• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01 14:57
Beste forumleden,

Ik wil het volgende aan jullie voorleggen. Tijdens het gamen viel onverwachts de pc uit. De pc reageert niet meer op de aan/uit knop van de pc-kast en het aan/uit knopje dat op het moederbord zit (MSI DKA 790 GX). De processor is niet overklokt. De ventilatoren draaien een half slagje bij het aanzetten van de pc, dan gebeurt er niks meer. Ik heb ook een andere voeding geprobeerd. Hetzelfde resultaat. Tevens met 1 geheugenreep opgestart. Moederbord reageert niet. Het mobo is 1,5 jaar oud. Er zit nog garantie op.

Ik heb de volgende systeem onderdelen:

MSI DKA790GX AM2+
6 gig DDR-800 Mhz geheugen
AMD Phenom II 940
Corsair 850 HX voeding
Sapphire ATI 5850 1 G
3 Samsung F3 500 G harde schijven

Conclusie die ik trek: Het mobo is defect??? RMA aanvragen??

Verwijderd

Of je mobo defect is durf ik niet te zeggen. Maar op de meeste moederborden zit vaak 2 of 3 jaar garantie. Dit zou je misschien even na kunnen vragen bij de winkel en/of webwinkel waar jij je moederbord gekocht hebt.

Verwijderd

Ik had ooit de zelfde klachten bij mij was toen mij processor overleden. hier kwam ik achter nadat ik een nieuw moederbord had aangeschaft.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:37

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Heb je misschien al geprobeerd je BIOS te resetten met de jumper/short? Het klinkt mij alsof de voeding stuk is, maar dat is blijkbaar niet zo, aangezien je een andere voeding hebt geprobeerd.

Deed je pc nog iets toen die uitviel? Bepaalde pieptoon of iets dergelijks?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-02 14:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

Idd, dooie processor of dood mobo. Heb je geen andere processor om te testen ?
Ofwel is er ergens kortsluiting in een van je (interne) randapparaten. (bijv cd drive,...)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Gert43
Hoi,

Ik heb de bios al gereset. Ook geen resultaat. Ik heb geen andere processor om te testen helaas. Ik sluit een kortsluiting van andere randapparatuur uit. De pc gaf geen pieptonen toen de pc uitviel. Ik ga een rma aanvragen voor het moederbord bij 4launch.

[ Voor 27% gewijzigd door Gert43 op 02-10-2010 23:46 ]

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:37

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Als ik jou was zou ik ook de CPU ergens eerst testen voor je direct je m/b RMA'd, zoals anderen idd zeggen, het zou de CPU nog kunnen zijn

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• mjoey
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 11:44
Je kan ook kortsluiting op je mobo hebben. Alle kabels van je pc los maken, en batterijtje van je moederbord voor 5 minuten eruit hallen, zodat er helemaal geen stroom meer op je mobo zit. Heeft ook wel eens geholpen.

Dit is wel mijn T.net account vriend!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Hoe waren je temps doorgaans (CPU, VGA, , of heb je dit bijgehouden? Een CPU gaat niet zomaar kapot is mijn ervaring, maar ik heb nog nooit met een AMD Phenom gewerkt.
Is er iets visueel afwijkend op het moederbord zoals bolle of lekkende condensatoren?

En inderdaad checken met een andere CPU om e.e.a. uit te sluiten.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Gert43
De temps en de andere waarden waren normaal. De temperatuur van de processor bedroeg 40 graden. Aan het mobo is visueel weinig te zijn. Ik heb al naar bolle en lekkende condensatoren gekeken. Ik ga eens proberen om de cpu te laten checken.

[ Voor 11% gewijzigd door Gert43 op 03-10-2010 00:14 ]

• Gert43
Ik heb de voeding nog even in een andere pc gemonteerd. De voeding doet naar behoren in die pc. De voeding niet defect.

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
hallo,

probeer alles eens los te koppelen van je pc. dus mobo starten met cpu en videokaart. geen geheugen in het slot steken. als je mobo goed is, dan zou je pieptonen moeten horen als je kast speaker is aangesloten. als je deze niet hoort, dan kun je ervanuit gaan dat je mobo dood is. bij een kapotte cpu gaat je mobo wel aan. je hoort geen piepjes. de fans blijven draaien, maar er gebeurd verder niks. dit gebeurd ook weleens bij een defecte videokaart.

[ Voor 22% gewijzigd door pvg103 op 03-10-2010 15:37 ]

• Gert43
Ik heb de processor getest op een andere pc. De processor is ok.

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-02 19:44
dan denk ik dat er verder weinig overblijft :)

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

man.. steeds vaker dit soort problemen op dit forum, ik heb er dus ook al last van! maar is inderdaad het moederbord, mijn intel i7 hield het toen ook gewoon op 43 graden celsius

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Pagina: 1