Toon posts:

Android Market blokkeren voor zakelijk gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• Hakkow
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06-09-2016
Bij ons bedrijf heerst er twijfel of we moeten kiezen voor Android of voor de iPhone als zakelijk toestel.
Het management team koos uiteraard voor de iPhone, maar de IT-afdeling stemde voor Android.

Na een korte test periode lijkt de keuze inderdaad naar de android te gaan, mede omdat dit minder als een spelcomputer word gezien door de 'gebruikers'.

Nu probeer ik te vinden of het mogelijk is om de toegang te blokkeren naar de Market, zodat de gebruikers zelf niets kunnen installeren. Maar ik kan daar weinig over vinden..
Het lijkt mij dat dit toch wel vanuit de android software te verwijderen moet zijn.

We willen gebruik maken van de HTC Desire. We hebben dus te maken met een HTC versie van android.

Heeft iemand een idee hierover?

Thnx

bit.ly/GPWeather :: F1 + MotoGP Weather & News for Android

• FiXeR.nl
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Android is niet echt geschikt voor zakelijk, zelfs de iPhone is meer geschikt. Dan kom je toch al gauw bij BlackBerry. Ook als je naar Android business tool o.d. vind je weinig geschikts. Dus ik denk dat het niet mogelijk is.

• koekjeh
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:10
wat je zou kunnen doen is op iedere telefoon een app als app protector zetten deze app laat je bepaalde delen van je telefoon voorzien van een wachtwoord. Zelf gebruik ik dit bijv voor mijn mail & sms.

http://www.appbrain.com/a...m.carrotapp.protectpronew

Zo kunnen alleen de mensen met het wachtwoord toegang krijgen tot de market of andere apps.

M3 - LR AWD / Pearl White / Black / 19" - https://ts.la/florian39171

• rscheper
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:30
Ik ben inderdaad heel benieuwd, waarom bijv. geen Blackberry's? De ideale zaken telefoon, werkt bij ons in ieder geval perfect..

• bredend
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:10
Ook zonder market kan je nog software installeren. Als je dat niet wil zal je de telefoon moeten rooten en de schrijfrechten in de app folder uit moeten zetten.

Wat ook kan is elk toestel alvast aanmelden met hetzelfde gmail account. Het is nogal lastig om die opnieuw in te stellen omdat het toestel dan gereset moet worden. Als mensen dan wat installeren kan iedereen het zien :)

Ik heb bovenstaande nooit getest maar volgens mij werkt het zo.

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!

• peak
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:49
koekjeh schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:14:
wat je zou kunnen doen is op iedere telefoon een app als app protector zetten deze app laat je bepaalde delen van je telefoon voorzien van een wachtwoord. Zelf gebruik ik dit bijv voor mijn mail & sms.

http://www.appbrain.com/a...m.carrotapp.protectpronew

Zo kunnen alleen de mensen met het wachtwoord toegang krijgen tot de market of andere apps.
En wat als je je telefoon reset (harde reset, dus niet vanuit het menu)
Ik ken de applicatie niet, dus het is een vraag.

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:43

ralpje

Deugpopje

Andere vraag: waarom zou je de toegang tot de market willen blokkeren?

365Dude - Strava

• aZuL2001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:03
Hoeveel effort zou je in dat blokkeren willen steken ?
Is het echt noodzakelijk ? Hebben de gebruikers niets anders te doen dan spelen met hun zakelijke telefoon ?

Je kunt imho ook doorschieten in beheer. nofi.

Abort, Retry, Quake ???

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 16:03
Belangrijke vraag, maar waarom zou je het uberhaupt willen blokkeren? Maakt het echt uit als mensen de telefoon van de zaak wat persoonlijk maken? Ik zie niet helemaal in wat het voor kwaad kan dat mensen ook wat andere dingen er naast zetten.

Als mensen spelletjes gaan spelen ofzo, dan is dat iets wat je moet gaan aanpakken, (dwz als hun productieve tijd daalt) Maar je hebt het kantoor toch ook niet van buiten beveiligd dat mensen geen bordspellen naar binnen kunnen meenemen, met dectoren daarvoor? Of je naait de overbodige zakken van een uniform toch ook niet dicht zodat er geen kaartspel in past? Je vertrouwt toch wel dat het personeel gewoon z'n werk doet?

Misschien dat mijn baan wat anders is, maar ik vraag me af of het blokkeren nou wel de juiste beslissing is, in mijn ogen is het niet de taak van de baas het kindermeisje te spelen over de werknemers, maar mag je er gewoon vanuit gaan dat ze hun taak doen, en spreek je ze erop aan als ze het niet doen. Het lijkt me dat de sociale omgangs manier oplossing belangrijker is dan een technische.

(Daar komt bij dat er misschien best handige apps zijn die de productiviteit bevorderen, die die gebruiker toevallig weet...)

-----

Het lijkt me dat elke technische oplossing te omzeilen is. Als de gebruiker het instrument fysiek in handen heeft kan het het altijd flashen/rooten etc. Als je dat wil gaan controleren en politie wil gaan spelen, dan kan dat wel, maar dan heb je niet eens een technische oplossing meer nodig, dan kan je ook gewoon wel random audits gaan doen of het toestel kosher is, elke week 3 toestellen controleren van random werknemers ofzo, of er geen spelletjes of applicaties X op staan.

[Voor 27% gewijzigd door Semyon op 04-10-2010 15:34]

Only when it is dark enough, can you see the stars

• koekjeh
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:10
peak schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:19:
[...]

En wat als je je telefoon reset (harde reset, dus niet vanuit het menu)
Ik ken de applicatie niet, dus het is een vraag.
Als je de telefoon hardreset is de app natuurlijk weg maar als mensen dit al doen om de market weer aan te zetten is het wel erg. Het is een telefoon van de zaak en niet je prive telefoon. Je kunt wel zo kijken wanneer de telefoon voor het laatst een reset heeft gehad dus het is wel te controleren.Als je naar een reset de market niet toegankelijk wil hebben is denk ik de engiste optie om alle telefoons een cooked rom op te zetten waar simpel weg alle apps opstaan die nodig zijn voor de medewerkers en daarna de market uit de rom te halen.

M3 - LR AWD / Pearl White / Black / 19" - https://ts.la/florian39171

• Hakkow
Het is inderdaad de taak van manager om het kindermeisje te spelen, en in dit geval is deze manager preventief naar ons gekomen of dit mogelijk is..
Ik ben het eigenlijk wel met de manager eens; we gaan deze toestellen uitdelen om te zorgen dat ze overal vandaan hun mail binnen bereik hebben, en het intranet kunnen bereiken.

Als we ze applicaties laten installeren gaan ze allemaal spelletjes installeren, en programma's waarmee ze van alles en nog wat kunnen doen (want ze zijn allemaal erg nieuwsgierig). Als het dan fout gaat, of de telefoon wordt traag omdat alles tegelijk openstaat, moeten wij het ondersteunen.
Daarnaast willen we ze niet gelukkig maken met een spelcomputer (dan geven we ze wel een wii, dat is nog goedkoper ook), maar willen we ze een apparaat geven waarmee ze hun werk beter kunnen doen.

Ik maak me geen zorgen dat ze zelf het apparaat gaan rooten oid. dat is voor onze gebruikers echt 'hogere wiskunde'. Ook een applicatie installeren buiten de market om zullen ze niet doen. Ze zullen niet eens weten dat het kan.

@Koekjeh:
Dat lijkt mij een prima oplossing! thnx! ik zal het eens een testrun geven

• DiLupo
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07-08-2020
Ik snap wel waarom blokkeren van market interessant is (namelijk de reden dat Blackberry zakelijk ook zo'n success is), ondersteuning. Als je toestaat dat gebruikers zelf software installeren, dan moet jij eigenlijk ook deze software ondersteunen als IT organisatie. Bij de Blackberry is het via policies heel eenvoudig om een telefoonervaring voor eindgebruikers te maken die ook eenvoudig door de IT organisatie is te ondersteunen.
Ik stel me voor dat je een 'custom rom' aanmaakt waar de Market uitgesloopt wordt. De meeste 'zakelijke' gebruikers zullen vervolgens weinig moeite doen om het toestel alsnog te voorzien van niet gewenste software.

[img]http://card.mygamercard.net/gelsig/black/dilupo.png[/img]

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16:43

ralpje

Deugpopje

Hakkow schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:48:

Als we ze applicaties laten installeren gaan ze allemaal spelletjes installeren, en programma's waarmee ze van alles en nog wat kunnen doen (want ze zijn allemaal erg nieuwsgierig). Als het dan fout gaat, of de telefoon wordt traag omdat alles tegelijk openstaat, moeten wij het ondersteunen.
Daarnaast willen we ze niet gelukkig maken met een spelcomputer (dan geven we ze wel een wii, dat is nog goedkoper ook), maar willen we ze een apparaat geven waarmee ze hun werk beter kunnen doen.
Traag? Werkt niet? Hard reset, exchange-gegevens en intranetadres opnieuw inschieten en your work is done. Meer support dan dat lever je gewoon niet, en de kosten zijn voor het budget van de betreffende gebruiker /afdeling, indien je organisatie zo werkt. Die gebruiker wordt er dan vanzelf wel door zijn / haar manager op aangesproken.
Wellicht wat kort door de bocht, maar soms is dat een makkelijkere of zelfs goedkopere oplossing dan van alles blokkeren.
Daarnaast: die mensen krijgen zo'n ding zodat ze 24/7 hun mail kunnen benaderen. Dus ook in hun eigen tijd. Waarom dan niet een spelletje kunnen doen op dat ding, in eigen tijd? ;)

365Dude - Strava

• Hakkow
ralpje schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 15:52:
[...]
Traag? Werkt niet? Hard reset, exchange-gegevens en intranetadres opnieuw inschieten en your work is done. Meer support dan dat lever je gewoon niet, en de kosten zijn voor het budget van de betreffende gebruiker /afdeling, indien je organisatie zo werkt. Die gebruiker wordt er dan vanzelf wel door zijn / haar manager op aangesproken.
Wellicht wat kort door de bocht, maar soms is dat een makkelijkere of zelfs goedkopere oplossing dan van alles blokkeren.
Dat is inderdaad niet hoe onze organisatie werkt..dan krijg je weer gezeur dat ze er documenten op hadden staan die nu weg zijn etc..
Daarnaast: die mensen krijgen zo'n ding zodat ze 24/7 hun mail kunnen benaderen. Dus ook in hun eigen tijd. Waarom dan niet een spelletje kunnen doen op dat ding, in eigen tijd? ;)
Haha, ja maar we laten ze ook geen spelletjes op hun laptops installeren.. moeten we dat dan ook toelaten?

Don't get me wrong. ik wil ze ook graag gelukkig maken met spelletjes, koekjes en cola maar aan het einde van de dag zijn wij degene die het moeten opruimen ;)

[Voor 7% gewijzigd door Hakkow op 04-10-2010 16:07]

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Voor wat je wilt doen is denk ik een BES-omgeving veel meer van toepassing dan welk toestelplatform dan ook. Dan kan er op de BES precies aangegeven worden wie wat wel en niet mag.

@FiXeR.nl: Android niet geschikt voor zakelijk? I beg to differ. Sinds 2.1 native support voor Exchange en HTC is een van de weinige die Exchange policies enforced nadat je je account hebt ingesteld op het toestel. Het is dat ik momenteel met een te relaxede BB loop, anders had ik m'n Exchange account op de Desire/Desire Z/Desire HD staan (perks of the job lol).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Hakkow
Inderdaad. Alle iPhones van de organisatie hebben problemen met Exchange agenda's.. de androids draaien prima..

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Maar zoals ik hierboven al aangaf, als ik het zo lees lijkt een BES + BB's mij meer geschikt. Het is wel een grotere investering, maar je kunt als admin dan nagenoeg alles bepalen wat de users wel en niet mogen. Dan kan het management met dikke überBerries lopen en het 'gepeupel' met de wat simpelere modellen. Bijvoorbeeld 8520's voor de mensen die alleen wat mail moeten kunnen lezen/beantwoorden, 9300's voor degenen die 3G nodig hebben en bijv 9800's voor het management.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 26-09 19:31
Android komt binnekort trouwens met policies zoals bekend bij Blackberry (dit is aangekondigd op de Google I/O) http://developer.android.com/sdk/android-2.2-highlights.html ik weet niet of hier ook zo'n feature inzit als market blokeren maar misschien kan je er is naar kijken.

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• mitalp
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:55
Hakkow schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:08:
Inderdaad. Alle iPhones van de organisatie hebben problemen met Exchange agenda's.. de androids draaien prima..
Die ervaring deel ik niet. Ik kom in verschillende organisaties waar de Iphone als standaard mobile device wordt gebruikt en ken daar geen Exchange problemen. Ik werk op interim basis en koppel verschillende Exchange adressen van verschillende organisaties aan mijn Iphone, eveneens zonder problemen.

Blackberry's zijn inderdaad meer gericht op de zakelijke markt en zijn meer geschikt om policies mee af te dwingen. Android heb ik geen ervaring mee.

Offtopic zou ik willen opmerken dat ik het een achterhaalde managementfilosofie vind dat je je personeel op deze manier tegen zich zelf gaat beschermen. Het support argument zou ik verwerpen met het duidelijk vermelden van de voorwaarden in een persoonlijk contract: support bestaat uit het opnieuw instellen van de Exchangekoppeling, al dan niet voorafgegaan door een reset.

• Hakkow
Ok, alle iphone hebben problemen heb ik iets overdreven. Het zijn eigenlijk vooral de mensen die een secretaresse hebben die afspraken voor hun aanmaakt, accepteerd en verplaatst. daarnaast passen ze zelf ook afspraken aan op de telefoon, en op de computer. Op een of andere vreemde manier kan de iPhone dit niet bijhouden en worden sommige afspraken niet getoond.

Daarnaast vinden 9 van de 10 mensen de iPhone traag.. en nu helemaal sinds laatste update..
BB hebben wij voor de rest 0 ervaring mee, itt Android en Apple. We beperken onze keuze dan ook tussen deze 2.

Ook zijn we niet zo'n fan van garantie tot aan de deur, en vertellen dat we het hele device wipen als er problemen zijn.. We willen eigenlijk problemen voorkomen. Als een verkoper namelijk onderweg problemen krijgt (omdat hij in een verveel uurtje maar wat apps heeft geintalleerd) kunnen wij weinig voor hem betekenen..

• Rubinski
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2018

Rubinski

Dodelijk blond!

Ik zou ook gaan voor het zelf samenstellen van een custom rom. Op XDA-developers zijn er genoeg te vinden, download deze en gooi de market er gewoon uit. Klaar :)

Software is like sex, it's better when it's free

• AntonyterHorst
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:32

AntonyterHorst

www.prosimrig.eu

En met custom roms kun je volgens mij zelfs zo ver gaan dat als hun telefoon niet meer naar behoren werkt, dat ze hem zelf kunnen hard-resetten en dat de standaard instellingen ( exchange e.d. ) er in blijven staan.

Kijken op XDA-Developers.com is inderdaad een goede tip. En neem contact op met de rom bouwers die vaak goede maken. Die kunnen je op weg helpen, en zelfs tegen een kleine vergoeding wel een maken.

Is dit teveel werk zou ik ook serieus eens gaan kijken en informeren over een BES server. Werkt zeer makkelijk goede exchange ondersteuning met je contacten mail en agenda. En je IT-beheerder kan een paar duizend policies instellen zodat de telefoon zo ver beperkt word zoals jij dat wilt.
Ze kunnen dit verwijderen door hun telefoon opnieuw te installeren, maar dan hebben ze ook geen mail en komen ze bij de IT-beheerders aanzetten. Die stelt het weer in en de policies die zijn ingesteld staan daar ook op. Dit kan echter wel in de kosten lopen.

Gratis is echter het BES Express pakket. Werkt hetzelfde maar heeft een stuk minder policies. Max 450 geloof ik. Dit is echter wel gratis te installeren op de server van je bedrijf.

Ik zou dus eerst eens gaan kijken naar de oplossingen die BlackBerry bied. Deze zijn al jaren bewezen en nog steeds het beste als je wilt bepalen wat een medewerker met de telefoon kan.

Check onze Beursplein Discord: https://discord.gg/CkvyBNcm

• aZuL2001
  • Laatst online: 15:03
Sorry hoor, maar dat is zo vorige eeuw.

Werknemers van tegenwoordig zijn als het goed is best in staat om met wat vrijheid om te kunnen gaan.
Met simpel rekenen en duidelijke afspraken ben je slimmer bezig imho.

* aZuL2001 mompelt iets over waard en gasten

Abort, Retry, Quake ???

• The_Double
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 25-03 21:34
Ik zou zelf een custom rom bakken, met alle instellingen en apps er standaard in, en market.apk verwijderen uit /system. Op die manier heb je volledige controle over wat er met de telefoon kan. (zolang de werknemers hem niet rooten). En kan je hem door te hard-resetten weer terugzetten naar de standaard instellingen die jij heb ingesteld.

(je zou zelfs settings.apk kunnen verwijderen, dan kunnen ze helemaal niks meer ;) )

• theepot
  • Laatst online: 01-01-2019
Wat is nu precies de reden dat je tussen de iPhone en een Android-based model moet kiezen? Waarom - zoals eerder geopperd is - niet een BB? Als je binnen een zakelijke omgeving opteert voor Android-based toestellen waar geen externe software op geïnstalleerd moet worden, begrijp ik toch niet helemaal hoe je tot die conclusie komt; het onderscheidend vermogen van Android t.o.v. een BB is juist (o.a.) dat je zomaar tetris kunt installeren.

• kaasaanfiets
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Waarom beginnen sommigen over een BB terwijl de TS toch duidelijk een specifieke vraag heeft over mogelijkheden bij een Desire...

• theepot
  • Laatst online: 01-01-2019
Omdat we de TS willen helpen? Als iemand aan komt met de vraag wat hij het beste kan kopen om een liter water in te vervoeren en zelf aan komt met de opties 'zeef' of 'theedoek' dan is het toch niet zo vreemd om te vragen of de diegene niet al een fles heeft overwogen :?

• KneoK
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:18

KneoK

Not in a million lightyears

mockingbird schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:52:
Omdat we de TS willen helpen? Als iemand aan komt met de vraag wat hij het beste kan kopen om een liter water in te vervoeren en zelf aan komt met de opties 'zeef' of 'theedoek' dan is het toch niet zo vreemd om te vragen of de diegene niet al een fles heeft overwogen :?
Dat is wel een hele dramatische vergelijking. Het is niet zo dat hij vraagt of hij voor het ophalen van zakelijke email beter een Nokia 3310 of een Philips Diga kan gebruiken ;)

Ik denk niet dat je de topicstarter helpt door te vertellen dat er ook andere opties zijn omdat de topicstarter niet degene is die over die beslissing gaat. De keuze is door gebruikers, IT en management al gemaakt. Hij zegt ook duidelijk in een van zijn latere posts:

"BB hebben wij voor de rest 0 ervaring mee, itt Android en Apple. We beperken onze keuze dan ook tussen deze 2."

Dat je het beste voor hebt met de topicstarter en hem daarom het beste advies wilt geven is natuurlijk prima en ik denk dat ik het met je eens ben dat een BB toch een betere keus is, maar na zo'n opmerking is het naar mijn mening overbodig om er nog over te beginnen.

Mij lijkt de combinatie van een fixed gmail adres en een app protector een goeie oplossing. Zo kunnen de mensen die er geen verstand van hebben gewoon de market niet in en de mensen die slim genoeg zijn om resets uit te voeren komen vanzelf wel vragen wat het wachtwoord van dat gmail adres ook alweer was, want ze kunnen de telefoon nu niet gebruiken. Verder kan ik in mijn Samsung instellen dat ik geen non-market apps mag installeren, daarmee voorkom je volgens mij dat je via de sd kaart toch apps kan installeren. Ik weet alleen niet of dat een Samsung specifieke instelling is of een Android instelling (ik denk het laatste).

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
aZuL2001 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:57:
Sorry hoor, maar dat is zo vorige eeuw.

Werknemers van tegenwoordig zijn als het goed is best in staat om met wat vrijheid om te kunnen gaan.
Met simpel rekenen en duidelijke afspraken ben je slimmer bezig imho.

* aZuL2001 mompelt iets over waard en gasten
_/-\o_

Inderdaad. Je kan van iemand eisen dat hij zowel hardware als softwarematig netjes met zijn telefoon om gaat. Nee, nog beter: Dit moet je eigenlijk eisen. Eventuele kosten van herstel kan je dan doorberekenen.
Wanneer iemand gewoon netjes met zijn telefoon om gaat, dan dien je zo'n persoon die vrijheid te geven.

Waar heeft het bedrijf nu meer aan? Aan een personeelslid dat 's avonds de telefoon in de hoek gooit en zijn eigen prive-telefoon gaat gebruiken (ook als hij ergens heen gaat), of aan een personeelslid die de hele dag zijn zakelijke telefoon bij zich heeft en overal bereikbaar is MAAR ook priveapplicaties gebruikt?
Ik zou het wel weten!

Verbieden is zo kortzichtig. Volwassen mensen behoor je toch niet meer als scholier te behandelen?
Ik denk trouwens dat je goedopgeleid personeel met dit soort beleid niet lang zult kunnen vasthouden.
Meestal geldt dit kortzichtige beleid voor veel meer zaken. Absoluut onverstandig.

Wil je een gezond bedrijf, dan investeer je in volwassen verhoudingen met je personeel.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:21

kraats

Ik rol

Heb je ooit wel eens telefoonbeheer gedaan? Op zo'n moment hoef je ze niet meer als volwassene te behandelen, hoor. Ze willen een telefoon met de hoogste gadgetfactor, maar weigeren om er de tijd in te steken ze te doorgronden. 'Daar ben jij toch voor?'

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Quacka
kraats schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 19:56:
Heb je ooit wel eens telefoonbeheer gedaan? Op zo'n moment hoef je ze niet meer als volwassene te behandelen, hoor. Ze willen een telefoon met de hoogste gadgetfactor, maar weigeren om er de tijd in te steken ze te doorgronden. 'Daar ben jij toch voor?'
Tja, als ze geen tijd eraan willen besteden: dan hebben ze gewoon een normale telefoon, die alleen wat vaker opgeladen moet worden. Dat is toch niet jouw probleem?

• kraats

kraats

Ik rol

Wel als ze wel een app installeren 'omdat ze gehoord hadden dat die zo leuk was' die standbytijd verkort tot een paar uur en die dataverbruik genereert tot boven de afgekochte bundel.
Ik heb gebruikers die tot een paar honderd euro aan datakosten in het buitenland maakten, omdat ze 'echt niet wisten dat in het buitenland surfen naar telegraaf.nl en nu.nl zoveel kostte'. DIe kun je beter tegen zichzelf beschermen.

• Quacka
kraats schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 20:40:
Wel als ze wel een app installeren 'omdat ze gehoord hadden dat die zo leuk was' die standbytijd verkort tot een paar uur en die dataverbruik genereert tot boven de afgekochte bundel.
Ik heb gebruikers die tot een paar honderd euro aan datakosten in het buitenland maakten, omdat ze 'echt niet wisten dat in het buitenland surfen naar telegraaf.nl en nu.nl zoveel kostte'. DIe kun je beter tegen zichzelf beschermen.
Dat heeft weinig met applicaties te maken. Ik heb collega's die hetzelfde doen met een simpel nokia-toestelletje.

• mitalp
kraats schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 19:56:
Nee laten we de systeembeheerders bepalen wat goed is voor een organisatie, dat is een verstandige zet. Het gegeven dat iets lastig is, of veel tijd kost maakt het nog geen valide argument om het niet te doen.
Kijkend naar de organisatie als geheel (en niet het reilen en zeilen van de telefoonbeheerders), ben ik het met iedereen eens die van mening is dat het verbieden van dergelijke zaken niet bevorderlijk is. Het is kinderachtig en het suggereert dat mensen niet in staat zijn om hun verantwoordelijkheden te nemen.

Maak duidelijke afspraken over welk gebruik wel en niet gewenst is en spreek mensen aan op misbruik.

• kraats

kraats

Ik rol

Ow, wat zou ik graag willen dat het zo zou werken :)

In een bedrijf vol techneuten is het geen probleem, dat gelof ik direct. Maar bij een gemeente als waar ik werk gaat die vlieger niet op. Het is bij ons trouwens wel een management-beslissing dat wij ICT'ers ons beter bezig kunnen houden met belangrijke dingen dan met het oplossen van onzinnige telefoonproblemen. Ik besteed er liever één keer goed aandacht aan, zodat alle gebruikers krijgen wat ze nodig hebben, dan dat ik elke dag bezig ben om telefoons weer opnieuw in te richten met behoud van de te belangrijke gegevens die ze er op hebben gezet.

• Quacka
Tja, gemeente. Mensen die daar werken, kunnen vaak toch niet in het bedrijfsleven meekomen :z :X . Dus die kan je inderdaad wel als kind behandelen.

Nee, even serieus. Het is echt zo dat het vaak dezelfde mensen zijn, die hun computer/telefoon/whatever in de soep laten draaien.
In het algemeen luisteren de meeste mensen wel en zijn die ook wel voorzichtig.

Dat groepje mensen dat overblijft: die moet je gewoon keihard afstraffen. Die willen kennelijk als kind behandeld worden.

Maar nogmaals:
"Waar heeft het bedrijf nu meer aan? Aan een personeelslid dat 's avonds de telefoon in de hoek gooit en zijn eigen prive-telefoon gaat gebruiken, of aan een personeelslid die de hele dag zijn zakelijke telefoon bij zich heeft en overal bereikbaar is MAAR ook priveapplicaties gebruikt?"

Ik ben echt benieuwd naar de mening van managers en it'ers die vinden dat je collega's standaard als kleine kinderen moet behandelen. Waarom vinden zij het beter dat medewerkers buiten werktijd hun privetelefoon gebruiken?
Het is nu eenmaal zo dat mobiele telefoons steeds meer ingeburgerd raken. Applicaties worden steeds meer gebruikt. Mensen hebben er trouwens weinig zin in om met 2 telefoons rond te gaan lopen. Dus je kweekt echt ontzettend veel onvrede als je dat koste wat kost wil afdwingen als werkgever.
We leven niet meer in 1999....

• mitalp
kraats schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:32:
...Maar bij een gemeente als waar ik werk gaat die vlieger niet op. Het is bij ons trouwens wel een management-beslissing dat wij ICT'ers ons beter bezig kunnen houden met belangrijke dingen dan met het oplossen van onzinnige telefoonproblemen...
Ik werk als interim manager en meestal in de rol van manager IT of bedrijfsvoering. Op dit moment vervul ik die functie bij een 100.000 + gemeente. Ik hoop dat jij niet in dezelfde organisatie rondloopt, want ik heb nooit gezegd dat de wensen van onze klanten niet belangrijk zijn. Oh, nee dat kan niet, hier wordt probleemloos gewerkt met iPhones ;).

Het is i.m.o. echt typerend dat een gemeentelijke organisatie denkt dat ze anders is dan een commercieel bedrijf, als het om dergelijk beleid gaat. 3 maanden werk steken in een technische oplossing voor een non technisch management probleem.

Nogmaals: maak afspraken en houd mensen daar aan. Dat werkt beter, ook in een gemeentelijke organisatie. (En de tijd die jullie nu besteden aan het uitzoeken, kun je weer zinnig besteden. Net zoals je dat over een jaar weer kunt doen als er een nieuwe standaard mobile device wordt vastgesteld.)

• Visitor.q
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 23:54
Quacka schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:48:
Tja, gemeente. Mensen die daar werken, kunnen vaak toch niet in het bedrijfsleven meekomen :z :X . Dus die kan je inderdaad wel als kind behandelen.

Nee, even serieus. Het is echt zo dat het vaak dezelfde mensen zijn, die hun computer/telefoon/whatever in de soep laten draaien.
In het algemeen luisteren de meeste mensen wel en zijn die ook wel voorzichtig.

Dat groepje mensen dat overblijft: die moet je gewoon keihard afstraffen. Die willen kennelijk als kind behandeld worden.

Maar nogmaals:
"Waar heeft het bedrijf nu meer aan? Aan een personeelslid dat 's avonds de telefoon in de hoek gooit en zijn eigen prive-telefoon gaat gebruiken, of aan een personeelslid die de hele dag zijn zakelijke telefoon bij zich heeft en overal bereikbaar is MAAR ook priveapplicaties gebruikt?"

Ik ben echt benieuwd naar de mening van managers en it'ers die vinden dat je collega's standaard als kleine kinderen moet behandelen. Waarom vinden zij het beter dat medewerkers buiten werktijd hun privetelefoon gebruiken?
Het is nu eenmaal zo dat mobiele telefoons steeds meer ingeburgerd raken. Applicaties worden steeds meer gebruikt. Mensen hebben er trouwens weinig zin in om met 2 telefoons rond te gaan lopen. Dus je kweekt echt ontzettend veel onvrede als je dat koste wat kost wil afdwingen als werkgever.
We leven niet meer in 1999....
heb je die mening ook indien het gaat om gewone pc's, waarop mensen vervolgens Thunderbird (ipv Outlook), of misschien zelfs Linux installeren (mits je daarmee the job done krijgt). Want ik heb het idee dat als je dát doet, je je ineens moet conformeren aan het systeem dat geleverd wordt (en bovendien ook allerlei kindersloten heeft, bv een laptop waarop je zelf niks kunt installeren). Ik vraag me af hoe dat in het bedrijfsleven gaat, maar het is redelijk offtopic, zoals wel meer reacties hier. Misschien een apart topic?

• Quacka
Het verschil tussen pc/laptop en telefoon is dat het vrij lastig irritant is om 2 telefoons op zak te moeten dragen.
Daarnaast heeft het een groot voordeel voor het bedrijf als personeel de hele dag de zakelijke telefoon bij zich heeft. Dat voordeel zie ik niet zo bij een computer/laptop.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee