• Mecallie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-09 11:55
Mijn ASUS M2N68 moederbord en 8GB Kingston HyperX valueram (1066 max) heeft sinds kort kuren.
De pc slaat compleet vast, reboot of gaat zelfs uit.

Ondertussen heb ik de hdd al vervangen (gaf bad blocks, maar lijkt nu ook niet zo te zijn) en is de cpu ook vervangen door een sneller model. De onstabiliteit bleef echter en er valt nu niet meer mee te werken.

Het draaien van een geheugen test geeft foutmeldingen als ik meer dan 1 reepje geheugen in de machine heb. Als ik 1 keer een 2GB reepje er in doe kan ik memtest x86+ laten draaien tot ik een ons weeg: geen fouten. Met 2 reepjes, 3 of 4 reepjes: gegarandeerd foutmeldingen. Ook heb ik het geprobeerd met 1 reepje ddr2 pc4200, geen errors. En met 1 reepje pc4200 en 1 reepje pc8500: ook geen errors (welk reepje pc8500 ik gebruik maakt niet uit).

Tot slot heb ik interleaving nog uit en aan gezet: zelfde testresultaat. Het instellen van de kloksnelheid op 333 in plaats van 400 (staat gek genoeg niet op 533?) levert als resultaat op dat ik onmiddelijk foutmeldingen krijg in memtest x86+.

Nu vraag ik me echter af of mijn geheugen stuk is (lijkt me niet, want afzonderlijk werken ze allemaal prima) of het moederbord? Let wel: het zijn allemaal identieke reepjes en het heeft tot begin vorige maand prima gewerkt, in dual channel mode, met Win 7 64bits... Ik wil op het werk even memtest draaien, maar al onze desktops ondersteunen maar 2 reepjes. En ik het even geen server over waar ik het in kan proberen :P

Is er een failsafe manier om te zien of het het moederbord is?

EDIT:
Na nog wat intensiever testen blijkt 1 reepje pc8500 toch problemen te geven, ook met de PC4600 reep er in. Tot nu toe lijken die andere reepjes dat niet te doen. Gelukkig geeft Kingston levenslange garantie :D

[Voor 6% gewijzigd door Mecallie op 03-10-2010 21:48]

Truly great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget. G. Randolf

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee