Toon posts:

Mogelijke oorzaken blijvend defect gaande harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze morgen was ik druk bezig met het herinstalleren van mijn HTPC. Immers, ik had terug een harde schijf waarop ik het OS kon plaatsen. Vanavond zou ik weer film kijken! Bij het formatteren werd ik getrakteerd op een BSOD. De PC herstarte en kwam niet meer voorbij het drive init scherm. Fantastisch dacht ik, wordt hij de elfde?

Bovenstaande mag dan als (bedroevende) fictie klinken, het is het niet. Vandaag ging voor de elfde keer een harde schijf in één en een half jaar tijd stuk. Een twaalfde zit er aan te komen (I/O errors a volonté). Ze zijn allemaal kapot gegaan in mijn HTPC. Er zitten er meestal twee of drie in. Ze zijn allemaal ergens in diezelfde periode aangekocht. Ze zijn van verschillende merken (Samsung, Seagate en Western Digital). Sommige zijn al één of meermaals geRMAed. Ze zijn van verschillende leveranciers.

Ik ben ten einde raad. RMAen kost mij bijzonder veel geld (gemiddeld 22,32 euro per schijf als er betaald moet worden, dank u dat ik de verzendkosten door en terug mag bekostigen) en nog meer tijd (mailen/telefoneren, uitbouwen, verpakken, verzenden, inbouwen, software herinstalleren/data overzetten en om nog maar niet te spreken over de tijd dat de leverancier nodig geeft om een vervangingsexemplaar op te sturen). Ik ben er bijzonder voorzichtig mee, ze krijgen voldoende frisse lucht,... . De backup schijven gaan defect nog voor ik de defecte schijven kan vervangen. Ik ga niet boffen maar verder doet elk ander onderdeel in de HTPC het perfect. Het kan toch niet meer dat ik "gewoon met een slecht exemplaar" te doen heb. De problemen variëren tussen of zijn een combinatie van SMART errors, I/O errors, als schimmel groeiende bad sectors, weg vallen van de schijf of zelfs de schijf niet meer kunnen starten.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? Ik ben er mij van bewust dat mijn openingspost weinig informatie bevat maar ik heb gewoon geen flauw idee wat relevant is om te vermelden.

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:05
is je voeding nog wel goed?

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Heb je wat meer informatie over de rest van je HTPC? Ik neem aan dat je je HTPC gewoon stil laat staan en niet verplaatst? Wat voor moederbord heb je (en / of raidcard)?

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-02 22:21

epic_gram

undercover moderator

Bij mij overleiden de harde schijven ook aan de lopende band. Ik heb er nu een fannetje op gericht, en ze worden nu max 30 graden. Helaas een poosje terug alweer 2 bad sectors op mijn samsung T166 van 320 GB. Volgens mij kan je niets meer doen dan zorgen voor een goede ventilatie, en je pc zo min mogelijk verplaatsen. Wie weet komt het wel door een trillende behuizing, en kunnen elastiekjes helpen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Te denken valt aan:

-Te warm (erg warm)
-Te koud (bij 15 graden is er aantoonbaar meer uitval)
-Trillingen (boxen?, resonantie tussen disken)
-Lomp gedrag als drives draaien (verzetten apparaat)
-Voeding (gewoon rotte voeding)
-Vreemde pieken op je stroom (stroomblok met stroomfilter/overspannings beveiliging kost geloof ik iets van 15 euro bij blokker)
-Niet geaard (waarom? wordt wel genoemd..)

of...

Lompe pech.... :'(

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik veronderstel dat de voeding in orde is. Zou ik geen problemen moeten hebben met andere onderdelen indien de voeding deffect zou zijn? Misschien interessant om weten is dat er op één van de voedingskabels die naar de HDD's lopen ook nog een optical drive zit. De voeding betreft een Enermax MODU82+ 525 Watt.

De HTPC wordt nooit verplaatst, je kan er zelfs niet tegen lopen. Het moederbord betreft een GigaByte GA-MA78GM-DS2H rev. 2.0. Geen RAID kaart.

De schijven worden 32 - 34° C en zitten net achter de intakes. Allemaal gesuspend in broekrekkers ( :) ) of gemount met van die "rubberen rondjes" dingen.

Er staan wel boxen in de buurt... . Maar die staan er van weg gerecht en nu ook niet bepaald op of tegen. Ook zet ik het volume nooit echt hoog en zijn ze magnetisch afgeschermd.

HTPC is aangesloten op een Belkin Pure A/V stekkerblok en is geaard.

Bedankt voor de vele snelle reacties trouwens!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2010 19:45 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:34:
Ik veronderstel dat de voeding in orde is. Zou ik geen problemen moeten hebben met andere onderdelen indien de voeding deffect zou zijn?
10+ disks stuk in zo'n korte tijd, dat klopt niet. Er is iets mis met je PC.

Ofwel is je voeding brak, ofwel het moederbord. Ik gok de voeding maar de enige manier is testen. Vervang de voeding door een nieuw exemplaar van kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik het zeker mee eens. Echter wil ik geen kwalitatieve voeding die mij honderd euro gekost heeft en waar ik nog een jaar garantie op heb buiten smijten zonder zeker te zijn dat die de boosdoener is. Is hij de boosdoener wil ik dit onweerlegbaar kunnen voorleggen aan de leverancier. Is hij de boosdoener niet wil ik geen onnodige kosten maken. Met andere woorden, hoe weet ik zeker dat het de voeding is?

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Je hebt inderdaad een A-merk voeding, hoewel deze ook stuk kunnen gaan. Kun je de voeding eens doormeten? Eigenlijk zou je eens moeten kijken of er spanningspieken (zowel opgaand als neergaand) voorkomen. Wat je ook kunt proberen is contact op te nemem met Enermax, om te vragen wat zij erover denken.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik ga voor de multimeter manier...

Produceert je voeding wel constant de juiste stroom of heb je fluctuaties...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iemand gevonden die hem voor mij wil uit meten. Zelf heb ik er het materiaal en de benodigde kennis niet voor. Wat als het de voeding is? Enige implicaties voor de andere onderdelen in het systeem? Wat als het de voeding niet is? Moederbord gaan vervangen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:52
Overigens, wat betreft je RMA-kosten: die kan je flink drukken door bij de fabrikant zelf RMA aan te vragen. Serienummer en modelnummer invullen, adres opgeven, opsturen en binnen 2 weken heb je een vervangende schijf terug van de fabrikant. Dat gedoe met winkels en zowel heen als terug zelf betalen is niet meer van deze tijd.

Vanmorgen aangemeld als Channel partner bij Seagate, 17 disks in een tekstbestandje gegooid en geupload, 16,75 aan verzendkosten kwijt. Lijkt er meer op.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Zit je voeding op een geaard stopcontact? En zo ja: is je geaard stopcontact ook daadwerkelijk geaard?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:34:
HTPC is aangesloten op een Belkin Pure A/V stekkerblok en is geaard.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Een kennis van me had een voeding die meerdere hd's defect maakte, met gewoon oppervlakte scannen kreeg de hd defecte sectoren.(bleef ook hangen met scannen).
3 hd's defect en sata poort defect.
Toen andere voeding erin en nieuwe hd, toen was het goed.(hd op een nadere poort aangesloten).

Leen een andere voeding, of wissel om met een andere pc.

Verwijderd

Klinkt als een voedingprobleem. kan haast niet anders....te hoge temperatuur zou je wel opgevallen zijn.

Verbaast me enigzins dat je pas hier komt vragen na het verliezen van ELF(!) harde schijven...na schijf 2 ga ik meestal al zoeken.

Vervang voeding, en koop een goedkope overspannings-beveiliging, of een dure ....als je toch 11 harde schijven er door heen kan jassen, koop dan een UPS.

In de volgorde van waarschijnlijkheid:
1 kapotte/slechte voeding
2 te hoge temperatuur
3 trillingen/schokken/klappen (heb je kinderen en gebruiken ze je htpc als drumstel?)
4 Fout op het moederbord
5 pieken in de externe stroom (overspanningbeveiliging)
6 kabouters/zonnevlam/aardmagnetisme/stand van de planeten/elfjes/je Ex/Al Qaida/Je slechte karma

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
Heb je niet toevallig een zware speaker/box/subwoofer dichtbij staan? Kan zijn dat een magnetisch veld de boosdoener is. Anders weet ik het ook niet, mischien toch de underpants gnomes.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:52
Misschien ook nog relevant: de kabels en de aansluiting op het moederbord. Ik heb lange tijd terug veel schijfproblemen gehad met een schijf waar niks mis mee was, bleek de SATA kabel gewoon een prutsding te zijn.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een magnetisch veld lijkt mij sterk, aangezien harde schijven wel wat kunnen hebben, tenzij je met een sterke magneet er echt over gaat gaan.

Maar kijk inderdaad eens heel goed naar de voeding. Niet alleen gewoon uitmeten (sterk schommelende spanningen zijn funest voor een harde schijf!), maar ook de aansluitingen nakijken. Zien dat er bijvoorbeeld geen slecht contact zit in de molex stekker die je gebruikt. Vervang ook de SATA kabel eens. Kijk de aansluiting op het moederbord ook eens na.

Mijn gok is dat je voeding geen stabiele spanning geeft. Ik heb zo ook eens iemand bij mij gehad die al aan de vierde harde schijf in één jaar zat, en zijn voeding bleek gewoon continue te wisselen tussen 10,8V en 12,9V. Let er ook op dat je ook de voeding meet onder belasting. Sommige voedingen doen het nog prima idle, maar geven problemen wanneer ze meer stroom moeten leveren.

• Chamalla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11-2022
Admiral Freebee schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 15:37:
Een magnetisch veld lijkt mij sterk, aangezien harde schijven wel wat kunnen hebben, tenzij je met een sterke magneet er echt over gaat gaan.
en met sterk bedoelt hij die magneten die auto's optillen bij de schroothoop ;)

• zzemutahh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05-2025
Al 'ns naar je SATA kabeltjes gekeken ? Zeker de wat oudere hebben vaak brakke connectors, tegenwoordig klikken ze vast, ik blijf het echter kwetsbaar spul vinden.

Ik heb weliswaar niet zo'n gigantisch probleem als jij (11 in 1,5 jaar) maar wél 3 in 2 jaar, in een HTPC met 3 schijven.

Verder waren mn schijven tot onlangs regelmatig 'verdwenen' !! Ik heb toen allemaal nieuwe SATA kabels dering gestopt, en sindsdien geen problemen meer.

Verder houd ik de SMART parameters met Speedfan in de gaten, die hebben toch een redelijk voorspellende waarde: als Speedfan zei "80% OK" ging mn disk er binnen een paar maanden aan.

Verder sluit ik me vooral op het punt van temperatuur bij vorige sprekers aan: houd ze koel. Mijn HTPC is deels passief gekoeld, staat ín een kast (met nét voldoende ruimte/lucht) dus dat blijft een uitdaging.

Ik ga nu naar een oplossing met een NAS met RAID1 in mn kelder.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:44

Aganim

I have a cunning plan..

Verder houd ik de SMART parameters met Speedfan in de gaten, die hebben toch een redelijk voorspellende waarde: als Speedfan zei "80% OK" ging mn disk er binnen een paar maanden aan.
Hmm, ik weet niet wat anderen hebben ervaren, maar de meeste schijven die ik kapot heb zien gaan, deden dit terwijl SMART nog aangaf dat alles dik in orde was.

Ik geef je gelijk dat op het moment dat als de SMART waardes gaan dalen, het wel tijd wordt om aan vervanging te denken. Maar staar je in ieder geval niet blind wanneer SMART geen problemen aangeeft, ook dan kan een schijf al rot zijn.

• zzemutahh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05-2025
Klopt, dat bedoelde ik ook te zeggen: Speedfan roept '80 %' , jij denkt 'nou dat valt nog mee' en BOEM!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Aan de andere kant heb ik dan verschillende schijven die in een maand tijd van 99 naar 15% zijn gezakt. Maar dat was 1.5 jaar geleden en ze werken nog steeds prima.

bij mij gaan hd's in mijn popcornhour ook maar een jaar mee. maar dat ligt aan de combi veel te warm en veel te veel trillingen (veel lopen op een houten vloer.....)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa, niet alleen het % zegt alles, maar vooral bepaalde SMART waarden. Veel harde schijven die ik heb weten stukgaan begonnen een paar weken/maanden ervoor slechte sectoren aan te geven. Dit kan je zien aan de waarden zoals "reallocated sector count". Eentje kan doorgaans geen kwaad, maar als het aantal begint te stijgen...
Pagina: 1