Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:58
Na een aantal updates op een Windows XP bak te hebben geinstalleerd (waaronder internet explorer 8 ), starte internet explorer niet meer op. Dit komt wel vaker voor dus heb ik deze bij software verwijderd, en opnieuw geinstalleerd. Voilà, 1e probleem opgelost. Maar nu ik op internet probeerde te komen, wilde dit niet lukken.

Na even zoeken kwam ik tot de conclusie dat het een probleem was dat ik al eens eerder ben tegen gekomen, namelijk DNS (via ping) werkt niet meer, maar via nslookup wél. (Dit komt omdat nslookup geen gebruik maakt van de geïntegreerde windows dns client). Ik heb eerder het probleem niet aangekeken en direct opnieuw geinstalleerd. Nu ben ik toch wel benieuwd waar t em in zit. ;)

Ik ben eigenlijk een beetje lukraak gaan proberen om t aan de gang te krijgen:
- netsh winsock reset
- netsh interface reset all
- netsh interface ip reset reset.txt
- ipconfig /flushdns en /registerdns
- WinsockFixXP
- Dial-a-fix
- Een aantal microsoft fix-it tooltjes die wat register instellingen naar default zette.
- Netwerkkaart verwijderd en driver opnieuw geinstalleerd

Zelfs na het draaien van deze waslijst van tools ben ik er niet in geslaagd het werkend te krijgen. Volgende stap: Wireshark. A.h.v. wireshark ontdekte ik dat een domeinnaam query door windows werd afgehandeld als computernaam (het NBNS protocol). Nadat ik dit bij eigenschappen van netwerkkaart -> ipv4 eigenschappen -> geavanceerd -> WINS: 1. LMHosts gebruiken uitgevinkt en 2. NETBIOS uitgeschakeld had, zorgde "ping www.google.nl" voor helemaal geen pakketjes meer. :(

Verder heb ik nog wat registerinstellingen vergeleken, maar ook dit zonder resultaat. Inmiddels ben ik ten einde raad. Is er iemand die dit zelfde probleem al eens eerder is tegen gekomen? :?

P.S.
- Ik heb natuurlijk meerdere / verschillende DNS servers geprobeerd waaronder mijn standaard gateway en google (8.8.8.8). Andere PC's in het netwerk ondervinden geen problemen.
- Ook heb ik internet explorer compleet gereset en gecontroleerd dat er geen proxy ingesteld was.
- En misschien belangrijk om te weten dat (een engelse) WinXP op een andere partitie wel op internet kan.
- DNS Cache / Client service draait
- Geen noemenswaardige fouten in het logboek

[ Voor 9% gewijzigd door hell4you op 02-10-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En de toch wel redelijk voor de hand liggende optie: virus/malware scan? Geeft die niets? Wellicht dat er een rootkit draait die alle DNS aanvragen afhandelt maar een instelling nu gereset is waardoor dat niet meer werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 15:42
Wat doet safemode met netwerkondersteuning?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
@Hero of Time:
Vergeten te vermelden: Het is een verse installatie... gelijk de updates geinstalleerd.

@Sluuut:
Goeie! gelijk even proberen.
- Helaas. Zelfde probleem |:(

Oh ik zie dat ik nog iets vergeten ben... het zijn 2 HP dc330 towers, allebei met een verse install van de hp disk (SP2)... bij beide SP3 geinstalleerd... geen probleem, daarna bij beide de hele rits updates waaronder IE8, en bij BEIDE treed hetzelfde DNS probleem op 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door hell4you op 03-10-2010 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Probeer eens een andere browser. Ik heb op m'n werk ook een paar keer met HP systemen gezien dat bij een volledige run met updates dat IE stuk was. Er was IE8 geïnstalleerd, maar IE6 startte op. Na een volgende update ronde deed IE helemaal niets meer en moest ik wachten op de automatische updates om IE er nog een keer op te zetten voordat alles weer in orde was.

En voor virussen heb je nog geen 5 minuten nodig om er een te krijgen. Even afhankelijk of er een virus in het netwerk is of op de sites die je opent voordat je een antivirus programma hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hell4you schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 00:30:
@Hero of Time:
Vergeten te vermelden: Het is een verse installatie... gelijk de updates geinstalleerd.

@Sluuut:
Goeie! gelijk even proberen.
- Helaas. Zelfde probleem |:(

Oh ik zie dat ik nog iets vergeten ben... het zijn 2 HP dc330 towers, allebei met een verse install van de hp disk (SP2)... bij beide SP3 geinstalleerd... geen probleem, daarna bij beide de hele rits updates waaronder IE8, en bij BEIDE treed hetzelfde DNS probleem op 8)7
En wat als je gebruik maakt van een met SP3 bijgewerkte installatie cd en evt ook incl updatepack van 't RyanVM board? Benieuwd of dat wat uitmaakt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
Nou, ik ben momenteel niet in de situatie om dat te testen, maar ik weet bijna 100% zeker dat wat je voorstelt gaat werken... daarbij denk ik eerder dat het toeval is dat ze allebei hetzelfde probleem hebben (niet hardware gerelateerd iig).
Die 2 machines hebben allebei 2 disks... bij aanschaf is daar de 2e bijgeplaatst, en de originele HP windows disks zijn losgekoppeld. Het bezwaar van de klant in dit verhaal is dat de bijgeplaatste disk maar 40GB is ... en de engelse windows XP heeft, terwijl de originele disk met 160GB de nederlandse XP geinstalleerd heeft. Dat moest dus teruggedraaid worden. De verse install dateert dus ergens uit 2005 ofzo ... weet niet exact. Voorlopig hebben we de klant nog maar even op de engelse editie gelaten.

Het is, gezien de situatie, natuurlijk makkelijker om gewoon dat ding weer opnieuw te installeren, maar ik wil gewoon graag weten hoe zoiets nou ontstaat. Zeker omdat ik het probleem al eens eerder heb opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
hell4you schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 22:31:
Na een aantal updates op een Windows XP bak te hebben geinstalleerd (waaronder internet explorer 8 ), starte internet explorer niet meer op. Dit komt wel vaker voor dus heb ik deze bij software verwijderd, en opnieuw geinstalleerd. Voilà, 1e probleem opgelost. Maar nu ik op internet probeerde te komen, wilde dit niet lukken.

Na even zoeken kwam ik tot de conclusie dat het een probleem was dat ik al eens eerder ben tegen gekomen, namelijk DNS (via ping) werkt niet meer, maar via nslookup wél. (Dit komt omdat nslookup geen gebruik maakt van de geïntegreerde windows dns client). Ik heb eerder het probleem niet aangekeken en direct opnieuw geinstalleerd. Nu ben ik toch wel benieuwd waar t em in zit. ;)

- netsh winsock reset
- netsh interface reset all
- netsh interface ip reset reset.txt
- ipconfig /flushdns en /registerdns
- WinsockFixXP
- Dial-a-fix
- Een aantal microsoft fix-it tooltjes die wat register instellingen naar default zette.

Zelfs na het draaien van deze waslijst van tools ben ik er niet in geslaagd het werkend te krijgen. Volgende stap: Wireshark. A.h.v. wireshark ontdekte ik dat een domeinnaam query door windows werd afgehandeld als computernaam (het NBNS protocol). Nadat ik dit bij eigenschappen van netwerkkaart -> ipv4 eigenschappen -> geavanceerd -> WINS: 1. LMHosts gebruiken uitgevinkt en 2. NETBIOS uitgeschakeld had, zorgde "ping www.google.nl" voor helemaal geen pakketjes meer. :(

Verder heb ik nog wat registerinstellingen vergeleken, maar ook dit zonder resultaat. Inmiddels ben ik ten einde raad. Is er iemand die dit zelfde probleem al eens eerder is tegen gekomen? :?

P.S.
- Ik heb natuurlijk meerdere / verschillende DNS servers geprobeerd waaronder mijn standaard gateway en google (8.8.8.8). Andere PC's in het netwerk ondervinden geen problemen.
- Ook heb ik internet explorer compleet gereset en gecontroleerd dat er geen proxy ingesteld was.
- En misschien belangrijk om te weten dat (een engelse) WinXP op een andere partitie wel op internet kan.
- DNS Cache / Client service draait
- Geen noemenswaardige fouten in het logboek
Als nslookup het wel doet en ping niet, heb je een ander probleem dan DNS. Als je gewoon kunt nslookuppen, wat ik uit je verhaal lees in je DNS in orde. Heb je al een tracert o.i.d naar google.com geprobeerd. Zelf doe ik altijd tracert 4.2.2.2, dat is een DNS-Server van Level-3, en makkelijk te onthouden ip-adres. Daarmee kun je zien of het pakketje voorbij je router komt of dat het intern blijft steken.

Heb je al eens je netwerkkaart driver geupdate, en zeker gesteld dat je op de laatste versie zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 03-10-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
shadowman12 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 14:48:
Als nslookup het wel doet en ping niet, heb je een ander probleem dan DNS. Als je gewoon kunt nslookuppen, wat ik uit je verhaal lees in je DNS in orde.
nslookup heeft het dns protocol zelf geimplementeerd. d.w.z. dat deze direct zelf verbinding maakt met de dns server. dns request van tools zoals ping gaan eerst door windows en windows' dns cache d.m.v. een api denk ik.
Heb je al een tracert o.i.d naar google.com geprobeerd. Zelf doe ik altijd tracert 4.2.2.2, dat is een DNS-Server van Level-3, en makkelijk te onthouden ip-adres. Daarmee kun je zien of het pakketje voorbij je router komt of dat het intern blijft steken.
Ik heb gewoon internet: Zodra ik een domeinnaam (bijv. google.nl) in de hosts file zet dan kan ik die site gewoon bereiken. Ook een ipadres werkt. D.w.z. dat tracert naar een domeinnaam (niet in de hosts file) niet werkt en naar een ipadres wel.
Heb je al eens je netwerkkaart driver geupdate, en zeker gesteld dat je op de laatste versie zit?
hell4you schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 22:31:
- (...)
Misschien niet vermeld, maar ik heb de driver van broadcom direct van de site gedownload en geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hell4you schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 13:21:
Nou, ik ben momenteel niet in de situatie om dat te testen, maar ik weet bijna 100% zeker dat wat je voorstelt gaat werken... daarbij denk ik eerder dat het toeval is dat ze allebei hetzelfde probleem hebben (niet hardware gerelateerd iig).
Die 2 machines hebben allebei 2 disks... bij aanschaf is daar de 2e bijgeplaatst, en de originele HP windows disks zijn losgekoppeld. Het bezwaar van de klant in dit verhaal is dat de bijgeplaatste disk maar 40GB is ... en de engelse windows XP heeft, terwijl de originele disk met 160GB de nederlandse XP geinstalleerd heeft. Dat moest dus teruggedraaid worden. De verse install dateert dus ergens uit 2005 ofzo ... weet niet exact. Voorlopig hebben we de klant nog maar even op de engelse editie gelaten.

Het is, gezien de situatie, natuurlijk makkelijker om gewoon dat ding weer opnieuw te installeren, maar ik wil gewoon graag weten hoe zoiets nou ontstaat. Zeker omdat ik het probleem al eens eerder heb opgegeven.
Hmm, geen re-writable cd-/dvd-schijfje bij de hand? De SP3 installer heeft je cd binnen de minuut bijgewerkt ;)
Updatepack kan je later nog proberen.
Wel vreemd toeval dan, twee identieke problemen op 2 identieke(?) pc's.

Maar wacht eens, is die HP XP cd puur XP of zit er HP spul bij in? Misschien dat een originele (niet aangepaste) XP werkt?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
Nja de installatie van een paar jaar geleden dus, was redelijk default... maar wel zonder HP software. (Natuurlijk wel met drivers). Ik weet niet precies wat er mee gebeurd is, want ik heb het toendertijd zelf niet geinstalleerd. Verder denk ik niet dat er op die schijf gewerkt is en dus direct overgeschakeld is naar de engelse windows.

PC's zijn inderdaad identiek. Zelfs qua update-status... en ik denk dat 't "toeval" em daar in zit... namelijk dat updaten vanuit die staat, naar t heden... en dan iedere keer zoveel mogelijk updates tegelijk, blijkbaar dit probleem met zich meebrengt. De reden waarom ik weet dat een nieuwe SP3 install of wellicht een nieuwe SP2 install wel zal werken, is omdat ik al vaker een dc330, en dan zonder problemen heb geinstalleerd.

Ik ben eigenlijk op zoek naar de locatie binnen windows waar de dns queries worden afgehandeld. Als ik daar een registry of file compare kan doen, dan kan ik waarschijnlijk het probleem snel genoeg aanwijzen. Nog beter is natuurlijk een reset-tooltje of handleiding die de zaak weer ff goed helpt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
hell4you schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 17:34:
[...]

nslookup heeft het dns protocol zelf geimplementeerd. d.w.z. dat deze direct zelf verbinding maakt met de dns server. dns request van tools zoals ping gaan eerst door windows en windows' dns cache d.m.v. een api denk ik.
Misschien moet je jezelf maar even inlezen in DNS maar zo werkt het niet. Het ping commando stuurt een ICMP Echo Request message naar de bestemming. Hij gebruikt daarvoor de DNS Client Service op je computer, die eerst kijkt in je lokale host file, daarna in de DNS cache van je pc, en als laatste als beide niet werken zal hij gewoon een DNS lookup doen bij de DNS Server die jij op netwerkkaart instelt en die gebruikt hij verder gebruiken tijdens het pingen. Zo te lezen werken Reverse DNS Querys wel maar normale DNS Querys niet.

Heb je het al eens met een andere netwerkkaart geprobeerd en gekeken of het dan wel werkt?

[ Voor 33% gewijzigd door Turdie op 03-10-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
shadowman12 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:27:
Misschien moet je jezelf maar even inlezen in DNS maar zo werkt het niet. Het ping commando stuurt een ICMP Echo Request message naar de bestemming. Hij gebruikt daarvoor de DNS Client Service op je computer, die eerst kijkt in je lokale host file, daarna in de DNS cache van je pc, en als laatste als beide niet werken zal hij gewoon een DNS lookup doen bij de DNS Server die jij op netwerkkaart instelt en die gebruikt hij verder gebruiken tijdens het pingen. Zo te lezen werken Reverse DNS Querys wel maar normale DNS Querys niet.
Hartstikke leuk natuurlijk, maar dat was mijn punt niet. Het ging er net om dat nslookup NIET die service gebruikt. Verder betwijfel ik dat die DNS service de query doet. Ik denk eerder een laag hoger (windows api dus), want zodra die service is uitgeschakeld ben ik (op een andere pc dus) nog steeds in staat domeinnamen te resolven. DNS Cache / Client is daarbij een hulpmiddel om de zaak te versnellen.
ping -a <ip> werkt ook niet.

edit:
Uit de beschrijving van de DNS client service: "Als de service wordt gestopt, worden DNS-namen nog steeds herleid. Maar de resultaten van DNS-naamquery's worden niet in de cache opgeslagen en de naam van de computer wordt niet geregistreerd."
shadowman12 schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 19:27:
Heb je het al eens met een andere netwerkkaart geprobeerd en gekeken of het dan wel werkt?
Nee dit heb ik nog niet kunnen proberen, de klant moest toch weer gauw genoeg aan de slag. Ik zal kijken of daar binnenkort even een mogelijkheid voor is.

edit 2:
Ok ik heb iets gevonden wat mijn probleem exáct beschrijft:
http://forums.techarena.in/server-dns/1053886.htm
Hier wordt voorgesteld om SP3 opnieuw te installeren en dat is ook wat ik ga proberen :). Helaas niet de direct aanleiding van t probleem, maar in ieder geval een oplossing waar ik iets mee kan. Bedankt voor het meedenken iedereen. :), als iemand nog weet hoe het precies zit, ik wil het nog steeds graag weten.

[ Voor 19% gewijzigd door hell4you op 03-10-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
Je raad het nooit!

Ik heb vandaag, een compleet andere / onafhankelijke pc opnieuw geinstalleerd, met de officiële XP SP3 cd. Eerste wat ik doe: geactiveerd en alle updates (inclusief niet-essentiële, behalve windows search 4.0) geinstalleerd. Hier zit IE8 ook bij. Na een reboot ... hè verdorie, IE8 werkt niet. Dus die weer gedeïnstalleerd en na de volgende reboot zit ik nu met EXACT hetzelfde probleem als met die 2 dc330's eerder deze week, géén DNS meer! |:( 8)7 Hoe gek wil je het hebben!

2e (USB) netwerkkaart geprobeerd, werkt niet.

Dit slaat echt alles... ik weet echt niet meer waar ik t moet zoeken :?
Het meest logische op dit punt lijkt me gewoon een blunder van een fout in het update proces, maar het gaat mij natuurlijk om de oplossing. Wat doe ik fout en hoe los ik het op / voorkom ik dit!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
hell4you schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 23:43:
Je raad het nooit!

Ik heb vandaag, een compleet andere / onafhankelijke pc opnieuw geinstalleerd, met de officiële XP SP3 cd. Eerste wat ik doe: geactiveerd en alle updates (inclusief niet-essentiële, behalve windows search 4.0) geinstalleerd. Hier zit IE8 ook bij. Na een reboot ... hè verdorie, IE8 werkt niet. Dus die weer gedeïnstalleerd en na de volgende reboot zit ik nu met EXACT hetzelfde probleem als met die 2 dc330's eerder deze week, géén DNS meer! |:( 8)7 Hoe gek wil je het hebben!

2e (USB) netwerkkaart geprobeerd, werkt niet.

Dit slaat echt alles... ik weet echt niet meer waar ik t moet zoeken :?
Het meest logische op dit punt lijkt me gewoon een blunder van een fout in het update proces, maar het gaat mij natuurlijk om de oplossing. Wat doe ik fout en hoe los ik het op / voorkom ik dit!?
Geef eens een ipconfig /all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
Euh, kan dat op het moment even niet, maar ik kan je verzekeren dat alles (ook DNS ip van DHCP) goed doorkomt. Daarnaast, als ik een hostname in de hosts file zet, dan werkt het gewoon goed.

ip release & renew werkt ook gewoon... ;)

Het statisch instellen van een DNS server naar bijv. 8.8.8.8 heeft geen effect. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:35
Ik had paar weken geleden precies hetzelfde probleem op mijn laptop, nslookup'en prima, ping naar een IP prima, maar het gebruiken van enige vorm van browser was echt niet mogelijk (IE8, FF, Opera). Toen maar nog een keer fresh geinstalled met 32-bit XP ipv 64 en toen ging het wel lekker.

Gok dat er ergens bij Microsoft een update is die een beetje roet in het eten gooit voor sommige combinaties van updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
Ja precies! Ik heb sterk de indruk dat wanneer ik éérst los alle essentiële en daarna pas de software updates + opvolgende essentiële updates doe... dat het wel gewoon altijd goed gaat. Laat ik me dat sowieso maar aanwennen dan. Toch gek dat zo'n probleem niet op de een of andere manier te fixen valt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En SP3 opnieuw installeren, wat volgens jouw eerdere posting de oplossing zou zijn al geprobeerd dan? :?

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 08-10-2010 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hell4you
Dat is niet bij die laatste bak niet mogelijk aangezien SP3 daar al op de cd erbij zat. Het probleem zit dus ook niet in de installatie van SP3, kan ik hopelijk nu wel veilig concluderen. Deze laatste PC is nu ook opnieuw geïnstalleerd, met goed gevolg. Deze keer zijn niet alle updates tegelijk geïnstalleerd, maar eerst de essentiële en daarna de software updates.
Pagina: 1