[W7] Nieuwe HD, piepende geluiden en slaap modus werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 13:34
Sinds ik mijn nieuwe HD heb aangesloten op mijn pc, het gaat om een Seagate Baracuda LP 1.5 TB ST31500341AS, werkt mijn slaap modus niet meer (goed).

Ik heb de HD eerst gecheckt, de SMART waarden zijn allemaal goed en een quick HD Tune error scan gaf geen problemen. Ik hoorde wel wat "andere" geluiden van de HD, maar ik dacht dat dat normaal was voor Seagates oid (mijn andere schijven zijn van WD en die zijn vrij stil).

Ik gebruik zoveel mogelijk de slaapmodus. Het intern geheugen blijft actief, je pc is uit binnen een paar seconden en is zelfs nog sneller weer aan. Dit alles heeft perfect gewerkt het afgelopen jaar. Met de nieuwe HD niet meer.

Als ik de pc in slaapmodus wil zetten lijkt het alsof de Seagate HD opeens wakker word. De drive begint te spinnen etc. Het begint met een vrij raar high-pitch geluid voor een seconde of 2-3 waarna de HD nog wat gaat klikken etc. Het eindresultaat is dat de fans van mijn pc nog gewoon draaien maar dat de schermen / andere HD's well uit zijn geschakeld.

Het probleem verdwijnt zodra ik de Seagate HD uitschakel in apparaatbeheer. Bij het inschakelen krijg ik dan wel weer exact hetzelfde geluid te horen.

Ik heb het geluid opgenomen wat de HD maakt: Seagete HD geluid

Het geluid dat te horen is rond 4 seconden is als de HD aan wordt gezet, daarna hoor je de drive upspinnen en daarna een klik. (De achtergrond ruis zijn de 2 120mm fans die voor de HD zitten).

Ik ga er vanuit dat de geluiden betekenen dat er iets niet goed is met de harde schijf, maar ik weet niet zeker of dat nu de oorzaak is van de falende slaapmodus. Het lijkt er wel op, dat slaapmodus niet goed kan worden geactiveerd omdat de HD niet goed uit kan gaan oid. Maar zou het mogelijk kunnen liggen aan de bijvoorbeeld de sata poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Hoog waarschijnlijk lijkt dit niet... heb het geluid niet gehoord (kan niet op mijn werk)

maar als ik je beschrijving bekijk, dan lijkt het inderdaad dat je HDD niet erg lekker is..
Dit komt volgens mij echter niet door de SATA poort... Dit komt door de HDD zelf, en misschien door
de mislukte slaapstand en uitslaapstand komen actie.. of dat de HDD beschadigd is geweest door het vallen bij het personeel of bij de transport..

Ik zou als ik jou was eens terug gaan met die HDD en het probleem voorstellen aan de winkel personeel...
Waarschijnlijk zal die schijf worden gecontroleerd, en als het die fout inderdaad bevat, dan zou je na 1 dag weer een nieuwe kunnen ophalen..

Suc6

[ Voor 7% gewijzigd door Soundstorm2010 op 04-10-2010 15:35 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 13:34
Ik heb de HD terug gebracht en m'n geld terug gekregen. Ik ben er ook achter gekomen dat de nieuwe printer (Canon mx870) drivers heeft die niet compatibel zijn met slaapmodus. Na een paar uur zoeken op internet ben ik maar het logboek van windows door gaan spitten. Daar kwam ik toen 3 meldingen, niet eens errors oid, tegen die aangaven dat bepaalde drivers niet "met de nieuwe energiestand kunnen omgaan". Drivers in apparaatbeheer uitgeschakeld en slaapmodes doet het weer. Ik kan nog wel printen op die printer, das weer een meevaller.

Nu op zoek naar een andere schijf. Het liefst een 1.5Tb met 7200 rpm maar die schijnen nogal zeldzaam te zijn. Ik heb denk ik nu de keuze tussen of een langzamere 1.5Tb of een dure 2Tb (mijn voorkeur gaat nu uit naar een WD, daar heb ik goede ervaringen mee).