Toon posts:

Probleem: processor loopt op halve snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Cashew
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01-02 19:55
Dag mensen,

Ik heb sinds kort wat onenigheid met mijn laptop. Het is al een oud apparaat en ik vermoed dat de processor aan het eind van zijn Latijn is.

Mijn systeem:
Moederbord: fujitsu siemens amilo pa 1510
BIOS: FUJITSU SIEMENS (Versie 1.02c, Date 07/04/06)
Geheugen: Corsair 2GB DDR2 (PC2-5300)
Harde Schijf: 80GB
Videokaart: ATI Radeon Xpress 1100 (128 MB)

CPU: Mobile AMD Sempron 3200+
originele kloksnelheid is 1,6 GHz (Multiplier x8, Bus Speed 200 MHz, HT Link 800 MHz)

Nu loopt hij te traag:

Ik heb in het BIOS geprobeerd iets te veranderen, maar weet niet zo goed hoe dat moet (NB ik ben wel alle opties langsgegaan in het BIOS maar er stond niets bij). Nu op internet gekeken en vond ik dat ik misschien beter een AMD Turion 64 x2 kan kopen.

Weet iemand wat er aan de hand is? Of waar ik zo'n processor kan kopen?

edit: net laptop opengemaakt. zie niet wat er mee aan de hand is
edit: op wikipedia (srry voor slechte bron) staat "Stepping: F2 (Part No.: *CM)". In plaatje staat Stepping: 2 :?

[Voor 5% gewijzigd door Cashew op 03-10-2010 19:38]

• Tribledragon
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 20:01
Heb je de processor al gestrest terwijl CPU-z open stond ... de mogelijkheid bestaat namelijk dat als je processor weinig te doen heeft zichzelf terug klokt en CPU-z zodoende een lagere kloksnelheid weergeeft.

Wat gebeurt er als je een berg programma's open gooit terwijl je in CPU-z kijkt wat dit doet met de processorsnelheid.

Een andere mogelijkheid kan zijn dat er bepaalde power savings instellingen zo ingesteld staan dat je processor op een energiebesparende snelheid draait

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-09 16:18

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Heb je niet toevallig in de bios geprutst, en de multi op 4x gezet IPV 8x?

• Cashew
Stressed blijven de waardes gelijk.

Ik heb ooit een powersaving programma gebruikt (edit: Notebook Hardware Control). Ik ga hem even opzoeken en opnieuw installeren.

[Voor 11% gewijzigd door Cashew op 03-10-2010 19:50]

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:38
Zoals tribledragon zegt: De bussnelheid van 200mhz doet er inderdaad aan denken dat alleen de processor trager is. En aangezien multipliers niet heel makkelijk veranderen zou ikzelf zeggen dat de processor daar zelf voor heeft gekozen. 200mhz is trouwens een prima bus voor jouw processor. Zelfopgelegde snelheidsbeperking is inderdaad waarschijnlijker door energiebesparing dan door een kapotte processor. Succes met windows uitpluizen :)

• Cashew
D4NG3R NL schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:48:
Heb je niet toevallig in de bios geprutst, en de multi op 4x gezet IPV 8x?
Dat is dus het mooie ervan: Ik kan in mijn BIOS -voor zover ik weet- niet de multiplier aanpassen. Ik kan alleen een wachtwoord bij opstarten instellen enz. Echt low-tech dus.

• Cashew
oke. het energiebeheerprogramma NHC heeft er verder niets mee te maken. de CPU loopt nog steeds op 800MHz.

Ik had ooit ook een programmaatje voor meer prestaties: Game Booster. Dat was om processen uit en aan te zetten. Kan dat hiermee in verband gebracht worden?

< edit:
< Gamebooster ingeschakeld levert niet veel op. Er lopen dan 53 ipv 58 processen -> joepie 8)7
< CPU-Z zegt altijd de waarheid toch?

[Voor 21% gewijzigd door Cashew op 03-10-2010 20:14]

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:38
Ja, maar niet op een serieuze manier. Controleer eens of je energiebesparende instellingen allemaal op voluit rammen staan (windows zelf heeft er een aantal, in je bios zou zomaar iets kunnen zitten, maar ook hebben sommige laptopmerken er hulpprogrammaatjes voor). Vergeet niet ook de geavanceerde opties na te kijken. Anders, wat doet een verse windows install? O-)

• securman
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-07-2012

securman

zwoegt wat af ..

Als je Windows als oorzaak verdenk , start eens een Linux Live CD en kijk dan hoe snel een en ander is. Er is vast wel een programma te vinden wat onder Linux de snelheden kan meten.

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 00:28
Ik zelf heb een Fujitsu Siemens Amilo 1437G die (ongeveer) hetzelfde probleem had.
Standaard loopt deze op 1700 MHz, en na een jaar of 3 liep deze na het booten op 800 MHz.

Het heeft me best wel wat tijd (en moeite) gekost om uit te zoeken wat het probleem was.

De multiplier staat standaard op 13x (13x133 = 1700MHz)
maar vanaf toen liep hij op 6x (6x133 = 800MHz)

Bij mij was de oplossing uiteindelijk heel simpel:
In het BIOS bij het rechter tabje aangeven: RESET TO DEFAULT SETTINGS

Dit loste het probleem op, en vanaf toen werkte alles weer als vanouds :D

[Voor 18% gewijzigd door SmiGueL op 03-10-2010 20:29]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Cashew
wheez50 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 20:12:
Ja, maar niet op een serieuze manier. Controleer eens of je energiebesparende instellingen allemaal op voluit rammen staan (windows zelf heeft er een aantal, in je bios zou zomaar iets kunnen zitten, maar ook hebben sommige laptopmerken er hulpprogrammaatjes voor). Vergeet niet ook de geavanceerde opties na te kijken. Anders, wat doet een verse windows install? O-)
Problem solved :*) : in mijn BIOS stond bij Power een optie 'Battery Long Life' op Enabled. Deze heb ik veranderd naar Disabled en het probleem is verholpen :-)

Bedankt voor alle reacties en hulp!

PS: Als iemand nog weet waar ik een AMD Turion 64 x2 kan kopen hoor ik het graag. _/-\o_

edit: Hoe moet een topic worden gesloten en wie moet dat doen? :+

[Voor 4% gewijzigd door Cashew op 03-10-2010 20:25]

• daantjer94
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 02-09 22:44

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

hij verdwijnt gewoon over het algemeen, en als je iets wilt kopen moet je google gebruiken

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee