• sytrusze
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 27-08 16:23
Beste leden,

ik wil graag wat geheugen voor mijn PC aanschaffen. Op dit moment heb ik 2 GeiL modules van 1gb erin zitten.

Ik zit nu te twijfelen tussen deze 2:
http://tweakers.net/pricewatch/262293/corsair-xms3-cmx4gx3m1a1333c9.html#tab:info

http://tweakers.net/pricewatch/251012/geil-gv34gb1333c9dc.html#tab:info

De GeiL heeft de DBT als voordeel. De Corsair heeft als voordeel dat het 1 module van 4gb is. Zo bespaar ik natuurlijk ruimte in mijn kast EN kan ik later als ik weer wat geld over heb makkelijk nog een 2de module van 4gb aanschaffen...of is het juist beter om meerdere kleinere modules te nemen?

Nu vraag mij af wat jullie keuze zou zijn natuurlijk, maar ook hoor ik verhalen dat je beter 2 merken niet kunt mixen. Dus niet GeiL en Corsair maar gewoon of GeiL all the way of alleen Corsair. Jullie zijn de experts dus kan iemand dit bevestigen aub.

Alvast bedankt!

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Het GeIL geheugen is een stuk sneller als je het nu koopt (Dual channel is RUIM sneller als single channel) maar 4GB in 1 DIMM bespaart je wel weer ruimte... Maar denk je nou echt ooit 16GB RAM te nemen...?

Edit: Je kunt IDD beter geen merken mixen, sommige mobo's doen gewoon 4x2GB van verschillende merken dual channel. Over het algemeen mixed het wel, mits het maar geheugen is van dezelfde catogorie.

Dus gewoon voor het GeIL geheugen nemen, tenzij je serieus in de planning hebt om 4x4GB te halen. 16GB voegt alleen weinig toe T.O.V 8GB voor een (Normale) desktopgebruiker.

[Voor 64% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2010 08:23]

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Merken mixen is over het algemeen geen probleem, als de DIMMen maar compatible zijn en daar gaat het meestal fout. Merk zegt ook meestal niet zo veel, het gaat om de chips die gebruikt zijn.
Dual channel is inderdaad wel aan te raden (en daarvoor maakt het niet uit of je nu losse DIMMen koopt of een kit van 2, als je ze maar per 2 plaatst).

30" monitor te koop

• tarlitz
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 08:02:
Het GeIL geheugen is een stuk sneller als je het nu koopt (Dual channel is RUIM sneller als single channel) maar 4GB in 1 DIMM bespaart je wel weer ruimte... Maar denk je nou echt ooit 16GB RAM te nemen...?
Heb je hier een bron voor? Benchmarks tonen over het algemeen aan dat dual, of zelfs triple, channel niet zo veel sneller is dan single channel qua performance. Dit komt omdat memory bandwidth nauwelijks een bottleneck is en zal het systeem niet significant sneller laten lopen. De merkbare performance winst zal hooguit 5-10% zijn, wat ik niet RUIM sneller vind. Jouw claim zou ik graag onderbouwd zien.Dat gezegd: er is natuurlijk geen reden om niet dual channel te gaan -- 5% is altijd mooi meegenomen.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

5-10% is in mijn ogen ruim sneller. Maar nogmaals: Hoe groot schat de TS de kans dat hij ooit 16GB in gebruik gaat nemen? Het voegt geen bal toe bij gewone consumenten PC's.. Tenzij hij een of andere developer/photoshopper is welke 24/7 renders moet hebben..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De snelheidswinst hangt natuurlijk per platform af.
Het ene platform zal een stuk maar vraag hebben naar geheugenbandbreedte dan het andere platform.

30" monitor te koop

• Nielson
  • Laatst online: 00:08
sytrusze schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 07:43:
ik wil graag wat geheugen voor mijn PC aanschaffen. Op dit moment heb ik 2 GeiL modules van 1gb erin zitten.
Graag even duidelijke specs van je overige hardware vermelden in je TS. Als ik zo kijk naar je geheugen lijkt het nog steeds om dezelfde onderdelen als in je vorige posts te gaan?
* CPU Type QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz (9 x 267)
* Motherboard Name Asus P5K (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
* Motherboard Chipset Intel Bearlake P35
* System Memory 2048 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM1: GeIL CL4-4-4DDR2-800 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)
DIMM3: GeIL CL4-4-4DDR2-800 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)
Indien dit nog steeds klopt gaat DDR3 geheugen natuurlijk nooit werken, zie Asus site:
4 x DIMM, max. 8GB, DDR2 1066*/800/667 MHz, non-ECC, ongebufferd geheugen
Dual-channel geheugenarchitectuur
* De chipset ondersteunt officieel de geheugenfrequentie tot DDR2 800MHz. Afgestemd via ASUS Super Memspeed Technologie, biedt dit moederbord native ondersteuning tot DDR2 1066MHz
Zie www.asus.com of handleiding voor Memory QVL.

Anoniem: 62011

Als je nu de 4GB reep koopt is het langzamer dan de dual channel oplossing, maar als je er later 4 GB bij koopt (en de 2x 1GB verkoopt) is 2 reepjes sneller dan 4 reepjes.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Anoniem: 62011 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 11:55:
Als je nu de 4GB reep koopt is het langzamer dan de dual channel oplossing, maar als je er later 4 GB bij koopt (en de 2x 1GB verkoopt) is 2 reepjes sneller dan 4 reepjes.
Maakt theoretisch gezien geen verschil, de geheugencontroller heeft het IDD wel wat zwaarder, maar 2x4 vs 4x2 8GB met de standaard timings gaat hij echt niet anders op doen :) ,

Je moet kijken naar de hoeveelheid RAM en de Latencies, niet de hoeveelheid DIMM's ;)

[Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2010 12:25]

• sytrusze
Bedankt voor de reacties allemaal. Wat de specs betreft klopt het.

* CPU Type QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz (9 x 267)
* Motherboard Name Asus P5K (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
* Motherboard Chipset Intel Bearlake P35
* System Memory 2048 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM1: GeIL CL4-4-4DDR2-800 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)
DIMM3: GeIL CL4-4-4DDR2-800 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)

Ik ben in het dagelijkse leven veel bezig met video/audio editing waarvoor behoorlijk veel geheugen nodig is. 16GB sluit ik dus zeker niet uit, tenzij jullie echt van mening zijn dat dit overbodig is. Normaal gesproken werk ik altijd op mijn werk met een redelijk snelle PC, maar aangezien ik thuis ook eraan wil gaan werken dacht ik dat een upgrade geen slecht idee was.

@Nielson: Goed dat je dat even vermeld. Ik zou serieus een setje DDR3 kopen als je niet had gemeld dat mijn moederbord die niet ondersteund.

Ik denk dat ik beter eerst een moederbord kan aanschaffen dan die DDR3 ondersteund. Wat jullie? :)

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

775 platform kun je beter vanaf stappen.

CPU
MoBo
RAM

Zou ik alledrie vervangen.

• dewil1990
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 10:23
Als je over wilt stappen op ddr3, moet je ook een nieuw moederbord en een nieuwe processor kopen. Als je echt vindt dat je pc veel te traag is kun je dat doen afhankelijk van wat je budget is. Je kan ook gewoon extra ddr2 geheugen kopen. Geeft natuurlijk niet zon prestatie boost als nieuwe proc + ram geheugen. Maar of je dat nodig hebt is jou keuze.

• ajakkes
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:21
En dan als extra tip. Als je nu al denkt aan overstappen op DDR3 geheugen (ism moederboard e.d.) kan je voor je huidige systeem dus beter geen 4gb bankje kopen maar 2x2gb. Aangezien de kans klein is dat je er ooit 2x4 in gaat stoppen.

👑

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:54
Je moederbord ondersteunt maximaal 8 GB ram. Je hebt nu 2 GB, wat echt aan de lage kant is. Als je 4GB in 2x2GB zou kopen en het er bij zet heb je een veel sneller systeem, 6GB ram is op zich aardig wat speelruimte, er van uit gaande dat je een 64bit operating system draait. Anders kan je maar 3GB adresseren. Soms komt het voor dat de 2x1 en 2x2 weigeren samen te werken, in dat geval is 2x2GB nog altijd 2x zo veel als 2x1, zeker een upgrade waar je iets aan hebt.

Als je toch geld uit moet gaan geven aan win7x64 zou ik inderdaad overwegen om gelijk een nieuw moederbord te kopen aangezien de licentie van de (goedkopere) oem versies van windows zich aan je moederbordtype binden en je de windows dus op een moederbord wil activeren waar je nog even mee vooruit kan.
Je kan ook het ram kopen en een retail versie van windows, dan heb je nu een merkbaar snellere pc, en kan je alsnog upgraden wanneer er iets kapot gaat. De prestaties van een q6600 zijn nog steeds prima, en als het je te langzaam gaat kan je hem iets sneller zetten, op mijn p5k heb ik een q6600 op 400x7=2800 Mhz gedraaid op standaardvoltages. Uiteraard wel uitgebreid testen op stabiliteit als je dit soort grappen gaat uithalen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• sytrusze
Sjonge jonge zeg, de technologie gaat veel te snel :p kan me nog wel herinneren toen ik mijn PC een jaar of 4/5 gelden samenstelde dat ik wel 1 van de beste PC's had. Dat was zelfs in de tijd dat men zei meer dan 2GB ram, dat merk je niet eens. Nu is zelfs 4GB nix meer :p ... maargoed ik denk dat ik jullie advies dan maar ga opvolgen. Denk dat ik het beste de hele mikmak nog op internet kan gooien en misschien dat er een of andere gek er nog wel wat voor wilt bieden en gewoon een verse start beginnen door een nieuwe PC samen te stellen.

Bedankt voor alle info, ben weer een stuk wijzer geworden en denk dat ik ook een stuk armer ga worden na deze topic start :( tja je moet toch wat voor je PC over hebben ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee