijgen van alle opties. Ben je daartoe bereid? Dat is natuurlijk precies de vraag :P

...Als het maar werkt

• Rudy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23-08 11:02
tvp
Ik lees dit topic later vandaag helemaal door.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou eerder denken aan een SBS server dan aan een NAS. Een NAS is inderdaad erg beperkt in een aantal functionaliteiten en zeker icm mail niet even geschikt. Een SBS server is echter vrij prijzig, zeker voor een eenmanszaak.
Je kan ook kijken naar Google Apps (standaard of premier), dat lijk mij meer opties bieden qua e-mail dan een NAS en is niet erg duur. Standaard is tot 50 gebruikers gratis met wat beperkingen en premier kost je 45 euro per jaar per gebruiker.
Bestandssynchronisatie is simpel, bestanden allemaal op de NAS zetten en op elk systeem offline beschikbaar maken. Kom je dan weer in de buurt van je NAS gaat de synchronisatie automatisch. Anders zijn er genoeg applicaties (AllwaySync, Syncback pro) die dit kunnen, daar betaal je enkel wel weer voor.
Backup laat je de NAS afhandelen naar een externe locatie, dat kan de NAS als het goed is gewoon zelf.
Website hosten doet je NAS ook voor je, mits je dat goed instelt.
Synchronisatie mail/agenda kan via Google Apps maar ook via een SBS server. Eventueel is hosted exchange ook een optie, hoeft ook niet heel duur te zijn.
Benaderen van buitenaf door derden kan via FTP maar zou via de NAS ook moeten kunnen, die heeft daar ook een aantal modules voor.

En waarom denk je dat WHS beter aansluit bij zakelijke gebruikers? Het heet Windows Home Server, dat Home betekent toch echt niet dat het zakelijk is. Daar moet je ook allerlei andere software op installeren zoals e-mail server en dergelijken. Home server is handig met backup en media delen, maar dat kan je NAS ook.

[Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 05-10-2010 12:49]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• axis
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12-10-2020
Als ik je zo hoor lijkt een MS small business server me ook de aangewezen oplossing.. Klik klik klaar, en je hebt je exchange met ActiveSync (voor blackberry ook?), Outlook webmail, filesharing, windows backup, IIS webserver, etc.. Bij Dell heb je vanaf 1675 piek incl. btw en verzendkosten een budgetserver (T110) met SBS 2008 licentie. Maar dat is de eerste de beste knop op dell.nl, er is vast wel iets makkelijkers en goedkopers te vinden..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Sinnedje
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Allen bedankt voor de reacties!

@ Belgar:
Een écht professionele aanpak (zegge dedicated server á 2000+ euro) gaat het niet worden gezien het budget niet zo groot is, mijn kennis niet zo groot is en waarschijnlijk de noodzaak niet zo groot is. Wel moet er natuurlijk iets vernuftig komen.

Ik ben ook best bereid om er wat tijd in te steken, echter krijg ik bij de Synology de hele tijd het gevoel dat ik aan het experimenteren ben en hopen dat het werkt. Gewoon omdat de software anders werkt dan het voor mij vertrouwde Windows.

Een aantal dingen die irriteren aan de NAS is bijvoorbeeld vooral de mailserver. Buiten dat deze erg simpel is en weinig valt in te stellen is hij voor mijn gevoel ook ontzettend traag. De mail wordt via Outlook 2007 benadert via IMAP. Echter duurt het zo lang voordat alles weer gesynchroniseerd is terwijl dat bij mijn IMAP mail niet het geval is. (Circa zelfde hoeveelheid mail.) Ook is het niet mogelijk meerdere domeinnamen te hosten. En om te gaan kloten (dat is het voor mij) met sendmail lijkt me gewoon een slecht idee. De NAS moet gewoon ingesteld worden en betrouwbaar z'n werk doen.

Wat betreft synchroniseren: misschien is het handiger om via bijv. WebDAV folders te synchroniseren tussen de verschillende computers. Ik ben niet heel bekend met WebDAV, doet het dit automatisch (Dropbox) of is hiervoor aparte software nodig zoals Allway Sync ofzo?

@ Tsurany:
Aan een SBS heb ik ook zitten denken. Deze is alleen aardig duur (licentie). Waarom ik dacht dat WHS wel geschikt zou zijn is vanwege het feit dat deze in principe gebaseerd is op Server 2003 (Vail op 2008). Zoals je zelf ook aangeeft kan je hier vanalles op installeren. Dat is voor mij echt een pré omdat de Synology gewoon niet simpel aan te passen is behalve met de official packages is het simpel.

Verder heb ik inderdaad ook gekeken naar Google Apps (Premier). Ook omdat ze BB ondersteuning hebben. Wat meteen in mij op kwam, was om misschien alles buiten de deur te brengen. D.w.z. geen server meer in huis en dan een soort backup cloudservice als Dropbox. Dropbox vraagt geloof ik 50 euro per jaar voor 50 GB opslag en weet ik niet of ik wel die gegevens daar wil hebben staan.

Dan loopt de mail via Google, website bij host, backup belangrijke bestanden online, backup systeem op USB-disk thuis. Bij deze oplossing vallen natuurlijk dingen weg als foto-album online voor anderen, echter is dat niet heel erg belangrijk.

Vragen vragen vragen...

Misschien is het beter om voorlopig nog even met Synology door te gaan en kijken of het inderdaad écht niet aan de wensen voldoet. DSM 3.0 heb ik nog niet geïnstalleerd dus dat als eerste doen en daarna alles juist instellen. Is het WebDAV idee een goed idee?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

E-mail sowieso uitbesteden, wat als jij op vakantie bent en er zijn server problemen? Dat betekent geen binnenkomende mails. En je website ook gewoon uitbesteden, offline website staat zo niet profesisoneel. Alles bij elkaar kost het je praktisch niks, dataopslag kan je zelf nog wel regelen, dat is niet zo'n groot probleem.
En volgens mij is het bij WHS niet zo eenvoudig om alles er zomaar op te installeren.

Je moet het simpel houden, jij die een paar uur bezig bent met configureren is duurder dan het door een externe partij laten regelen. Waarom zelf nog kutten met e-mail en website als je dat voor 100-150 euro buiten de deur hebt? En je NAS gewoon gebruiken voor files. Voeg de gedeelde map toe als netwerk schijf en maak hem offline beschikbaar, ben je gewoon klaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• garp
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:48
Tsurany schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:22:
E-mail sowieso uitbesteden, wat als jij op vakantie bent en er zijn server problemen? Dat betekent geen binnenkomende mails. En je website ook gewoon uitbesteden, offline website staat zo niet profesisoneel. Alles bij elkaar kost het je praktisch niks, dataopslag kan je zelf nog wel regelen, dat is niet zo'n groot probleem.
En volgens mij is het bij WHS niet zo eenvoudig om alles er zomaar op te installeren.

Je moet het simpel houden, jij die een paar uur bezig bent met configureren is duurder dan het door een externe partij laten regelen. Waarom zelf nog kutten met e-mail en website als je dat voor 100-150 euro buiten de deur hebt? En je NAS gewoon gebruiken voor files. Voeg de gedeelde map toe als netwerk schijf en maak hem offline beschikbaar, ben je gewoon klaar.
Beter had ik het niet kunnen zeggen.

Praktische toevoegingen: domein bij Transip zetten (dan kun je verder alles zelf online regelen qua dns en zo), email bij Google apps (liefst Premier ivm privacy, ruimte en SLA) onderbrengen ivm de briljante beschikbaarheid en superieure antiSPAM, webpagina afhankelijk van de grootte en het gemak bij transip onderbrengen of een andere host zoeken (ccchosting voor 10mb ruimte 2,50 ex BTW per jaar). Synology als in qoute. Back-uppen naar Amazon S3 of een rsync backup dienst (lees je wel eerst ff in) en uiteraard ook lokaal naar een extra USB-disk (omdat het kan, een extra kopie is nooit weg), kan default vanuit de Synology. Wel de backup (online en USB) zo instellen dat er nooit iets weggegooid wordt uit de backup, anders is het een mirror en die had je al met je 2 disken in je 209!

Done.

[Voor 14% gewijzigd door garp op 05-10-2010 20:37. Reden: Extra backup optie toegevoegd. Wel doen he!]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee