Toon posts:

SATA/SSD legacy mode/ AHCI vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• andreict
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21-09 13:41

andreict

hardware MAN...

Topicstarter
Ik kom er niet uit, ik zit met een paar vragen over legacy mode in de bios van pc/laptop/tabletpc etc etc.

De vragen zijn:

is legacy mode hetzelfde als compatibility mode? na wat research op google concludeer ik van wel (maar bevestiging is altijd goed :) )

Is een SSD aan te sturen met compatibility mode?

Als er geen optie in een bios zit om een disk in compatibilitymode te zetten, is het dan op een andere manier toch mogelijk? (toevallig heb ik een toughbook,panasonic gehad waarbij ik een dos tooltje kreeg waarmee dit kon, maar is er misschien een algemeen tooltje voor?)

Het is voor mij belangrijk om op elk apparaat compatibilitymode te gebruiken ivm ons distributie-pakket(RDM).

Kik Uhm Goan!!!

• andreict

andreict

hardware MAN...

Topicstarter
kickje

Kik Uhm Goan!!!

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Legacy mode, als in SATA HDD aanspreken als IDE?

Dat moet de BIOS in kwestie kunnen, maar het niet uit of je een SATA HDD OF SATA SSD aansluiten. Helaas noemen sommige fabrikanten het anders in de BIOS.

Performance zal er niet op vooruit gaan en dingen als NCQ en TRIM gaan daardoor dus niet meer werken.

• andreict

andreict

hardware MAN...

Topicstarter
Kompaan schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 14:44:
Legacy mode, als in SATA HDD aanspreken als IDE?

Dat moet de BIOS in kwestie kunnen, maar het niet uit of je een SATA HDD OF SATA SSD aansluiten. Helaas noemen sommige fabrikanten het anders in de BIOS.

Performance zal er niet op vooruit gaan en dingen als NCQ en TRIM gaan daardoor dus niet meer werken.
idd legacy als-in ide aansturing/ compatibility mode.

Performance maakt niets uit... het gaat erom dat ik mijn image wil deployen naar een pc, zonder ahci.. anders gaat dat niet goed komen.

Kik Uhm Goan!!!

• Kompaan
Ja.

Als je de SATA disk als PATA/IDE disk kan zien in je OS, dan zit je dus goed.

• andreict

andreict

hardware MAN...

Topicstarter
Kompaan schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:18:
Ja.

Als je de SATA disk als PATA/IDE disk kan zien in je OS, dan zit je dus goed.
maar het gaat erom dat hij in de bios ingesteld kan worden als ide legacy mode.... anders werkt mijn image niet!

Kik Uhm Goan!!!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:40
andreict schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:43:
[...]

maar het gaat erom dat hij in de bios ingesteld kan worden als ide legacy mode.... anders werkt mijn image niet!
Wat is je vraag nu precies? Zoals hierboven al werd gezegd is het van de betreffende bios afhankelijk of de s-ata controller een p-ata controller kan emuleren. Zit de optie niet in de bios dan gaat het niet, heeft verder niks te maken met de hdd/ssd die eraan hangt.

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
andreict schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 10:43:
[...]

Als je image niet werkt dan zou ik eens gaan kijken hoe je AHCI drivers in je image kunt krijgen in plaats van achter de feiten aan te blijven hollen. Binnenkort heb je de keuze voor LEGACY mode waarschijnlijk niet eens meer.

• andreict

andreict

hardware MAN...

Topicstarter
redfoxert schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:47:
[...]

Als je image niet werkt dan zou ik eens gaan kijken hoe je AHCI drivers in je image kunt krijgen in plaats van achter de feiten aan te blijven hollen. Binnenkort heb je de keuze voor LEGACY mode waarschijnlijk niet eens meer.
true, maar voor nu moet het nog even werken. begin volgend jaar gaan we over op een nieuwe deployment systeem dan gaan we ook nieuwe images maken.

Kik Uhm Goan!!!

• andreict

andreict

hardware MAN...

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 11:43:
[...]
Wat is je vraag nu precies? Zoals hierboven al werd gezegd is het van de betreffende bios afhankelijk of de s-ata controller een p-ata controller kan emuleren. Zit de optie niet in de bios dan gaat het niet, heeft verder niks te maken met de hdd/ssd die eraan hangt.
Vraag is... ofdat er toch tooltjes zou zijn die dit kunnen forcere/afdwingen als het niet in de bios te regelen is.
Maar als het antwoord NEE is dan is dat ook een antwoord.

Kik Uhm Goan!!!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:40
Ken RDM verder niet, maar afhankelijk van het type image zijn er ook wel methodes om in offline images storage drivers te injecten.

[Voor 28% gewijzigd door Nielson op 06-10-2010 17:01]

• Kompaan
andreict schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:58:
Vraag is... ofdat er toch tooltjes zou zijn die dit kunnen forcere/afdwingen als het niet in de bios te regelen is.
Maar als het antwoord NEE is dan is dat ook een antwoord.
Daar is het antwoord echt nee op, je BIOS presenteert de schijf namelijk anders aan je OS.

Dus als er een "tooltje" moet zijn is dat of een driver voor je OS, of iets dat je BIOS aanpast.

• andreict

andreict

hardware MAN...

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:59:
Ken RDM verder niet, maar afhankelijk van het type image zijn er ook wel methodes om in offline images storage drivers te injecten.
RDM maakt gebruik van pqi. drive image 5.5 (lekker nieuwe zegmaar)
Kompaan schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 17:01:
[...]

Daar is het antwoord echt nee op, je BIOS presenteert de schijf namelijk anders aan je OS.

Dus als er een "tooltje" moet zijn is dat of een driver voor je OS, of iets dat je BIOS aanpast.
Oke had misschien gehoopt dat als je bijv een award bios hebt dat er een algemeen tooltje/command was wat de sata aansturing kan bepalen. Maar ik heb de hoop al opgegeven!

Kik Uhm Goan!!!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee