Toon posts:

Grafische problemen met nieuwste MBP

Pagina: 1
Acties:

• 4ppl3
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 27-11-2017
Hallo,

Ik ondervind grafische problemen met mijn splinternieuwe Macbook Pro 15.4"
De problemen zijn merkbaar bij het scrollen op bijv. webpagina's, je merkt dat het beeld dan begint te flikkeren. Het is dan wel lastig om waar te nemen maar onbewust valt het toch op.

Ook in in cover-flow heb ik het in meer en mindere maten. Vooral wanneer ik even een spel heb gespeeld en mijn videokaart wam is geworden is het duidelijk merkbaar.

Bekijk deze vid die ik heb gemaakt om een wat duidelijker beeld te krijgen van het probleem
http://vimeo.com/14554815

Dit was direct na het spelen van een spel toen mijn videokaart erg warm was.

Het betreft de MBP met de NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB. Alle software is up-to-date.

Zijn er meer mensen die last hebben hier van?

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 07:54
Je geeft het zelf al aan dat het lastig is om waar te nemen... Daar wil ik mebij aansluiten ik zie het niet en heb het filmpje nu 3x gezien.

Kun je niet een duidelijker voorbeeld geven?

• 4ppl3
ik zie het duidelijk op het filmpje hoor. kijk goed naar het plaatje van "The Polie" aan de linkerkant. Je ziet dat het plaatje in stukjes gaat (ofzo)

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 02:05

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je bedoelt die lijn in het midden? Dat is Vertical Sync. Kan je dat niet aanzetten in de drivers van Nvidia?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• 4ppl3
he, nee? Zien jullie dan niet hoe die album-plaatjes eruit zien als je ze beweegt?

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 02:05

Snake

Los Angeles, CA, USA

Niet echt blijkbaar, maak eens een filmpje in een donkere kamer en met een camera met wat meer fps :P

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• 4ppl3
het is echt duidelijk te zien. Kijk geod vanaf 4sec; je ziet dat die plaatjes die smooth bewegen en erg flikkeren. Je ziet dat het plaatje van The Police in stukjes gaat wanneer het beweegt.

• G33st
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 00:05
Ik moet zeggen dat ik het wel zie, als je hen en weer scrollt dan loopt het scrollen van die brillen heel iets achter lijkt het. Maar dit is echt bijna niet merkbaar, en wanneer scroll je nu zo snel heen en weer?

• 4ppl3

Zo ziet het er dus uit wanneer het beweegt. Dat gaat dan wel zo snel dat je het lastig ziet maar onbewust merk je het toch wat erg vervelend is bij het kijken.

• TomF
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 00:12
Dit hoort echt niet zo... Lijkt heel erg op een driver probleem, al heb ik dit nog nooit gezien bij Osx....

• 4ppl3
nee.. dat vond ik ook al.
Maar drivers kan je niet downloaden voor OSX. Wat zijn de mogelijkheden daarbuiten?

• Sokkiejjj
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12-09 18:33

Sokkiejjj

🍻Môh! Hèlemààl goud!🍻

4ppl3 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 12:52:
nee.. dat vond ik ook al.
Maar drivers kan je niet downloaden voor OSX. Wat zijn de mogelijkheden daarbuiten?
Dat heet image tearing, en als zoiets voorkomt is het een driver.
Zie hier (Apple site).

Ik hoop dat je daar wat wijzer van word. Je moet de software i.i.g. proberen up te daten.

[Voor 10% gewijzigd door Sokkiejjj op 03-10-2010 21:52]

🧮AMD Threadripper 2950X 🧰Asus ROG Zenith Extreme 🎮Asus ROG Strix RX VEGA64 🧠G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14Q-64GTZR x2 💽Corsair MP510 960GB x2 🌡️CM ML360 RGB TR4 💼CM MC500M ⚡Asus ROG Thor 1200W 🖥️AOC AG322QC4 ⌨️Logitech G613 🖱️Logitech G703

• 4ppl3
ik heb de stappen gevolgd maar het probleem blijft! Heb nog gekeken bij een andere 15.4 MBP en die heeft nergens last van.

Wanneer je over een pagina met text scrolt zie je de tekst ook knipperen.

• asaki
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17-09 21:49
Ik zou even langs de apple dealer gaan.

Overigens, als de computer te warm wordt, installeer dan smcfancontrol! :)

• 4ppl3
Hallo mensen,

ik heb Apple gebeld en kan met mijn MBP langskomen bij ARP. Maar ik ben niet overtuigd van GPU problemen met mijn Macbook.

Dit is de laatste stand van zaken omtrent het probleem:

Ik ben er achter gekomen dat Firefox een grote rol speelt in dit probleem. Want toen ik Safari goed ging testen bleek dat ik daar nauwlijks nog last heb van de "scroll-problemen". Het is echter nog niet 100%

Een voorbeeld is iPhoneclub.nl, daar opende ik een afbeelding in een topic, die wordt dan geopend in een apart kader. Wanneer ik dan op "Close" klik gaat dat kader met een mooi fade-out effect weg, in Firefox zie je dan een paar horizontale strepen door het beeld wanneer dat kader sluit... In Safari gaat dat wél mooi...

Maar nu..

Ik kwam terecht op deze website, daar knippert het beeld links en rechts, toen ik begon te scrollen was het helemaal feest! Dit zowel in Safari als in Firefox. Zelfs een screenshot maakt dat mijn scherm knippert.

Toen heb ik mijn Samsung scherm aangesloten op mijn MBP (Mini displayport - VGA) en ook daar knippert het net zo erg (In Firefox nog weer erger dan in Safari. Op een Sony Vaio nergens last van...

Zouden jullie eens kunnen kijken hoe die layout bij jullie wordt weergegeven? Ik ben benieuwd.
Vertel dan even wat voor Mac/PC je hebt.

• bn326160
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10-09 20:58
Geen enkel probleem met de site op Chrome op Snow Leopard. (MBP 2009)

Het zal idd wel aan je videokaart/drivers liggen ;)

🤞🏻

• 4ppl3
Oke.. bedankt.

Met een handig tooltje dat ik heb gedownload kan ik handmatig bepalen welke videokaart er wordt gebruikt. Wanneer ik kies voor Intel HD heb ik op die site ook geen problemen, totdat ik ga scrollen, dan gaat ie toch knipperen.

Maar bij de Nvidea 330M knippert ie zelfs als ik niet scroll.

Vanmiddag ben ik naar de Apple winkel geweest en heb daar gekeken op verschillende Macbooks. Allemaal het zelfde op die website, alleen knippert mijn 330M ook als ik niet scroll en de MacBooks in de Apple store alleen als je scrollt. Helaas weet ik niet welke videokaart er op dat moment actief was..

Dat tekst begint te flikkeren/knipperen bij het scrollen hadden ook alle MacBooks daar. Bij mij doet ie dat zowel op de Intel HD als de 330M.

Maar dat kan ook zijn dat het beeldscherm van de MB's gewoon een vrij lage response tijd heeft oid.

Knippert/flikkert de tekst bij jullie ook als je scrollt in bijvoorbeeld dit topic? PC of Mac.

//edit: Net ff gekeken op de laptop van mijn vriendin en daar flikkert de boel ook als je niet scrollt en bij het scrollen knippert het dus ook. Wat mij betreft is er dan niets aan de hand met mijn MBP.

Want bij de Intel HD op mijn MBP knippert ie alleen als je scrollt.

[Voor 34% gewijzigd door 4ppl3 op 16-10-2010 21:01]

• Kamose
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 31-05-2016
Hey ik heb hetzelfde probleem onder Firefox met mijn 3 maanden oude MBP 13". Ik heb dus alleen zo'n 320M kaartje. Bij mij flikkert hij ook als ik niet scroll.

Misschien is het iets van de laatste MBP serie?

Ik heb het trouwens alleen bij die website die jij gaf. Verder heb ik het nog niet gezien.

[Voor 18% gewijzigd door Kamose op 16-10-2010 20:56]

\x31\xc0\x50\x68\x2f\x2f\x73\x68\x68\x2f\x62\x69\x6e\x89\xe3\x50\x89\xe2\x53\x89\xe1\xb0\x0b\xcd\x80

• 4ppl3
//edit: Net ff gekeken op de Acer laptop van mijn vriendin en daar flikkert de boel ook als je niet scrollt en bij het scrollen knippert het dus ook. Wat mij betreft is er dan niets aan de hand met mijn MBP.

Want bij de Intel HD op mijn MBP knippert ie alleen als je scrollt.

En ja, die knipperende tekst is wss gewoon iets wat bij elke computer zo is en dat het pas opviel toen ik ging letten op alles wat meer een beetje afwijkt want alle Macbooks in de Apple winkel hebben dat, de Sony Vaio van mn moeder en de Acer laptop van mijn vriendin.

Knipperende tekst bedoel ik dus mee dat wanneer je scrollt de tekst een beetj vervormd en knippert tijdens het scrollen, je kan het dus ook niet lezen tijdens het scrollen. Dat is normaal toch?

[Voor 81% gewijzigd door 4ppl3 op 16-10-2010 21:08]

• MrFish
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08:42

MrFish

Untitled

Als dergelijke fijne lijntjes lijken te knipperen terwijl je niet scrollt, heb je waarschijnlijk last van "pixel-walk." (Als het gebeurt terwijl je wel scrollt, komt het gewoon door de responstijd van het scherm.)
Is heel normaal, alleen hebben sommige schermen er wat meer last van dan anderen. Doe deze tests eens.

iMac 24", 2.4 GHz, 3 GB - MacBook Pro 13", 2.26 GHz, 8 GB - MacBook 13", 1.83 GHz, 2 GB
30D - 18-55mm f/3.5-5.6 IS - 55-250mm f/4-5.6 IS - 50mm f/1.8 - 100mm f/2.8 Macro USM

• Awoodentree
  • Registratie: mei 2010
  • Niet online
Op een oude Windows XP bak had ik het scroll probleem ook. Maar, dat kwam pas nadat ik perongeluk de drivers van de NVIDIA FX 5200 had verwijderd. Daardoor moest hij over op de onboard videokaart, die dus dat scroll probleem gaf.

• 4ppl3
MrFish schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 01:00:
Als dergelijke fijne lijntjes lijken te knipperen terwijl je niet scrollt, heb je waarschijnlijk last van "pixel-walk." (Als het gebeurt terwijl je wel scrollt, komt het gewoon door de responstijd van het scherm.)
Is heel normaal, alleen hebben sommige schermen er wat meer last van dan anderen. Doe deze tests eens.
Handige site! Op beide kaarten heb ik geen last van "Pixel walk", alleen bij 4a een klein beetje.

Bij het scrollen knippert het echter wel.

//edit: op mijn grote Samsung scherm die via VGA is aangesloten flikkeren ze allemaal. En als ik deze bekijk op dat scherm kan ik een disco beginnen, ook al scroll ik niet. (allemaal horizontale balken met een roze gloed die van boven naar beneden gaan en de achtergrond knippert ook)

[Voor 21% gewijzigd door 4ppl3 op 17-10-2010 12:59]

• MrFish

MrFish

Untitled

Wellicht heb je dit al gedaan, maar voor de volledigheid: heb je de pixel-walk-tests ook full screen gedraaid? De full screen tests vind je onder de kleine testafbeeldingen. Uiteraard wel je browservenster zo groot mogelijk maken. Vaak heb je aan de randen wat meer last van geknipper dan in het midden.

Wat betreft je Samsung scherm: druk eens op de autotune knop terwijl je op die pagina zit :)

iMac 24", 2.4 GHz, 3 GB - MacBook Pro 13", 2.26 GHz, 8 GB - MacBook 13", 1.83 GHz, 2 GB
30D - 18-55mm f/3.5-5.6 IS - 55-250mm f/4-5.6 IS - 50mm f/1.8 - 100mm f/2.8 Macro USM

• 4ppl3
MrFish schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 20:23:
Wellicht heb je dit al gedaan, maar voor de volledigheid: heb je de pixel-walk-tests ook full screen gedraaid? De full screen tests vind je onder de kleine testafbeeldingen. Uiteraard wel je browservenster zo groot mogelijk maken. Vaak heb je aan de randen wat meer last van geknipper dan in het midden.

Wat betreft je Samsung scherm: druk eens op de autotune knop terwijl je op die pagina zit :)
Oh, niet gezien. Dan hebben de meeste toch wel in meer of mindere maten last van geknipper. Alleen die afbeeldingen met horizontale strepen hebben het niet.

Is dat erg?

• Tristal
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-05-2020

Tristal

PSN-ID Tristal

4ppl3 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 20:48:
Oke.. bedankt.

Met een handig tooltje dat ik heb gedownload kan ik handmatig bepalen welke videokaart er wordt gebruikt. Wanneer ik kies voor Intel HD heb ik op die site ook geen problemen, totdat ik ga scrollen, dan gaat ie toch knipperen.
Welk tooltje is dat? Ken het niet en lijkt me handig :)

iPhone 8 Plus iPad air 2

• MrFish

MrFish

Untitled

4ppl3 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 20:10:
[...]

Oh, niet gezien. Dan hebben de meeste toch wel in meer of mindere maten last van geknipper. Alleen die afbeeldingen met horizontale strepen hebben het niet.

Is dat erg?
Alle LCD's hebben daar last van, bij sommige valt het wat meer op dan bij anderen. Niets aan de hand. Op die site staat ook nog een uitleg van de oorzaak.

• marcelcee
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-09 05:20
Tristal schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:48:
[...]

Welk tooltje is dat? Ken het niet en lijkt me handig :)
Ik denk iets in de richting van gfxcardstatus. Gebruik ik zelf ook en werkt prima!

• Bosmonster
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-09 22:52

Bosmonster

*zucht*

MrFish schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 09:53:
[...]

Alle LCD's hebben daar last van, bij sommige valt het wat meer op dan bij anderen. Niets aan de hand. Op die site staat ook nog een uitleg van de oorzaak.
Als het goed is is dat nog steeds op te lossen met Vertical Sync. De oorzaak van tearing is namelijk simpel, dat de verversing van de beelden uit de videokaart niet synchroon is met de verversing van de monitor. En je hierdoor dus af en toe een beeld hebt met een gedeeltelijk oud frame en een gedeeltelijk nieuw.

De vraag is of VSync in te stellen is voor de interface.

Heb je trouwens Photoshop CS5 geinstalleerd toevallig? Die schijnt wat dingen te vernaggelen wat OpenGL settings betreft. (Adobe software *zucht*)

[Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 19-10-2010 11:19]

• MrFish

MrFish

Untitled

@Bosmonster:
Dat is inderdaad het probleem dat wordt beschreven in de topic start, en dat is inderdaad op te lossen met VSync. Het probleem met patroontjes die, zoals beschreven in latere posts van de TS, lijken te bewegen/knipperen terwijl dat niet het geval is, is compleet ongerelateerd aan VSync en heet pixel walk. Dat komt gewoon door de aansturing van LCD's en daar is (door een gebruiker) niets aan te doen.

• Frietsaus
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Wat je kunt proberen is even de developer tools installeren, daar zit een programma in dat heet Quartz Debug. Met dit programma kun je een functie genaamd Beam Sync in- en uitschakelen. Als je daar wat mee speelt is het heel misschien opgelost, al denk ik niet dat het gaat helpen want waarschijnlijk staat het al aan.

[Voor 18% gewijzigd door Frietsaus op 19-10-2010 18:22]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee