HP Pavilion dv6000 stijgt op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-03 15:39

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Beste,

Ik zit al enige tijd met een notebook die bijna de lucht in vliegt.
Mijn notebook maakt ongelooflijk veel geluid terwijl die bijna niks aan het doen is. Ook wordt het super warm.
Ik had al een beetje op het forum lopen rondneuzen maar kon niet echt een antwoord vinden die tot de oplossing zou leiden.

Ik heb hier een screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/ajkxmh.png

Hij staat net aan, 15 minuten.
Op het moment draait alleen Firefox4b6(3 tabbladeren open), MSN(1 gesprek), Verkenner en Open Hardware Monitor.

Ik snap ook niet waarom er staat dat de processor 100% in gebruik is..

Toen ik hem kocht, 2 jaar geleden ofzo, stond er Windows Vista op. Nu staat er Windows 7 op.

Zover ik weet heb ik alle drivers erop.
Opschroeven van de notebook behoort niet tot te opties. Want om de 'kap' eraf te halen moet ik heel veel schroefjes los draaien. Waaronder de schroefjes die de beeldscherm op zijn plek houd. Ik kan ook niet bij de Fan van buiten af om eventueel stof te verwijderen. Een stofzuiger hielp niet.

En nu staat de GPU Core ondertussen al weer op 71C / 73C.

Is er dus iemand die mij kan helpen met advies? Een manier om de fan toch schoon te maken. (ook al zie ik niet echt stof). of dat het toch aan de driver ligt.

Groeten,

Edit: Had het hier ook al over.
Edit2: Ik had met behulp van programma's driver opgezocht en gedownload. Nu kijk ik weer even naar de driver op HP site. Er zijn geen driver voor Windows 7 voor dit notebook type. ( http://h10025.www1.hp.com...ang=&product=1842155#N330 ) Maar het zou toch in principe goed gedownload zijn en geïnstalleerd?

[ Voor 20% gewijzigd door Hedva op 04-10-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Hedva schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:25:
Ik snap ook niet waarom er staat dat de processor 100% in gebruik is..
Dan zou ik eerst daar eens naar kijken.
Want dat zou zo maar de oorzaak kunnen zijn.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Ja ik zat al op de site te kijken. Ben nu aan het zoeken voor een driver of iets dergelijks. Alleen die Detectie op de Intel site werkt blijkbaar niet. Ik wordt ook niet echt wijs van die site. Zal wel aan mij liggen.

Ik heb m als het goed is wel gevonden: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=27253
Als ik dan op Software Downloads klik kom ik hier uit: http://downloadcenter.int...%A22+Duo+Mobile+Processor

Maar ik heb daar echt geen idee welke ik moet nemen.
Als ik ook nog eens 'Selecte OS' Windows 7 Ultimate(32bit) aanklik, krijg ik maar 1 download.
Deze: 2009 WW Holiday Main IPOS DEMO - With tools

Alleen kan ik het nergens downloaden? en een DEMO? Kan iemand mij dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Task Manager starten en kijken welk proces voor deze 100% verantwoordelijk is, en dan evt. hierop googelen!

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je moet uitvinden welk proces die 100% belasting geeft (die zorgt voor een hete CPU, wat zorgt voor het blazen). Pak de oorzaak aan, niet het gevolg.

Pak taakbeheer en werp een blik op de processen/belastingen. (Ctrl-Alt-Del).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
  • Laatst online: 15-05 13:45
Pak taakbeheer en werp een blik op de processen/belastingen. (Ctrl-Alt-Del).
ctrl-shift-esc :)

Kiek em goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMM
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 19:33
Google eens "paviljon dv6000 known issues"

ik zou de bios sowieso upgraden, verder wordt de grafische chip uit dit maandagochtend model dusdanig heet, dat hij het moederbord verziekt.

Geen trolling, gewoon ervaring, is 2 keer teruggeweest en na de tweede keer duurde het uiteraard tot NET na de garantie toen het voor de derde keer gebeurde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Ik ben nu eerst aan het zoeken voor eventuele driver updates, of het daar aan ligt. Ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat ik een HP Pavilion dv6825ed heb om precies te zijn. Recht boven in stons altijd een logotje met HP Pavilion dv6000. dus nam aan dat het die was. Maar nu weer ik dat het een dv6825ed is. Kon het nog net lezen op het stikkertje onder die bijna weggevaagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
nvidea chips zijn 99% oververhit geraakt bij elke laptop die ik maak in een computer winkel, maak de laptop open en maak het koelblok schoon, pas zo nodig de koeling aan! door bij te buigen dat er meer spanning op de core en mem ontstaat want soms is dit niet eens het geval en vooral de mem cooling zweeft er soms gewoon boven :S, daarnaast zou windows 7 drivers downloaden of die altijd even recent zijn weet ik niet

ik hoop dat je er wat mee kan

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

gekke-gerrit schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:47:
nvidea chips zijn 99% oververhit geraakt bij elke laptop die ik maak in een computer winkel, maak de laptop open en maak het koelblok schoon, pas zo nodig de koeling aan! door bij te buigen dat er meer spanning op de core en mem ontstaat want soms is dit niet eens het geval en vooral de mem cooling zweeft er soms gewoon boven :S, daarnaast zou windows 7 drivers downloaden of die altijd even recent zijn weet ik niet

ik hoop dat je er wat mee kan
Het koelblok schoonmaken, moet de CPU belasting van 100% omlaagbrengen? Ik zie het verband niet.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Distributed Client zorge voor 100% belasting. tot zover.
Maar dit stop zetten zorgt niet voor een afname van de hitte en de fan die keihard rond draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Laatst online: 12-02 11:22
Hahaha, m'n ma's pc liep eens 1 dag met 91- 100°C echt waar!
nu dat ik het koelblok schoongemaakt heb loopt hij nu op 56°C :D

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:42

M2M

medicijnman

Dus je 100% cpu verbruik zorgt niet voor extra warmte? Hoe kan dat nu weer? Zet die software eens uit! Gewoon eens doen voor de grap. Laat 'm eens een kwartiertje idle staan en kijk eens of de hoeveelheid warmte afneemt.

Maar eigenlijk wel een beetje vreemd verhaal. Je bent niet bereid de behuizing open te schroeven om 'm fatsoenlijk te ontstoffen (Niet met stofzuiger uiteraard...). Je klaagt over 100% cpu verbruik terwijl je een distributed computing client draait? Lijkt mij logisch dat die al je overige processorkracht opslokt voor zijn eigen berekeningen.

Drivers installeren, je hebt enkel vista drivers gevonden en gaat er blijkbaar vanuit dat ze goed geïnstalleerd zullen zijn. Vooral chipsetdrivers zijn interessant, aangezien die ook de ventilator kunnen regelen. Sommige tenminste. Anderen werken weer anders. Het is in ieder geval een goed idee om dat goed voor elkaar te hebben. Eventueel dus contact opnemen met de fabrikant van je laptop en vragen om ondersteuning.

ik zie dat je een Nforce chipset hebt, die zijn van nvidia. Zorg dat je backups hebt van de belangrijke bestanden op je laptop en probeer eens wat drivers van de website van nvidia. Er zal er maar net eentje tussen zitten die jouw probleem oplost. Sowieso drivers uit 2007, voor zover ik weet was windows 7 toen nog niet eens een beta.

Verder vind ik de ondersteuning van HP eigenlijk schandalig slecht. Ze zouden eigenlijk ook een stel windows 7 drivers uit moeten brengen. Zeker na het vista fiasco (in verkopen zin).

[ Voor 22% gewijzigd door M2M op 04-10-2010 20:11 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:49
Laat dit soort opmerkingen voortaan achterwege als je wilt...

[ Voor 89% gewijzigd door FeaR op 05-10-2010 03:48 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Heb je toevallig een nieuwe virusscanner? Sommige zijn zo zwaar dat ze de eerste 20 minuten bezig zijn met scannen.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva

Hedva

Blobfish

Topicstarter
M2M schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 20:06:
Dus je 100% cpu verbruik zorgt niet voor extra warmte? Hoe kan dat nu weer? Zet die software eens uit! Gewoon eens doen voor de grap. Laat 'm eens een kwartiertje idle staan en kijk eens of de hoeveelheid warmte afneemt.

Maar eigenlijk wel een beetje vreemd verhaal. Je bent niet bereid de behuizing open te schroeven om 'm fatsoenlijk te ontstoffen (Niet met stofzuiger uiteraard...). Je klaagt over 100% cpu verbruik terwijl je een distributed computing client draait? Lijkt mij logisch dat die al je overige processorkracht opslokt voor zijn eigen berekeningen.

Drivers installeren, je hebt enkel vista drivers gevonden en gaat er blijkbaar vanuit dat ze goed geïnstalleerd zullen zijn. Vooral chipsetdrivers zijn interessant, aangezien die ook de ventilator kunnen regelen. Sommige tenminste. Anderen werken weer anders. Het is in ieder geval een goed idee om dat goed voor elkaar te hebben. Eventueel dus contact opnemen met de fabrikant van je laptop en vragen om ondersteuning.

ik zie dat je een Nforce chipset hebt, die zijn van nvidia. Zorg dat je backups hebt van de belangrijke bestanden op je laptop en probeer eens wat drivers van de website van nvidia. Er zal er maar net eentje tussen zitten die jouw probleem oplost. Sowieso drivers uit 2007, voor zover ik weet was windows 7 toen nog niet eens een beta.

Verder vind ik de ondersteuning van HP eigenlijk schandalig slecht. Ze zouden eigenlijk ook een stel windows 7 drivers uit moeten brengen. Zeker na het vista fiasco (in verkopen zin).
Ik ben best bereid om mijn notebook open te schroeven. Enige probleem is, ik heb geen reserve notebook en deze heb ik echt elke dag nodig voor school. Dus mocht er iets mis gaan, heb ik wel een probleem. Als een eenvoudige manier was om het open te schroeven had ik het natuurlijk gedaan. Maar als ik eerst het beeldscherm moet losmaken via de scharnieren vind ik dat al riskant. Waarschijnlijk als je de notebook in t echt ziet zal je zien dat het niet zo makkelijk is als bij de meeste notebooks. (In ieder geval voor mij, als leek. Heb totaal geen ervaring met open schroeven van hardware)
De hitte is inderdaad wel gedaald. Ik heb het programma er nu ook af gegooid. Alleen scheelt niet veel, 5C. |:(

Ik heb die vista driver gevonden, en geïnstalleerd, geprobeerd of het lukte. bij sommige lukte dit, bij andere niet. Meerdere programma's gedownload en geïnstalleerd zoals onder andere Driver Detective en DriverMax. Drivers mee gezocht en geïnstalleerd. (Lijkt mij toch dat die programma's doen wat ze horen te doen)
Daarna heb ik nog een hulp programma van HP gedownload (HP Support Assistant). Om te zoeken naar drivers. Deze verteld ook dat alles al geïnstalleerd is.
Ook op de site van Intel de Driver Update Utility gebruikt, maar die werkt volgens mij niet echt 100%. Die schijnt niks te herkennen, maar verteld wel dat de laatste versie correct is geïnstalleerd.

Al met al, alles verteld mij dat het correct is geïnstalleerd. Omdat ik dat programma heb verwijdert, is cpu verbruik gedaald. Hitte alleen niet.

Zit er aan te denken om met perslucht erdoor heen te blazen. Hopen dat de stof doet weg blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:37
Om 'm te ontstoffen hoef je vaak alleen even het toetsenbord te liften. Dit kan je doen nadat je het afdekplaatje waar de powerbutton in zit te verwijderen en een paar schroefje thv het toetsenbord los te maken.

Overigens lichtelijk offtopic: Als het een belangrijk systeem betreft dat je dagelijks gebruikt zou ik de belangrijkste data maar vast even backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-03 18:02
De CPU / GPU van mijn MBP halen ook af en toe ruim 80 graden celcius, heel af en toe zelfs 100 graden.
Die 100 graden is dan meestal omdat ik mn fan outlet (per ongeluk) blokkeer, maar 80 graden is toch niet zo heel raar voor een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Is geen gek idee, die spuitbus. Houd de fan stil en blaas vanaf de kant waar de koelribben zitten: daar blaast de fan meestal naartoe. Afhankelijk hoe lang je m hebt, zal er vast een pluk stof uitkomen: dat zal de boosdoener zijn.

Als je CPU intensieve taken doet, zet m op een deskstand en sluit extern monitor en toetsenbord/muis aan. Door meer lucht aan de onderkant erbij te laten, zal ie wel wat koeler blijven.

Oh en appelsaus: 80 blijft heet ;) maar kan meestal niet heel erg kwaad. 10 graden minder zou een stuk beter zijn, ook voor stabiliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door noes op 04-10-2010 23:06 . Reden: toevoeging ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 16:45
appelsaus schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 23:02:
De CPU / GPU van mijn MBP halen ook af en toe ruim 80 graden celcius, heel af en toe zelfs 100 graden.
Die 100 graden is dan meestal omdat ik mn fan outlet (per ongeluk) blokkeer, maar 80 graden is toch niet zo heel raar voor een laptop?
heb hier een dv8000 staan ding maakt een herrie lijkt wel op ik op de landingsbaan sta van schiphol. zelfs na ontstoffing. gaat werkelijkwaar nergens over 3 fans heeft dat ding. 2 grote 1 kleine. En nog 80 graden :S

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Toetsenbord kan je er niet uithalen, Zit een kap over heen. Die kan je los halen door aan de onderkant van de notebook de schroeven los te draaien. Maar om die kap eraf te halen, moet je eerst het beeldscherm eraf halen. Geen idee waarom, maar die scharnieren houden blijkbaar aan de binnenkant een stuk van die kap beet. Had het al geprobeerd om alles los te draaien behalve het beeldscherm. Komt eigenlijk neer op: Beeldscherm eraf, dan pas de rest

@stftweaker, Heb er meer mensen over gehoord met zelfde soorte notebooks. Nieuwere versies en oudere versies. Na een jaar, (soms wat langer) beginnen die dingen herrie te maken wat niet normaal hard is.

@soulfightah Kijk, zo leer je nog eens wat! Handige toetscombinatie die ik nog niet wist

[ Voor 21% gewijzigd door Hedva op 04-10-2010 23:25 . Reden: tekst toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hedva schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 23:21:
Komt eigenlijk neer op: Beeldscherm eraf, dan pas de rest
Dat is wel de beste manier van werken: voorkom je ook beschadigingen aan je paneel.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Hedva schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 23:21:
Toetsenbord kan je er niet uithalen, Zit een kap over heen. Die kan je los halen door aan de onderkant van de notebook de schroeven los te draaien. Maar om die kap eraf te halen, moet je eerst het beeldscherm eraf halen. Geen idee waarom, maar die scharnieren houden blijkbaar aan de binnenkant een stuk van die kap beet. Had het al geprobeerd om alles los te draaien behalve het beeldscherm. Komt eigenlijk neer op: Beeldscherm eraf, dan pas de rest

@stftweaker, Heb er meer mensen over gehoord met zelfde soorte notebooks. Nieuwere versies en oudere versies. Na een jaar, (soms wat langer) beginnen die dingen herrie te maken wat niet normaal hard is.

@soulfightah Kijk, zo leer je nog eens wat! Handige toetscombinatie die ik nog niet wist
Bij mijn dv6000 gaat het zo: accu er uit, schoefjes die onderin zitten losdraaien, 2 stuks van het toetsenbord. Vervolgens kun je aan de bovenzijde het panel met de aan/uit knop en het touchpanel eraf halen, is enige kracht voor vereist daar deze ook vastgeklikt zit. Aan de onderzijde de klepjes weghalen daar zit ook nog een tobo schroefje, dan kan het toetsenbord er ook uit. Het onderste panel met touchpad zit met 3 schroefjes vast bij de combo-drive, deze zit vast met een enkel schroefje. Verder zit dat panel nog vast met de zwarte schroeven, deze draai ik er zowieso allemaal uit :P
Verder is het goed kijken waar alles vastgeschroefd zit, er zijn ook enkele zeskantige afstandsbusjes die je met een tangetje los moet draaien, deze houden zover ik weet ook het onderste panel vast.

Het moederbord ligt in de onderste helft van de laptop, je zult echt alles los moeten draaien wil je bij de koeling komen. Mijn dv6000 was laatst dik 90 graden op de cpu (mijn model heeft een T5450), heb er wat arctic silver 5 opgesmeerd, ook op de 8400M GS, en toen waren beide weer 45 graden. Had verder niks te doen met een applicatie die 100% load veroorzaakte.

De laptop werkt verder wel goed, alleen doet mijn geluid het niet meer, ik ga eens een kabeltje uitwisselen, ben genoeg gemotiveerd door dit topic om de laptop even open te schroeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Misschien beetje late reactie. Maar dat spul is toch juist om het contact tussen de CPU en het koelblok te verbeteren? Voor zover ik heb gekeken heb ik niet echt een koelblok in m'n notebook zitten.

Overigens heb ik m terug naar 63 graden. Met perslucht lukte het al aardig. Maar heb met een haarschuifje van m'n vriendin al het stof eraf geschraapt (lag het dichts bij me in de buurt) wat overal aan vast zat. (kost overigens 2 euro voor 15 stuks bij de hema). Daarna nog eens al het stof weggeblazen met busje lucht.

Misschien toch nog eens dat arctic silver proberen, als dat het tot 45 graden kan terug brengen, scheelt toch weer een stuk.

[ Voor 1% gewijzigd door Hedva op 26-02-2011 22:53 . Reden: een oepsje tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
Hedva schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 22:52:
Misschien beetje late reactie. Maar dat spul is toch juist om het contact tussen de CPU en het koelblok te verbeteren? Voor zover ik heb gekeken heb ik niet echt een koelblok in m'n notebook zitten.

Overigens heb ik m terug naar 63 graden. Met perslucht lukte het al aardig. Maar heb met een haarschuifje van m'n vriendin al het stof eraf geschraapt (lag het dichts bij me in de buurt) wat overal aan vast zat. (kost overigens 2 euro voor 15 stuks bij de hema). Daarna nog eens al het stof weggeblazen met busje lucht.

Misschien toch nog eens dat arctic silver proberen, als dat het tot 45 graden kan terug brengen, scheelt toch weer een stuk.
ja, op je cpu zit een blokje met een heatpipe welke naar een ander blok gaat waar de fan in/naast zit, meestal komen de heatpipes van je cpu en gpu samen op dat ene blokje

ongeveer dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/67/Laptop_Heat_Pipe.JPG

ja, daag.

Pagina: 1