Toon posts:

Wil van een maakcontact een breekcontact maken

Pagina: 1
Acties:

• Boogie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 29-08 21:35
Heb het volgende probleem;
Wil een schakeling maken met een 12V batterij, een magnetische schakelaar en een lampje.
Nu is de magnetische schakelaar gesloten als beide delen dicht bij elkaar zijn,
maar ik wil dat mijn lampje gaat branden als die schakelaar 'open' is.
Gezien de batterijvoeding en de toepassing zoek ik een schakeling die weinig stroom gebruikt
en iets dat niet te groot is, dus geen grote relais.
De magneetschakelaar zal vooral dicht zijn dus in die status liever zo min mogelijk stroomgebruik.

Enig idee met behulp van welke componenten ik een schakeling kan maken die dit voor mij organiseert? :?

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-09 13:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

MosFET met aan de source je lampje dat aan de andere kant weer aan de + zit, de drain aan de ground en de gate aan zowel het magneetcontact wat aan de andere kant aan de ground zit, als aan een weerstand van 10K die aan de andere kant aan de + zit? Vreet in 'uit'-toestand slechts 0.12mA. Als je het aandurft kan je zelfs een 100K weerstand proberen, dan snoept de schakeling slechts 0.012mA uit de batterij.

Zelfde als vv dus, maar met een mosfet kan je de maximale stroom trekken die de mosfet aankan, wat vaak in de tientallen amperes loopt.

[Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 03-10-2010 21:06]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:38

SA007

Moderator Tweaking
Met een weerstandje en een npn transistor ben je er:

code:
1
2
3
4
5
batterij + +--lamp\
           R      |
           +----|/
           X    |\
baterij - -+------+

R = weerstand van ergens rond de 100kohm
X = je magneetschakelaar
je transistor zet je zo:
Basis tussen de weerstand en de magneetschakelaar
Collector aan de lamp
Emittor aan de ground

Als je magneetschakelaar verbonden is trek je de basis naar de - van je batterij en schakelt de transistor niet je lampje aan.
Zodra je die ontkoppelt gaat de spanning op de basis omhoog omdat er een weerstand naar de + van de batterij gaat.
Daardoor gaat de transistor geleiden en het lampje branden.

Paar puntjes over dit ontwerpje:
1. Er zal altijd wat stroom verbruikt worden omdat er stroom door de weerstand en de magneetschakelaar naar de - van de batterij loopt (dit is erg weinig maar niet 0)
2. Je moet even controleren of je lampje hard genoeg aangaat, door de 100kohm weerstand loopt maar een klein beetje stroom, dit wordt versterkt door de transistor. Het hangt een beetje van de transistor af of die versterking genoeg is om je lampje voluit te laten branden.

Voorbeeldje: 100kohm, 9v batterij, bc547 transistor.
Door de 100kohm batterij loopt er (i=u/r = 9/100000 =) 0.09mA, de bc547 heeft een versterkingsfactor (hfe) van ongeveer 500, dus zou je maximaal 45mA hebben voor je lampje.
45mA op 9V is 0.4W.

^^ mosfet kan ook, zelfde idee :P

Klok is stuk :(

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een 2e magneet die hem altijd aantrekt bij je reedschakelaar mischien. en dan op zo'n manier dat deze de originele de kracht ven de 2e opheft

Iperf

• webcamjan
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11-01 03:20
Boogie schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 20:04:
Heb het volgende probleem;
Wil een schakeling maken met een 12V batterij, een magnetische schakelaar en een lampje.
Nu is de magnetische schakelaar gesloten als beide delen dicht bij elkaar zijn,
maar ik wil dat mijn lampje gaat branden als die schakelaar 'open' is.
Gezien de batterijvoeding en de toepassing zoek ik een schakeling die weinig stroom gebruikt
en iets dat niet te groot is, dus geen grote relais.
De magneetschakelaar zal vooral dicht zijn dus in die status liever zo min mogelijk stroomgebruik.

Enig idee met behulp van welke componenten ik een schakeling kan maken die dit voor mij organiseert? :?
Als je nu zelf je eigen tekst goed leest, dan kom je tot de conclusie dat je het verkeerde "reed contact" hebt.
Koop een "NC" reed contact en je bent klaar, deze gaat open wanneer de magneet erbij komt..
Hoe simpel kan het leven zijn...

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee