Toon posts:

StepUp Regulator

Pagina: 1
Acties:

• StapelPanda
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20-09 17:36
Een paar maanden terug heb ik een kratradio gebouwd (sort of...). Hiervoor ben ik naar de eerste beste kringloop winkel gefietst, en heb voor 10 euro een mooie set speakers gehaald. Thuis gekomen bleken er op de bodem perfect 2 accu's te passen. Nu zit er al een enige tijd een TA2024 in, en ligt de TA2020 (die ik er eigenlijk in wou) al een tijdje op de plank stof te vangen. Deze opstelling voldoet op zich goed, binnen is 1/20ste van het vermogen al goed genoeg. Maar buiten wordt dit al snel vol vermogen om een beetje geluid te produceren.

Het probleem met de TA2020 is dat deze pas bij 12.10V aanschakelt, en dat deze eigenlijk pas interessant wordt als hier 15V op wordt gezet. Nu weet ik dat dit met een Stepup regulator zou moeten kunnen. Deze: "LM2577T-adj" leek mij aardig geschikt. De LM2577 doet 3A en met 15V resulteerd dat in 45Watt wat opzich voldoende moet zijn.

Ik heb er echter ook een paar vragen bij:
- Het is een schakelende voeding, de Class T versterker doet wat geintjes met PWM om het signaal te versterken. Gaat dit storing opleveren?
- In hoeverre heeft het extra vermogen nut qua geluidsopbrengst? Het geluid is nu al aardig, maar in de buitenlucht gaat het toch al snel achteruit!
- Bij een bijna lege accu (11 Volt) moet de Stepup regulator 5V toevoegen. Dit is bijna de helft van de ingangsspanning! Lukt dit de chip? In de datasheet staat in de maximum ratings Icurr = 800ma, niet 3000ma...

• Engineer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13-09 11:08
.

[Voor 147% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:51]

• StapelPanda
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 20-09 17:36
Met die 15V bedoelde ik de 14,6 Volt. Het verschil tussen de 13.5V en 14.6V is toch al 7 Watt @ 4 Ohm.
Hoewel ik niet zeker weet of de speakers 4 of 8 Ohm zijn :/

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07:17
Ik heb ook een kratradio gebwoud, en eerlijk gezegd is het makkelijker om een simpele voorversterker te bouwen dan de eindversterker proberen te boosten.
Heb je al de zogenaamde weerstandsmod uitgevoerd? Ik zou zo min mogelijk met spannings regelaars/converters gaan werken aangezien deze de efficientie drastisch omlaag halen (en dat wil je niet met Accu's).
Een simpele voorversterker is denk ik veel makkelijk, en kun je het volume+bass+treble ook nog eens regelen :)

Ctrl+k

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee