• Ids
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 19:20
Laat ik beginnen bij het begin. Op een avond was ik op weg naar mijn werk en werd gebeld door mijn wederhelft dat de computer niet meer uitging, ik niet te beroerd: "Duw de aan/uit knop maar een tijdje in." Klaar computer uit. De volgende ochtend weer een telefoontje: "De computer gaat niet meer aan, ik zie alleen dat scherm met P5W DH de Luxe enz erop" Hmmm, kut, de reset knop al gebruikt? Ja al een paar keer, prima laat maar uit staan ik bestel meteen een nieuwe voeding (leek mij het meest voor de hand liggend probleem).

Na een paar dagen was ik weer thuis en mijn pakketje was binnengekomen, een Coolermaster Silent Pro M600 en een Scythe Mugen 2 rev.B (de oude cooler begon wat meer lawaai te maken). Ik toch zelf de computer ff aanzetten en idd, hij kwam niet verder dan het BIOS opstartscherm. Tab toets proberen, niets... Del toets, ook niets... caps lock, lamp op keyboard ging niet branden... Tab toets ingedrukt en een reset, en ja daar zag ik het scherm wat je normaal niet ziet en zag dat hij hing op "Initialzing USB controllers". Nou ja prima, ik heb toch een nieuwe voeding dus ga wel ff sleutelen.

Mobo eruit (ivm de Scythe) en meteen maar ff stof verwijderen. Koeler geplaatst, nieuwe voeding geplaatst en het circus weer inelkaar gezet. En vol goede moed de computer aanzetten... Kut, nog niets... Weer hangen op "Initializing usb controllers" Okee, dat wordt iets meer sleutelen dan gedacht.

Alles er weer uit, op tafel gelegd, alleen de video-kaart erin en de voeding aangesloten. Opstarten met een schroevendraaier en nog steeds hangen op "Initializing usb controllers". Geheugen in andere bankjes gestoken, nog niets, ander geheugen nog steeds niets... Zoveel keer reset, nog niets...

Bios reset gedaan (batterij eruit, jumper kort gesloten en een uur of wat gewacht) Nog niets...

Kortom ik kom niet verder dan: "initializing usb controllers"

Wat gebeurt er wel, de fan van de video-kaart gaat draaien, de fan van de processor koeler gaat draaien en zakt daarna in toeren om vervolgens stil te gaan staan en zo nu en dan een tikje te geven, vergelijk het maar met een seconde wijzer van een klok alleen blijft de fan op het zelfde punt staan (geeft een tikje en komt weer terug in de oorspronkelijke stand)

Ook wordt de processor warm, de north- en southbridge worden ook warm, dus je zou zeggen dat hij ergens mee bezig is, maar met wat is dan de vraag.

Wat heb ik nog niet kunnen testen: een andere processor/ mijn processor in een ander bord. Echter kan ik mij niet voorstellen dat het aan de processor of het bord ligt. Ik krijg ook de "normale" beep bij het opstarten.

Om wat voor systeem gaat het:

-P5W-DH de luxe mobo met laatste BIOS (3001)
-MSI RX 1950 Pro vidkaart
-Aopen 400W voeding is vervangen door de Coolermaster silent pro 600M
-Intel core 2 duo E6300
-Intel stock cooler is vervangen door de Scythe Mugen 2 rev.B
-Twee reepjes van 1 gig elk Twinmos PC2-5300 / DDR2-667 geheugen

De rest van de apparatuur laat ik achterwege omdat eea niet aangesloten zat bij het testen.

Is er nog iemand die nog wat opties heeft die ik nog niet geprobeerd heb? Het topic "Hangen en Opstartproblemen" heb ik al gelezen. Of zou toch de processor of mobo overleden zijn?

• aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:33
Als je beeld krijgt en in de bIOS kan komen, dan zou ik zeggen dat de processor OK is.
Waarschijnlijk is er iets mis met het moederbord, bijv. met de USB hardware. Kun je op een of andere manier de USB support uitzetten in de BIOS om te kijken of hij dan wel doorstart?

• Ids
aap schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:14:
Als je beeld krijgt en in de bIOS kan komen, dan zou ik zeggen dat de processor OK is.
Waarschijnlijk is er iets mis met het moederbord, bijv. met de USB hardware. Kun je op een of andere manier de USB support uitzetten in de BIOS om te kijken of hij dan wel doorstart?
Ik kan niet in de bios komen, hij hangt meteen. Ik heb beeld, maar hij reageert simpelweg niet op wat voor toets dan ook.

• Nikeo
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:25

Nikeo

Jawelles

Ik heb dit moederbord ook. Heb het een anderhalf jaar geleden van een medetweaker overgekocht. Het werkte allemaal prima tot hij op een dag heel vervelend ging doen met ongeveer hetzelfde probleem als dat jij hebt.

Zoals je misschien al hebt ervaren is dit moederbord nogal maf met USB. Op forums zijn wel posts te vinden van mensen die zo 2-3 minuten moeten wachten in het bios scherm als ze USB apparatuur aan de computer hebben hangen. Zelfs printers maar vooral harddisks geven problemen. Ik heb het destijds opgelost door op te starten zonder USB spul aan de computer te hangen. Desnoods de bios weer resetten. Alles er uit, zelfs de muis. Daarna was het wonderwel opgelost, en is het nooit meer voorgekomen.

Er is behoorlijk veel met google te vinden. Dat ook al gedaan? http://www.google.nl/sear...ers+p5w+dh+deluxe&spell=1

[Voor 3% gewijzigd door Nikeo op 04-10-2010 10:55]

• Ids
Nikeo schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 10:55:
Ik heb dit moederbord ook. Heb het een anderhalf jaar geleden van een medetweaker overgekocht. Het werkte allemaal prima tot hij op een dag heel vervelend ging doen met ongeveer hetzelfde probleem als dat jij hebt.

Zoals je misschien al hebt ervaren is dit moederbord nogal maf met USB. Op forums zijn wel posts te vinden van mensen die zo 2-3 minuten moeten wachten in het bios scherm als ze USB apparatuur aan de computer hebben hangen. Zelfs printers maar vooral harddisks geven problemen. Ik heb het destijds opgelost door op te starten zonder USB spul aan de computer te hangen. Desnoods de bios weer resetten. Alles er uit, zelfs de muis. Daarna was het wonderwel opgelost, en is het nooit meer voorgekomen.

Er is behoorlijk veel met google te vinden. Dat ook al gedaan? http://www.google.nl/sear...ers+p5w+dh+deluxe&spell=1
Dat USB probleem was ik al van op de hoogte, ik startte hem dan ook standaard op zonder USB apparatuur. Ook google had ik al geraadpleegd, negen van de tien "werkende" oplossingen zijn het resetten van de CMOS en dan is bij de meesten het probleem opgelost. Er blijft echter een select clubje over bij wie dat ook niet werkt, waaronder ondergetekende.

• Ids
Update:

Mobo getest met een werkende processor en nog niets, ergo, mobo overleden.

• Ra_gdd
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 12:53

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Al geprobeerd BIOS reset te doen door jumpers op bord te verplaatsen.
Eventueel batterij eruit halen zodat alles op default staat?

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• Ids
Ra_gdd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 20:38:
Al geprobeerd BIOS reset te doen door jumpers op bord te verplaatsen.
Eventueel batterij eruit halen zodat alles op default staat?
Tegen de tijd dat ik hier een probleem ga posten heb ik de "eerste storingsreactie" al een tijdje achter de rug.

En lees de OP nog eens rustig door.

En ik zie net dat ik over drie dagen op de kop af 10 jaar lid ben van deze gemeenschap! :D

[Voor 11% gewijzigd door Ids op 08-10-2010 21:30]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee