Toon posts:

Geluidskaart gebruiken voor surround via toslink

Pagina: 1
Acties:

• Hrugnir
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-09 21:33
Ik ben bezig met mn geluidssetje een beetje op te leuken en uit te breiden en dan kom ik weer bij een oud dilemma terecht. namelijk geluidskaarten. ik heb een jaar of 3 geleden en Theatron DTS gekocht voor optisch surround geluid in het algemeen. alleen achteraf bleek dat de eax1 en 2 effecten alleen via koperen kabeltjes werkten en niet via de optische kabel. Verder maakte de kaart mn systeem erg instabiel dus nu gebruik ik de optische uitgang van mijn moederboard

ik zou in de nabije toekomst toch graag surround geluid uit mn boxen kweken bij games maar omdat ik toch zeker 2-2.5m kabel nodig heb is het interessant om toch naar een andere geluidskaart te kijken ipv gewoon kabeltjes(zijn buiten de standaardmaten toch vaak 9-12 euro per kabel)

Maar zijn er nu wel redelijk geprijzde geluidskaarten die bij games optisch surround leveren als het ware? en geven die verder goed geluid bij muziek? en liefst met redelijke drivers(liever geen creatieveling dus ;) ) ik ben er niet uitgekomen(was nameljk ook in de veronderstelling destijds dat mijn theatron surround gamen mogelijk zou maken)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet kaarten hebben die kunnen converteren naar DD of DTS, die features heten dacht ik DD live en DTS connect. Die converteren je geluid gewoon naar een DD of DTS signaal die je versterker (gok dat het daar heen gaat) kan begrijpen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hrugnir
hmzzz op de doos staat dts connect, dan ga ik het misschien toch nog eens proberen :P eerst maar eens een pci bracket in mn pc maken anders komt t niet goed ;) maar eerst kreeg ik het dus echt niet aan de gang(niet een nep surround bij muziek) hoe heet het dan als de kaart gebruik maakt van surround output in een game? dus echt het exacte positioneren van geluiden zodat ik hoor waarvandaan geschoten wordt?

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04-2019
Windows doet alleen spdif passtrough met DD/DTS met films. Anders krijg je 2 kanaals PCM. Ik heb mijn pc ook verbonden met optisch. 24bit 48KHz, met 96KHz heb ik geen sub meer. Ik wil ook surround in games, maar dat zijn analoge kanalen. spdif kan maar 2 uncompressed. Je hebt dan een X-Fi nodig die realtime kan encoden naar DD/DTS zodat je receiver het weer kan splitsen. Dat heb ik iig begrepen na wat zoekwerk.
Ik heb deze of volgende week met X-Fi weer. RMAtje, hij ging stuk :P

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is dus DTS Connect of DD Live. Zonder dat krijg je inderdaad enkel 2 kanaals geluid uit games en andere surround bronnen. Normaal handelt je geluidskaart het namelijk af en stuurt gewoon een kanaal per kabel door, in dit geval moet je versterker het afhandelen en die snapt er gewoon geen snars van.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hrugnir
deedt die xfi het nou dus wel of niet? echt surround dan? pff dan moet ik toch maar eens investeren in kabels.. jammer :P krijg echt het idee dat de pc het platform van de fossielen is als ik de innovaties van concurrenten bekijk..(mobiele Os'en en consoles)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoezo? Er zijn genoeg geluidskaarten die dit prima doen en je moet gewoon zo'n geluidskaart aanschaffen. Consoles werken standaard met DD en DTS omdat ze vaak direct op een versterker zijn aangesloten, pc's zijn echter vaak direct op de speakers aangesloten en daardoor hebben ze geen DD of DTS nodig.

• Hrugnir
maar dat is toch stereo kanalen upscalen zodat je van virtueel surround kan genieten? of begrijp ik het nu verkeerd? DTS connect is toch een benadering van surroud of zoiets? ik wil namelijk nauwkeurig surround tijdens het gamen.

Bedankt voor jullie reacties!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee dat is het niet. Zo'n geluidskaart krijgt door de game de losse kanalen aangeleverd en codeert deze on the fly naar een DTS of DD signaal waarbij de 5 losse kanalen gewoon in stand blijven. Je krijgt dus gewoon het originele 5.1 geluid naar je versterker toe, echter in de vorm van een DD of DTS kanaal.

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04-2019
LlamaWereldOver schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 22:20:
deedt die xfi het nou dus wel of niet? echt surround dan? pff dan moet ik toch maar eens investeren in kabels.. jammer :P krijg echt het idee dat de pc het platform van de fossielen is als ik de innovaties van concurrenten bekijk..(mobiele Os'en en consoles)
Ik had toen nog geen receiver ;) Hoop deze of volgende me kaartje weer te hebben.

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-09 15:24

FireDrunk

BBG'er
De goedkopere X-Fi kunnen dit dus NIET. Die kunnen het ook alleen via de gewone analoge aansluitingen. Alleen de X-Fi titanium kan geloof ik DD/DTS via de Toslink uitgang doen.

Mijn onboard realtekje kan het trouwens ook... Scheelt je een bal centen.

Mocht je een losse geluidskaart willen die het goed kan, kan ik je de ASUS Xonar series aanraden.
(In mijn HTPC heb ik een Xonar DX, waar ik dik tevreden over ben)

Even niets...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je onboard realtek dat ook door niet DD/DTS geluid te converteren naar DD of DTS? Want dat denk ik dus niet.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee