Onboard raid: LSI of Intel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 08:17
Sinds kort heb ik de beschikking over een asus moederbord (Z8PE-D18) met daarop twee Western Digital 600 gb Velociraptors. Deze wil ik graag in raid 0 gebruiken, en ik heb de keuze uit de LSI Megaraid of Intel Matrix Storage (op een Intel ICH10R onboard sata controller).

Het enige verschil wat ik heb kunnen ontdekken is dat LSI ook Linux ondersteunt. In mijn geval is dit niet relevant aangezien in windows server of win7 ga draaien.

Van de asus site:
SATA Controller:
Intel® ICH10R:
6 SATA2 300MB/s ports
Intel Matrix Storage (for Windows only)
(Support software RAID 0, 1, 10 & 5)
LSI® MegaRAID (for Linux/Windows)
(Support software RAID 0, 1, 10)

Wat zou de betere keuze zijn (snelheid en stabiliteit etc), gebruik maken van LSI of Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 14:15
Geen idee werkelijk, maar extra chips zijn veelal inferieur aan de Intel chipsets is mijn indruk.

Bij raid-0 maakt het qua snelheid mogelijk niets uit, maar ik zou beide gewoon even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ParkOverall schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 00:46:
Geen idee werkelijk, maar extra chips zijn veelal inferieur aan de Intel chipsets is mijn indruk.

Bij raid-0 maakt het qua snelheid mogelijk niets uit, maar ik zou beide gewoon even testen.
Alleen is LSI een echte RAID controller fabrikant, het ligt aan het type welke controller je beter kunt gebruiken, maar dat kan al gauw nu juist de LSI controller zijn. Over welke moederbord praten we hier eigenlijk, want wanneer er een LSI controller onboard zit praten je vaak over een server of zwaar werkstation bord.

edit: Even overheen gelezen Asus Z8PE-D18, een server bord dus. Het is even kijken aan welke bus de LSI controller hangt, maar best mogelijk dat deze de betere controller is (nog niet naar gekeken). Overigens voor RAID0 zal het weinig verschil maken, aangezien er geen pariteit berkent hoeft te worden, dus aan een heel simpele controller heb je vaak al voldoende.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 04-10-2010 10:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 08:17
Het vreemde is dat het lijkt alsof LSI en Intel beide ondergebracht zijn in dezelfde Intel ICH10R controller.
Maar goed, ik zal beide proberen en benchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
indian schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:12:
Het vreemde is dat het lijkt alsof LSI en Intel beide ondergebracht zijn in dezelfde Intel ICH10R controller.
Maar goed, ik zal beide proberen en benchen.
Lijkt me sterk aangezien de ICH10R een Intel chip is en Asus daar dus echt niks van LSI ingestoken heeft.

https://discord.com/invite/tweakers