Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-08-2022
Wat heb ik nodig voor waterkoeling compleet?

Ik word die lucht koeling een beetje bue en ben een beetje op zoek gegaan naar waterkoeling. Ik heb alleen nergens ervaring mee en dit is ook de eerste pc die ik zelf gebouwd heb. Er is alles te vinden over reservoirs, slangen, en waterblocks. Nu wil ik werken in de toekomst met een Corsair H70 en weet niet wat ik verder nodig heb wat echt STIL is en goed koelt. Het liefst heb ik alles van Corsair dan, maar die hebben niet alles neem ik aan. Kan iemand mij simpele uitleg geven en/of ik het ook zelf kan doen.. Mijn pc staat altijd op de zelfde plek en het moet geen aquarium geluid maken. Budget gaat naar de 150,- euro uit als dat nog kan.

Mijn specs van belang:

Antec P183(heeft rubber gaten)
Asus P7P55D-E
Intel i7 870
Asus HD 4870 Copper cooling
Scythe Mugen 2 Rev b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Corsair H70 is een gesloten systeem, hiervoor heb je dus niets anders nodig dan de H70 zelf en wat ruimte in je kast hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
H50 is volgens mij even goed als H70..

pomp, radiator, reservoir, gpu - cpu blokken, slang, fittingen

en dan goed op de maten letten :P

[ Voor 93% gewijzigd door [Remmes] op 04-10-2010 07:01 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vraag is niet geheeld duidelijk. Wat heb je nodig is natuurlijk een pomp, reservaar, rad, koelblok en +/-2m slang en idd de H50 en H70 zijn complete (gesloten circuit) systemen. De rubberen gaten in jouw kast zijn neem ik aan voor het naar buiten geleiden van de slangen (handig als je een externe waterkoeling hebt zoals de zalman reserator of Thermaltake Symfonie of Koolance EXos. Echter hoor je de pomp dan lichtjes (ZM reserator 1+) en hebben de laatst genoemde systemen een aantal (meestal vrij luidruchtige) ventilatoren aanwezig om de vloeistof af te koelen.
Het het meest voor de hand liggend is is om of voor een gesloten circuit te gaan (<100€) en alleen de processor te WCén. Dit is betaalbaar en zal prima werken. Mocht je iets meer uit willen geven kan je het ook zelf maken en in dat geval zou een GPU blok (fullcover) een leuke toevoeging zijn. Neem wel in acht dat full cover blokken heeel duur zijn (rond 100€ blok). Je kan natuurlijk altijd een kijkje nemen in de V&A of op MP. Overigens hoorde je over de H50 al veel goed nieuws en zal de H70 dit nog overtreffen neem ik aan.
Het zelf maken van een waterkoel systeem is minder makkelijk dan het lijkt. Je moet in dat geval zeker gebruik maken van slangen klemmen om lekkage te voorkomen en zorgen dat er geen algengroei in komt anders gaat je CPU en videokaart binnen 1minuut koken. Lekkage kan het einde betekenen van z’n beetje alle hardware in je kast met een paar druppels vloeistof maar met een beetje vakmanschap en geluk moet dit risico wel beperkt blijven echter KAN het iedereen gebeuren.
Je mag dus zelf kiesen. Wat wil je ervoor uitgeven? Misschien kan je ene leuke kaart met blok en al op de kop tikken en die van jou inruilen bv. Maar dat licht geheel aan hoever je wilt en kan gaan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

H50 en de H70 zijn niet te vergelijken met echte waterkoeling kwa prestatie.
De high-end luchtkoelers doen het beter.
Er is hier een waterkoelingstopic waar je ook veel informatie kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:03

D4NG3R

kiwi

:)

Pomp
Radiator (Eventuele fans)
Resevoir
Slangen
Fittingen

Waterblock(s als je ook je GPU ermee wilt koelen).

De H50 en H70 zijn gesloten systemen, pomp, resevoir ect in 1 stuk apperatuur.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
Dus als ik het goed begrijp ga ik er niet op vooruit. En moet je het echt perfect monteren.

Een h70 van corsair kan ik ook laten monteren. Dan ben ik iets goedkoper uit, maar wel zeker van de montage. Veel gebruikers op tweakers hebben zo'n h50 of h70 en neem aan dat je alleen dit hoeft te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
H50 en H70 zijn beide goed

beide zijn gesloten waterkoeling sets waar je eigenlijk niets mee hoeft te doen dan alleen isntalleren en aansluiten...

een echte goede wc set die je samenstelt zal misschien wel iets beter koeling maar ben je ook duurer uit

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:46

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

je gaat er kwa temp op voor uit ik zat met mijn wc (cpu) setup op 20c idle en 30c stress. en alles was bijna stil. dus je gaat er op vooruit. maar je moet alles we goed installeren.

ik weet niet waar je woont maar er zijn genoeg tweakers denk ik die je wel willen helpen alles in elkaar te zetten.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat je het beste af bent met een H50 van corsair, de H70 presteert maar ietsje beter maar maakt meer lawaai, dat rechtvaardigt de meerprijs tov de H50 niet imo.

Als je een custom wc set in elkaar wil zetten zit je al gauw over de 150 euro heen, en een i7 870 op stock snelheden is sowieso prima te doen met een H50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
Ik woon in Nijkerkerveen vlakbij nijkerk en dat weer vlakbij Amersfoort.

Dus jullie zeggen dat een h50 goed genoeg is en een stukje beter is dan air cooling. Die mugen 2 is vrij groot weet je en ik kan niet meer werkgeheugen erin zetten.Het enigste war ik van een hydro set weet van corsair is dat het een radiator heeft met slangen met een soort kop die op de i7 chips kan en meedere natuurlijk. waar je alles moet plaatsen staat aangegeven neem ik aan?

Eigenlijk wil ik mijn out fans van antec verwijderen, omdat deze herrie maken. En een scythe slipstream op de mugen maakt ook herrie. En ik dacht laat ik maar een rond kijken en het klinkt nog niet eens zo gek. Mijn chipset is op stressed 35 graden bij een kamer temp van ongeveer 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 14:19:
H50 en H70 zijn beide goed

beide zijn gesloten waterkoeling sets waar je eigenlijk niets mee hoeft te doen dan alleen isntalleren en aansluiten...

een echte goede wc set die je samenstelt zal misschien wel iets VEEL beter koeling maar ben je ook duurer uit
Fixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dralix
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Allard1992 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:52:
Ik woon in Nijkerkerveen vlakbij nijkerk en dat weer vlakbij Amersfoort.

Dus jullie zeggen dat een h50 goed genoeg is en een stukje beter is dan air cooling. Die mugen 2 is vrij groot weet je en ik kan niet meer werkgeheugen erin zetten.Het enigste war ik van een hydro set weet van corsair is dat het een radiator heeft met slangen met een soort kop die op de i7 chips kan en meedere natuurlijk. waar je alles moet plaatsen staat aangegeven neem ik aan?

Eigenlijk wil ik mijn out fans van antec verwijderen, omdat deze herrie maken. En een scythe slipstream op de mugen maakt ook herrie. En ik dacht laat ik maar een rond kijken en het klinkt nog niet eens zo gek. Mijn chipset is op stressed 35 graden bij een kamer temp van ongeveer 22 graden.
h50 is zeer gemakkelijk te installeren omdat het een gesloten systeem is.
natuurlijk zit er ook een duidelijke handleiding bij ;)
hier is trouwens een filmpje van corsair waar ze de cooler installeren met elk detail uitgelegd.

YouTube: How to install the Corsair Cooling™ Hydro Series H50 CPU cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Kun je ipv een waterkoeling set geen nieuwe fans nemen die stiller zijn? Op een H50 rad moeten ook fans, net als een WC-set, ook die rads moeten gekoeld worden door fans. Dus geluid zal er altijd zijn... Je scythe fan kun je vervangen voor bijvoorbeeld een Noctua of een Nexus fan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
Of 3 keer noiseblockers MF12-S1 120mm. En een corsair h70 lijkt mij dan een goede keus als ik de tests bekijk. Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:49

aap

Heb je deze recente review gelezen? Ik krijg daar niet de indruk van dat je een Corsair Hx0 moet hebben voor de stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Veel mensen denken dat een custom WC set alles 1000x beter gaat koelen met weinig geluid.

FOUT. Om de hitte kwijt te kunnen ben je nogsteeds meerdere fans nodig, welke op hoog RPM draaien...

Met High-End luchtkoeling (Noctua of VenomousX bijv) haal je dezelfde resultaten, maar kan het met veel minder geluid.

Het enige verschil tussen Water- en Luchtkoeling, is dat het water dient als een heatpipe. En de radiator als koelblok... Je verplaatst de warmte naar 1 punt, hierdoor hoef je maar 1 punt te koelen. Maar bedenk wel: Dit ene punt bevat net zoveel warmte(energie) als normaal verspreid zou zijn door je kast. Hierdoor ben je meer luchtstroming nodig om alle warmte kwijt te kunnen en heb je dus:

Of: Meer ruimte nodig voor een Triple of zelfs Quad radiator
Of: Meer lawaai door een 120x240 rad met 2 of 4 rappe fans..

Uiteindelijk ben je met high-end luchtkoeling qua Prijs/Prestatie/Geluidsproductie een stuk beter uit ;) .

Edit:

Met deze: pricewatch: Thermalright Venomous X ben je beter uit als een H50 of H70.

Zie hier onderaan kan je duidelijk zien hoe hij op 100% load bijna 8c koeler is als de CoolIT-CEO. En deze presteerd ongeveer gelijk aan de H50.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2010 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua prestatie sowieso niet. ik heb een setje met een 3 x 120mm radiator. Sowieso geen luchtkoeling die beter koelt. Je hebt dan oon een groter oppervlak om de warmte die van je cpu af komt kwijt te raken, plus de temperatuur in je behuizing blijft lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

High-end Luchtkoeling presteerd gelijk aan waterkoeling binnen dezelfde prijsklasse.

Waterkoeling presteerd in veel hogere prijsklassen wel beter ja, maar je praat hier niet over meer als 6/7c.

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 07-10-2010 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 12:02:
High-end Luchtkoeling presteerd gelijk aan waterkoeling binnen dezelfde prijsklasse.

Waterkoeling presteerd in veel hogere prijsklassen wel beter ja, maar je praat hier niet over meer als 6/7c.
Niet mee eens. Als je geld wilt uitgeven aan WC, zit je met gemak 10 graden onder de beste luchtkoeler, terwijl het geluid binnen de perken blijft. Met een drop van 10 graden kun je veel doen, qua OC, of je kunt je fans langzamer laten draaien, voor meer stilte. Maar zoals gezegd, zulk een setup kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:26
Allard1992 schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 23:49:
Of 3 keer noiseblockers MF12-S1 120mm. En een corsair h70 lijkt mij dan een goede keus als ik de tests bekijk. Wat jullie?
Die MF12-S1 lijkt mij een beetje te langzaam voor de H70, net als de MF12-S2, dan beter de MF12-S3HS of MF12-P. Deze twee hebben betere static pressure, wat van wat ik heb begrepen nogal belangrijk is als je fans op een radiator zet.

Nadat ik het geluid van de stock fans op 1900rpm zat was, ging ik andere uitkiezen. Hoewel de stock fans blijkbaar 2.3mm H2O static pressure per fan geeft volgens corsair heb ik er Gentle Typhoons opgezet van 1850rpm, die als ik goed gegoogled heb zo'n 2.05mm H2O static pressure geven per fan.

Die stock fans zijn technisch prima, alleen de herrie is niet zo fijn. Op 1600rpm hoor je ze praktisch niet, maar is die static pressure maar 1.8mm H2O. Moet er wel bij zeggen dat ik ze bijna niet hoor op 1600 rpm in mijn kast dan, HAF X, die met z'n grote fans met een max van 700 rpm sowieso niet veel geluid maakt imo. 1600 of 1900 rpm betekent voor mijn i7 950 stock clock toch al een verschil betekent van 3-4 graden op de cores na een minuutjes of 15 blend draaien in Prime 95.

De Noiseblocker MF12-S3HS en MF12-P geven volgens NB zelf 2.3 en 2.8mm H2O static pressure, maar toch koos ik voor de Gentle Typhoon AP-15's omdat de NB's meer herrie maken blijkbaar dan de GT's. Daarbij heb ik me vooral gebasseerd op deze filmpjes uit de review van http://www.overclock.net/...art-2-radiator-tests.html en op de review van fans op: http://www.xbitlabs.com/a...-140-fans-roundup_16.html

Gentle Typhoon AP-15
YouTube: GentleTyphoonAP15

NB MFS3HS (P versie had die niet)
YouTube: Noise Blocker M12 S3 HS

Me core temps zijn weer 3-4 graden gezakt met de GT's en hoewel je het aparte toontje van de GT's wel een klein beetje hoort, stoort het me niet. Flinke verbetering tov H70 stock fans.

[ Voor 8% gewijzigd door AppieNL op 07-10-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier.sr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-09 13:37
Ik heb een vraag over de Corsair h70, kan je die slangen die er standaard bijgeleverd zijn ook vervangen door andere slangen?
Pagina: 1