Toon posts:

Cooler Master Hyper TX3 vs AMD stock cooler vs Scythe Mugen

Pagina: 1
Acties:

• Sjorsdew
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02-03-2014
Voor mijn nieuwe systeem wil ik graag een processor cooler aanschaffen. Ik dacht zelf aan de Cooler Master Hyper TX3, omdat deze lekker (15.90) goedkoop is. En mijn budget ongeveer 25 euro is.

Eisen: Ik ben geen hardcore overclocker en bij Idle omstandigheden moet hij wel een beetje stil zijn, bij zware omstandigheden (gamen) maakt het me niet veel uit.
Zie mijn systeem hieronder:

Processor: AMD PHE X4 955 BE
Kast: Cooler Master CM 690 II Advanced
Geheugen: GeIL GV34GB1333C9DC
MoBo: Asrock 870 extreme 3
Videokaart: Asus EAH 4890 1GB GDDR5

Ik vroeg me alleen af of de TX3 veel beter is dan de nieuwe AMD BE stock coolers (inclusief koperen heatsink fan). Ik heb btw al veel site's doorgespit, maar het waren telkens vergelijkingen met intel stock coolers:(

Of kan ik beter voor de veel duurdere (37 euro) EN grotere Scythe Mugen 2 Rev B gaan. En zoja... Past dit beest wel goed in mijn CM 690 II Advanced zonder al te veel aanpassingen?

Alvast bedankt voor de moeite!
Sjors

@ edit: plaatje was verkeerd & ik heb idd een 870 extreme 3 :)

[Voor 21% gewijzigd door Sjorsdew op 03-10-2010 14:54]

• DrEvil1986
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:37
Die scythe mugen gaat passen.
Heb 'm zelf ook in mn kast, ook een CM690 Advanced II.

Tevens is dit de stilste van het stel, veel fanbladen op een grote fan, en een enorm vinoppervlak.
Er is nog zo'n 1,5 cm ruimte tussen de kastdeur en de bovenkant van de heatsink.

Het verschil tussen de TX3 en de stock fan zal niet veel zijn.
De TX3 vond ik persoonlijk stiller, maar dit gaat alleen op als de fan op lagere toerentallen blijft.
Wanneer je gaat b.v. gamen wordt deze inderdaad toch een stuk minder rustig.

Ik heb geen idee hoe stil de stock fan is op lagere toerentallen, maar als je wat meer eisen heb zou ik toch voor de Scythe Mugen gaan.

[Voor 24% gewijzigd door DrEvil1986 op 03-10-2010 14:42. Reden: uitbreiding]

• Sjorsdew
@ DrEvil1986 Geen groot verschil dus... Ik heb idd gelezen dan de TX3 alleen ietsje stiller is bij lagere toerentallen.

Ben trouwens echt benieuwd hoe jouw kast met de Scythe Mugen 2 Ref B eruit ziet!? Heb je hier heel misschien een foto van :) ?

@ Edit was ff vergeten te vragen of je ook een AM3 socket met een zelfde soort mobo hebt... Ik heb namelijk gelezen dat de Scythe Mugen soms niet past in een CM 690 II Advanced!!!

[Voor 26% gewijzigd door Sjorsdew op 03-10-2010 15:00]

• The_Lonely
  • Laatst online: 19-11-2010
ik neem aan dat je de Asrock 870 extreme 3 bedoeld.
extreme 5 bestaat niet volgens mij

• Sjorsdew
@ The_Lonely sowieso een extreme 3! (heb het al veranderd)

• Sjorsdew
Ik zie dat DrEvil1986 ook een Core i7 860 heeft...

Bij mijn MoBo zit het werkgeheugen praktisch naast CPU socket. Bij intel MoBo's zit er meestal een veel grotere afstand tussen. Daarom snap ik niet dat de Scythe Mugen gaat passen... of zweeft hij misschien boven het werkgeheugen?

• wâldpyk
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21-09 21:58

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

als je geen ozc reaper geheugen hebt dan gaat het makelijk passen met een mugen.

ik heb het zelf ook maar dan op een matx plankje. als je gewone geheugen bankjes hebt overdekt de cooler de geheugen latjes. en als je reapers hebt zoals ik dan kan je er geen fans op plaatsen of alleen aan de andere kant. maar daar zit meestal een fan van de kast zelf

If water polo was easy, it would be called football

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-09 22:03

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

De TX3 is echt gemaakt ter vervanging van stock Intel/AMD koelers. Hij is een stuk stiller, maar is qua prestaties ongeveer gelijk.

De Mugen II is gewoon een high-end (Qua prestaties, niet qua prijs :P) luchtkoeler. Hij is dan ook een stuk groter en koelt een stuk beter.

Edit: Als je budget zo'n 25 euro is, ga dan voor de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus

Lekker stil, en koelt een heel stuk beter als de stock koeler :)

[Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 03-10-2010 15:48]

• wâldpyk

wâldpyk

ik zie nu pas dat je budget 25 euro is probeer eens via v&A aan een mugen te komen meestal zijn ze dan rond de 20 euro + 6 euro verzendkosten

• Sjorsdew
Dat is zeker een mooie optie D4NG3R NL!

Bij zercom (daar koop ik mn pc) kan ik deze cooler voor 28 euro krijgen. Ik vind het vooral mooi dat hij kleiner is dan mugen II.

MAARR ik heb ook gelezen dat bij te veel herrie maakt (zie deze reviews) Dat is dus 9 euro goedkoper dan Mugen II. Omdat 9 euro niet super veel is ben ik nog wel even aan het twijfelen...

En de Mugen II blijft natuurlijk een stuk stiller (ook bij hoge toerentallen).

@ wâldpyk tweedehands is ook een optie idd :)

• [Remmes]
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-09 03:46
topic numerrrrrrrr 8472930....

cm is goed voor het geld als je low budget hebt, mugen is duurder maar is ook beter

ja, daag.

• Sjorsdew
Ik weet het Remmes :) De TX3 valt trouwens af... Ik twijfel dus tussen de Mugen II en de CM hyper 212.

Prijs: De Mugen II is enkel 9 euro duurder.
Geluid: Bij hoge toerentallen is zelfs de Mugen II erg still. De CM hyper 212 is allen lekker stil bij lage toerentallen.
Uiterlijk: De Mugen II is echt super groot, daarom vind ik de CM hyper 212 iets mooier.

Tweede hands is er niets aantrekkelijkst te vinden helaas

Hhaha wat een dilemma... |:( wie o wie geeft de doorslag :) ?

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Je hebt toch geen raam, dus wat boeit de grote/uiterlijk van de koeler 8)7.

Ga je overklokken?
Ja - Mugen II
Nee/niet zo heel hoog - Hyper 212

Zo simpel is't :P

[Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 03-10-2010 17:04]

• Sjorsdew
Je hebt helemaal gelijk! Het wordt de hyper 212!

Thx allemaal!

• wâldpyk

wâldpyk

V&A aangeboden: Scythe Mugen s775

is alleen maar 775 maar ik heb de overige socket dingen wel liggen stuur ik je gratis op

• Sjorsdew
Maar dat is dus een oudere versie van de Scythe Mugen II. En met die andere socket brackets gaat het dus gewoon passen op een AM3?

Volgens de specificaties is hij enkel geschikt is voor een AM2 MoBo. Als het wel zou passen.. zijn de coolprestaties overigens te vergelijken met zijn opvolger?

[Voor 38% gewijzigd door Sjorsdew op 03-10-2010 18:04]

• loliepop
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 25-06-2015
heb zelf ook de mugen 1 met pp op een 1090t die 3.8ghz doet
werkt prima temps niet boven de 50 graden onder stressed

• Sjorsdew
Was ik er eindelijk uit... komen jullie met de Scythe Mugen 1 aankakken |:( |:( |:(
Hahaha prachtig!

@ wâldpyk Ik heb nu pas door dat die advertentie niet van jou is:D Echt super dat je die dingen op kan sturen als ik voor de Mugen 1 ga :)

[Voor 49% gewijzigd door Sjorsdew op 03-10-2010 18:38]

• wâldpyk

wâldpyk

ze liggen hier alleen maar in de weg. heb ze nog gehouden zo dat ik iemand er blij mee kan maken :P

• DrEvil1986
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:37
@Sjorsdew:

Heb inderdaad een core i7.
Maar de koeler "staat" inderdaad een eindje boven het geheugen.
Als de heatsinks van je ram niet ver boven het printje uitsteken zit je goed.

Een foto kan ik waarschijnlijk morgen pas regelen, ik zal kijken wat ik kan doen.
Of ben je er al uit?

En zoals men hierboven zegt:
Een Scythe Mugen is inderdaad een zeer nette/goede koeler, zeker voor zijn prijs.
Maar er zijn genoeg alternatieven voor €25, alles hangt af van je eisen.

• aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 19:41
Sjorsdew schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 15:24:
Bij mijn MoBo zit het werkgeheugen praktisch naast CPU socket. Bij intel MoBo's zit er meestal een veel grotere afstand tussen. Daarom snap ik niet dat de Scythe Mugen gaat passen... of zweeft hij misschien boven het werkgeheugen?
De fan hangt over het geheugen, maar bij "normaal" geheugen zonder heatspreaders past dit prima. Zie foto:

• Sjorsdew
Dat ziet er goed uit!! Op mijn geheugen zitten wel heatspreaders maar deze steken niet uit zoals bij de ozc reaper bijvoorbeeld.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Je kan ook de fan aan de andere kant zetten als het echt niet passen zal ;) . Zelfs nog aan de boven/onderkant :)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-09 13:08
El-Cheapo optie:
Monteer een fan als deze: pricewatch: Arctic Cooling F9 Pro PWM

...met tie-wraps aan de heatpipes van je stock CPU cooler vast, nadat je de originele fan hebt weggehaald :P
Maar maximaal 2000 RPM via PWM-aansturing, dus waarschijnlijk wat minder koelcapaciteit dan het origineel.

• Sjorsdew
Owja ik ben trouwens voor de scythe mugen 2 rev b gegaan. Ik wilde niet moeilijk doen om 8.60 :)
Ik weet van mezelf dat ik later toch ga balen, als ik voor de mindere optie kies.

EN mijn kast is ook gewoon lekker stil ;)

Het monteren schijnt erg lastig te zijn, maar dit komt vast wel goed!

• Verderf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:43
bij de mugen moet je je hele mobo eruit halen en uiteindelijk je mugen met de koeler erop in je kast bouwen.

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 19:41
Sjorsdew schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:20:
Het monteren schijnt erg lastig te zijn, maar dit komt vast wel goed!
Inderdaad gewoon moederbord uit de kast halen. Mugen op de kop leggen, moederbord erop leggen en schroefjes aandraaien. Ik heb twee linkerhanden en ik vond het niet moeilijk.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee