Aanschaf nieuwe server; hulp gevraagd!!

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-09 14:58
Hallo;

Momenteel ben ik bezig om een nieuwe server voor mijzelf aan te schaffen. Zelf denk ik aan een Abit BP6 met dual celeron. Ik ga hoofdzakelijk Win2K Server draaien. Nu is mijn vraag wie heeft er ervaring met een BP6; welke cely's gebruik je en op welke snelheid en in wat voor kast (merk+type) zit dat alles weggewerkt???

Wie kan mij adviseren om een goede server te bouwen van losse componenten???

P.S. ben al in bezit van 100Mbit netwerk (3Com) en een IBM Janus 13,5 Gb U66

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Hoi,

Het is geheel afhankelijk wat de server moet gaan doen. Wellicht dat je met "lichter" gereedschap al uit de voeten komt.

Eigenlijk heb je voor een server de belangrijkste onderdelen al:

Een harde schijf en een netwerkkaart.

Moederbord: afhankelijk van de serverbelasting kan je af van een 486 tot een quad-xeon. Aangezien je blijkbaar je keus al min of meer hebt laten vallen op een BP6 (wat inderdaad geen slechte keus is, zeker niet voor het geld) ben je daar al klaar mee.
Processors: wederom afhankelijk van de serverload. Ik zou gewoon de langzaamste cellys kopen. Merk je dat de proc load teveel naar de 100% toe gaat, dan kan je de procs altijd nog tweedehands dumpen en snellere halen.
Harde schijf: wordt het een fileserver, die veel te doen krijgt, dan is SCSI het mooist. Maar een IBM U66 schijf is geen slechte keuze. Ik heb hem toevallig zelf ook draaien. Weinig herrie, hoge prestaties.
Geheugen: Beetje gewetensvraag. Eigenlijk: hoe meer hoe beter. Minimaal 128 Mb.
Videokaart: Als het een server is, en er kijkt toch niemand naar het scherm, dan is een ISA 512kb kaartje al voldoende. Als het nieuw moet zijn, zou ik het goedkoopste zoeken wat er te vinden is. We komen nu wel bij een heikel punt: stabiliteit. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de videodriver de server laat crashen. Zeer veel servers gebruiken de standaard VGA driver. Zeer stabiel, zeer weinig kijkgenot.
Verdere apparaten naar smaak toevoegen. (ISDN, Netwerk etc.)

muis, toetsenbord, monitor en CD-romdrive zijn na installatie nauwelijks meer noodzakelijk, dus keus is niet moelijk (desnoods even van werkstation lenen)

En natuurlijk een backup middel (tapestreamer, zipdrive, jazzdrive oid)

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Toevalllig draai ik ook Win2000 Server op een dual-celeron (550Mhz) en het bevalt me prima. Zorg, zoals Herman zegt, dat je er minimaal 128MB in hebt zitten om het systeem snel te houden.
Aanvulling m.b.t. SCSI: is leuk en zeker ook snel, maar om nu dure SCSI-schijven in een server te stoppen terwijl je thuis waarschijnlijk de enige gebruiker bent is wat overdreven. Ikzelf gebruik SCSI-schijven in m'n workstation omdat daar snelheid voor mij veel belangrijker is.
Voor een server is volgens mij veel schijfruimte belangrijker dan snelle schijven.
Hier een link naar mun systeempjes voor wat meer info over de hardware: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2746

Volvo V70 D5 my2011

• Onno
  • Niet online
Voor een server is volgens mij veel schijfruimte belangrijker dan snelle schijven.
Dat ligt er helemaal aan hoe je je server gebruikt. Als jij al je programma's vanaf de server start (zoals in netwerken toch wel regelmatig zal voorkomen), dan is een snelle schijf toch echt wel prettig hoor.

• php
  • Niet online

php

Zoals al blijkt, gaat het erom WAT VOOR server er gebouwd wordt. Zomaar zeggen "een server" heeft weinig zin. Het doel van de server moet bekend zijn.

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Onno, natuurlijk is dat zo, maar aangezien het hier toch voornamelijk over thuisgebruikers gaat lijkt het me logisch dat je de 'server' voor dataopslag gebruikt en de 'workstation'(of hoe je ze ook noemen wil) voor de applicaties.
Ik begrijp ook wel dat men in bedrijven wanwege onderhoud en kostprijs liever applicaties vanaf een server draait, thuis lijkt me dat niet voor de hand liggen, of zie ik dat verkeerd?

Volvo V70 D5 my2011

• Seven_of_Nine
OK Bedankt allemaal voor julie reacties maar ik heb nog 1 vraag:

Welke kast moet ik aanschaffen?
Ik moet wel goede(grote) coolertjes kwijt op de processoren en ev. nog wat extra in de kast???
Wie weet iets leuks?
Is de IN-WIN S500 wat of is de voeding (235W) te slap voor het overclocken???

• Onno
  • Niet online
thuis lijkt me dat niet voor de hand liggen, of zie ik dat verkeerd?
Het is ook thuis erg handig. Scheelt je al gauw gigabytes aan hd-ruimte.
En het is errug makkelijk als je op je workstation Windows weer 's opnieuw installeert. Hoef je niet ook alle programma's weer opnieuw te installeren.

Verwijderd

Er is ook een 300W versie van die Inwin kast... En dat ding roeleert :)

• Seven_of_Nine
FF klein beetje background info;

Ook al gaat mijn server thuis niet 24 uur per dag draaien dat betekend nog niet dat hij niet gebruikt wordt... Ik ben zelf multiplatform netwerkbeheerder (AS400 UNIX en WINNT 4 / 2K) en ik zorg er zeker wel voor dat de server 100% belast is (ook zonder de distributed.net client)

Tevens wil ik gewoon goede componenten aanschaffen zodat ik zo lang mogelijk met de hardware door kan gaan. Deze machine gaat nl mijn bestaande Linux server en NT 4 server vervangen (P100 48Mb 1,6 Gb en een P233mmx met 32Mb 7Gb)

Zelf weet ik echt wel hoe ik een server moet bouwen alleen zijn dan de artikelen Crompaq of HP. Ik wil alleen ff wat meer performance en upgrade mogelijkheden. Daarom heb ik jullie hulp nodig.

Wie helpt mij?

• Jabba
  • Laatst online: 06-08 17:30

Jabba

Firkan

Een server die niet 24Hrs gaat draaien??? geen server dus!!!!!!

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Wordt het nou wel een server of meer een veredeld werkstation?

Trouwens, als je er zoveel vanaf weet dan weet je ook wel dat 1: je een server niet bouwt met oc'te onderdelen, en 2: de voeding dan niet groot moet wezen vanwege het oc'en maar vanwege stabiele stroom toevoer, zodat deze niet op z'n gat gaat mocht je een keertje veel stroom trekken.

Als kast pak je een fulltower, omdat je anders weer hitte problemen krijgt, minimaal 300 W voeding.

Nog even over dat backuppen: wanneer wou je dat gaan doen als hij 's nachts uit staat?

• php
  • Niet online

php

Met de BP6 zit je nog wel een tijdje goed: SMP, in de toekomst SMP met P3's 2x IDE33, 2x IDE66, misschine ooit nog raid IDE66, en niet duur.
Pagina: 1